overstappen op ableton

ano150122

Gedeactiveerd account
Ik zit te overwegen om mijn huidige setup en wat software te vervangen door ableton live + push.
Ik gebruik nu maschine, FLstudio, een aantal vst's en wat hardware.

Ik ben van plan om maschine en flstudio te vervangen door Live +push.
Met name omdat ik de workflow van flstudio voor het opnemen van live instrumenten niet trek, en maschine trek ik prima, maar voor het maken van complete tracks ( dus nummers met opbouw etc. ) werkt het voor mij niet.

Dit denk ik met Live+Push te kunnen verhelpen.

Zijn er dingen die ik over het hoofd zie ? Of is het gewoon een stap voorwaarts in jullie ogen.

Ik wil snel live jams op kunnen nemen en gebruiken ( gitaarriedeltje hier, drumbeatje daar, syntheffectje zus, basloopje zo) Dat kan met maschine perfect, alleen het uitwerken tot een volwaardig nummer , dat is dan weer lastig.... dat kan dan weer wel in Flstudio, maar daar vind ik het opnemen van geluiden weer een complete inspiratiekiller...

Ik heb het idee dat Live+push ( of iig Live) veel beter gaat werken voor mij, aangezien ik alles in 1 programma heb, waar ik er nu 2 ( of 3 als je wavelab meetelt) voor gebruik.

Goed idee of niet ?

Thanks voor de replies zo snel :)

Ik heb zeker al de demo's bekeken. Maar ik blijf toch vragen houden...

Synnys, wat ik nu graag zou weten is : wat vind jij beter aan maschine dan aan live ? Misschien dat ik mijn maschine dan gewoon laat staan.
En zijn er dingen aan live/push die je tegenstaan/ niet zo bevallen ?

zeker een stap voorwaarts. Ik vind push echter geen vervanging voor maschine. Ik heb ze dan ook beide ;)
Ze hebben allemaal hun eigen kracht en meerwaarde vind ik persoonlijk.

dus, ja doen! Demo even checken, paar tutorials kijken en snel overstappen ;)

Eens, ik heb ook zowel Push als Maschine (studio) en hoewel sommige functionaliteit overlap heeft is Maschine veel meer een beats monster en Push veel meer een Ableton specifieke controller.

Beide ook topproducten overigens. :)

Ik kan me er wel wat bij voorstellen en met name voor het opnemen van audio is FL niet ideaal. Ik gebruik voor dance-dingen altijd FL en voor pop- en inzingdingen meestal Ableton Live.

Maar uiteindelijk maakt het geen fluit uit wat je gebruikt, als de nummers maar goed zijn. Ik heb jaren verspild met forums afstruinen en maak nu met een minimale set-up en FL Studio eindelijk weer liedjes af. Dat had ik jaren eerder moeten, zelfs als ze in een andere DAW wat beter klinken. Je hebt tenslotte weinig aan geniaal gemixte loopjes :P

Ideetjes kon ik goed met de Push doen en daar istie echt fantastich in, maar het uiteindelijk uitwerken van de ideetjes kon ik geen vrienden worden met de Push, het o.a. het in arrangement view editen gaat (nog) niet lekker met de push. Ik doe nu uiteindelijk veel met de touchable app omdat ik dan meer overzicht heb. Neemt niet weg dat de Push een geweldig apparaat is.

Ja bitwig schijnt ook wel erg tof te zijn.... maar ik denk echt dat die push controller icm ableton live me het meest ligt. Ook omdat Live alle mogelijkheden die ik nu heb verenigd in 1 programma. Ik denk dat dat min workflow het meest stimuleert.

Ik zou Maschine er nog bij kunnen houden maar vraag me af of dat wel zin heeft.. Wat het doet, doet het wel goed :)

Nogmaals bedankt voor het meedenken mensen !

ik heb die overstap van fl naar live een jaar of 9 geleden gemaakt. reden was dat ik steeds meer hardware kreeg en aansturen van midi hardware erg omslachtig was. automation van vst's was om te huilen destijds, track een paar maten opschuiven alle automation in de war. cc automation naar midi was helemaal erg, daar moest je het doen met een paar knoppen die je dan kon toewijzen aan een midi cc. nooit meer terug aan fl gezeten. weet niet hoe het nu is, fl zal ook wel de nodige updates hebben gehad.

Nog een stem om Maschine erbij te houden ... Ik gebruik Ableton samen met Push en Maschine, en ik zou absoluut niet zonder Maschine willen als drumdoos/controller. Werkt ook prima als plugin.

Goed plan en volgens mij kan je fl gewoon rewire-en in live dus kan je dat ook nog gebruiken als je dat wilt.

Ik zie dat ableton live 9 suite + push nu voor 799 euro bij midi amsterdam te krijgen is.. lijkt mij een goeie deal, ik denk dat ik er maar voor ga :) bedankt allemaal !

Hoi waar moet je vandaan komen ? ik heb een Push te koop en ableton live eventueel ook ter overname,
Je mag het hier vrij blijvend komen testen als je zin hebt..

(is wel in de buurt van Veghel)

gr. Remco

Hoi waar moet je vandaan komen ? ik heb een Push te koop en ableton live eventueel ook ter overname,
Je mag het hier vrij blijvend komen testen als je zin hebt..

(is wel in de buurt van Veghel)

gr. Remco

Hee Remco. bedankt voor het aanbod, maar Veghel is voor mij ( Amstelveen) best een stukje rijden.
Nou vind ik autorijden te gek, maar aangezien ik in een auto rijd die 1 op 10 doet ben ik op die afstand net iets meer benzinegeld kwijt dan me lief is... Ik bedoel, dan moet je wel een heel goed aanbod doen qua prijs wil ik er iets aan hebben... :)

Maar evengoed thanks man :)

Nou ik heb het nog even aangekeken, maar ben nu over op Live met push 2. Nou ja over, heb de rest ook nog steeds. Maschine ga ik ook niet wegdoen denk ik. Als controller bruikbaar in live maar ook als geheel mis ik het liever niet.

Push 2 is echt te gek. Werkt superlekker !
Ik vind het ook leuk dat de controller me ontzettend heeft geholpen met het begrijpen van Live.

Ik ben een jaar of 7/8 terug van FL Studio naar Ableton Live over gestapt.

Ik kan me hier iets van voorstellen:
Ik kan me er wel wat bij voorstellen en met name voor het opnemen van audio is FL niet ideaal

Maar... ik wil wel de volgende kanttekening plaatsen: wees bereid om veel tijd kwijt te zijn met het opnieuw leren van je DAW en workflow. Ik ben nu dik tevreden met Ableton Live, maar toen ik Ableton eigen aan het maken was heb ik regelmatig frustratie gekend omdat ik veel (onbewuste) handelingen in FL opnieuw moest leren. Het voelde af en toe alsof ik volledig van voren af aan begon met produceren, en ik heb meer dan eens getwijfeld aan mijn keuze. Ieders leerproces is anders maar voor mij heeft het toch echt wel een dik jaar geduurd voordat ik het gevoel had niet meer "met Ableton" bezig te zijn maar "met muziek maken" bezig te zijn.

Uiteindelijk zijn beide DAW's meer dan geschikt om enorm toffe muziek mee te maken, zelfs al zou audio iets handiger werken in Ableton. Zeker anno 2016 is FL gewoon een volwaardige DAW.

Ik denk dus dat je er goed aan doet om je werkelijke motieven kritisch te bekijken: bijvoorbeeld; loop je momenteel vast omdat je in een fase zit waarin je simpelweg nog niet zo vlot/lekker kunt werken als je zou willen? Of loop je werkelijk vast omdat FL Studio te beperkt is? Dat laatste kan, maar vraag je af of het verlies aan momentum van het compleet opnieuw leren van je main compositie-tool opweegt tegen diezelfde tijd investeren om een extra push in FL Studio te geven om jouw beoogde resultaat te bereiken.

Zeker gelet op jouw motivatie:
k wil snel live jams op kunnen nemen en gebruiken ( gitaarriedeltje hier, drumbeatje daar, syntheffectje zus, basloopje zo)

.. zou je nog wel eens bedrogen uit kunnen komen. "Snel live jams opnemen" zal even duren.

+1 voor Pauluzz,

Ik switch al jaren tussen FL en Ableton Live en werk toch weer primair met FL Studio. Het werkt lekker snel, is heerlijk intuitief en tegenwoordig een volwaardige DAW. Ik ben trouwens geen Martin Garrix fan, maar ik vind het leuk om te zien dat dankzij hem FL eindelijk wat serieuzer wordt genomen. Je kunt er gewoon prima muziek mee maken.

Uiteindelijk draait het toch om de muziek, en tegenwoordig is er zo ontzettend veel keuze dat dat wel eens vergeten wordt. Een dikke productie en de nieuwste plugins lijken belangrijker dan steengoede en originele tracks.

P.S. Waarbij ik moet zeggen dat Live ook een fantastische DAW is hoor, begrijp me niet verkeerd. Kies wat werkt.

Back