Muziek maken zonder formele opleiding

Ik heb wel pianoles gehad en toen noten leren lezen en nuttige kennis opgedaan van harmonieleer, maar de andere instrumenten en produceren heb ik me zelf moeten leren. Ik had graag een opleiding audio-engineering gevolgd; dat had veel tijd en missers gescheeld. Aan de andere kant hebben die missers het beste verkocht. Een pasklaar antwoord voor iedereen is er niet, want ieder mens verschilt. Gelukkig ben je nooit te oud om te leren, dus als je je beperkt voelt als muzikant of componist, zijn er genoeg opleidingsmogelijkheden.

Ik heb wel pianoles gehad en toen noten leren lezen en nuttige kennis opgedaan van harmonieleer, maar de andere instrumenten en produceren heb ik me zelf moeten leren. Ik had graag een opleiding audio-engineering gevolgd; dat had veel tijd en missers gescheeld. Aan de andere kant hebben die missers het beste verkocht. Een pasklaar antwoord voor iedereen is er niet, want ieder mens verschilt. Gelukkig ben je nooit te oud om te leren, dus als je je beperkt voelt als muzikant of componist, zijn er genoeg opleidingsmogelijkheden.

Amuseer je met muziek.Dat doe ik,ik heb nog nooit iets op internet geplaatst.(je muziekje wordt nooit gehoord,als dat je bedoeling is.Je staat achteraan op nummer 100000000000 op internet).
Wat mis ik begin tijdperk van mp3.com.Zo simpel en zo easy to go met wat simpele stukjes(indrukwekkend),en toch nog voor mij nostalgie.Een tijdperk van ooit!

Het was op het einde van de New Beat periode, begin van de eerste House.
Ik maakte toen volop muziek met m'n Mirage en was bijna aan het einde van m'n muziekopleiding.
Met veel plezier liet ik m'n New Beat en House muziekjes horen aan bevriende DJ's van toen die heel regelmatig fuiven speelden.
Van allemaal kreeg ik te horen: Wat je maakt is te muzkaal voor wat vandaag de dag gespeeld wordt...
En als ik naar die dreuntroep van vandaag luister is dat dus nog geen haar veranderd... :walker:

Cheers,
Exo. :mega:

Ik kan niks van muziek theorie. Luister eens naar tired ears op sc, vooral het oudste spul dat ik maakte met maschine. Heb mezelf telkens verbaasd.
Trouwens, toen ik na vele jaren mezelf gehandicapt voelde omdat ik niet durfde muziek "maken" omdat ik er niks van kende en vreesde mezelf belachelijk te maken, en ontdekte dat veel djs destijds maar wat knoeide en ons oa acid schonken, voel ik me beter.
Blijkbaar had the human league ook geen muziek kennis bij hun eerste albums. Later hoor ik dan dat niks weten je ook niet begrensd in wat niet hoort, maar toch klinkt.
Samengevat zou in durven zeggen, momenteel, dat ik meer ga doen ipv mezelf aan t leren te zetten want daar kijk ik enorm tegen op. Heb t a tig keer begonnen en telkens denk in' bwueek' ik hekel dit

Laatst gewijzigd:
Daft Punk bv hebben de film muziek gemaakt van tron legacy in 2010.Twee mensen uit de punkwereld.
https://www.youtube.com/watch?v=sYJBcr1LDg4
Combinatie van elektronisch en orkestratie,het IDEE kwam van het duo,begeleid en arrangeer werk van een klassiek componist.Hou ik van.Jaren studies?

Volgens mij zegt niemand hier dat je een lange opleiding moet hebben om goede muziek te maken. Vooral in genres die richting dance of hiphop gaan is het vaak veel doen en experimenteren. Speel je klassiek of moderne jazz, dan zul je vrijwel niemand vinden die geen opleiding heeft gehad en (zeker voor jazz) zwaar in de theorie zit.

Ik zou zeggen: doe waar je je goed bij voelt. Ik hoop alleen niet dat het iemand die deze thread leest ervan weerhoudt om iets aan opleiding te doen, want volgens veel mensen hier heeft het meer nadelen dan voordelen, terwijl dat wat mij betreft absoluut andersom is.

Bax zet op z'n verzenddozen:
"I don't know anything about music, in my line you don't have to - Elvis Presley".
Populaire deuntjesmakerij heeft dat niet meteen nodig maar het is nuttig.
Zoals Pip hierboven zegt, het ene genre is het andere niet en komt theoretische muziekkennis zeker van pas al naargelang.

Cheers,
Exo. :mega:

Mag ik er even een helse tegelwijsheid tegenaan gooien? "Al doende leert men." Dat geldt voor alles, maar met name voor de kunsten en de muziek. Je wordt goed in (jouw genre) muziek als je je muziek beoefent. Hóe je dat precies doet, is minder belangrijk dan dàt je het doet. De leerschool is: doen, doen, doen. Het doen motiveert, ontwikkelt en inspireert zichzelf.

Muziek maken zonder formele opleiding? Is heel goed mogelijk; een opleiding garandeert niks, maar kan wel een belangrijke katalysator en inspirator zijn om zelf iets te gaan doen.
Sommigen vinden opleiding schadelijk. Bekende uitspraak van Eduard Douwes Dekker (Multatuli): "Ik leg me toe op ’t schryven van levend Hollandsch. Maar ik heb schoolgegaan."
Toch gaat dat levend Hollandsch schryven hem prima af...;)

Mensen die hebben gestudeerd zijn vastbesloten om georganizeerd ergens naar iets toe te werken. Ook wel "waarom heb ik anders deze cursus gedaan" een drijfveer ander ben je een loser principe.

Zoals hier al meerder malen is opgemerkt is het betrekkelijk en hangt het van de context af.

Wel een mooi voorbeeld(en) van pop-achtige muziek waarbij je kan horen dat de muzikanten conservatorum hebben genoten ontstond in de eind tachtiger / negentiger jaren in Rusland. Met de Perestroika schoten de bandjes als paddestoelen uit de grond die popmuziek gingen maken. De meeste van die muzikanten waren klassiek geschoold c.q. konden ingewikkeld spelen. Ondanks de vaak simpele muzikale thema's van die nummers, kwam er vaak even een ingewikkeld stukje solo van het een of andere instrument. Ook het variëren op een enkel thema zat wat degelijker in elkaar. Op de speeltechniek viel weinig af te dingen en met de 'juiste' pop-inslag zijn er toen leuke albums gemaakt.

In 1994 had ik de eer om voor studenten van het Moskouwse conservatorium een lezing te houden over modulaire synthesizer systemen met als hoogtepunt het uitleggen van Cross-Feedback principes. Dat was in het Termine instituut - een ruimte waar Teremin zijn laatste dagen slijtte. De lezing duurde vier uur en werd onvermoeid door de studenten gevolgd. Studenten klassieke muziek die reeds konden spelen als virtuozen.
Ik wil maar zeggen: het werkt twee kanten op. De geschoolden kunnen ook leren van de ongeschoolden.

4 scales moet je kennen.
Je hebt slechts enkele dingen te leren, maar deze volledig uit te bouwen, en ze zodanig te kennen dat je er niet meer moet over nadenken.
Only four scales ??

Het slechte nieuws is, dat we toch een klein beetje theorie moeten doorworstelen, om het systeem te begrijpen. Het goede nieuws is echter, dat we niet noodzakelijk vijftig verschillende toonladders in alle mogelijke en onmogelijke toonsoorten moeten kennen. Slechts vier verschillende toonladders zijn voldoende om een leven lang bezig te zijn.Welke zijn deze vier toonladders ?. Welnu, hier komen ze: de majeur toonladder (hoe kon het ook anders ), de mineur pentatonische (deze is dezelfde als zijn relatieve majeur pentatonische, welke op zijn beurt weeer nauw verwant is met de majeur toonladder, maar dan met twee noten minder) , de melodische mineur (deze verschilt slechts in 1 noot van de majeur), en de diminished, die als het ware een buitenbeentje is, omdat ze het minste lijkt op een majeurtoonladder. Het spreekt vanzelf, dat ik hier niet probeer te verkondigen, dat het geen zin heeft om alle overige toonladders te studeren . Eigenlijk bedoel ik slechts, dat het veel beter is om deze vier grondig te kennen, dan al de rest maar half. En met grondig bedoel ik wel degelijk in alle twaalf toonaarden.Patronen (sequensen), in tertsen, kwarten, kwinten en andere toonafstanden enz. Een hoop werk dus, maar het loont de moeite . De vraag blijft nu echter: wat als we dit allemaal kunnen, hoe zetten we dit om in de praktijk, en wat hebben we er aan ??? Het sleutelwoord is hier : flexibiliteit.Slechts vier toonladders moet je kennen, dan bedoelde ik echt wel: heel grondig !!
Als je bijvoorbeeld je majeurtoonladders echt grondig wil kennen, dan bedoel ik wel degelijk, dat je om de maat, en zelfs om de tijd van toonladder moet kunnen wisselen. Een goede muzikant kent zijn toonladders zó goed, dat hij bijvoorbeeld begint op een toonladder van C, en na 3 noten reeds overgaat in bijvoorbeeld de toonladder van Eb, om weer 2 tot 3 noten later alweer in een andere toonladder verzeild te raken. Zodoende krijg je notencombinaties, die zelfs met geen toonladder meer te omschrijven zijn. Mijn conclusie is dus: waarom duizenden toonladders leren, als je met een leven nog niet toekomt om alle combinaties van 1 toonladder te kennen.
Toonladders is de basis om te IMPROVISEREN!DE mogelijkheden zijn onbegrensd met improviseren als je zelfs maar één toonladder kent.
Hoe beter je wilt soleren,dan zal je toch theorie moeten,kennen,je akkoorden!Majeur,mineur en dominant.De meesten onder ons zijn gewoon van over een akkoord heen, de bijpassende toonladder te spelen, of de akkoordnoten wat te omspelen. Wel, er zijn natuurlijk weer drie regels : één voor elke categorie, en dat maakt het systeem juist zo eenvoudig. Ziehier de drie regels op een rij:

1 : Majeur-a
De mooiste solo’s krijg je echter als je in de plaats van het originele akkoord, aan een totaal ander akkoord denkt, en dan daar over soleert. Ik hoor de meesten reeds denken: hoe kan dit nu, als ik C7 zie staan, kan ik toch moeilijk over Eb7 soleren ????Akkoorden mag je vervangen door hun relatieve mineur, of door hun 2de relatieve mineur. Deze liggen naast elkaar in de kwintencirkel. De relatieve ligt anderhalve toon lager, en de 2de relatieve ligt twee tonen hoger .

Dus als het originele akkoord C is, dan mag je dit vervangen door een mineurakkoord, ofwel anderhalve toon lager, ofwel twee tonen hoger. We krijgen dus de akkoorden Am en Em.

Samengevat : C wordt Am of Em

2 : Mineurakkoorden mag je vervangen door hun relatieve majeur, en deze ligt anderhalve toon hoger. Vb. Am wordt C

Alhoewel dit regeltje evident is, C mag je vervangen door Am, en Am op zijn beurt terug door C, geeft dit toch een heleboel mogelijkheden als je eens verder kijkt dan je neus lang is. Je mag Am vervangen door C, maar dit C-akkoord kan je niet alleen vervangen door Am, maar ook door Em.

We krijgen dus : Am wordt C wordt Em. Dus je kan met bov enstaande regels evengoed Am vervangen door Em !!!

Als derde en laatste regel de dominantakkoorden:

3 : Een dominantakkoord mag je vervangen door zijn dominantmineur. Deze ligt een kwint hoger dan het originele akkoord. Vb. C7 mag je vervangen door Gm

Ziezo, slechts drie regels, maar je moet ze uiteraard in elke toonaard kennen. Maar wat gaan we daar nu mee aanvangen? Wel , we gaan als uitgangsakkoord C7 nemen. Aangezien dit een dominantakkoord is, kijken we naar onze bijbehorende regel, en we vervangen dit akkoord door zijn dominant mineur, wat ons Gm oplevert. Het aldus verkregen akkoord is een mineur akkoord, en dit gaan we volgens de regel vervangen door zijn relatieve majeur (anderhalve toon hoger). Zodoende komen we aan het akkoord Bb. Dit is op zijn beurt een majeur akkoord, en hiermee hebben we twee mogelijkheden. Indien we het zouden vervangen door zijn relatieve mineur, dan krijgen we opnieuw het akkoord Gm, wat ons niets nieuws oplevert. Daarom vervangen we Bb door zijn tweede relatieve mineur (2 tonen hoger) en we krijgen aldus het akkoord Dm. Dit akkoord is een mineur akkoord, en we kunnen dit gerust weer vervangen door zijn relatieve majeur, wat ons het akkoord F oplevert, wat we op zijn beurt weer kunnen vervangen door zijn tweede relatieve mineur, en dit resulteert in een Am akkoord. En zo kunnen we eindeloos doorgaan tot we het beu zijn. Het spreekt vanzelf, dat , hoe meer je vervangt, en hoe meer je van het originele akkoord afwijkt, hoe “raarder” dit gaat klinken, of met een geleerd woord : hoe meer “outside” Voor alle duidelijkheid nog even op een rijtje:

C7 wordt Gm wordt Bb wordt Dm wordt F wordt Am enz…
Conclusie je moet niet alles kennen om te improviseren,maar leer theorie!

Laatst gewijzigd:
mja dat is allemaal een beetje geloel natuurlijk en per situatie verschillend. het is wel leuk dat je zo'n heel verhaal kan typen zonder rekening te houden met hen voor wie het behulpzaam zou kunnen zijn :D

het gaat niet om het hebben van (enige) theoretische kennis, maar om je relatie ermee.
laat je niet beperken door het ontbreken of door het hebben van theoretische kennis.
mijn ervaring is dat elk beetje je wel weer extra kan inspireren.
Ik zou ook iedereen aanraden wel theorie tot je te nemen. bedenk wel dat theorie geen waardeoordeel is over je keuze. theorie zegt niet dat jouw compositie wel of niet tof is, dat doe je zelf

mja dat is allemaal een beetje geloel natuurlijk en per situatie verschillend. het is wel leuk dat je zo'n heel verhaal kan typen zonder rekening te houden met hen voor wie het behulpzaam zou kunnen zijn :D

het gaat niet om het hebben van (enige) theoretische kennis, maar om je relatie ermee.
laat je niet beperken door het ontbreken of door het hebben van theoretische kennis.
mijn ervaring is dat elk beetje je wel weer extra kan inspireren.
Ik zou ook iedereen aanraden wel theorie tot je te nemen. bedenk wel dat theorie geen waardeoordeel is over je keuze. theorie zegt niet dat jouw compositie wel of niet tof is, dat doe je zelf

Tuurlijk, dit is topic 'klank,geluid en theorie niet'?
Dus?O,kan hierin doorgaan,niet dat ik de kenner ben hoor,maar boeit me al van jongsaf,per definitie moet je echt er niets van kennen hoor om muziek te maken,t'is maar hoe je het bekijkt,en in welke genre.
Velen zeggen dat de theorie je beknot,maar dat is bij mij echter niet het geval.De geijkte klassieke theorie dat je begint in vb Cmaj de noot c je ook moet eindigen in de noot c na de zoveelste modulatie met/zonder kwintencirkel gaat bij mij niet op,dus zo klassiek gedrild ben ik niet.Dus improviseren met/zonder kennis met de geijkte termen van harmonieleer kan je verder of dichter brengen van je doel.Bij mij dichter. Veel gemakkelijker dan altijd maar te zoeken naar combinaties,die dikwijls ook verrassend kunnen zijn.Daar wijk ik ook dikwijls van af om ipv die toon in die toonladder naar een ander uitweg te zoeken,dan de theorie zegt.
T'is maar dat je plezier beleeft met of zonder kennis van zaken.Maar ik zeg,leer theorie,voor mij brengt het meer baat bij.

4 scales moet je kennen.
Je hebt slechts enkele dingen te leren, maar deze volledig uit te bouwen, en ze zodanig te kennen dat je er niet meer moet over nadenken.
Only four scales ??

Het slechte nieuws is, dat we toch een klein beetje theorie moeten doorworstelen, om het systeem te begrijpen. Het goede nieuws is echter, dat we niet noodzakelijk vijftig verschillende toonladders in alle mogelijke en onmogelijke toonsoorten moeten kennen. Slechts vier verschillende toonladders zijn voldoende om een leven lang bezig te zijn.Welke zijn deze vier toonladders ?. Welnu, hier komen ze: de majeur toonladder (hoe kon het ook anders ), de mineur pentatonische (deze is dezelfde als zijn relatieve majeur pentatonische, welke op zijn beurt weeer nauw verwant is met de majeur toonladder, maar dan met twee noten minder) , de melodische mineur (deze verschilt slechts in 1 noot van de majeur), en de diminished, die als het ware een buitenbeentje is, omdat ze het minste lijkt op een majeurtoonladder. ….

Verder kwam ik niet en dacht ik 'o jee hier gaan we weer'
Met alle respect als dit je ding is hoor!! :okdan:

Ik vind het een prachtig verhaal. Mogelijk inspireer je een aantal mensen. 1 is al voldoende.

Ik wil liever dood gaan aan een overdosis muziek,dan aan drugs:W
En eigenlijk niet moeilijk,maar gemakkelijk,leer aub.

Ach, ik wist ook niets over theorie. Maar doordat ik sinds een jaar of 4 geleden mezelf met een leerboek akoestisch finger picking gitaar heb aangeleerd,
heb ik nu in ieder geval weet van toonladders en de meest 'gangbare' akkoorden.
Ik zeg niet dat het noodzakelijk is, maar het kan een individu wellicht helpen om verder te komen.
Voor mij was het een soort hulp om betere solo's te kunnen bedenken bv.

@sinew: dank je voor je gedetailleerde feedback. Heel interessant. De theorie interesseert mij eigenlijk niet zo zeer om muziek te kunnen maken, maar om de vraag Waarom te beantwoorden. Waarom noemt een octaaf een octaaf, terwijl ik 12 noten (niet acht) op mijn toetsenborden zie? Waarom liggen er zwarte noten tussen witte, maar niet tussen alle witte (ergert me mateloos)? Waarom klinken sommige akkoorden mooi en andere niet (is het iets wiskundig, of is het alleen hoe het brein van een Homo Sapiens in elkaar zit)? Etc..

Ik erger me al heel mijn leven aan kennis dat men gewoon klakkeloos moet aanvaarden.. in mijn boekje is er voor alles een nog fundamentelere uitleg. Voor alles. ;-)

ik heb recent gehoord waarom dat zo is met die toetsen. Het komt denk ik oa omdat je anders met je vingers niet octaven kan spelen, die toetsen zo. Je hand is niet breder, als je wil weten waarom ,YT wat filmpjes over piano les, ze leggen 't ergens uit. Ik wist het, kon het begrijpen "waarom" maar kom er niet veel verder mee dan 'het is omdat 't handig is'. Ben 't ondertussen vergeten hoe 't zat. Anyway, het is dus wegens praktische dingen.
Anders was 't al lang veranderd.

@sinew: dank je voor je gedetailleerde feedback. Heel interessant. De theorie interesseert mij eigenlijk niet zo zeer om muziek te kunnen maken, maar om de vraag Waarom te beantwoorden. Waarom noemt een octaaf een octaaf, terwijl ik 12 noten (niet acht) op mijn toetsenborden zie? Waarom liggen er zwarte noten tussen witte, maar niet tussen alle witte (ergert me mateloos)? Waarom klinken sommige akkoorden mooi en andere niet (is het iets wiskundig, of is het alleen hoe het brein van een Homo Sapiens in elkaar zit)? Etc..

Ik erger me al heel mijn leven aan kennis dat men gewoon klakkeloos moet aanvaarden.. in mijn boekje is er voor alles een nog fundamentelere uitleg. Voor alles. ;-)

In den beginne was de toonafstand tussen een natuurlijke C en de verdubbeling van diens frequentie verdeeld in 8 tonen, met de kleinere intervallen tussen e-f en b-c. (*Elke toon die een oktaaf hoger ligt, is verdubbeld in frequentie)
Er bestonden toen alleen die witte toetsen, die tonen waren ook zuiver, maar transponeren was er niet bij.

Later is het Pythagoras gelukt om de tonen zodanig te schikken en die toongebieden tussen de hele tonen (de huidige zwarte toetsen) te bezetten, waardoor men nu eenzelfde melodie in verschillende toonaarden kan spelen.
Consequentie van dat herschikken van de tonen is dat nu geen enkele van die tonen de zuivere toon meer is, maar ongeveer; we spreken daarom niet van de tonen C, G, etc., maar over de toongebieden C, G, etc., en onze tonenstelsel heet danook het evenrediggestemde stelstel.
De benaming oktaaf is gewoon overgebleven uit de tijd dat het oktaaf dus bestond uit de 8 natuurlijke tonen.

De reden dat tussen de e-f en b-c geen zwarte toets zit, is omdat die intervallen al slechts een halve toonafstand bedragen.

Waarom bepaalde akkoorden prettiger klinken dan andere, heeft te maken met hoe de frequenties van de individuele tonen en diens bovenharmonischen zich allemaal verhouden binnen bepaalde akkoorden.

Hopelijk was dit een beetje te volgen en iets heeft mogen verduidelijken.

Back