Muziek maken zonder formele opleiding

wat zijn dat ?, dissonanten?...:D
in mijn muzikale woordenboek bestaan die niet.

het is overigens een grote fabel dat dissonanten niet kunnen ( dit mede door het woord dissonant)
muziek zonder dissonanten is meestal nogal saaie muziek, vraag maar aan Bach.

en verder vind ik dat alle muzikanten een diploma moeten hebben ( zwemdiploma volstaat)

:D

wat zijn dat ?, dissonanten?...:D
in mijn muzikale woordenboek bestaan die niet.

het is overigens een grote fabel dat dissonanten niet kunnen ( dit mede door het woord dissonant)
muziek zonder dissonanten is meestal nogal saaie muziek, vraag maar aan Bach.

en verder vind ik dat alle muzikanten een diploma moeten hebben ( zwemdiploma volstaat)

:D

Zwem maar eerst naar een kwintencirkeltje,eer je dat kent(vanbinnen en vanbuiten) ben je al een paar jaar zoet mee:okdan:

uuuh, ja?
dat kwintencirkeltje heb ik alreeds een aantal jaren in mij hoofd zitten, ( pak um beet z´n 40 jaar)
wordt eerder tijd om het weer te vergeten.

rare reactie overigens.

:peukie:

uuuh, ja?
dat kwintencirkeltje heb ik alreeds een aantal jaren in mij hoofd zitten, ( pak um beet z´n 40 jaar)
wordt eerder tijd om het weer te vergeten.

rare reactie overigens.

Als je de kwint wilt verleiden speel je perfect al de toonladders van de kwint van buiten.Met je linker en rechterhand apart en dan eventjes direct te samen.Al de akkoorden van ieder toonladder,en even de omkeringen erbij nemen.En vlot.Hoe lang duurt dat?

Laatst gewijzigd:
Gaan we piemels meten?

Theorie forum toch?Zat daarjuist met een geweldige soft-klank te piemelen en hé,ik hoor dat graag,zonder kennis van theorie of wat dan ook.Essentie.

Als je de kwint wilt verleiden speel je perfect al de toonladders van de kwint van buiten.Met je linker en rechterhand apart en dan eventjes direct te samen.Al de akkoorden van ieder toonladder,en even de omkeringen erbij nemen.En vlot.Hoe lang duurt dat?

eeehh, ja?
op mijn gitaar dan, ik ben gitarist.
en jij?
zeker niet?

Gaan we piemels meten?

ik denk het, een nieuw fenomeen hier op het forum.
maar ik houd het er maar op dat sinew gewoon weer ruzie aan het zoeken is....

de mijne is trouwens langer...:D

Het was een heel 'noten-speel' verhaal wat ik hier las.
En de kwintencirkel is altijd handig om te weten.

Toch wil ik er op wijzen dat 'zuivere' elektro-akoustische muziek geen gebruik maakt van 'noten'. Daar meet je in Hz.

Het is dus helemaal aan jou welke kant je uit wilt.
Wil je de synthesizer/computer gebruiken als
'een piano met alleen een ander soort klank' ? Met hier en daar een ruis "Woesh" erbij?

Een vraag omdat ik niet wat voor muziek je maakt of wilt gaan maken.
Vangelis-kwintencirkel
Voor het andere: een boek over signaal theorie.
Beidde mag ook :)

Laatst gewijzigd:
Ik maak al jaren muziek en verder dan de muziekles op school (lekker rammen op een xylofoon) ben ik nooit gekomen. Heb het mezelf volledig aangeleerd.

Niet dat ik live alles wat ik heb gemaakt kan spelen, maar heb het wel allemaal zelf gemaakt/bedacht.

Ik ben van mening dat een muzikale achtergrond handig is, maar niet persé nodig. Als je maar doorzet leer je vanzelf te horen wat goed klinkt en wat niet en je leert dan vanzelf muziek die je hoort te analyseren.

Mijn eerste gedachte is dat je helemaal geen opleiding nodig hebt. Basisvaardigheden maakt muziek maken echter wel makkelijker, maar dankzij internet kun je die tegenwoordig overal opdoen.

Ik heb in het verleden wel muziekles gehad en dan zij de docent: "En zus, en zo en nou komt dat akkoord." Ja, hallo, mag ik dat misschien zelf weten? Ik ben er toen vrijwel direct mee gestopt :)

Het leuke aan creativiteit is dat kennis maar 1 aspect is. Je kunt de perfecte snaredrum eq'en, maar als hij in een prutnummer zit heb je er nog niets aan. Het is dus een mix van kennis en kunde en dat krijg je door heel veel te doen (en talent uiteraard). Een opleiding kan dit proces versnellen, en is altijd leuk om je onder gelijkgestemden te begeven, maar het is - wat mij betreft - geen must.

Waar enige formele muzikale kennis van nut kan zijn is als je samen wil werken met andere muzikanten. Toen ik met muziek zat te pielen op de Commodore 64, waar noten numeriek werden ingevoerd, kende ik het "0-3-7" en het "0-4-7"-accoord. Da's in een bandje niet handig om mee aan te komen, die kunnen meer met "C mineur".

Waar enige formele muzikale kennis van nut kan zijn is als je samen wil werken met andere muzikanten. Toen ik met muziek zat te pielen op de Commodore 64, waar noten numeriek werden ingevoerd, kende ik het "0-3-7" en het "0-4-7"-accoord. Da's in een bandje niet handig om mee aan te komen, die kunnen meer met "C mineur".

Ja, precies. Dat wilde ik net schrijven.
Ik wil een kleine onderscheid maken in "muzikanten". Niet negatief bedoelt hoor.
Maar, als je de bagage hebt, talent en de (technische) vaardigheden om een instrument te bespelen,
dan kan je inhaken met andere muzikanten om zo "real time" (zonder latency :) ) een nummer
in elkaar te jammen.

Aan de andere kant kan je muziek programmeren of per deel inspelen, in je eentje.

Dit zijn denk ik twee uitersten in het brede spectrum van muzikanten..

Mezelf zou ik in de tussengroep kunnen plaatsen, zo bekeken..

Laatst gewijzigd:
Eigenlijk zou het niet moeten mogen "muziek maken zonder formele opleiding"
Maar da's natuurlijk wat offtopic misschien
Het zou verboden kunnen worden, maar ja hoe handhaafje?

Beetje kort door de bocht, niet? Ik weet een boel muziek, gemaakt door mensen die zich geen muzikant noemen, die ik 20 en meer jaar later nog steeds enorm kan genieten.
Ik kan zelfs naar mijn eigen gedoe luisteren, na een poos nog steeds.
Als er regels waren, was rock and roll en punk vast nooit geboren, geen synths in
Muziek, enz want mocht allemaal niet.
En o jee, toen daft punk een gitaar gebruikte in dance

Als er regels waren, was rock and roll en punk vast nooit geboren
Natuurlijk zijn er regels. En ja, ook punk en rock houden zich aan regels.

Waarom klinkt bij jou iets "goed" of "fout"? Precies - omdat het te hard tegen de regels in gaat, of de conventies niet volgt, in plaats van een beetje tegen de regels te duwen of de conventies subtiel om te buigen (wat dan juist weer innovatief klinkt)

Ik maak al jaren muziek en verder dan de muziekles op school (lekker rammen op een xylofoon) ben ik nooit gekomen. Heb het mezelf volledig aangeleerd.

Niet dat ik live alles wat ik heb gemaakt kan spelen, maar heb het wel allemaal zelf gemaakt/bedacht.

Ik ben van mening dat een muzikale achtergrond handig is, maar niet persé nodig. Als je maar doorzet leer je vanzelf te horen wat goed klinkt en wat niet en je leert dan vanzelf muziek die je hoort te analyseren.
Hoor ik graag doorzetten.Alleen?Muziektheorie is een verzameling van regeltjes en afspraken,net zoals in een sport waar je specifiek de spelregels moet kennen en welke eigenschappen je moet trainen om ver te raken,in muziek is dat net zo,muziek moet je begrijpen en als je dat wil begrijpen kun je verder geraken.Net zoals een synth leren kennen ,neem de handleiding en volg de instructies,hoe meer je er van weet hoe meer je synth leert kennen.

Back