Eigenwijze envelopes

demian

Ojee
Ik vraag me al een tijdje af of ik niet een paar eigenwijze envelopes heb.

Bij verschillende synths heb ik 'last' van een niet overeenkomende envelope's als je het vergelijkt met de standen van de knoppen.

Over het algemeen betreft het dan attack / decay waarbij er maar een heel klein gebied is waar de envelope zich laat aanpassen en verder gebeurt er dan niet zo veel.

Is dit dan typisch voor de betreffende synth of zijn het onderdelen of trimmers die niet goed werken?

Is het mogelijk om envelopes wat aan te passen op de print zodat ze wel wat meer bereik hebben vanaf de knoppen?

Heb ik ook wel bij sommige synths gehad....Korg Polysix vond ik de ENV redelijk ruk, zeker als je naar de stand van de knoppen keek. Denk dat een mod meestal wel mogelijk is.

Begin en eindwaarde van het nuttige bereik van de pot meten, in theorie zou je dan met een vast weerstandje parallel aan de pot en eentje in serie erachter je range kunnen trimmen.

Roland SH5, de decay, doet vrijwel niks, Jx3P, decay alleen tot de helft ongeveer.

Begin en eindwaarde van het nuttige bereik van de pot meten, in theorie zou je dan met een vast weerstandje parallel aan de pot en eentje in serie erachter je range kunnen trimmen.

Klinkt als een oplossing, maar misschien is het oorspronkelijk bereik van de envelope groter dan wat de potmeter aansturen kan, dan ligt het probleem gedeeltelijk ook elders denk ik.
Maar misschien hoort het zo ?

Met een lineare instelling klinkt het alsof er geen verschil in zit bij het langste gedeelte,
bij het korte gedeelte valt het meer op als je veranderd,

1 + 1 = 2;
100 + 1 = 101;

Zo zie je weinig verschil, maar tog 1 positie omhoog, om het duidelijk te maken.
Dus meet/bekijk de lengte, dan zul je zien dat het vast wel werkt ?

Siel Mono had een soort exponentiƫle schuiven waarbij alles in de eerste cm gebeurde.

De meeste synth's gebruiken enkel het deel van de potentiometer die de tijd bepaald in het eerste gebied van 7:30 tot 11:00. Dit omdat het meest gebruikt wordt. Uit het ontwerp vloeit dan voort dat de rest van de schaal niet helemaal volgens het gevoel klopt.
Bij de ATTACK gaat de logaritmische pot wel goed maar bij de DECAY en RELEASE is er sprake van een ontlaadt-curve van de condensator (C) in samenhang met de potentiometer (R) die niet natuurlijk aanvoelt c.q. het spiegelbeeld is van de ATTACK-curve.

Bij een spanningsgestuurde ENV-generator kan de karaterisiek weer anders liggen.

Nou dat envelopes niet overeen komen op verschillende synths is wel logisch toch, ik ben er nu mee aan het knooien op verschillende akai samplers met mijn eigen programs op 3 samplers.

Op de s3000 geeft de release op 44 precies de goede afkap zodra ik de toets los laat,
op de mpc5000 moet ik die release op 48 zetten dan krijg ik redelijk dezelfde afkap maar wel met een andere envelope, de s3000 blijft harder tot het uitsterven, de mpc5000 sterft vanaf het release punt al lager uit.

Bijkomend probleem, de s3000 heeft met 44 release vrij weinig noten overlap (kicks) die elkaar in de wegzetten zoals ik het ook wil hebben, maar bij de mpc5000 op release 48 hebben de noten een flinke overlap zodat de kicks elkaar in de weg zitten dus moet ik de release op de mpc5000 lager zetten. En wat krijg ik dan weer, als ik de release lager zet op de mpc5000 klinken de kicks veel te onnatuurlijk afgekapt op plekken waar ik kortere noten neerzet. Dusja elke envelope op elke synth of sampler is anders.

De s3000 heeft waarschijnlijk een liniare envelope waar de mpc5000 een expotentionele envelope heeft (zeg ik dat goed? ) ik ben 2 avonden/nachten lang aan het knooien geweest om het gelijk te krijgen en ik neem het nu maar voor lief met de minieme verschillen die je zelf aanpast omdat je het verschil inmiddels weet.

Van de ion waar ik trouwens een grote fan van ben weet ik dat je de envelope karakteristiek kunt aanpassen, en van de virus ook. Gelukkig hoef ik met de ion en de virus geen andere synths na te doen en gebruik ik dat eigenlijk vrij weinig.

Als ik de filmpjes hieronder hoor moet de SH5 (met de decay wat lager ingesteld) toch redelijk punchy kunnen klinken.. of klinkt ie alleen maar puncy?? :)

Van de ion waar ik trouwens een grote fan van ben weet ik dat je de envelope karakteristiek kunt aanpassen, en van de virus ook. Gelukkig hoef ik met de ion en de virus geen andere synths na te doen en gebruik ik dat eigenlijk vrij weinig.

Ik zocht een tijdje terug naar de mogelijkheid op de ION om envelopes niet te resetten. (dwz.. niet elke keer vanaf level 0 starten met een lichte attack) maar beginnen op het level waar de release zich op het moment bevind.
Geen idee of dat daar op kan... maar van de Alesis Andromeda kun je dit wel ergens instellen. Heb tenminste een patch waar dit in de instellingen zit en daar werk ik vaak als basispatch mee. :)

Een virus heeft trouwens ook dat resetten. Je merkt het bv als je eind van je polyfonie zit (met de unison wat hoger) dat tonen die nog uitsterven afkappen en dus weer met de aanloop in de attack beginnen.
Bij de meeste oudere analoge poly's (zoals een P5 bv) resetten de envelopes niet en wordt het level van het VCA bij een nieuwe toetsdruk door het envelope weer over genomen.

Check hieronder @ 1:25 bv

Als envelopes niet resetten zijn het geen envelopes. Misschien dat ze niet heleemaal naar 0 resetten als de release nog gaande is, maar resetten doen ze.

Het probleem is denk ik dat de virus meer stemmen polyfonie heeft dan envelopes.(?)

Ah oke... Anders uitgelegd dan.

De envelope begint de attack stap (bij een reset) daar waar het qua level tijdens de release stap geƫindigd is (en niet helemaal op level 0).
Op de Andromeda heb ik de mogelijkheid om bv stemmen uit te zetten en kan ik met een patch (en de daarbij behorende envelope instellingen) precies het envelope gedrag van de P5 uit het filmpje benaderen.
Een Ion heeft net als de Andromeda redelijk wat instellingen idd.. Ben er op de Andy nog niet achter gekomen waar het nu inzit.. maar heb dus die patch waar het nu eenmaal werkt zoals ik wil en vroeg me af of dit met een ION ook te doen is met een of andere vage instelling in de matrix :)

btw.. dit is wel erg off-topic allemaal.. 8D

Roland SH5, de decay, doet vrijwel niks, Jx3P, decay alleen tot de helft ongeveer.
Ik heb geen Roland SH5 maar dit lijkt me toch basis gebruik van de ADSR-envelope. Met het Decay wordt een tijdsverloop ingesteld om van het (maximum) Attack-niveau naar het opvolgende Sustain-niveau af te zakken. Er moet dus zowel een niveau verschil zijn als een tijdspanne om het verloop te kunnen uitvoeren (= ingedrukt houden van de toets). Is die tijd er niet (= toets reeds losgelaten) dan neemt het Release-verloop dit proces over. Om het (volledige) Decay-verloop best te horen : zet deze op maximum al de rest op 0 en druk een toets in en houdt deze ingedrukt tot het einde van dit verloop.

Back