Cubase 8 Pro

Zit nog steeds op 5.5 omdat ik de hele 6 serie niet zo bijzonder vond. & wel, maar de beroerd om te updaten. Nu dan?

Ik werk nog steeds met Cubase Studio 4 en wil graag een upgrade. Ik heb allerlei demo's van software uitgeprobeerd maar omdat ik werken met Cubase gewend ben, vind ik die wel het meest gebruikersvriendelijk werken hoewel er enkele handige, snelle functies ontbreken naar mijn mening maar misschien dat dit wel aanwezig is in de nieuwste versie. Bij Cubase 7.5 kreeg ik wel vrijstel uitval van de software ivm een windows update dus die heb ik er ook al vrij snel vanaf gehaald omdat die niet (stabiel) werkte. De Pro Tools demo versie kreeg ik niet aan de praat, daar werd gevraagd om een 'key' o.i.d. en die heb ik niet dus die heb ik niet uit kunnen proberen. Ik wacht nog even met aanschaffen want wie weet komt er nog een geniale andere versie van software uit:).

Gewoon doen Conrad, krijg je zeker geen spijt van. Van 5.5 naar 7.5 of nu dan 8 is echt een grote vooruitgang.

Hmmm, ik overweeg het wel, maar ik loop weer tegen precies hetzelfde aan als eerder: ik werk al prima met 5.5. Zijn de extra nieuwe dingen me echt €300 waard? Ik vraag me af of het m'n workflow daadwerkelijk gaat verbeteren.

Cubase 5.5 heeft natuurlijk al toegang tot vele VST plugins, Cubase Studio 4 is een uitgeklede versie van Cubase 4 vandaar dat ik wel een overstap naar wat uitgebreiders wil.

Iemand toevallig een uitgebreide comparison chart tussen 7.5 en 8 gevonden? Ben wel benieuwd of het de moeite is om weer te upgraden of dat ik beter kan wachten op 8,5 of 9 ofzo! Het ziet er in ieder geval goed uit wat ik kan zien, maar even precies weten wat de exacte toevoegingen zijn. Kan namelijk op site van Steinberg geen comparison vinden van die 2

VCA Groups, Window Management, Plugin Manager... yes, eindelijk! Ik heb meteen maar de upgrade gekocht.

Mvg.

CoolRunning

Hmmm, ik overweeg het wel, maar ik loop weer tegen precies hetzelfde aan als eerder: ik werk al prima met 5.5. Zijn de extra nieuwe dingen me echt €300 waard? Ik vraag me af of het m'n workflow daadwerkelijk gaat verbeteren.

Misschien trekt het feit dat QuadraFuzz2 erin zit je over de streep? :D ;)

210lu6r.png

De mixer is echt heel veel beter, channelstrips, schaalbaar. (Eindelijk) Plugin Management. Maar 300 euro is wel een fors bedrag voor een upgrade idd.

Op hardware tafels ken ik het verschil tussen VCA fader en groupbus als volgt:

Naar een Group bus stuur je je audio welke dan ook daadwerkelijk door de groupbus gaat.
Met een VCA links je een fader aan meerdere kanalen waardoor je met 1 fader van meerdere kanalen het volume kan bedienen.
De audio loopt niet door VCA fader, maar blijft door de afzonderlijke kanalen lopen.

Wat je hiermee kan:
Op de insert van een groupbus kan je een compressor zetten. Deze zal vervolgens van alle kanalen die naar deze groupbus gestuurd worden compressen.
Met een VCA kan je geen compressor op de groep inserten. Maar wat je wel kan is alle kanalen een eigen compressor geven en toch alle volumes met één fader bedienen.

Misschien werkt in het cubase ook zo.

Zie net ook dat er nu direct outs zijn, 8 voor ieder kanaal. Dat is voor mij net zo goed als window management, vca groups, plugin manager!

Hoop wel dat het allemaal een beetje stabiel is, en dat de mixer zich nu wat beter gedraagt!

Mvg.

CoolRunning

Op hardware tafels ken ik het verschil tussen VCA fader en groupbus als volgt:

Naar een Group bus stuur je je audio welke dan ook daadwerkelijk door de groupbus gaat.
Met een VCA links je een fader aan meerdere kanalen waardoor je met 1 fader van meerdere kanalen het volume kan bedienen.
De audio loopt niet door VCA fader, maar blijft door de afzonderlijke kanalen lopen.

Wat je hiermee kan:
Op de insert van een groupbus kan je een compressor zetten. Deze zal vervolgens van alle kanalen die naar deze groupbus gestuurd worden compressen.
Met een VCA kan je geen compressor op de groep inserten. Maar wat je wel kan is alle kanalen een eigen compressor geven en toch alle volumes met één fader bedienen.

Misschien werkt in het cubase ook zo.

Ja, en dat is toch hetzelfde als Link channel? Wat al vanaf cubase sx3 er is? Ik blijf voorlopig nog lekker met Cubase 5 werken. 2 weken geleden 1 project met cubase 7.5 gedaan, en die kreeg ik een dag later niet meer geopend in 7.5. Ben voorlopig wel genezen van die fantastische (vaak nutteloze) nieuwe versies van onze vrienden.

Tip voor als je toch naar 8 over stapt: Wacht minimaal een half jaar. Komende maanden heb je waarschijnlijk toch bug na bug na bug te pakken, en ben je alleen maar bezig met updates downloaden en installeren.

Tip voor als je toch naar 8 over stapt: Wacht minimaal een half jaar. Komende maanden heb je waarschijnlijk toch bug na bug na bug te pakken, en ben je alleen maar bezig met updates downloaden en installeren.

Ik vond dat best wel meevallen met 7 en 7.5.
7 is bij mij nooit gecrashed, en 7.5 een keer. Ja er zaten wel wat bugs in, maar niets dat me te veel stoorde. Nooit zodanige problemen dat projecten niet meer openden enzovoorts. Altijd kleine onhandigheidjes.

Mvg.

CoolRunning

Ja, en dat is toch hetzelfde als Link channel? Wat al vanaf cubase sx3 er is?

Ik weet dat niet precies.
Maar ik neem aan dat je met zo'n VCA fader ook automation kan tekenen (die dus geldt voor alle channels die verbonden zijn aan die VCA).
En ik weet niet of dat met link channel ook kan.

Ik werk zelf overigens ook nog steeds met Cubase 5 en hecht over het algemeen ook weinig waarde aan updates.

VCA faders kunnen ook gegroepeerd worden onder andere VCA faders. En de automatisering van een apart kanaal is in principe ook gegroepeerd onder de VCA fader. Da's toch wel veel flexibeler dan Groups.

Mvg.

CoolRunning

Back