Kan een Yamaha S30 alles?

Een Korg 05R/W (of X5DR) heeft gewoon wat ouderwetse presets. Buiten dat is het een zeer capabele module als je zelf ermee aan de slag gaat. Alhoewel een Roland JV echt wel flinke druk achter het geluid heeft zitten en wat agressiever en voller zal klinken. Ook al vind ik de combi's van Korg meestal erg sfeervol en goed klinken, zou ik er zeker geen kopen voor opzichzelfstaande klanken die gebruikt moeten worden in een live bandje. Daar is een Roland beter voor (tenminste, bij de wat oudere modellen). En bijvoorbeeld een JV module is ook nog uitbreidbaar met een hele rits kaartjes met zeer goede presets. Doorsparen lijkt hier de beste optie.

Dank je Wootson. Ik heb alle modules in het verleden gehad. Gek genoeg kon ik een Korg TR-Rack nooit goed plaatsen. Hij klinkt beter dan een 05R/W, maar hij mist ook weer wat klanken die de 05R/W wel heeft. Als het om een bijna gratis 05R/W gaat, of een JV1080: dan moet ik van de crediteuren nog wat meer stelen, door aan het begin van de maand extra te pinnen. De deurwaarders liggen toch al op een rij in hun slaapzakken, op de galerij...

In die situatie eerst je financieën op orde, dan pas naar extra instrumenten kijken. Anders wordt het uiteindelijk een erg dure JV.

Met je S30 en een hoop creativiteit kan je ook nog wel iets verzinnen om de ontbrekende klanken voorlopig te vervangen. Of met de JX-1.

maar wel tien keer een betere sound heeft.....

:peukie:

Een echte Hammond kan heel goed klinken, behalve als je slechts het Gospel-presetje gebruikt en nooit de schuiven gebruikt Dan kan ik er met mijn S30 een veel mooiere orgelklank tegenover zetten.
Een Korg SV1 is zo goed met zijn Rhodes-klankjes. De Piano-klanken zijn wat minder. Laat de S30 toevallig ook goed zijn in Rhodes-klankjes. En in tegenstelling tot de SV1 vallen de pianoklanken ook niet tegen. Praat je wel over een prijsverschil van een paar duizend euro.

Laatst gewijzigd:
Er zit natuurlijk de 80/20 regel tussen. De klanken van de S30/S80 zijn zeker niet slecht voor hun prijs, een 10 keer duurder instrument klinkt niet "10 keer beter". Zeker niet in een suboptimale livesetting. Maar klankverschil is er uiteraard wel.

Het ging mij om wat de gebruiker ermee doet. Ik haal meer uit mijn budget-setup, dan wat een ander zou doen met een setup van 10.000 euro.

Wordt je niet een beetje moe van je zelf?

Er zijn zat mensen die het leuk vinden om te verzamelen en dat kost nou eenmaal geld. Anderen stoppen hun verdiende centjes weer in uitgaan of wat dacht je van de paardensport, kost ook zat geld.

Zo heeft iedereen wel wat, ik snap niet dat je je zo druk maakt over de gear of studio's van anderen.
Als je nou eens lekker muziek ging maken in plaats van hier zeuren dan kan je nog meer uit je budget setup halen.

Dat zit me wel dwars. Moet ik mijn ADD-zelf zijn, mij voordoen als een beleefd iemand, of helemaal niets meer posten? Muziek maken is toch emotie en geen etiquette.

Waarom ga je ervan uit dat iemand met een setup van 10k daar per definitie minder uithaalt dan jij uit jouw setup? Je zou ervan verbaasd staan hoe intensief en tot de bodem sommigen hier hun grote collectie gear gebruiken. Het zijn niet allemaal louter verzamelaars.

Mijn ervaring is dat velen alleen de presets gebruiken en niet weten wat splitten of layeren is. Dan kan ik met mijn eigen geprogrammeerde S30 alle concurrenten met een Nord Stage of een Korg Kronos zonder zorgen begroeten.

Met deze opmerking hou je geen rekening mee dat dit een synthesizer forum is .
Dus dit forum word door mensen bezocht die meer willen [ en kunnen] met een synthesizer.
Dit wil niet zeggen dat men hier geen presets gebruikt , maar dat de meesten zelf een sound in elkaar kunnen programmeren of patchen.

Mijn ervaring is dat velen alleen de presets gebruiken en niet weten wat splitten of layeren is.

Nou en?
Wat kan het jou boeien wat iemand anders met zijn spullen doet?
Het is toch veel interessanter wat jij ermee zou kunnen doen?

Een Yamaha S30 kan niet alles, maar twéé Yamaha S30's samen....

Ook niet. :D

het eerste wat ik doe met een nieuwe synth is alle presets zoveel mogelijk weghalen, en dan mijn eigen geluiden programmeren, en vroeger deed ik dat zelfs tegen betaling voor andere muzikanten en studios.
en volgens mij doet het gerootste gedeele van alle muzikanten dat hier.

en een hammond met een gospel preset, nog nooit gezien......
( en natuurlijk gebruikt een orgelspeler de drawbars, anders kan je net zo goed een huiskamer orgel van oma nemen)

Ik ken een Hammond-fanaat met een XB1, waarvan hij alleen de Gospel-preset gebruikt. En je mag niet aan de schuiven komen; anders komt de boel in de war. Ze bestaan dus... ;) Hij had ook ooit een Juno-106 met nog alle fabriekspresets aan boord en waar de schuiven nog nooit van gebruikt waren.
Buiten het synthforum om, denk ik dat 90% van de muzikanten niet verder gaat dan de presets, en niet meer dan één klank tegelijk uit zijn toestel haalt.

Tja, podium toetsenisten zijn niet per definitie mensen die hun eigen geluiden programmeren. Heb daar zat voorbeelden van gezien in het verleden. Die kunnen ook gewoon een synth kopen omdat deze bruikbare presets heeft voor binnen een band. Het apparaat heeft dan wel meer te bieden dan ze ooit zullen gebruiken, of het ze wat boeit is een tweede (zelfs als het te veel kost).

Die S30 lijkt een vrij complete synth en de aanschaf van iets nieuws is volgens mij meer een luxeprobleem dan absolute noodzaak. Als de deurwaarder echt zo dichtbij staat zou ik trouwens eerst maar eens op dat gebied orde op zaken stellen alvorens te kijken naar het uitbreiden van de studio. Anders heb je dalijk ook geen S30 meer en moet je volledig analoog muziek gaan maken met houten stokjes en een lege mayonaise-emmer. :)

En anders doorsparen voor een ROMpler module met uitbreidingsmogelijkheid op het gewenste gebied, of een bakje waar je zelf samples in kunt laden en bewerken.

alle podium toetsenmannen en vrouwen die ik ken, en dat zijn er nogal wat, gebruiken nauwelijks tot geen fabrieks presets.
maar misschien is dat bij kofferbandjes anders, daar ken ik geen muzikanten ( gelukig niet)

Vergeet bruiloft, of top-40. Ik praat over een niveau verder. Maar goed; het gaat nog om audities. Kom ik met mijn S30 en YPP-55 aan en de ander met een Kronos, Jupiter-80 of een Nord Stage. Dan moet ik mijn apparaten slim programmeren, om niet voor de kracht van die andere toestellen onder te doen. Gelukkig heb ik de meeste klanken op zijn Nederlands 'spot on'. Laat de concurrentie dat maar beter doen...

Back