Eminent 310 'portable' maken

demian

Ojee
Ik zit er aan te denken een 310 te kopen voor de fun, maar hij moet naar zolder.
Ik wil alles wat niet bijdraagt aan spelen en geluid er uit / af slopen.

Ik heb er nu nog geen, maar iemand een idee wat ik overhou aan gewicht als ik er een strip, doorzaag etc tot een nog steeds bruikbaar apparaat, hoe ver kan ik gaan met slopen?

Vraag het aan Albert Steenbergen, die heeft het al eerder gedaan :eureka:
Bovendien restaureert en serviced hij Eminents 310 Unique's, zelfs die van Jarre.

Heb ze wel eens gezien ja, dus, dat wordt best wel een lastig gedoe eigenlijk..
Ik wil hem vooral kleiner en lichter hebben, maar dat betekent dus de printplaten in een nieuwe behuizing inbouwen.

Ik denk dat ik dat niet ga doen eigenlijk. :-)

Slim inderdaad, dan hoeft het trapgat niet groter te zijn dan het orgel. :D

Ondanks dat het trapgat rechtevenredig toeneemt t.o.v. spiergrootte vind ik het een matig idee Demian.
Een Eminent 310 portable maken .. nah ... ik denk dat je gewoon een SSE moet kopen.

Slim inderdaad, dan hoeft het trapgat niet groter te zijn dan het orgel. :D

Voor een SSE niet, helaas voor een 310 wel.
Een SSE is helemaal niet zwaar, een 310 (standaard) weegt 90 kg dus dat valt ook nog wel mee, alleen door de afmetingen moeilijk alleen te hanteren.

Ik heb ooit een SSE gehad maar ik vind 'm niet zo spannend eerlijk gezegd. Uit een 310 komt flink veel meer moois. (heb m wel eens eerder gehad maar die was niet helemaal in orde.)

Maar een 310 reduceren tot een lichtgewicht gevalletje en dito size lijkt me wel wat, maar helaas kan dat dus niet echt. Too bad.

Ik ga er in ieder geval weer 1 kopen, ik zet hem in mijn werkhok neer en zet ik de zaag er alvast naast, kunnen ze een beetje aan elkaar wennen. Het moet toch kunnen op een of andere manier.

Ik heb ooit een SSE gehad maar ik vind 'm niet zo spannend eerlijk gezegd. Uit een 310 komt flink veel meer moois. (heb m wel eens eerder gehad maar die was niet helemaal in orde.)

Maar een 310 reduceren tot een lichtgewicht gevalletje en dito size lijkt me wel wat, maar helaas kan dat dus niet echt. Too bad.

Ik heb meerdere Eminents (zowel standaard als theatre modellen) en mijn SSE mk 2 (die ik overigens nog steeds bezit) gelijktijdig gehad dus kon ze qua sound vergelijken en de 310 klinkt gewoon voller en je hebt veel meer sound mogelijkheden dan de toch beperkte SSE, helaas had ik geen ruimte om de 310 te houden.
Verder wou ik de 310 graag van midi voorzien net zoals mijn SSE, maar dat was een te duur verhaal.
Je kunt een 310 wel portable maken zoals ik al eerder vermelde, zal eens de foto van Albert Steenbergen opzoeken en posten als ik hem gevonden heb, maar zelfs dan past hij nog niet door het gat van een vlizotrap.
Een gewone trap moet lukken, heb er ooit 1 van een zolder gehaalt, samen met de eigenaar halsbrekende capriolen moeten uithalen (wel trapleuningen demonteren) maar het is uiteindelijk naar een behoorlijke zweetpartij gelukt.

Ik heb een keer een 310 bij iemand bezorgd, moest ook naar boven, of ik effe wilde helpen..

Nou, na een uur aanklooien en zweten zat ie muurvast op ca 2/3 van de trap, toen heb ik gezegd, tabee en succes!

(Nadat we hem weer beneden hadden neergezet uiteraard. :D )

Maar hier thuis moet ik 2x een draai maken en met die ene ervaring in mijn achterhoofd zeg ik nee, niet doen.

Ik laat me gewoon een 310 bezorgen in mijn werkplaats en ga ik daar kijken wat ik met een zaag en nieuw hout aan kan richten, als ik t niet zie zitten, dan mag ie weer weg. Ofzo.

In mijn 2000GT was het ook zo dat de printplaten in metalen frames zitten. En een hoop bedrading en geen stekkertjes maar zo BAM op de print gesoldeerd. Allemaal niet erg handig om te veranderen dus.

Wat je algemeen moet doen om ze kleiner te maken:

-als je de 2 getrapte klavieren wil houden -en dat zou ik zeker doen, de functionaliteit is erop gebaseerd- dan kan je aan het bovenste stuk eigenlijk niet veel aanpassen, tenzij het in dunner hout stoppen misschien

-met het verticale deel kan je meer. Alle speakers eruit slopen, eindtrapprint eventueel ook. Alle resterende printen zou ik dan ombouwen zodat ze horizontaal onder het bovenste stuk komen, dat zal nog wel in 2 a 3 lagen moeten.

-Wat er eventueel nog inzit qua grote voeding/trafo zou ik dan in een externe bak bouwen als er intern geen plaats voor is.

-Voetpedalen en zwelpedaal los maken en met een kabel verbinden.

Het resultaat is dan dus het bovenste stuk van een 310 met een stukje van een 10cm onder ipv heel die onderkant.

Al bij al veel werk voor een resultaat dat nog steeds lomp groot en zwaar is en niks meer waard, dus doe dit alleen als je er héél graag eentje in je studio hebt en hij er anders niet in past. Maar in dat geval denk ik dat je ook gewoon tijdelijk de bovenste van de onderste helft kan demonteren en in de studio dan terug monteren.

laat die zaag maar zitten.
bijna al het gewicht zit in de spaanplaten kast.
als je die nieuw maakt van multiplex van 12 mm dan heb je opeens een lichtgewicht geval.
alleen die lading printplate aan de achterkant die zul je ergens moeten opbergen, misschien plat tegen de onderkant?
( met een beetje mazzel kan je die zo omvouwen zodat hij tegen de onderkant komt.

:mega:

Je hebt gelijk, dat plaatmateriaal weegt flink wat inderdaad, ff kijken of dat dat een beetje te doen is..

Goed idee!

en ik denk dat je de bovenste pcb´s een andere plaats moet geven en het overgebleven stuk frame eraf zagen.
( volgens mij de versterker, en de chorus)
en dan kan je de voeding er meteen naard plaatsen.
tis ff wat werk, maar dan hebbie ook wat....

:mega:

Back