ik heb als kind op de knutselschool solderen geleerd met een lompe bout met een punt van 5 mm breedte, dikke platte staaf van soldeertin (zonder harskern) en een blauw potje S39 (soort zoutzuur ofzo).......!!!!

het betere grove werk en absoluut niet geschikt voor electronica..maar wel voor mijn eerste pluggen en bedradingen aanleggen in mijn kinderkamer geluidsstudio :-)
je kan ook heel simpel een standaard soldeerboutje kopen van 30 Watt, wat soldeertin, stukje printplaat met banen of gaatjes en oefenen maar!
sloop een oude transistorradio ofzo en probeer elektronica onderdelen los te solderen. probeer die onderdelen eens aan elkaar te solderen. probeer een paar pluggen aan een snoer vast te solderen.
je komt op deze manier al zo veel problemen tegen dat je hiermee al heel veel leert en een goede basis legt.
beetje vallen en opstaan en al doende leert men. het is gemakkelijker dan brood bakken maar je moet wel geduldig en redelijk verfijnd kunnen werken met je handen.
je kan later ook een Velleman bouwpakketje aanschaffen. leuk om te doen en als het werkt dan heb je er mischien ook nog wat aan. pre-amp, geluidseffect ding, mini synthesizer,enz.
ik zou niet meteen een soldeerstation kopen en al die tierelantijnen er om heen.
Eerst de smaak proeven en niet te ingewikkeld doen....
en vooral eens flink per ongeluk die gloeiend hete bout in een vinger drukken. hoort er ook bij!!