Help!!!

Mr-eddy

Nieuwkomer
Hallo allemaal

Ik ben op zoek naar een synthesizer. Op het moment speel ik nog keyboard. alleen wil ik nu wel es wat beters. Als ik er 1 koop is dat mijn eerste. Het probleem bij mij is echter dat ik niet weet waar ik op moet letten. Wij kun je nou precies met een synthesizer,(het enige wat ik ervan weet is dat je je geluid kunt veranderen naar eigen smaak) waar moet je op letten. Wat kost de gemiddelde synthesizer. Wat ik belangrijk vind is dat de synthesizer bijna even natuurlijk moet klinken als een piano, snaarinstrument, blaasinstrumenten. Wie wil mij informeren hierover. Ik wil hem in mijn kerk gaan gebruiken waar ik nu regelmatig speel op een keybord.

dat de synthesizer bijna even natuurlijk moet klinken als een piano, snaarinstrument, blaasinstrumenten

Dan moet je flink in de buidel tasten (meer collectes in de kerk, idee?) om een Kurzweil K2600 te kopen.
Je mag de mijne overnemen voor 2500 euro, heb je hem voor de helft van de prijs...

:peukie:

1) Ik begrijp niet waarom deze post op de voorpagine van het forum staat

2) Vl1, waarom ben je zo cynisch tegen iemand die advies vraagt ?:(

3) Mr-Eddy, wat jij wilt hebben is geen synthesizer maar een ROM-based sample player
Een Kurzweil 2600 kan dat inderdaad ook maar de vraag is of je jezelf daarmee een lol doet ...
Begin eens met een Roland JV-80 bijvoorbeeld of een Roland XP (2e hands vanaf 200 E)
Een kurzweil 2000 is m.i. ook mooi om mee te beginnen

Re: Help!!!

Origineel geplaatst door Mr-eddy
Wat ik belangrijk vind is dat de synthesizer bijna even natuurlijk moet klinken als een piano, snaarinstrument, blaasinstrumenten.

1ste advies: GA ZEKER NIET VOOR EEN CS1X: dat is niks voor in de kerk!, wel voor dance-muziek.
2de advies en tevens laatste advies: Ga voor een Yamaha Motif : http://www.yamahasynth.com/pro/motif/

Gezegend zijt u in de kerk :engel:

Origineel geplaatst door BananaWorld
Ik heb nog een yamaha CS1x staan. Voor de prijs zie mijn sig.

Dat is inderdaad precies wat hij zoekt!!!! In de CS1 zitten hele natuurgetrouwe pianos, brass en orgels!

:D :D :D :D :D :D :D

je hebt inderdaad een ROM-player nodig zoals de JV-1080 (is klankmodule). die gebruikt ingebakken samples als basis voor de klanken en je kan daar dus zelf geluiden mee maken

de andere soort 'echte' synthesizer zijn de echte analoge bakken (andromeda) of de virtual analoge bakken (zoals supernova, virus ) maar denk maar niet van daar realistische geluiden uit te krijgen (voor wat ik ermeer doe gelukkig maar)

dit is toch geen grap he ?:confused:

Als je je tread op de voorpagina bij gear nieuws zet krijg je meteen wel een hele lading reacties:D

Re: Help!!!

Origineel geplaatst door Mr-eddy
Hallo allemaal

Ik ben op zoek naar een synthesizer. Op het moment speel ik nog keyboard. alleen wil ik nu wel es wat beters. Als ik er 1 koop is dat mijn eerste. Het probleem bij mij is echter dat ik niet weet waar ik op moet letten.

?

Wat ik belangrijk vind is dat de synthesizer bijna even natuurlijk moet klinken als een piano, snaarinstrument, blaasinstrumenten. Wie wil mij informeren hierover. Ik wil hem in mijn kerk gaan gebruiken waar ik nu regelmatig speel op een keybord.

Dus je weet -wel- waar je op moet letten.

Wat kun je nou precies met een synthesizer,(het enige wat ik ervan weet is dat je je geluid kunt veranderen naar eigen smaak)

Ligt echt aan 't type, en wat je er aan uit wil geven.

waar moet je op letten.

Dat zei je al. Je wilt natuurlijke klanken.

Wat kost de gemiddelde synthesizer.

"Gemiddelde" synthesizers bestaan niet, wel modellen die op een bepaalde groep kopers zijn afgestemd qua smaak/geld.
Wat is je budget? De S90 is voor kerken & zo een goede suggestie - geen overbodige fratsen, goede sounds, gewogen toetsenbord. Maar heb je 't geld ervoor?

Test de XP serie van Roland en de S serie van Yamaha uit in de winkel zo ik zo zeggen. De Kurzweils vind ik zelf iets te verouderd en overpriced. Oordeel zelf welke je beter vindt klinken en beter bedient.

Nog een vraag, wat wil je precies kunnen veranderen aan het geluid als je toch vooral natuurlijke geluiden zoekt [wat dus elkaar tegenspreekt], of bedoel je basis dingen zoals de attack van een envelope [hoe snel een geluid opkomt]? Als je meer wilt is de Korg Z1 ook een leuke optie voor natuurlijke instrumenten, alleen heeft deze geen goede piano sound geloof ik.

Als je een goede synth voor relatief weinig geld wilt aanschaffen, is de SY99 een heel goeie deal. Het is een ROMpler/FM/RCM-synth met goede effecten, een vrij degelijke sequencer, FD DD, een leuk klavier (76 toetsen) en een heel breed pallet van klanken. Er zijn talloze freewaresounds op het net te downloaden. Als je een synth zoekt met zeer goede imitaties van echte instrumenten, dan kan je je vinden in de SY99, zeker in combinatie met een breath-, foot- en andere controllers. Op Harmony Central kan je de volgende recentie lezen:

The SY99, using FM synthesis and RCM (Realtime Convolution and
Modulation) are still unique in 2003.

RCM brings samples to life when performing. Some of the brass,
woodwind and guitar patches are alive in the acoustic performance
sense, and different but not less than VL sounds.

In fact their acousticness matches polyphonic playing very well,
is a very particular sound, and not possible with even a Z1.

With synthesizers and samples so often used to emulate their acoustic
counterparts (and often failing), the SY99 is one of those rare synthesizers
that produces exceptionally strong acoustic simulations and
synthesizer based tones that are strong enough to lead a piece of music,
making it invaluable for film and TV work, where the alternative might
need to be a bigger budget for live recording.

So the SY99, being so cheap on the second hand market it a high
price/performance instrument these days - if you like plauing a keyboard
and getting a 'live' performance. It's not by accident that SY99's
were purchased and endorsed byt jazz musicians and orchestras across
tha world.

Into the bargin - there are _literally_ tens of thousands
of patches for it free on the WWW, so the library is truly
enormous, with a huge variety and high precentage of quality.
My own library (all downloaded) included over 15,000 patches.
I spent literall a year going through it (on and off mind), to
extract what i felt were the 700 best ones, and its a fantastic
resource to me for professional work.

This is not a 'PAD' synth, but if you're looking for true contender
for playing instrumental lead lines, seriously consider it.

Je kan hem op de 2de handsmarkt vinden tussen 600€ en 900€

:doei:

Attachments

• sy99.jpg
    sy99.jpg
    20,1 KB · Bekeken: 85
Sja, wat gebruik je van het keyboard dat je nu bespeeld? Gebruik je ook de ritmes (drums, bas-lijntjes, e.d.) tezamen met de piano/snaar- en instrumenten?
Als dat zo is, zou ik voor een uitgebreidere keyboard gaan kijken; die hebben tegenwoordig ook wel goeie geluiden.
(Denk dan aan de Roland VA-serie of de Tyros van Yamaha, etc.)

Zo niet dan zou je inderdaad voor de XP-serie van Roland, de S-serie van Yamaha, Triton-serie van Korg en de andere types die de anderen genoemd hebben kunnen gaan kijken (behalve dus de CS1X !).

Ik zou sowieso een keer naar een grotere muziekwinkel gaan om verschillende types/merken uit te proberen!!

Succes!

Origineel geplaatst door levka
3) Mr-Eddy, wat jij wilt hebben is geen synthesizer maar een ROM-based sample player
Een Kurzweil 2600 kan dat inderdaad ook maar de vraag is of je jezelf daarmee een lol doet ...
Begin eens met een Roland JV-80 bijvoorbeeld of een Roland XP (2e hands vanaf 200 E)
Een kurzweil 2000 is m.i. ook mooi om mee te beginnen
Hallo?! Een rompler geen synthesizer? Tja...

Maar goed, on-topic: een rompler is wel wat je zoekt (een synth die vanuit samples werkt ipv golfvormen en dus beter is in het nabootsen van akoustische instrumenten; wel vrije bewerkingsmogelijkheden van die samples natuurlijk, anders was het geen synth). Laat je dus geen VA-synth (vritueel analoog) aansmeren. (redelijk) Nieuwe rompler met grote bakken (goede) presets zijn de Motif-seire van Yamaha (is inclusief sampler en sequencer; vooral goed in keyboards (piano, rhodes, wurlitzer e.d.), maar minder in blazers en strijkers) of hun S90 (=Motif-8 zonder sampler en sequencer), de XP-serie van Roland (vooral de XP-30 heeft enorm veel presets, waaronder ingebouwde expansionboards 'session' en 'orchestral; tegenovergesteld aan de Yamaha's dus). Misschien ook een Korg N5x (uh, wat was de precieze naam ook al weer?), of anders een oudere serie van één van die merken, zoals de JV's van Roland of SY's van Yamaha. Maar met het nabootsen van samples is het over het algemeen wel zo dat nieuwer = realistischer.

Maar ja, het beste advies blijft: zelf gaan luisteren! Als iemand zegt dat een XP goede blazers heeft kun jiij ze ook juist lelijk vinden; waardering van klanken blijft subjectief.

Back