Dilemma, sh-101 of poly/mono evolver

maar na vijf jaar zijn de schoenen van je vrouw wel afgeschreven en je synth niet ;)

Sterker nog, meer dan één paar schoenen tegelijk dragen is vrijwel :walker: onmogelijk maar je synths kun je gewoon allemaal tegelijk gebruiken :okdan:

Het schijnt wel zo te zijn dat als je schoenen door elkaar draagt, ze langer meegaan dan de som van de afzonderlijke schoenen achter elkaar gedragen.
Wat een zin.... 8)
Geldt dat ook voor synths?
:)

Synths die ik zonder spijt verkocht heb:

- Siel Mono
- MKS-50 (maar wel spijt van de Juno 1)

Synths waarvan ik spijt heb dat ik ze verkocht heb:

- Alles in mijn te koop threads wat verkocht is

Ik maak hieruit op dat je anoniempje aanraadt de 101 te houden. Maar dit maakt me toch nieuwsgierig, dus semi-off-topic: vanwaar dan die spijt?

Nieuwe analoge synths zijn cpu hogs? Er is een VST plugin van de PEK?
Trippen en synthforummen, geen goede combinatie! :D

Nee al die digitale zooi. Tr8 enzo. Dat is niet modulair opgezet. Draait gewoon op 1 cpu = niet dedicated hardware = en kan per clockcycle maar 1 ding te gelijk doen = loopt niet lekker strak

101 heb gewoon een cpu voor seq en geluidsopwekking is los = strak

En er was een dude op de andere pagina die dit zei: "Diva met cascade filter klinkt als 2 druppels water als het analoge gedeelte van een evolver/mopho. Zelfs dsi/uhe konden het verschil niet horen."

Ja maar nou dreigt dit in analoog/digitaal/vst discussie te stranden. Zelf doe ik niet aan digitaal hoor, daar niet van, maar dat heeft een andere reden.

Aphex Twin said in an interview that the best way to make sounds is with a computer and that analog gear is only for nostalgia and collectors, you can make the exact same sounds with knowledge of sound design and a PC.

People that argue the possibility of making digital sounds that sound equally as characteristic as analog sounds are simply uneducated old timers ignorantly defending what they know and refuse to let go of. 

Ik maak hieruit op dat je anoniempje aanraadt de 101 te houden. Maar dit maakt me toch nieuwsgierig, dus semi-off-topic: vanwaar dan die spijt?

Omdat iedere synth toch weer uniek is, in ieder geval de manier waarop ik synths koop wel want ik koop altijd een beetje verschillende bakken qua synthese en mogelijkheden. En dan heb ik hem niet meer en dan heb ik uiteindelijk óf de zelfde synth terug, óf een upgrade (Matrix 1000 -> Matrix 6), óf ik ben er stiekem weer naar op zoek. Ik merk wel dat ik graag keys heb ipv een module dus modules verdwijnen voor keys versies voor zo ver mogelijk. Maar dat is niet altijd makkelijk aangezien een 350 euro MicroWave I een keys versie heeft van 3500 euro.

Een 101 is gewoon een simpele bak met karakter maar tegelijk ook een toffe digitale arpeggiator / sequencer sectie, ik zou iedere functie gebruiken die er op zit, echt alles. Martial Canterel gebruikt SH-101's als marterkeyboards voor een analoge set up.

Ik denk wel dat een 101 gewoon bespeeld moet worden. Sequences transponeren, arpeggiator chords veranderen, onregelmatig triggeren. En eens wat anders doen dan de cliché acid lijnen.

Ik denk wel dat een 101 gewoon bespeeld moet worden. Sequences transponeren, arpeggiator chords veranderen, onregelmatig triggeren.

Dat vind ik ook het leukste. en tevens het leuke aan anoog spul, lekker alles elkaar laten aftriggeren en syncen.

dus modules verdwijnen voor keys versies voor zo ver mogelijk. Maar dat is niet altijd makkelijk aangezien een 350 euro MicroWave I een keys versie heeft van 3500 .
Bedoel je de waldorf wave?

Ja precies. Of wat die ook moge kosten tegenwoordig. De MicroWave I is qua sound echt super diep en mysterieus.

Heb ooit een mw1 gehad, weggedaan omdat ik het een onding vond om te proggen, en zon dure access programmer had ik geen zin in.

Alle andere mw's zijn va of niet? En ook niet te vergelijken met de mw1 of wel?

Heb ooit een mw1 gehad, weggedaan omdat ik het een onding vond om te proggen, en zon dure access programmer had ik geen zin in.

Alle andere mw's zijn va of niet? En ook niet te vergelijken met de mw1 of wel?

Ik geloof dat de SysEx van de MW XT het zelfde is zo lang de zelfde parameter ook bestaat op de MW 1. Dus de XT is een prima programmer voor een MW 1. De XT klinkt op zich wel goed maar de sound is niet dat lekkere geluid van knisperende bitjes door een verder analoog geluidspad.

Ik zit eens naar de prijzen te kijken van een MW1, wtf.... heb hem zelf voor iets van 350 weggedaan (of minder) en ik zie ze nu gaan voor 800 of meer...

Ja maar nou dreigt dit in analoog/digitaal/vst discussie te stranden. Zelf doe ik niet aan digitaal hoor, daar niet van, maar dat heeft een andere reden.

De vraag is toch of ie de 101 weg moet doen ja of nee? En zo ja of dan een hybride bak als een evolver een goede keuze is?

Dat is voor een deel dus een analoog/digitaal vraagstuk.

En het is niet anti digitaal want een aantal digitale bakken hebben hun architectuur wel op orde.

Maar ik ben niet mega kritisch hoor. Heb ook een k2000 en Q rack.

Echter een 101 is gewoon ern veelzijdige strakke synth die je niet door echt kan vervangen door een hybride bak.

Ik zou evt kijken of ie zelf niet een vcf mod kan doen. Scheelt een hoop geld en echt moeilijk zal het niet wezen. En volgens mij kan je dat ook doen zonder het uiterlijk aan te passen.

Ja ik zei dat meer nav je opmerking over digitale zooi en andere opmerking over cpu hogs. ja of hij de 101 weg moet doen, maar hij vraagt zich niet af of analoog of digitaal nou beter is voor hem. althans niet expliciet.
Ik zelf ben ook niet kritisch hoor, als een synth goed klinkt, genoeg (hands on) mogelijkheden dan maakt het mij niet uit of het nou digitaal, va of analoog of hybride is. JD800 vind ik bijv. een super synth en als ik de middelen had zou ik ook wel iets van elektron of DSI willen proberen. wat er onder de motorkop zit maakt me niet zo veel uit.

101-sequencer kan rests, slides en accenten programmeren. 100 keer liever een 101 dan een MEK, die was hier redelijk snel weer in de verkoop.

komt er weer eentje met accenten, een 101 heeft helemaal geen accenten...

Back