Cubase 8 Pro

Aangezien hier toch wel wat mensen zitten die veel van cubase weten:

Sinds afgelopen vrijdag heb ik cubase 8. In eerste instantie leek dat allemaal best wel okay. Maar...... Nadat ik een 2e scherm aangesloten had, alleeeeeeeeen maar ellende. Ook zonder 2e scherm nu echt veel ellende. Zoveel dat ik er over denk om weer terug te gaan naar 7.5. Natuurlijk heb ik de laatste update van vorige week gedraaid, maar geen goed resultaat.

Wat er bij mij fout gaat:

- Mijn menubalk verdwijnt op een gegeven moment (dus de file, etc balk)
- Na het sluiten van een project, blijft mijn complete mixer inclusief alle plugins staan. Als ik die af sluit, crasht cubase
- De mixer is op een 2e scherm op 1920x1080 niet te gebruiken. De mixer is namelijk groter dan het scherm in full size. Dus de resolutie van mn 2e scherm terug moeten zetten om de mixer te kunnen maximaliseren
- Vensters van "Save as, Export audio, etc, vallen buiten mijn scherm. Ik moet elke keer als ik opstart de resolutie van mn main scherm eerst terug zetten, zodat ik vensters in het midden van mijn scherm kan zetten, en dan gaat t goed.

Wie heeft van bovenstaande zaken ook last? Ik word er echt doodmoe van, want de snelheid word compleet uit mn produceren getrokken op deze manier....

Ik kan je niet echt helpen helaas. Ik werk met Cubase 8 op 3 schermen zonder problemen, volledige resolutie.
Het enige wat min of meer klinkt als jouw problemen is dat bij het afsluiten m'n menu balk een tijdje onnodig blijft staan. Succes.

Tweede scherm werkt bij mij prima. Dat is een kleintje van 15 inch. Daar zet ik eigenlijk alleen een Fabfilter EQ van de masterbus neer om alles te analysen. Mijn mixer zit op mijn eerste scherm (1980x1080 op 24 inch) en dat past er prima op. Ik moet wel zeggen dat ik niet alles racks tegelijk aan zet. Eigenlijk ins en sends.
Dat menubalk ding heb ik ook 1x gehad: ik kon nog wel klikken op de plek waar die zat en toen verschenen de buttons gewoon.

Dat laatste probleem wat je schetst herken ik helemaal niet.

Hier met 2 19" wide schermen ook geen problemen.

Trouwens kun je ook nog gewoon C 7.5 openen als je wilt hoor. Bij een update wordt in principe de vorige versie nooit overschreven door Steinberg. Ging alleen bij de updat van 6 naar 6.5 niet goed, die ging er wel overheen. Ik kan zelf bv probleemloos C7 of C7.5 of C8 opstarten......

Weer een week verder. Wat ik me echt serieus af vraag: Ben ik nou echt de enige die MEGA MEGA problemen heeft met C8? Kan er ongeveer 2 uur onafgebroken mee werken voordat de problemen zich opstapelen.

Nu snap ik ook wel dat mijn projecten misschien wat extreem zijn, maar zelfs C5 draait ze vlekkeloos.

Problemen die ik om de haverklap tegen kom:

- Met 2 keer de mixer openen in een 2e scherm met F3, is mijn menu balk weg. Ook belanden alle vensters half buiten mijn scherm.
- Cubase 8 kan niet normaal afsluiten. Altijd met een foutmelding, of mijn mixer blijft staan in mijn 2e scherm inclusief alle plugins etc
- Cubase 8 kan geen nieuwe projecten openen nadat een project afgesloten is. Er is dan geen geluid, en uiteindelijk stopt C8 met een foutmelding
- Bij het aanmaken van een kanaal/vst instrument/ plugin kan C8 zomaar vastlopen. Kan dan nergens meer in, terwijl ik andere programma's nog wel op mijn systeem kan draaien.
- Patchinstellingen van mijn external instruments verdwijnen soms zomaar.

Voorlopig heb ik Steinberg gemaild, maar die reageren natuurlijk niet zo snel omdat ze waarschijnlijk veel meer van dit soort dingen doorkrijgen.

Als ik geen oplossing vind, ga ik gewoon weer terug naar C5. Vind het echt raar dat het Steinberg nog nooit gelukt is een vlekkeloos werkende versie van een programma te maken.....

Effe iets sharen:: Vandaag is de upgrade van ESS5 naar Cubase 6 Artist hier binnen gekomen,,
Die staat te koop op MSK voor 80,30 En raar maar straf,, Die upgrade ineens naar Artist 8 !! En Uiteraard werkt ook Artist 6.5,,
Soit, ik bedoel maar: ik gebruik al jaren C5, maar deze upgrade kon ik toch niet laten liggen.... Maar je moet eigenl'k wel al een ESS5 of andere hebben...

Wat superbalen Pimpampeter.

Als ik geen oplossing vind, ga ik gewoon weer terug naar C5. Vind het echt raar dat het Steinberg nog nooit gelukt is een vlekkeloos werkende versie van een programma te maken.....

Ik draaide ook C5 en heb recent de upgrade naar C8 pro gekocht.
Nu heb ik zo'n "grace period" exemplaar, dus Cubse 7.5 met een licentie voor upgrade naar C8 (moest ik downloaden).
Ik heb 7.5 geinstalleerd en C8 niet (want ik vind het altijd prettig een klein beetje achter te lopen als het gaat om dit soort dingen. Kinderziektes maken me namelijk vrij snel zeer chagrijnig :P ).

De overgang van C5 naar C7.5 is hier vlekkeloos verlopen.
Misschien heb je wat aan deze info mocht jouw C8 debakel uiteindelijk niet goed uitpakken.

Wat superbalen Pimpampeter.

Ik draaide ook C5 en heb recent de upgrade naar C8 pro gekocht.
Nu heb ik zo'n "grace period" exemplaar, dus Cubse 7.5 met een licentie voor upgrade naar C8 (moest ik downloaden).
Ik heb 7.5 geinstalleerd en C8 niet (want ik vind het altijd prettig een klein beetje achter te lopen als het gaat om dit soort dingen. Kinderziektes maken me namelijk vrij snel zeer chagrijnig :P ).

De overgang van C5 naar C7.5 is hier vlekkeloos verlopen.
Misschien heb je wat aan deze info mocht jouw C8 debakel uiteindelijk niet goed uitpakken.

Ik heb een tijdje op 7.5 gedraaid, maar die asio belasting was zo extreem dat ik met een hexacore systeem met 32 gig intern geheugen vaak vst's moest bouncen naar audio om platen af te kunnen mixen. Toen kwam 8, "en die zou een veeeeeel betere asio belasting moeten hebben". Onder de streep valt dat allemaal dus nogal tegen. Voelt een beetje als een auto zonder wielen: Als je hard duwt, komt t wel vooruit.

En laten we eerlijk zijn: Projectjes met een 50 tal vst plugins, 4 vst instruments, 110 audio kanalen 16 subgroepen en 8 fx channels moeten toch simpel op elk systeem draaien.

Maar goed, wacht het wel weer ff af. Volgende update zal er snel wel weer aan komen, en anders idd terug naar 7.5 en anders 5.

Ah ja ok...
Dat is een heel andere setup dan ik gebruik.
Ik gebruik niet zo veel plugins en kanalen en heb dan ook geen zware processor belasting.

Weet iemand wat ze bedoelen bij Steinberg Cubase ARTIST 8 met: inkl. iKey USB Masterkeyboard
Ik vind er zo direct geen foto van. Is die iKey USB Masterkeyboard de elicencer vervanger??

Al een tijdje geen post meer over geweest, maar vandaag me toch maar eens kort gewaagd aan C8.

Kan iemand me uitleggen wat het voordeel is van die VCA fader? Ik las in de Sound on Sound iets over het zachter kunnen zetten van een kanaal, terwijl je inserts evenredig mee gaan. Dat is natuurlijk mooi.

Maar ik dacht dat een VCA fader een soort vervanger was van een group channel. Dat is het dus niet, want het is eigenlijk een channel link. Waar zit dan het grote voordeel? Ik route namelijk op dit moment kanalen naar een bus, en gebruik daar inserts. De vlieger die ze in sound on sound uitrollen, gaat dan dus niet meer op.

Ben benieuwd of iemand me een functionele situatie uit kan leggen waarin het bruikbaar is? Ik zie namelijk nog steeds geen voordeel ten opzichte van link channels.

Ik denk dat het voordeel zit in automation.
Meerdere channels aan elkaar gelinkd kan je volgens mij niet "automaten".
Eén VCA fader wel.

Mijns inziens is het met VCA faders en Groups gemakkelijker mixen dan met gelinkte channels en Groups. En met een VCA fader kun je de onderlinge verhoudingen van de gelinkte channels blijven aanpassen zonder constant de link eraf te moeten halen en er weer op zetten. Dus ik zie persoonlijk de voordelen wel....

Veel van de "grafische" problemen zijn op te lossen door de laatste driver voor je videokaart te installeren.

bedankt voor je suggestie (had je geloof ik ook al op een eerder draadje gedaan, bij mij loste dit idd mn probleem op, dus mensen...

Zit erg te twijfelen.... 7.5 werkt erg goed. Is het de upgrade waard? Er zitten wel wat mooie dingetjes in als ik alle filmpjes bekijk, ook precies de dingen die ik irritant vond. hmmmm, kan ik mijn verslaving onder controle houden?

ik ben tevreden over de update naar c8, multiband envelope shaper is top, petshop is ook leuk ding.

Mijns inziens is het met VCA faders en Groups gemakkelijker mixen dan met gelinkte channels en Groups. En met een VCA fader kun je de onderlinge verhoudingen van de gelinkte channels blijven aanpassen zonder constant de link eraf te moeten halen en er weer op zetten. Dus ik zie persoonlijk de voordelen wel....

Dat laatste is inderdaad een voordeel. Maar dan heb ik ineens EN een group channel EN een VCA channel per bus. Verder kun je alles gewoon met een groupl channel doen wat genoemd word.

Nog niet echt iets gehoord wat nou het gouden ei zou moeten zijn, maar wie weet komt er nog iemand mee...

Back