Kan een Yamaha S30 alles?

Ik heb wel eens een D50 met programmer verkocht aan een toetsenist die duidelijk liet verstaan de programmer nooit te gaan gebruiken en waarschijnlijk niet verder te komen dan Orinoco Flow. Dat is zijn goed recht, maar dan had ik persoonlijk toch even een exemplaar zonder programmer aangeschaft. Dat ding was niet gratis. :)

Anyway, veel succes met de zoektocht naar een nieuwe band!

Dank je Nicolas. En ja, mensen die daadwerkelijk eigen klanken met een synthesizer programmeren zijn zeldzaam. Het mooiste voorbeeld was iemand die een Roland MKS50 aanbood voor 100 gulden. Hij vond hem te verouderd klinken. Ik ben hem gelijk gaan ophalen, ook al was het in Nijmegen. Ik heb wel wat extra adresjes geregeld voor onderweg en gevraagd wat de verkoper nog meer in de aanbieding had. Dat leverde een mooie zolderverkoop op.

wat is nou het idee van deze draad eigenlijk? :D
ik ken overigens zat lui die niet op sf komen en alleen maar synths voor eigen soundbakkerij hebben
ik ken ook lui die optreden met presetloze synths
wat bedoel je met een niveau verder?
coverbandjes hehe
begrijp ik t nou goed dat je nadat je de bassist overbodig had gemaakt met je fantastische spel op je synth de hele band verder ook maar weg is gegaan?

Dank je Nicolas. En ja, mensen die daadwerkelijk eigen klanken met een synthesizer programmeren zijn zeldzaam. Het mooiste voorbeeld was iemand die een Roland MKS50 aanbood voor 100 gulden. Hij vond hem te verouderd klinken. Ik ben hem gelijk gaan ophalen, ook al was het in Nijmegen. Ik heb wel wat extra adresjes geregeld voor onderweg en gevraagd wat de verkoper nog meer in de aanbieding had. Dat leverde een mooie zolderverkoop op.

Zo, gaaf verhaal hee!

Dat waren nog eens gouden tijden als ik het zo hoor. ;-)

Maar nu ben je blut dus begrijp ik..

Even reageren op de oorspronkelijke topicvraag:
Het antwoord is "ja"

Geld is er niet. Dus ik moet het doen met wat ik heb.
Ik heb een nieuw klankavontuur ontdekt: bij de SQ-arpeggio-klanken, kun je de arpeggio ook uitzetten. Dat levert een paar leuke belletjes op (jaja, eindelijk!) en zowaar een sync-lead op. Wordt eventueel vervolgd...

Tenzij de S30 helemaal anders in elkaar zit dan de S80, is dit toch redelijk "duh"? Elke patch bestaat uit dezelfde parameters, waaronder waveformkeuze en arpeggio settings. Je kan bij elke patch alle arpeggio settings veranderen, dus bij elke patch de arpeggio aan- of uitzetten. En je kan bij elke patch een andere waveform kiezen, dus de waveforms van patches met arpeggio kan je ook gebruiken in patches zonder.

Het was meer dat de arpggio afleiidt van de echte klank En ik daardoor geen moeite heb genomen om die presets door te nemen.

je bouwt je geluid toch helemaal zelf en alles en beukt daarmee iedereen aan de kant met audities?
maar toch heb je presets nodig om een bellsound voor elkaar te krijgen? Iig zo begrijp ik het hele verhaal..
en je komt er nu ook achter dat je arps an en uit kan zetten?
das op zich allemaal helemaal niet erg trouwens hoor :)
Ondertussen zit je wel als klankgoeroe analoge monosynths te bashen terwijl anderen echt kunnen kwijlen van die sounds die ze daarmee kunnen maken. :) en die het niks kan schelen of er geheugen op zit of niet.
jij hebt een vrij specifiek gebruik van zon bak maar anderen kunnen iets heel anders willen van zo'n ding.
ik hoef bv echt niks te hebben wat per se moet kunnen splitten of zo, nergens voor nodig.
ik heb geen gitaarklanken nodig, want ik heb gitaren, etcetera
maar ik kan me wel voorstellen dat anderen dat wel nodig hebben in bepaalde situaties.

Er zijn meer waarheden en de mijne is niet waarder dan die van een ander. In een discussie is het wel handig om zoveel mogelijk standpunten op tafel te krijgen. Dus als ik voor mijzelf een monosynth onbruikbaar vind, vertegenwoordigt dat mijn standpunt, maar dat is niet het einde van de discussie.

En ja, ik heb in mijn situatie synths nodig waar je zoveel mogelijk mee kunt spllitten en stapelen. Daarom heb ik zelfs mijn geliefde Roland JX-1 de deur uit gedaan.

Om een klank te kunnen maken moeten de golfvormen natuurlijk wel aanwezig zijn. Een orchestral-hit heeft me veel moeite gekost en klinkt nog steeds niet zoals ik het wil. Voor een belklank zou je iets van een DX-e.piano en een airchoir-sample moeten gebruiken. Maar dat komt nog wel zodra het nodig is.

Een giitaarklank kan soms handig zijn. Er zijn rocknummers waar geen toetsenpartij in zit, maar wel twee gitaarpartijen. En ik heb ooit geprobeerd op een gitaar te spelen, maar dat zit er motorisch niet in.

Dan heb je bij deze je eigen vraag beantwoord, de S30 kan niet alles. :P

Er kan veel met een S30: zie https://www.youtube.com/watch?v=onU6-TgZrBw
Het is alleen dat je geen Korg of Roland kunt inbouwen, om alles te kunnen.

In een multitrack opname met een bult automation weliswaar, maar hoe dan ook een goed resultaat. Al zou ik voor die toepassing gewoon die derde versie van de S30/S80 gekozen hebben: de CS6X.

Dan heb je bij deze je eigen vraag beantwoord, de S30 kan niet alles. :P

Scherp, maar daar heb je ook meteen de kern van de vraagstelling te pakken. Wat heb je nodig behalve een S30 om alles te kunnen?

Alles is een nogal een breed begrip, ik zou denken dat je alles nodig hebt om alles te kunnen.

In een multitrack opname met e miden bult automation weliswaar, maar hoe dan ook een goed resultaat. Al zou ik voor die toepassing gewoon die derde versie van de S30/S80 gekozen hebben: de CS6X.

De CS6X heeft teveel mid en dat is er niet makkelijk uit te halen. De knopjes zijn wel fijn.

Back