Solderen moet je leren...

Ja die heb ik ook! Superhandig ook met dat hete lucht ding.

Heb wel gelijk die rook-afzuiger eraf gesloopt... dat zat alleen maar in de weg :)

Adem inhouden werkt toch beter. Goed ook voor het meditatieve proces!

hehe, ik vind het wel prettig, alhoewel ie soms wel een beetje in de weg zeg als je er heel veel weerstanden in hebt gedrukt en je zit door een bos van pootjes te pielen :D

Das wel een geavanceerd apparaat. Ik deed het altijd met zon 20 euro regelbaar ding van conraad. En inderdaad adem inhouden en rook wegblazen.

Voor de prijzen van de mono jack/jack kabels van tegenwoordig zou ik echt niet meer zelf gaan solderen. Beetje soldeerbout Weller of Antex is al snel 100,-, metalen mono jacks plm 0,60/st per 100 stuks. Kabel 0,60/m per 100m.

Kabel 1,5m jack/jack kant en klaar 3,-

Dus je maakt 50 kabels van 1 meter voor 1,80 p/s exc, soldeerbout, soldeertin, tangetje, klem en arbeid

Het is handig om te kunnen solderen en een soldeerbout in huis te hebben met een minimale hoeveelheid gereedschap. Voor als je plots een kabel nodig hebt of een speciaal verloop ect.
Met een goedkope bout en dito tangetjes ben je voor 25 EUR klaar en dan hoef je geen rommel te hebben.

Zijn er bepaalde dingetjes waar je op moet letten. Bvb wattage/temperatuur van de bout, breedte van de soldeerpunt, types soldeersel...? Zijn bepaalde merken aan te raden of juist best te vermijden?

Ben van plan om wat uitdagender werk te doen dan alleen kabels... DIY projectjes, simpele mods, batterijen vervangen etc... Dus mag eventueel wel iets meer kosten dan 25 euro. ;-)

Bax 2,95 mono jack jack 1,5 meter.
Ik ben het er zeker mee eens dat wanneer je kan solderen het onmisbaar in een studio en zelfs onderweg. Ik heb wanneer ik een show ergens moet doen altijd een gasboutje, montagedraad, gaffer en tin mee voor het geval dat. Heeft mij al zeker een keer of 6 gered.

Wanner je serieus aan de gang wil met electronicaprojecten is een regelbaar Weller soldeerstation geen overbodige luxe. Verschillende punten erbij, 3e handje, tinzuiger.
Regelbaar is wel handig omdat niet alle IC's en transistoren hoge temperaturen kunnen verdragen en sommige soldeerverbindingen juist wel weer en hogere temp nodig hebben, denk aan hoog vermogen gelijkrichters, dikke kabels, etc.

Hoe doet een normaal mens zonder hete-lucht-dinges eigenlijk een krimpkous?

of je soldeeerbout er kort overheen masseren als je geen aansteker hebt

Ik heb tot zo'n 5 jaar terug altijd alles gedaan met succes met een Ersa bout van 30 watt met een temperatuurvoeler om 'm op constante temperatuur te houden en met een brede platte punt. Een 12 watt boutje erbij voor het hele fijne werk.

Een soldeerstation met temperatuurregelaar is fijn - zeker als het om meer dan kabels solderen gaat. Verschillende maten punten is ook fijn. Maar, een WELLER station is wel een hele duur betaalde luxe. Alles - ieder onderdeel hoe lullig ook - is duur

Ik heb de Digital 917
http://www.octamex.de/shop/?page=sh...33043bcf&PHPSESSID=k498cmppkg1oq2ono4vh87ja43

Het is van Chinese makelij. Het was een gokje of het wat zou zijn. Na 5 jaar nu en veel (de)soldeerwerk ben ik er nog steeds zeer tevreden over.
De bout ligt solide in de hand en reserve onderdelen zoals een bout, punten, desoldeergun en nozzles zijn goedkoop.

Wel is het van belang bij dit soort stations om direct een aantal reserve onderdelen bij te kopen. Je weet immers niet wanneer het uit de markt verdwijnt.

Bij de Digital 917 bijvoorbeeld zit op de desoldeer-gun een onderdeel van bakaliet. Als ie valt, dan breekt dat en met wat pech breekt ook het ceramische element. Daarom heb ik 5 reserve guns en 5 extra bouten, punten en nozzles. Alles bij elkaar 250,- EUR. Ik kan er nog jaren mee vooruit met dagelijks intensief gebruik.

Een ander voordeel dat ik ontdekte bij de Digital 917 is dat een soldeerbout van z'n broertje met een 6 i.p.v. een 4 polige aansluiting kan draaien op de aansluiting van de desoldeer-gun. Dan heb ik twee bouten aangesloten: een met een grote punt en een met een hele fijne.

Koop zeker geen soldeerbout met een te laag wattage als je grotere pluggen gaat solderen.
Het metaal van de plug onttrekt de hitte van de bout en als deze niet krachtig is om dit snel genoeg aan te vullen dan zakt je temperatuur in en wil het niet vloeien. Ga voor een 60 Watt, liefst met regelbare temperatuur maar voor pluggen is dat niet van groot belang.

Je moet ook vooral oefenen. En dan kan je na jaren jezelf nog tegenkomen: bv een eilandje op een oude print dat al tig keer gesoldeerd is en waar men het pootje heeft omgeplooid vooraleer het te solderen...dat kan je wel eens een eilandje kosten bij het desolderen.

Kabels maken is een goede beginoefening. Voordat je aan prints begint best oefenen met het desolderen en solderen van componenten op een oude afvalprint, kwestie van bovenstaand scenario tot een absoluut minimum te beperken. Murphy zegt dat het dan nog steeds net in dat ene dure apparaat zal gebeuren, maar daar doe je niks aan.

Back