CS-80

nostalgie blijft,en de oude crap klinkt beter,dat is een feit..

alleen is een prophet 5 (en de rest van de reeks),oberheim xpander,obxa,ob8,jupiter 8 en 6 niet echt van de beter orde (lees warmere vibe analog vintage blah blah) en met de huidige prijzen die erop geplakt worden gaat dat zeker niet beteren.

kijk naar die modulus..zelfde hogere prijsklasse,je keuze is snel gemaakt dan.

Ik denk niet perse dat de prijzen hoeven te dalen,het is dat het voor een gebruiker gewoon minder interesant is,maw de markt gaat nog nauwer op de collector afgestemt worden,maar die gaan dan ook beginnen 2x na te denken.

mogelijk is dat lagergeprijsde monofone items hierdoor een prijsboost gaan krijgen (op de ms20 en pro one na ,want die krijgen kloppen zo te zien)

Ik denk dat de prijzen nooit zullen gaan dalen voor de schaarsere en collectable synths. Het maakt mensen ook niet uit dat een nieuwe jaguar sneller rijdt dan een e-type. Een telecaster uit 1963 klinkt ook niet per se beter dan een huidige en is toch ruim 18 k waard em moment.

De markt is er bijna puur eentje van verzamelaars en (hopelijk) liefhebbende gebruikers van de vintage spullen.
De juno's en mks serie alsook de ms20's en mindere moogjes zullen op den duur wel wat droppen denk ik. Alsmede de tr 808's en 909's. Maar ik zie een jupiter 8 niet snel minder dan 5000 waard worden en een prophet ook niet minder dan 4000. Maar ach , nobody knows

Bij een deel van de synths gaat de prijs al lang niet meer om wat hij kan maar grotendeels ook om de verzamelwaarde, het wordt dus inderdaad meer een verzamelaarsmarkt dan een gebruikersmarkt (waarmee ik niet wil zeggen dat de verzamelaars er niet op spelen hoor). En daarbij is de prijs/prestatieverhouding tov nieuw spul inderdaad minder van belang. Dat zie je bij andere verzamelaarsmarkten ook, zoals gezegd oude gitaren en auto's. Zeldzaamheid, historische relevantie, prestaties toen ze nieuw waren bepalen daar de prijs. Niet zozeer de vergelijking met hedendaagse concurrentie.

Daar heb ik verder geen oordeel over of invloed op, is gewoon een vaststelling. Ik heb voor elke synth een bepaald bedrag over, moet hij meer kosten dan is dat mijn probleem en daar is de kous mee af.

Ik vind trouwens dat in de rij Obx-a Jupiter 8 Prophet 5 (memorymoog, ob8) wel degelijk een hoge kwaliteit aanwezig is die de meeste prijzen rechtvaardigt. De jupiter 6 is sowieso niet van de orde van die van de jupiter 8. De jupiter 8 is alleen wel erg ver omhoog geschoten, waar hij eigenlijk op het niveau van de P5 zou moeten hebben blijven steken.

Ik vind trouwens dat in de rij Obx-a Jupiter 8 Prophet 5 (memorymoog, ob8) wel degelijk een hoge kwaliteit aanwezig is die de meeste prijzen rechtvaardigt. De jupiter 6 is sowieso niet van de orde van die van de jupiter 8. De jupiter 8 is alleen wel erg ver omhoog geschoten, waar hij eigenlijk op het niveau van de P5 zou moeten hebben blijven steken.

Sorry Jupiters 8 bezitters, als ik al voor een vintage poly zou gaan (buiten mijn CS-50 om, die telt eigenlijk niet mee in dit rijtje) dan had ik toch liever een OBX, LAMM, Prophet 5 rev 1/2 of Synthex, die klinken toch veel bijzonderder :engel:

mee eens (en ik ben een jp8 bezitter)

memorymoog hoeft van mij alleen niet per se lamm te zijn
en obx mag ook obx-a zijn

. De jupiter 8 is alleen wel erg ver omhoog geschoten, waar hij eigenlijk op het niveau van de P5 zou moeten hebben blijven steken.
misschien omdat er twee keer zo veel prophet zijn dan jupiter 8's?

Daar zou ik naast de OB-Xa ook de OB8 daaraan toevoegen.
Ik vind het verschil tussen de OB-Xa en OB8 kleiner dan tussen de OBX en de OB-Xa.
Alledrie vet zeg maar :)

De OBX is meer gelieerd aan de SEM, daarom een groter klank verschil tussen de OBX en OBX-a dan tussen de OBX-a en de OB-8 :eureka:
Een OBX klinkt gewoon dikker dan de OBX-a en OB-8, echter wel storings gevoeliger.
Dat laatste telt tevens voor de Prophet 5 rev 1 en 2 in vergelijking met een rev 3.

De vintage instrumenten hype is af aan het koelen en er is een daling van prijzen aan de gang.

Ik denk dat het toch net wat anders zit, eerst kon je alles wat analoog is vrij eenvoudig verkopen, ook "nietszeggende" spullen waar je nu mee loopt te leuren, maar echt bijzondere, mooie en vooral goede vintage spullen worden nog steeds duurder verkocht dan ooit en ook
nog steeds redelijk vlot, dat is wat ik zie en meemaak.

Dat er inmiddels pak um beet 20 (wannabe) handelaren in NL zijn die "allemaal" krampachtig hetzelfde proberen te verhandelen helpt een markt natuurlijk ook niet echt.

Welke moderne poly synth is trouwens een serieuze concurrent (qua sound) te noemen voor
een vintage poly ? ik ken er geen een.

Dat zie je bij andere verzamelaarsmarkten ook, zoals gezegd oude gitaren en auto's. Zeldzaamheid, historische relevantie, prestaties toen ze nieuw waren bepalen daar de prijs. Niet zozeer de vergelijking met hedendaagse concurrentie.

Dat is helemaal juist idd,alleen heb ik de indruk dat de verzamelaars voor het grootste deel 'alles' al hebben.

ik heb de indruk dat een jonger publiek aangetrokken wordt (vooral omwille van de terugkeer van analoog nu) en daarbij het moelijker wordt om grotere (maar blijvende stijgende) sommen losgepeuterd te krijgen van deze potentieel geintereseerde groep.

Een 'beginnend' (jongere) verzamelaar zal sneller geneigd zijn te gaan vergelijken (afgeleid zijn) met nieuw spul VS een 'ouwe zak',zelfs als die goed gebeten is door de vintage vibe,budget is hierbij de hoofdrol denk ik.

de vintage markt verschuift van doelgroep en omwille van de oplopende prijzen gaat de verkoop iets minder vlot.

Logisch gezien zal dit terug recht getrokken worden naar mate dezelfde jongere groep ouder wordt parallel met blijvende stijgende sommen.

maw,als je een CS-80 wil koop hem dan nu! :biertje:

Dat er inmiddels pak um beet 20 (wannabe) handelaren in NL zijn die "allemaal" krampachtig hetzelfde proberen te verhandelen helpt een markt natuurlijk ook niet echt.

niet proberen,maar denken te verhandelen eerder,gezien ze bewust eerst de toestellen in kwestie opkopen ...

foute inschatting dus

:mega:

Welke moderne poly synth is trouwens een serieuze concurrent (qua sound) te noemen voor
een vintage poly ? ik ken er geen een.

SE Omega/Code 8 en straks misschien de Modulus.

SE moet die prachtpoly's van hun misschien maar eens in een versie met keyboard uitbrengen, al weet ik natuurlijk ook dat dit historisch gezien compleet tegen de haren van de firma in strijkt. Maar met een klavier eraan valt je product meteen meer op tussen de concurrentie.

SE Omega/Code 8 en straks misschien de Modulus.

ik moest ook aan de omega denken.
mooi, krachtig geluid.

toch van een heel andere klasse dan bv de dsi synths. echt een andere klasse.

krijg alweer zin in een stapel 'moderne' modules ipv die oude keyboard-ruimtevreters:
omega
m3x
atc1
cwejman s1
microwave1

maq16/3 erbij in het rek, midi keyboardje erbij....

misschien omdat er twee keer zo veel prophet zijn dan jupiter 8's?

Of omdat ze bij a twee keer zoveel voices hebben? Met vijf vingers ben je sneller uitgespeeld dan met 8-10
Verder is de jp8 denk ik wat steviger dan de prophet 5 en qua klank en mogelijkhedenprefereer ik hem persoonlijk ook
Kortom " de betere van de twee"

Back