Ben je met weinig gear creatiever ? (bv je 1e setup?)

Hoe minder middelen ik heb, hoe creatiever en beter ik me can focussen.
Artiesten/muzikanten die echt een unieke stijl willen maken, zouden met zo min mogelijk moeten beginnen. Met een potlood en papier, en daar dan jaren op gaan zitten. Later evt. uitbreiden, langzaam. Koop eens een keyboardje en ga daar jaren aan pielen. Laat het rustig groeien, en scheer het bij net zoals je doet bij je baard (en vrouwen hun benen).
M.

bovendien heeft zij bijna alleen maar synths staan, en maar weinig van de benodigde randapparatuur. Synths zijn hier meer een obsessie dan een instrument.

Toch vind ik dat raar, door de synths de muziek niet meer horen. Ik geloof best dat dat voor sommige mensen zo werkt, maar vreemd is het wel. Als je muziek wilt maken, dan doe je dat toch gewoon? Als je 10 of 40 synths hebt, dan betekent het toch niet dat je die allemaal moet gebruiken? Niet dat ik zo onbeschoft veel synths heb staan, maar als ik begin met het maken van een nummer begin ik logischer wijs met 1 synth. Als ik dan wat extra's nodig heb, plug ik de volgende synth in waarvan ik op dat moment denk dat 'ie een mooie aanvulling is. En zo verder. Meestal ben ik met drie of vier synths wl klaar, en soms zelfs al met maar ééntje. Ik schrijf geen muziek en heb geen voorbedacht plan, misschien dat dat meer bepalend is.

Nee heus, ik geloof niet dat het aantal synths je creativiteit onderuit haalt of in de weg zit. Het zal wel een persoonlijkheids kwestie zijn. Wel denk ik dat bepaalde synths vanwege hun beperkingen of karakter bepalen wat je ermee doet (qua stijl dan). Maar ook dat zal per persoon verschillen.

nog een element:
ik had vroeger minder apparatuur omdat ik minder geld had.wel had ik meer vrije tijd.
nu is dat omgekeerd.

Ik denk dat als je veel synths hebt je snel vervalt in patches klooien en maken maar niet meteen met muziek bezig bent. Maar dat is mijn mening. Maar ik denk niet dat de hoeveelheid gear je beperkt in productiviteit..

Je kunt natuurlijk met 2 kleuren een schilderij maken maar
ook met 10 kleuren als je deze op de juiste manier gaat mengen
dan ontstaat er een heel creatief kleurenpatroon , zo zie ik dit
met synths ook, iedere synth heeft zo zijn eigen kleurklank en
als je een layer maakt van een M1 Piano, JV-1080 strings , en
een choir uit de kurzweil k2000r dan ben je zeker creatief
bezig met het mengen van kleurklanken, dan maak ik uit 3 preset
klanken weer 1 klank , leuk he :okdan:

Origineel geplaatst door Digimod
Je kunt natuurlijk met 2 kleuren een schilderij maken maar
ook met 10 kleuren als je deze op de juiste manier gaat mengen
dan ontstaat er een heel creatief kleurenpatroon , zo zie ik dit
met synths ook, iedere synth heeft zo zijn eigen kleurklank en
als je een layer maakt van een M1 Piano, JV-1080 strings , en
een choir uit de kurzweil k2000r dan ben je zeker creatief
bezig met het mengen van kleurklanken, dan maak ik uit 3 preset
klanken weer 1 klank , leuk he :okdan:

En dat mis ik toch in het synthesizer gebeuren: het echte experiment. De synthesizer wordt gebruikt als een instrument om andere instrumenten na te doen. Eigenlijk willen de meeste synth gebruikers helemaal niet schilderen met geluid. Ik mis in veel gevallen het experiment, oftewel het schetsen van de tekening. Laten we het zo zeggen, het blijft allemaal figuratief, allemaal boerderijtjes. Een beetje abstractie mag soms, als er een filtertje gedraad wordt.
(Ehhh, ik geef toe, ik ga wat kort door de bocht, maar misschien wel leuk voor de discussie!)

Wout

Werken met presets is als schilderen met Ministeck! (Bestaat dat nog?)

Origineel geplaatst door Wout Blommers
En dat mis ik toch in het synthesizer gebeuren: het echte experiment. De synthesizer wordt gebruikt als een instrument om andere instrumenten na te doen. Eigenlijk willen de meeste synth gebruikers helemaal niet schilderen met geluid. Ik mis in veel gevallen het experiment, oftewel het schetsen van de tekening.

misschien moet je maar 's wat ambient gaan luisteren

Origineel geplaatst door Bahamut
misschien moet je maar 's wat ambient gaan luisteren

Vaak ook hele platgelopen paden, in mijn bescheiden mening... Soms wel een hele zesbaans snelweg ;)

Wout

Origineel geplaatst door Wout Blommers
En dat mis ik toch in het synthesizer gebeuren: het echte experiment. De synthesizer wordt gebruikt als een instrument om andere instrumenten na te doen.

Bekend met Kenneth Elhardt en wat 'ie voor demo's heeft gepost op de NM mailinglist? Ik zit er nu nog steeds na zoveel keer met klapperende oren te luisteren hoe hij een akoestische gitaar op een Andromeda heeft gemaakt. Da's ook experimenteren. Bij de oudere modellen werd er nog wel gebrek aan realisme door de vingers gezien omdat 't anders niet kon, toen ging men bij de geboorte van VA over op al die 'onrealistische sounds', en toen VA weer uitgebreider werd kwamen ook weer de imitatie-patches terug.

Voor de mensen die 't nog niet gehoord hebben:

http://roland.code404.com/pipermail/nord-modular/2003-July/008376.html

Bij de weg, er zitten betere orgels en basgitaren in m'n Virus C dan er in m'n XP-30 zitten :).

Persoonlijk vind ik het niet interessant het nabootsen van een "echt instrument" ik weet ook niet wat ik moet verwachten van de zogenaamde "stringmodule" (zal wel niet de juiste benaming zijn) op de G2, maar ja... het zal wel.

Er is wel een goed boek over dit onderwerp in relatie betreft echte acoustische instrumenten het is Benade's "Fundamentals Of Musical Acoustics" die geeft goed uitleg over wat de belangrijke kleine imperfecties van de tuning in echte instrument harmonics zijn - waarom ze echt klinken, en onze synths niet...

Sorry een beetje Off-Topic.

ik ben niet creatief ook niet met een behoorlijke of geringe hoeveelheid gear

Origineel geplaatst door Yoozer
Bekend met Kenneth Elhardt en wat 'ie voor demo's heeft gepost op de NM mailinglist? Ik zit er nu nog steeds na zoveel keer met klapperende oren te luisteren hoe hij een akoestische gitaar op een Andromeda heeft gemaakt.

Natuurlijk ken ik die opnamen...
En als Kenneth nu ooit eens één van zijn Patches had laten zien, iets wat op de NM lijst heel normaal is... en als nou niet bekend was geworden dat hij ooit de Saga (of Sage) synthesizer aangekondigd heeft, met webpagina met foto's en geluidsvoorbeelden en al, wat achteraf allemaal fake bleek te zijn... dan had ik niet zo'n rare bijsmaak bij die voorbeelden gehad. Ik vind het wel erg realistisch... net echte violen. Chet Singer bijvoorbeeld laat al zijn experimenten zien, naast alleen maar horen. Wat nou zo jammer voor zo'n jongen als Kenneth is: was hij nou maar wat opener geweest met zijn informatie, dan zat hij op zeker bij een aantal synthesizer fabrikanten in de factory group (presets maken). En iedere synth mag je dan wel houden.

Wout

Origineel geplaatst door NOISE FX
Persoonlijk vind ik het niet interessant het nabootsen van een "echt instrument" ik weet ook niet wat ik moet verwachten van de zogenaamde "stringmodule" (zal wel niet de juiste benaming zijn) op de G2, maar ja... het zal wel.

Je kan hem ook gebruiken als een 'spring-reverb'!
Tja, er zijn nou eenmaal mensen die dat interessant vinden, zo'n module. De Nord Modular wordt hoofdzakelijk aangeschaft om andere synhesizers na te maken. Het komt zelf voor dat er een Patch is die op een 'ARP' een viool nadoet. In ieder geval, emulaties van fysieke muziekinstrumenten lijkt mij alleen zinnig als het 'zogenaamde' geluid moet gaan afwijken in de compositie, bijvoorbeeld een rare modulatie.

Wout

het gaat hier bijna uitsluitend over hardware...

maar kun je softwarematig niet hetzelfde hebben? door de vsti's de track niet meer zien? of zoiets...

greetz

@6 trak: inderdaad.

ik heb wel eens een demo in fruityloops gezien die met 1 softsynth die er standaard inzit gemaakt werd, namelijk zijnde 3osc (met, je raad het al, 3 oscillators!!! :D)
dus telkens dezelfde synth voor alle geluiden in de track. wel, ik moet toegeven, het klonk verdomme vet en goed!
:okdan:
dus met andere woorden, met weinig synths kun je veel doen als je het materiaal en soundsynthese maar goed beheerst denk ik zo...

Ben begonnen met een rm1x,hiermee maakte ik al ongeveer complete tracks. De sound was niet echt super,maar dan koos je gewoon de lekkerste sounds uit dat bakje. Daarna een an1x erbij en uiteindelijk een sampler. Na een tijdje heb ik het grootste deel verkocht en ben wat beter spul gaan kopen. Heb altijd een gedachte achter me aankopen en me huidige setup en daar doe ik het ook mee,

qua mogelijkheden en diversiteit ben ik er zeker op vooruit gegaan,tevens kwalitiet. Maar moet wel zeggen dat gezien de wat meer mogelijkheden,het in het begin even moeilijk is. Maar als je op den duur met je vaste spullen blijft werken daar ook wel weer aan went.(weet wel in de tijd van de rm1x,ik me daarnaast zwaar stortte op theory,compositie en arrangementen en veel lezen)Op dit moment ben ik gewoon nog bezig me gear te leren kennen.

Belangrijk vind ik wel dat je een gedachte of functionaliteit in je setup hebt. Ik ben niet klakeloos gaan kopen,maar heb toch veel dingen afgewogen.Uiteraard heb ik gekeken wat qua smaak bij me past en waar ik mijn sound uit kan gaan halen.

Is ook belangrijk dat je het gene koopt omdat het jouw ding is en niet omdat er toevallig weer een nieuwe synth uitgekomen is. Want probleem is dan,dat je steeds maar weer nieuwe dingen blijft kopen. Dus heb gewoon een gedachte achter je muziek,gear etc. Zodat je niet steeds hoeft blijven te kopen en de energie kunt stoppen in het maken van goede tracks en het kennen van je huidige gear.

Tip:

Ben je een preset man,lui etc.. what ever zoek dan bijv. geen synth met teveel mogelijkheden,al heeft ie een goede sound. Inversteer dan liever in een goede interface al is de sound iets minder!

Origineel geplaatst door kratarknathrak
Ik maak nu beter spul, dan vroeger, met een kleine setup. Vind ik dan he? :) Maar dat had toch sterk te maken met het hebben van verkeerde apparatuur. Ik had als eerste een Yamaha Cs1x, en een Akai S2000. Vooral die Akai was aan mij echt niet besteed. Ik moest gaan nadenken wat ik nu weer moest samplen. Ik had al een hele tijd een simpele drumcomputer (Boss DR550 MKI), en daarmee beats maken vond ik veel leuker dan beats samplen. Dus de sampler heb ik verkocht, en daar heb ik een grotere drummachine bijgekocht (Boss DR202) en een Yamaha FS1R. Later nog uitgebreid met synths zoals de JP8080 en de Nordlead 2, en zo. Met deze set up ben ik wel tevreden. Synths, soft-drumcomputers, en drumcomputers, dat is voor mij hoe het werkt. Samplers zullen in mijn set up (waarschijnlijk) niet meer voorkomen.

Moet zeggen als ik van mijn gear 1 ding moest kiezen,het absoluut de sampler zou worden. Ik wist nog wel dat ik voor het eerst me sampler kreeg en wat daar allemaal mee mogelijk was. Je kunt er werkelijk alles mee.

Back