Kan een Yamaha S30 alles?

Mark-T

Budget lid
De Yamaha S30 staat bekend als de ultieme bread & butter allround synth.
Hoe allround is hij? Ik heb hem lange tijd gebruikt voor de hoofdgeluiden, maar vanwege luiigheid kocht ik er extra toetsenborden bij, om thuis niet te hoeven programmeren.
Die extra toetsenborden heb ik inmiddels verkocht, buiten een Yamaha YPP-55 om. Die voegt 76 toetsen toe aan de S30 als ik hem er via Midi aan hang.
Nou heb ik besloten om de S30 als enige klankbron te gebruiken. Tot op heden krijg ik er allles op klaar. Alleen stuit ik weer op de trage processor: zodra je meer dan twee geluiden gaat stapelen, is de timing te benoemen alsof ik zelf onstrak zou spelen:een akkoord klinkt als een arpeggio. Moet ik alleen daarom een extra module kopen? En waar zijn de bellen en belletjes in de S30? Als een synth allround is, wil ik er ook een Roland D-50-partijtje op kunnen spelen.

Ja, de S30 kan alles. Al die tigduizend andere synths van duizenden euro's zijn gewoon een scam voor mensen die nog niet weten dat de S30 alles kan.

Wat denk je zelf?

Kan je niet een deel van de sounds die voor jou nu ontbreken opvullen door een goed gekozen PLG kaart in de S30 te proppen?

Ik herinner me de trage processor trouwens niet echt toen ik hem (de S80 versie) had.

Ik heb welgeteld twee belletjes kunnen vinden in de S30, waarvan één gesplit is met een leadklank.
En die belletjes zijn gemaakt met de standaard dulcimer en marimbaklanken. De rest zal je zelf moeten maken.
Ik heb op dit moment geen mogelijkheid om audio of video op te nemen. Anders zou ik een voorbeeld van de traagheid kunnen posten. Voor het nummer Alone van Heart heb ik drie piano's gestapeld en dat klinkt al onstrak. Als ik daarbij ook nog twee strings plus een synthbrass stapel, wordt het helemaal een brij.
Ik was al van plan om een Roland JV-1080 te kopen. Die heeft wel alle soorten bellen aan boord, maar ook veel van dezelfde klanken als de S30.

Ik zou er inderdaad gewoon een JV of XV bij hangen om meer klanken te hebben en te kunnen stapelen zonder de S30 processor extra te belasten. Die Roland bakken kunnen op zichzelf ook al aardig stapelen.

En dan misschien nog een leuke expansion in de S30 om meer synthmogelijkheden te hebben? De AN of DX ofzo...PLG kaarten hebben volgens mij een eigen processor en geheugen dus vormen geen extra belasting voor de hostsynth.

Een extra module zal helaas nog even moeten wachten. Het loon komt pas in de tiende van de volgende maand. Tot die tijd zal ik het met de S30 moeten doen. Tenzij iemand mijn PSR-8000 'met ervaring' wil kopen. De prijzen van PLG-boards rijzen tegenwoordig de pan uit. Vroeger kocht je ze tweedehands voor 50 euro. Tegenwoordig is een complete synthesizer goedkoper.

Vandaag is de uitdaging: maak een orchestral-hit (à la Duel van Propaganda) met de S30. Die klank zit er standaard niet in. Dat wordt dus stapelen en met envelopes klooien.

Het is gelukkig niet de standaard orchestral-hit. Ik heb hem eerst geprobeerd te maken met de PSR-8000, maar daar lukte het niet mee. Terwijl daar standaard een orchestral-hit-klank in zit. Ik ben nu driekwart op weg met twee strings in octaven, een stereo-brass, een techno-brass en nog een strings/brass-ensemble, allemaal met attack en decay op -64.

Een S30 kan inderdaad niet alles, maar hij kan wel een PSR-8000, die voor nood werd gebruikt, overbodig maken. Wie biedt op op een gahavende PSR-8000 met harddisk die technisch perfect in orde is?

Je zou de verschillende delen ook kunnen laten klinken bij een andere aanslag. . Velocity-switchen van brass bij lage en strings bij hoge aanslag,of vice-versa. In mijn ervaring is het beter om lead synth geluiden eenvoudig te houden pads mogen complexer zijn. Eventueel kan je fx spaarzaam gebruiken om de processor te sparen.

Laatst gewijzigd:
Eventueel kan je fx spaarzaam gebruiken om de processor te sparen.

Met de hopelijk nodeloze opmerking dat %wet hierin niet uitmaakt maar wel hoeveel fx je in je patch hebt gebruikt.

Ik heb even op de FX-bypass-knop gedrukt. Ik heb niet het idee dat de S30 daar veel sneller van wordt. En de klank wordt er ook niet beter van.

Probleempje tussendoor: bij één performance gaan twee of drie klanken steeds naar volume 127, terwijl ik echt meerdere malen 60 en 40 in het geheugen heb gezet.

Met die schuiven heb ik nog nooit iets gedaan, of kunnen doen. De handleiding is erg onduidelijk over welke knoppen toewijsbaar zijn en wat je er vervolgens mee kunt. Volgens de menu's van de S30 kan ik twee knoppen toewijzen en doen ze vervolgens precies het tegenovergestelde van wat in gedachten had.
Ik houd mijn Roland SB-55 paraat voor een mididumpje, want het kan, gezien de leeftijd van de S30, best zo zijn dat de geheugenbatteriij over zijn houdbaarheidsdatum is.

Bij de S80 kon ik met die 4 schuiven het relatieve volume van de parts bepalen, realtime mixertje dus. Tenzij mijn geheugen me danig in de steek laat...

De schuiven en de draaiknoppen schijnen toewijsbaar te zijn. Alleen lijkt de parametergroep om dat te doen voor een groot deel te ontbreken. In de menu's kun je twee knoppen toewijzen. Maar welke twee knoppen dat zijn, is een raadsel en de resultaten zijn het tegenovergestelde van het beoogde resultaat.

Ik heb vandaag bij veel performances de insert-fx uitgeschakeld, aangezien die meestal toch niet wordt gebruikt. Het lijkt alsof de synth daardoor ietsje vlotter reageert op de toetsen.

Ik zie dagelijks veel JV1080's voorbijkomen. Alleen ontbreekt nog steeds het budget om eigenlijk ook maar iets te kopen. Ik zat voor de lol filmpjes van de Korg 05R/W te bekijken. En eigenlijk biedt die ook precies de klanken die ik mis, zoals bellen, koortjes en orchestral-hits. Zoiets moet zelfs voor 50 euro te halen zijn. Alleen klinkt de 05R/W nogal vrij plastic. Een 03R/W zou beter zijn.

Eigenlijk jammer dat synths van na 1993 meestal niet meer de mogelijkheid hebben voor PCM-kaartjes met nieuwe samples. Het zou wat zijn: een 03R/W, of JV1080-kaartje in een S30 te kunnen steken. Zefls met sommige klanken uit de antieke Roland U220 zou ik al blij zijn.

Hier een voorbeeldje van wat met de simpele 05R/W en zijn toetsenbroertje, de X5 mogelijk is:
https://www.youtube.com/watch?v=gaZPNRvbNx4

Laatst gewijzigd:
Ik veronderstel dat jij toch wel *iets* verdient met die optredens? Dan moet een JV er toch onderhand een keertje bij kunnen. Ik heb vandaag een boompje gekocht dat duurder was dan een JV, en dat ruist alleen maar.

Op het moment ligt alles stil. De vorige band is opgeheven en een nieuwe is in de maak. Dus wordt er geen geld verdiend. Ik kan ook besluiten om niets te kopen en het te doen met wat ik heb, maar soms wil ik toch de limieten ervan doorbreken. Met deze instelling heb ik nu een setup voor elkaar die, zonder de toebehoren, slechts 275 euro heeft gekost. En daarmee is mee te komen met menige toetsenist die tien keer duurder materiaal heeft (wetende dat hij slechts tien procent van het potentieel gebruikt).

Back