[Korg] MS-10 Midi ?

dione

hardkoor
Wat is de beste manier om een Korg MS-10 Midi aan te sturen ???

Heeft iemand ervaring met aansturen via de Syntecno Teebee ? ( die heeft cv outs )
Volgens Music House kun je met de Teebee alleen Note on/Note off info aansturen,en is de timing ook niet ideaal...

Hallo
Ik doe de mijne via een Novation Basstation
Midi/cv werkt hier onafh. van het midikanaal van de Basstation zelf
Als je wilt heb je bovendien twee extra VCOs die je in je MS-10 filter kunt sturen
Wordt het bijna een MS-20, of eigenlijk meer een MS-15 ;)

een andere oplossing vindt je hier
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=17504&highlight=dcb

Doepfer, Kenton, Philip Rees kan natuurlijk ook (niet alle modellen kunnen Hz/V aan)

Syntecno weet ik niet qua timing
Zou je moeten proberen

Als het goed is werkt het prima met een TeeBee, er staat in de manual het voorbeeld van met de ene cv/gate de synth aansturen en met een ander het filter, hierbij noemt men de MS20 expliciet als voorbeeld. Ik stuur er een Odyssey en een Digisound modular mee aan. Je hebt vier keer cv/gate outs waarbij je die tegelijkertijd met note info en MIDI controillers kan aansturen (de cv dan), dus je kan vier keer wat onafhankelijk aan sturen met een MIDI controller via de TeeBee. Normal of inverted gate, volt/hertz of volt/octave is allemaal in te stellen. En een dinsync 24 output zit er ook op, zelf nog nooit gebruikt. Volgens mij is een TeeBee zijn 2e hands prijs al waard voor de viervoudige cv/gate interface. Enig minpuntje is dat het bereik via de cv minder laag gaat bij de Odyssey dan wanneer ik hem locaal laat bassen...

De korg MS serie werkt eigenlijk met Hz/Volt, maar via de Eg/ext van je vco's kun je hem aansturen met V/oct converters. Het nadeel hiervan is dat de interne Hz/Volt converter niet heel nauwkeurig is waardoor je problemen krijgt met je tracking bij hogere tonen. Als je een beetje serieus muziek wel maken en wil dat je analoge synths niet altijd vals zijn, ga dan voor een fatsoenlijke midi2cv converter met een resolutie van minimaal 12bit. Bijvoorbeeld kenton of philip rees.

Enig minpuntje is dat het bereik via de cv minder laag gaat bij de Odyssey dan wanneer ik hem locaal laat bassen...

Maar ja, daar kun je de oscillatoren weer vreselijk laag van zetten...

Hoe werkt bij jou de adsr (van de ody) met alleen een gate?

zelf heb ik een doepfer mcv4 die een ms10 aanstuurt...
elke keer als je m aansluit moet je opnieuw program changes naar dat ding sturen
en af en toe zakt de toonhoogte en zweeft het een beetje, echt niet te doen....
:kont: :kont: :kont: :kont: :kont:

Origineel geplaatst door elektrovolt
zelf heb ik een doepfer mcv4 die een ms10 aanstuurt...
elke keer als je m aansluit moet je opnieuw program changes naar dat ding sturen
en af en toe zakt de toonhoogte en zweeft het een beetje, echt niet te doen....
:kont: :kont: :kont: :kont: :kont:

oink hoezo program change?
Dit probleem was bij mij nog niet bekent?
Zelf nog niet echt last gehad van dat probleem

Ik ook niet. Die program changes gebruik je om instellingen te wijzigen.
Dat kun je zowel tijdelijk doen als opslaan in het geheugen.

die program changes die je naar de mcv4 stuurt zijn om de inverse trigger in te schakelen en om de volt/octaaf dinges te veranderen, maar ik kan ze niet opslaan in het kastje... hoe moet dat dan?

To adjust the MCV4 parameters (like MIDI channel or gate polarity) you have to enter the MCV4 learn mode and send the regarding MIDI messages to the MCV4 from your MIDI controlling while the MCV4 is in learn mode. To enter the learn mode one has to press the learn button and hold it pressed down for about one second. The one-second-delay was programmed to prevent the unintentional release of the learn mode. Whenever the LED is flashing without incoming MIDI messages the learn mode is active. In this mode the MCV4 is looking forward to an incoming MIDI note on, program change or controller event (see table below). If you have entered the learn mode by mistake you can leave it by pressing the learn button again.The learn mode will also be terminated if one of the MIDI events in the table below is received.

While the MCV4 is in learn mode the following parameters can be adjusted via incoming MIDI messages:

Function MIDI message Rem Comment
MIDI channel/reference for CV1=0V Note on (1)
CV3 velocity off Program Change #1 (2) CV3=volume
CV3 velocity on Program Change #2 (2) CV3=volume*velocity
CV4 velocity off Program Change #3 (2) CV4=Ctr.#X
CV4 velocity on Program Change #4 (2) CV4=Ctr.#X*velocity
Retrigger: off Program Change #5 (3)
Retrigger: on Program Change #6 (3)
Trigger polarity: normal Program Change #7 (4)
Trigger polarity: invertet Program Change #8 (4)
CV3 velocity mode 127 steps Program Change #11 (5) velocity resolution 0-127
CV3 velocity mode 2 steps Program Change #12 (5) velocity 2 steps (</>100)
CV4 velocity mode 127 steps Program Change #13 (5) velocity resolution 0-127
CV4 velocity mode 2 steps Program Change #14 (5) velocity 2 steps (</>100)
Key assign mode: highest note Program Change #15 (6)
Key assign mode: last note Program Change #16 (6)
Key assign mode: reference note Program Change #17 (6)
Key assign mode: stack note Program Change #18 (6)
Characteristics: V/Octave Program Change #19 (7)
Characteristics: Hz/V Program Change #20 (7)
Controller for CV4 any MIDI Controller (8)

Whenever the MCV4 receives one of the MIDI messages listed in the table above the parameter in question is changed and the MCV4 returnes to the normal play mode, i.e. the LED stops flashing. Pay attention that not unintentional MIDI messages appear while beeing in the learn mode (e.g. from a sequencer) as you change the settings of the MCV4 with such MIDI messages. All parameter changes made while beeing in the learn mode are stored non volatile in the MCV4 parameter memory. When the MCV4 is turned on next time the parameter settings are taken from this memory.

http://www.doepfer.de/mcv4_m_e.htm

Kep 'm net dus via een Doepfer MCV-1 aan de praat gekregen....ik begrijp dat je met een MCV-4 ook het filter kunt aansturen ? ( meer CV's is meer mogelijkheden om aan te sturen...)

Ik had eerst een Teebee,maar die is ondertussen verkocht....probleem was ook dat de Teebee mini-jacks als CV/Gate uitgangen heeft,moet je dus kabeltjes laten maken om die in de MS-10 te kunnen proppen....

Had van de week die MCV-1 gekregen,werd wel 's tijd om ff te proberen of dat werkte....en ja hoor : eerst precies verkeerd om ( als je een toets indrukt stopt het geluid...) maar via een program change in de learn mode versturen werkte die...

Overigens had ik geen handleiding van zowel MS-10 als MCV-1,maar dankzij Google ben ik een heel eind gekomen...

Ga nu toch maar 's een MCV-4 aanschaffen,want het geluid van de MS-10 is toch wel erg geil.....jammer dat je niet de modulation aan kan sturen....

Als iemand nog tips heeft betreffende aansturing van de MS-10 dan hoor ik dat graag...

Origineel geplaatst door dione
Ik had eerst een Teebee,maar die is ondertussen verkocht....probleem was ook dat de Teebee mini-jacks als CV/Gate uitgangen heeft,moet je dus kabeltjes laten maken om die in de MS-10 te kunnen proppen....

Verkocht vanwege een kabeltje????? Ik gebruik gewoon een verloopstekkertje.

Re: MS-10 Midi ?

Re: MS-10 Midi ?

Wat is de beste manier om een Korg MS-10 Midi aan te sturen ???

Heeft iemand ervaring met aansturen via de Syntecno Teebee ? ( die heeft cv outs )
Volgens Music House kun je met de Teebee alleen Note on/Note off info aansturen,en is de timing ook niet ideaal...

Timing is prima! En elke ouwe synth kan alleen note on/off. Alleen als een synth voor meerdere functies een aparte ingang heeft (filter, patchchange) kan je daar ook gates van je teebee op aan sluiten. Met de teebee is niks mis!

Origineel geplaatst door sander
Verkocht vanwege een kabeltje????? Ik gebruik gewoon een verloopstekkertje.

Zei ik dat ? Als je de datum van de eerste posts ziet,zie je dat dit inmiddels al lang geleden is...

Maar kun jij het filter ook aansturen ?

Maar kun jij het filter ook aansturen ?

Natuurlijk! (er van uitgaande dat de MS-10 een filteringang heeft).
Die kan je volgens mij gewoon met CV signaal aansturen?

Origineel geplaatst door sander
Natuurlijk! (er van uitgaande dat de MS-10 een filteringang heeft).
Die kan je volgens mij gewoon met CV signaal aansturen?

Hieruit kan ik dus opmaken dat je geen MS-10 hebt ?

Er zit namelijk veel verschil in de "ouwe" synths onderling.....de MS-10 is vrij apart qua spanning en werkt precies andersom als veel andere bakken.....

Back