Ben je met weinig gear creatiever ? (bv je 1e setup?)

Ben je met weinig gear creatiever ?

Humm... ligt eraan hoe je 'creatiever' bedoelt?

Als je bedoelt creatiever in de zin van "roeien" met de riemen die je hebt, tja... dan heb je gelijk. Maar als je bedoelt creatiever in de zin van "unieke, mooie, briljante" dingen maken, dan denk ik dat dit absoluut niet ligt aan hoeveel gear je hebt! Je bent creatief of je bent het niet.

Neemt niet weg dat je wel de moeglijkheden van je gear moet kennen. Maar ik mag aannemen dat je bepaalde gear met een bepaald doel gekocht hebt (bepaalde sound, mogelijkheden e.d.).

Daarnaast is het nog eens een keer van belang wat voor gear je hebt. Ik bedoel met één enkele PC en wat VST(i)'s kom je veel verder (verder is ook relatief...) dan met een enkele MiniMoog.

Ik ben van mening dat je met een goed idee, creativiteit en kennis van gear, in een volle studio gewoon verder komt.

De hoeveelheid gear maakt me echt geen donder uit...al mijn muziek schrijf ik eerst met 3 basis instrumenten, piano+strings+bass. Pas als ik de melodie en harmonie daarvan goed heb ga ik echt de geluiden toekennen en er bijverzinnen. Dit geld voor de normale electronische muziek alleen he...als ik symphonisch (orchestraal) schrijf is de werkwijze anders - meer theoretisch - bijvoorbeeld contrapunt (waar ik erg slecht in ben).

Ik heb dus niet echt last van het 'door de gear de muziek niet meer zien', zoveel gear heb ik ook niet. Ik zou er zo (als ik het geld had) er nog een synth of 5 bijkopen.

Je kunt natuurlijk ook een synthesizer aanschaffen, die een heleboel geluidsarchitekturen
kan produceren. Je hebt dan te maken met één OS en een manier van handelen en alles in een
doos (geen extern MIDI geklooi en geen zwarte spaghetti). Als er dan een goede mixer ingebouwd is
en een lekker klinkende effektensectie dan zou je alleen nog maar een resample functie nodig hebben om je eindresultaten in RAM vast te leggen (gegeven dat er een bruikbare sequencer inzit). Dat kan je dan op cassette of SPDIF
naar de computer zetten en een ceedeetje branden. Ik vind overigens wel dat een dergelijk instrument een
goed aantal fysieke controllers moet bezitten en een groot aantal patchplaatsen in het geheugen (1000 of zo).
Vind je zo'n instrument onoverzichtelijk kun je het vanuit de computer altijd via een Soundiver adaptation besturen met muis en op een groter (aantal) scherm (en) bekijken.
Wil je nog een stem vastleggen bij je geheel in deze doos gemaakte productie dan is het leuk als je via de sampler
nog een opname in het geheugen kan vastleggen. Je kan dus (ophet branden na) een hele CD in een instrument
maken en de affe opnames op de interne harde schijf opslaan.
Je zou zoon instrument haast een production station gaan noemen, zeker als het een beetje klinkt.

Ein Synthi, ein Reich, ein Führer!
ISPdeRuiter

Is dit laatste niet een beetje de bedoeling met de
mc909 en de rs7000
en de korg triton
en nog een pakje synths?

Wat heeft een mens in wezen nodig om tracks te maken?
drumdoos (of twee)
synth (of drie)
sampler
mengpaneel
zooi filters en effecten...

de hoeveelheid van elk hangt voor iedereen apart af, plus er zullen wel onderverdelingen zijn (fm, substractie,...)
Plus het eigenlijk apparaat specifiek bepaalt ook veel. hoe fel multitembraal/polyfoon?
hoe uitgebreid zijn de synthesemogelijkheden?

allemaal niet onbelangrijke factoren.

Ik ben nog steeds in de opbouw en ben me er van bewust dat het vrij bescheiden zal blijven, mijn setup.
Duseum... veel nadenken wat ik ga kopen om het minimaal te houden en zo creatief mogelijk (zodat ik niet verlorenloop in een synth die enkel alien praat tegen mij)

ik ben van mening dat ik met minder gear betere dingen doe dan met veel gear, voorlopig dan. als is het alleen maar omdat ik maar 1 paar handen heb :)

Als je meer gear hebt dan heb je meer mogelijkheden om je creatieve ideeen te uiten.

En de discussie kan wel over meer gear gaan maar kwantiteit vs kwaliteit lijkt mij een uitgelezen zaak. Betere kwaliteit setup is van positieve invloed op de creativiteit.

Dat zou best een leuk experiment zijn :

1 'budget' studio met ;

Bv. Groovebox, JV-module, CS1x, MS2000, etc.

1 'high end' studio met ;

Bv Andromeda, Neuron, Omega 8, Voyager etc.

..en dan eens kijken wie het meest creatief is of het beste resultaat bereikt..:)

Origineel geplaatst door ISPdeRuiter
Je kunt natuurlijk ook een synthesizer aanschaffen, die een heleboel geluidsarchitekturen
kan produceren. Je hebt dan te maken met één OS en een manier van handelen en alles in een
doos (geen extern MIDI geklooi en geen zwarte spaghetti). Als er dan een goede mixer ingebouwd is
en een lekker klinkende effektensectie dan zou je alleen nog maar een resample functie nodig hebben om je eindresultaten in RAM vast te leggen (gegeven dat er een bruikbare sequencer inzit). Dat kan je dan op cassette of SPDIF
naar de computer zetten en een ceedeetje branden. Ik vind overigens wel dat een dergelijk instrument een
goed aantal fysieke controllers moet bezitten en een groot aantal patchplaatsen in het geheugen (1000 of zo).
Vind je zo'n instrument onoverzichtelijk kun je het vanuit de computer altijd via een Soundiver adaptation besturen met muis en op een groter (aantal) scherm (en) bekijken.
Wil je nog een stem vastleggen bij je geheel in deze doos gemaakte productie dan is het leuk als je via de sampler
nog een opname in het geheugen kan vastleggen. Je kan dus (ophet branden na) een hele CD in een instrument
maken en de affe opnames op de interne harde schijf opslaan.
Je zou zoon instrument haast een production station gaan noemen, zeker als het een beetje klinkt.

Ein Synthi, ein Reich, ein Führer!
ISPdeRuiter

Kwam deze laatst tegen:
Capybara + Kyma X

Lijkt al heel aardig op wat ik denk dat jij bedoeld :)

Wel prijzig trouwens.

Origineel geplaatst door Bass
Dat zou best een leuk experiment zijn :

1 'budget' studio met ;

Bv. Groovebox, JV-module, CS1x, MS2000, etc.

1 'high end' studio met ;

Bv Andromeda, Neuron, Omega 8, Voyager etc.

..en dan eens kijken wie het meest creatief is of het beste resultaat bereikt..:)

En laat die personen dan ook van studio wisselen en dan een 2e nummer maken.
Kies dan uit die 4 nummers de beste.

Ik denk dat het zo langzamerhand niks uitmaakt. Je moet gewoon weten wat je hebt staan en wat je ermee kunt doen. Iemand met 2 apparaten zal sneller en makkelijker alles doorhebben dan iemand met een grotere studio. Maar zolang jij je spullen kent,lijkt mij dat het weinig verschil uitmaakt.

Als je alleen een sampler hebt of 1 apparaat dan word je gewoon genoodzaakt om dat ding creatief te gebruiken. Met meerdere spullen kun je gewoon flexibeler werken. Leer gewoon je spullen kennen,dat lijkt mij het belangrijkst. Als je ook elke maand een ander app. aanschaft dan maak je het jezelf gewoon moeilijk en onoverzichtelijk. Dus het leren kennen van je spullen maakt je creatief,omdat je niet belemmerd word in je kennis. Zodat je weet wat je doet. Tenslotte gaat het er gewoon om dat je lol hebt en dat je uit de voeten kunt met je spullen.

In de tijd dat ik nog met een masterkeyboard, een simpele midi-editor en een lading soundfonts werkte, was ik volgens mij het meest creatief. Het huidige probleem is dat ik nu veel meer (teveel?) tijd steek in het uitzoeken van welke 'gear' ik voor een productie zal gebruiken, terwijl ik een jaar of vijf geleden veel vaker 'onbezorgd' met componeren en arrangeren bezig was. Het was toen allemaal veel overzichtelijker.

Heb er al meerdere keren over gedacht om een hoop software en hardware overboord te gooien en gewoon weer 'back to basic' te gaan. Misschien ga ik dat op korte termijn ook wel doen! Mijn muziekplezier kan wel weer eens een opkikkertje gebruiken, dacht ik zo...

Groetjes,
Hans

Mischien wat oppervlakkig maar wel overzichtelijk,gebruik je diverse spullen gewoon individueel voor vaste sounds. Stel je hebt 10 synths,gebruik 1 synth voor strings,synth 2 voor de bassen,synth 3 voor de leads. Als je zo eerst eens werkt om op gang te komen,mischien dat het dan wat makkelijker word. Maar ik neem aan dat je je synths vooraf al om een bepaalde reden hebt gekocht,ter aanvulling toch?

Ik weet niet of je creatiever wordt van een kleine set-up. Wel weet ik dat ik de laatste jaren steeds bezig ben om mijn setup te beperken tot de essentie. Alles wat er omheen zit, zit maar in de weg. Op het moment heb ik een mpc, een machinedrum, een G2 en een pc met cubase en Reaktor. Klaar.

ik had vroeger wel veel eerder een track af op mn pentium 200mhz met 64mb en reason 1.0 maar dit komt natuurlijk door dat ik nu bijna al een halve dag kwijt ben om alle samples en hardware te programeren en omdat ik liever live wat kloot met aantal knoppies en dan uit dat resultaat wat stukjers knip en plak en daar dan weer een compositie van maak

Iedereen begint met een kleine setup en wil deze gaan uitbreiden. Dat doe je natuurlijk met iets wat je niet hebt staan in je 'studio' en wat ook nog betaalbaar is. Zo ga je dus langzaam je setup uitbreiden met iets wat je nodig hebt (of denkt te hebben). Zo wordt wel iedere keer een gat in je setup opgevult met een nieuwe toepassing. Totdat je het redelijk compleet hebt dan zal het principe van beter met meer wel opgaan.
Maar daarna wordt het vaak een kwestie van gearlust, updaten en hoge kwaliteits spullen aanschaffen. Of dat de creativiteit ten goede komt vraag ik me af.

Ben je met weinig gear creatiever ?

In het begin wel,omdat je moet,en je geheel gemotiveerd bent.
Als je dan steeds wat meer bijkoopt,zul je merken dat elk apparaat je afzonderlijk inspiratie gaat geven.

Dan komt daarna het punt datje echt gaat denken van"hey ik was veel creatiever vroeger,met minder"
Terugkijken met die gedachte heeft er volgens mij mee te maken dat je gewoon in een sleur zit,te veel gedaan hebt,muziek maken geen ontdekkings reis meer is voor even.

Zit allemaal tussen de oren
:D

Ik denk dat het eigelijk niet uitmaakt maar het is net hoe je omgaat met
je synths , heb zelf nu ook meer synths dan vroeger maar ben nog net zo creatief.

Wel is het zo dat een nieuwe synth je weer inspiratie geeft , dus andere
geluiden en weer andere mogelijkheden.

Een kunstschilder gebruikt ook meerdere kwasten zo moet je het ook een beetje
zien met synths ,echter de ene schilder heeft 3 kwasten nodig en de andere weer 10 :D

Méér met Minder!

Méér met Minder!

Naar aanleiding van een artikel dat over de access-virus mailinglist heenschoot kreeg ik het idee om het ook eens op dit forum te vragen:

Het schijnt dat er tegenwoordig aardig wat producers hun hardware verkopen en overgaan tot een beperkte (kleinere) set gereedschappen voor het bouwen van muziek, met de essentie dat men zich veel meer gaat verdiepen in de beschikbare tools en daarmee veel creatiever te werk gaat.

Zijn er mensen die dit ook gedaan hebben. En if so, wat zijn de ervaringen en wat zijn dan nu de tools waarmee je werkt?

Back