hoe audio sporen opnemen

synthmann

Ouwe rot
hoe nemen diegene die audio sequencen en niet zozeer midi hun audio op?

maken jullie bv een bassline van 8 maten (die dan maar voor 8 maten op de HardDisk komt te staan) en programmeren jullie de sequencer dit voor een bepaald aantal maten af te spelen.

Kickdrum, 1 sample die vaak wordt afgespeeld of gewoon gedurende je hele songs de kickdrum opnemen uit een synth of module (dus ook de "stilte" tussen de kicks wordt opgenomen)

Ikzelf sequence alles in eerste instantie in midi,en als ik dan naar audio wil neem ik de hele mix of soms track voor track helemaal in audio op. Dus een nummer van 4 minuten krijg ik 4 minuten bass drum, 4 minuten hi hats etc.....

wat zijn de gevolgen van de twee geschetste werkwijzen voor cpu gebruik, inzetbaarheid van effecten etc..

Mij lijkt het lastig om als je met audio werkt op pattern basis om alles strak te krijgen en die patterns goed gequantized neer te zetten, of doet de moderne Sonar, Logic, SX, dat allemaal voor je?

Ik wil graag meer audio gaan sequencer om bijvoorbeeld meer uit mijn doepfer te kunnen halen in 1 track zonder er nog een doepfer bij te hoeven kopen.

met audio quantizen bedoel ik dat als je een stukje audio van 8 maten hebt en dit de hele tijd sleppt en kopieert dat het wel precies goed staat en zonder te hakkelen afspeelt, dat het dus exact goed op de grid staat. misschien dat dit niet quantizen heet bij audio maar ik denk dat wel duidelijk is wat ik bedoel met deze uitleg;)

of ben ik in het geheel niet duidelijk?:confused:

Is geen probleem hoor!

Persoonlijk maak ik alles eerst in midi (samples sequence ik via kontakt), vervolgens zet ik de locators op de goede plaats en exporteer ik het naar audio, de audio loop is exact gelijk aan de midi loop.. geen probleem. De lengte van de loop hangt af van de track (een bd kun je gewoon 1 maat exporteren als die constant hetzelfde is)

De functie die je bedoelt is 'snap to grid quantize', je kiest de resolutie waarop je de audio file wilt 'snappen' op de grid. (gebruik hiervoor meestal 1/16, de midi seqs zijn dan al gequantized voor de audio export). Het maakt wat dat betreft niet uit of je met midi of audio werkt. Als je de locators gebruikt voor het te exporteren moet alles vlekkeloos loopen.

Het hangt ervan af wanneer ik in audio werk of in midi, in beginsel gaat alles in principe in midi, ik ga pas in audio werken wanneer:

- ik tegen mn max processor capaciteit aanzit, exporteer ik ofwel alles in loops, ofwel de gehele track voor zover af in een loopfile, deze gebruik ik vervolgens in een 'temp project' waarin ik verder kan bouwen met instrumenten (met dus weer alle processorkracht tot mijn beschikking). Als dit gereed is exporteer ik de 'addons' weer naar audio en importeer deze in het originele project. Meestal gebruik ik per track meerdere project files (bv midi 01, midi 02, audio only, audio addon etc).
Het is altijd verstandig om de midi tracks en setup te bewaren tot het stadium waarin je geen wijzigingen meer wilt doorvoeren.

- ik de loop als audio file wil laden in een sampler of andere audio processor.

- ik de audio loop wil mangelen (cut, paste, reverse etc, hoe gek je het wilt maken, dan kun je leuke dingen doen die niet met midi kunnen)

- ik de loops in abelton live wil gebruiken ;)

Kortom, het zijn 2 verschillende dingen met elk zn toepassingen, voor- en nadelen en beperkingen, het hangt af van de situatie wanneer en waarvoor je het wilt gebruiken, maar over timing hoef je je ion ieder geval geen zorgen te maken.

Out.

Origineel geplaatst door Exzit
Ben ik nou gek. Audio kan je toch niet quantisizen alleen time stretchen toch?

Ja hoor dat kan. Logic zeker en SX volgens mij ook wel, maar dan verstopt onder de beat functies en dat je het als een drumloop moet behandelen en die dan de verschillende parts strak kan quantizen.

Dus soort streching dat gebruikt wordt om verrschillende gedeelten van een wav strak tegen de tel aan te zetten?
zoiets?

Origineel geplaatst door Exzit
Dus soort streching dat gebruikt wordt om verrschillende gedeelten van een wav strak tegen de tel aan te zetten?
zoiets?

Gewoon verschuiven eigenlijk. En de begin/eindpunten worden netjes gefaded (om tikken tegen te gaan)

In Cubase SX kun je trouwens ook een audio loop analyseren en dat gebruiken om je midi dingen mee te quantiseren.
Het is wel even knutselen hoe het nou precies moet enzo maar dan kun je de groove van je midi ook aan die van de loop aanpassen. (Zal met Logic ongetwijfeld ook wel kunnen.)

Ik ben zo met cubase begonnen, wat bassdrummetjes plakken in audio daar nog een snare aan toevoegen en dan een ranzige cubase 3.7 reverb erover en niet vergeten quantise op 1/16 natuurlijk . Gelukkig bestaan er nu softsamplers en dergeljke ;) .

Het beste is om alles apart op te nemen, al dan niet in loops van één of meerder maten. Kan je in SX nog alles gaan EQ'en en compressen ... Het is ook minder in CPU verbruik als je met loops werkt.

Synthmann, waarom sample je die Doepfer niet? Is zeker handiger dan altijd een hele loop op te nemen, doch soms moet je qua analoge feel wel een beetje inleveren als je sampelt.

ik heb geen sampler.ik heb wel een pc met een terratec ewx24/96 met daarbij zo'n gigasampler LE versie maar ik vind dat maar onhandig gepruts, ik kan daar niet mee overweg.

om doepfer te samplen zou ik dus al sampler moeten kopen, misschien die nieuwe mpc100o wel geinig, ziet er gebruiksvriendelijk uit voor iemand die nieuw is in sampling. Maar voor veel patches in samplen ook geen optie omdat ze zo levendig zijn dat het karakter verloren gaat, tenzij je stereo samples van cd kwaliteit van een lengte gaat opnemen net zo lang als de hele song, maar dan raakt je sampleruimte natuurlijk snel vol zeker.heb geen idee wat dat aan ruimte kost in een sampler maar stel dat ik 4 tracks van mijn doepfer zou willen gebruiken in een song van 7 inuten lang ofzo, dan is iedere sampler wel vol of niet?

daarom beter in de pc sequencer gewoon spoor voor spoor het hele nummer multitracken denk ik zo gauw het als midi track helemaal af is. doepfer samplen is alleen leuk als ik er bass drummetjes ofzo mee zou maken.

In cubase kun je gewoon een audiofile importeren als een drumloop. In de editor gebruik je de recyclefunctie en vervolgens quantize je dan de boel. Je zult waarschijnlijk hier en daar een klein openingetje krijgen (stiltes) maar dit is snel te verhelpen door of de bpm van je song wat omhoog te schroeven zodat de gaps in elkaar vallen, of een klein tikkie reverb te gebruiken.

Back