DX7 programmer

Ik ken de horror-verhalen van de eerste batch Prophet '08, maar over het algemeen heb ik goede ervaringen met rotary encoders. Ik heb er eentje in test hier die zich alleen maar prima gedraagt en lekker aanvoelt.

Voor de retro zijn echte potmetertjes wel romantischer natuurlijk. Voor recall vind ik ze persoonlijk matig. Ik vind de creatieve oplossing die de Prophet PE hier voor gebruikt uiteindelijk vooral onhandig, in de praktijk zit ik de hele tijd potjes heen-en-weer te jassen om mijn volle range terug te krijgen.

Ik heb gehad:
Yamaha A3000, encoder problemen.
Elektron MD, encoder problemen.
Prophet 08, encoder problemen.
Diverse Fx's, altijd encoder problemen.

Ik zal graag een ander verhaal er van maken, maar mijn ervaring is nu dat encoders altijd problemen geven.

Ook problemen gehad met onder meer de vroege DSI Evolver rotary encoders.

Er zijn wel degelijk heel gorede kwaliteit exemplaren te koop. Zag van de week deze video review van de Teenage Engineering OP-1 en die is blijkbaar gebouwd met top kwaliteit onderdelen. (Ziet er uit als speelgoed, maar is duidelijk een wolf in schaapskleren.)

In de video gaat het vanaf 1.04 min. over de bouwkwaliteit van knoppen en encoders (mét klik-functie). Deze types worden ook gebruikt in de luchtvaartindustrie. En die klanten zullen geen toestel willen verliezen omdat er weer eens een encoder doldraait.

Bij veel synths e.d. met haperende rotaries heeft het dus weer te maken hebben met de verkeerde manier van bezuinigen. Iets moet er gelikt uitzien, en er wordt steeds meer crap kwaliteit onderdelen op en in gezet.

Nou, daar zijn ze dan.... 😃

Attachments

• image.jpg
    image.jpg
    102,7 KB · Bekeken: 117
omg !! wanneer is ie te koop?
edit: is ie ook te gebruiken voor de tx816?

Sodeju zeg.

Prachtig! eerst maar weer eens een DX7 op de kop tikken dan ;-)

Een DX7? Check even een Youtube demo of de jaren 80.

Dit is een programmer om geluiden te maken op een DX7, de programmer zelf klinkt dus niet.

Back