3 Vragen!

Mike Rockmore

Ouwe rot
Ik heb een aantal vragen mijn 1e is: Ik ben bezig met een nummer met een punky bass erin en ik het klinkt allemaal leuk en aardig, maar hij klinkt zo traag... net of die 90 bpm is ofzo, dit is helemaal niet mijn bedoeling het moet een dansbaar funky nummer worden. Maar met deze samenstelling lukt dat duidelijk niet.. Kan iemand mij tips hierover geven? Verder vraag ik me af waar je een basic pumping beetje warme house beat van kan maken. De Tom wordt nogal hol als je em vervormd een beetje te hol en ik kom er maar niet echt achter. 2e vraag is waar kan ik mijn naam veranderen op dit forum ik wil em naar mijn producer naam switchen maar, dat kan niet bij settings opnieuw inschrijven schijnt ook niet te kunnen.. graag help. 3e vraag is hoe krijg je zo'n soort b-line als in E Samba van Junior Jack (geweldig nummer btw). Alvast bedankt voor jullie reacties...

Graag alleen serieuze reacties en niet dissend graag....

Grtz Mike:okdan:

(gelieve in het vervolg afentoe ENTER te gebruiken, bevorderd de leesbaarheid)
de -poging tot- antwoorden:
1° laat eens horen wat je bedoeld, dan kun we je hier mischien beter helpen

2° naam veranderen: PB'tje sturen naar 1 van de admins

3° ken dit nummer niet, maar again, laat een stukje horen en we helpen je verder...

Re: 3 Vragen!

Origineel geplaatst door Funkindo
3e vraag is hoe krijg je zo'n soort b-line als in E Samba van Junior Jack (geweldig nummer btw). Alvast bedankt voor jullie reacties...

luister en sample Daft Punk....

dat schijnt meneer Sjek ook te doen...

}:| :D

Origineel geplaatst door Funkindo
Ik heb geen webspace om mijn mp3tjes op te plaatsen.. Ik las ook dat ik het hier ergens op een Database kon uploaden? Kan dat zoja hoe?? :yamaha:

je kan kleine (!!!) fragmentjes uploaden (onder het vakje waarin ik nu aan het typen ben: voeg een bestand of bijlage toe: max. grootte 1048576 bytes)

succes :kroon:

Je kunt het "gevoel van snelheid" in een nummer sterk beinvloeden door de "driving elementen", dus basdrum, snares en hihats niet allemaal 1:1 op een vierkwartsmaat te gooien.
In sommige sequencers kun je deze "uitlijning van noten op elke tel" instellen met behulp van een functie genaamd "Groove", daarmee kun je alle noten/events op de betreffende tel iets vertragen of vervroegen. Deze lichte "off-beat" noten, geven een wat relaxtere draai aan je nummer en zorgen al gauw voor een wat swingender "clubby" gevoel. Met name bij percussie instrumenten en de hihat track is dit zeer goed merkbaar.

Een veel gebruikt trucje in de tracker-scene is het gebruik van een variabele snelheid. Dus op tel 1 is de snelheid bijvoorbeeld 130bpm, op tel 2 100, op tel 3 130bpm en tel 4 100. (F05 F07 F05 F07 in fasttracker geloof ik :) ) Hierdoor worden twee van de vier tellen in iedere maat iets versneld of vertraagd. Het effect is onvoorstelbaar groot. Een supersaai standaard beatje verandert in een handomdraai in een pulserende "groove" :D Het geheel voelt daarbij vaak ook iets sneller dan de BPM daadwerkelijk is. Een "groove" / offset van maximaal 30% van elke 2e en 4e tel is ongeveer het maximum waarbij er nog sprake is van een comfortabele 4kwarts maat. Daarna neigt het meer naar het driekwartsmaat en zul je zien dat andere instrumenten / tracks die niet op basis van dezelfde groove zijn geprogrammeerd niet meer lekker klinken. Gooi dus ook niet ALLE tracks in een nummer op eenzelfde groove. De lichte afwijkingen zorgen juist voor een natuurlijker geheel en voorkomt het "quantisized" gevoel dat sommige klassiek geschoolde musici hebben bij gesequencede muziekstukken.

Back