Welke synths worden het meest weer verkocht en waarom?

sinew1958

Je hebt niet veel nodig om mooie muziek te maken.
Er wordt wat gekocht en weer verkocht.Soms zijn dat synth's,die echt de moeite waard zijn,goede recensies hebben gehad in vakbladen,en toch zie je ze na maanden,sommige in getale weer te koop staan 2dehands?Hoe?Waarom?
Dus ik begin en wat me opvalt,Roland aira,vooral in de system-1 plug-out synthesizer ,er nog altijd zowat geen 2dehands verkopen zijn.
Begint het bij reclame?Denk het niet nu ja wat is reclame,begint op Youtube,bij de vele demo's die je nu hoort.

De meest voor de hand liggende factor is volgens mij de volgende:
Er zijn tegenwoordig veel leuke en goedkope synths met veel mogelijkheden. Bijv. de bassstation 2 of minibrute. Die zijn goed te betalen en bieden veel waar voor hun geld en dus worden ze best veel verkocht.

Iets wat veel verkocht wordt, wordt daarna ook weer veel verder verkocht. Door mensen die het dan wel hebben gezien of die voor de volgende, uitgebreidere synth gaan.

Een synth als een prophet 6 of moog voyager is een stuk duurder dus dan wordt er ook beter nagedacht en afgewogen voordat die gekocht wordt. Is minder impulsaankoop en dus vaker een blijvertje. Ook hier weer; hoge verkoopcijfers betekent altijd ook hoger tweedehands verkopen.

En dan heb je natuurlijk nog de marketing; synth x heeft bla bla opties en dan blijkt het achteraf toch niet helemaal goed of fijn te werken en dan stappen mensen weer over.

Het is misschien net de reclame die zorgt voor miskopen?
Men hoort de demo's, is verwonderd en koopt aan.
Eenmaal in bezit krijgt men niet dat zelfde gevoel (allerhande oorzaken
mogelijk) en men verkoopt terug.

Soms vraagt een toestel wat gewenning en doorgronding, soms vind
je toch dat iets niet klinkt zoals je gehoopt had. Ik heb mijn A6 na enkele
jaren verkocht omdat die mij niet kon bekoren qua klank. Voor anderen is
dit dE analoge topper...

Tja over smaken en kleuren valt niet te discuteren, toch? :L

Hoeveel er van een apparaat na het uitkomen te koop staan is afhankelijk van twee factoren:

1. Hoeveel er verkocht zijn
  2. Hoeveel mensen teleurgesteld zijn

Puur alleen naar het aantal tweedehands advertenties kijken zegt niet zoveel. Als er nu weinig System-1 te koop staat kan dat óf betekenen dat ze die dingen sowieso weinig verkopen (wat zou kunnen, het heeft een wat aparte marktpositie tussen de VA/Plugin-markt en die voor hardware synthesizers in), óf dat het ding precies de juiste snaar raakt bij de meeste mensen, en ze hem dus niet kwijt willen.

Ik zag een erg markant effect in deze hoek met de Little Phatty. Rond de twee jaar geleden stonden hier onbehoorljk veel van te koop, mijn theorie is altijd geweest dat mensen dat ding massaal gekocht hebben op de Moog-hype, voor ze doorhadden dat ze helemaal niks aan/met een moderne monosynth hebben. Maar kan net zo goed een functie geweest zijn van de verkoopcijfers alleen.

Er stond vorige week een system 1 te koop. Ik kocht zijn tr8
Was te koop wegens zieke eigenaar.

Ik denk dat er meer tr8 en tb3 verkoopt dan system1
Ik vind m ook eindeloos lelijk. Met de kort induwbare keys kan ik me voorstellen dat de ervaren liefhebber iets anders kiest. En als je kijkt naar maschine, kan ik me voorstellen dat ze over 5 jaar voor een prikje te koop zijn. Het is een controller met software in mijn ogen. Weinig waardevol.
Tijd zal uitwijzen of de tr8 me mijn jomox 888 doet verkopen...

En er zijn die na jaren de synth die ze hebben gehad toch terughalen,zoals ik met de Roland XV-5050 en Korg TR-rack,toen te vlug verkocht allebei,en nu al jaren weer in mijn bezit,en doe ze nooit meer weg,soms moet iets rijpen in je hoofd om tot besef te komen,dat het goede synths zijn,dat die paar klanken ontbraken die nodig waren voor je muziek.

Mijn indruk is dat de hoeveelheid aanbod tweedehands afhankelijk is van hoeveel er nieuw verkocht is (logisch) en op de tweede plaats hoe goedkoop hij nieuw was (impuls/eerste synth factor), maar verder eigenlijk niet onder invloed is van de kwaliteit van de bak op zich. Mensen hebben tig redenen om te verkopen, "het ding is niet goed" is daar slecht een deeltje van dus daar zou ik het niet op gooien.

Dus welke synths vind je meest tweedehands: de populaire aan de onderkant van de markt. Microkorgs, Minibrutes, Die Casio synth van onlangs...Microkorgs worden echt niet verkocht omdat ze niet goed zijn, maar gewoon omdat er tigduizend van zijn en mensen upgraden, of het was hun enige synth en ze zoeken een andere hobby, etc.

Maar daaruit zou ik echt niet concluderen dat dure topsynths minder aangeboden worden "omdat mensen ze lekker bijhouden". Heck, er stond al een Schmidt tweedehands te koop! Er zijn er minder van en de impulsfactor is lager, dus vind je ze minder tweedehands. Maar je vindt ze altijd. Kort na introductie zag je al Kronos en JP80 tweedehands te koop...

Ik zie ongeveer 3 stromingen:

In het 'cheap & cheerful' segment - zeg alles tot een €500 ofzo - is volgens mij zo veel handel omdat het lekker makkelijk doorschuift; je koopt iets, je zet het na een tijdje weer te koop en meestal is het snel weg met weinig tot geen verlies. Da's leuk apparatuur swappen zo. Hiervoor hoeven zelden grote offers gebracht te worden waardoor twijfel/bedenktijd/spaartijd minimaal is en dus snel handel gedreven kan worden.

Dan heb je nog de groep 'spijtoptanten'. Dit zie je vooral kort na de introductie van een nieuw apparaat; mensen hebben zich mee laten slepen in een hype, maar na ontvangst blijkt het product toch niet aan de verwachtingen te voldoen en wordt redelijke snel weer te koop gezet - meestal pijnlijk, want de tweedehandswaarde ligt meestal fors onder de nieuwwaarde waardoor je of een veer moet laten of lang met je product blijft zitten voordat het verkocht is.

Dan is er nog de vervangings/upgrading markt waarbij mensen een synth van de hand doen om iets beters / nieuwers in het vergelijkbare segment te kopen en hun oudere product gebruiken als soort inruil/aanbetaling. Hierbij is de noodzaak aanwezig om ruimte terug te winnen en/of budget op te bouwen waardoor een deel van het bestaande park geruimd moet worden. Vaak zitten hier de leukere spullen tussen die je minder vaak ziet voor een scherpe prijs.

Jezus Sine1958, doe is wat aan je interpunctie man! Ik snap geen hout van je teksten.. :)

Ik denk dat er ook veel mensen zijn die een nieuwe bak uitmelken en weer doorverkopen. Mensen die persé de nieuwste Virus kopen voor de presets (!), daar een berg hits mee bakken voordat de geluiden te bekend zijn en hem vervolgens weer doorverkopen als al die klanken te gemeengoed worden.

Jezus Sine1958, doe is wat aan je interpunctie man! Ik snap geen hout van je teksten.. :)

Denk dat jij een ander taal leest.Taalgoeroe of zo?Sorry dat ik niet de woorden plaats en gebruikt,;,;,; en de lettergrepen niet op z'n plaats zet,;:

Het helpt meestal wel om je tekst op te delen in meerdere zinnen. Anders zijn het net van die Franco Battiato teksten waar de eerste zin ergens in het derde couplet eindigt. :) Maar dat terzijde.

Zelf heb ik de laatste jaren vooral synths verkocht omdat ze onderdelen bevatten die lastig te verkrijgen werden, en daar word ik dan een beetje bang van.

Een synth kan ook worden doorverkocht omdat je op dat moment geld nodig hebt, of omdat hij na een verandering van repertoire niet meer in je workflow past.

Het helpt meestal wel om je tekst op te delen in meerdere zinnen. Anders zijn het net van die Franco Battiato teksten waar de eerste zin ergens in het derde couplet eindigt. :) Maar dat terzijde.

Zelf heb ik de laatste jaren vooral synths verkocht omdat ze onderdelen bevatten die lastig te verkrijgen werden, en daar word ik dan een beetje bang van.

Tenk dat jij een vierde coupletd nodig hebd,wijsoor:kroon:

Volgens mij zijn de vele demo's de schuldigen van de verkopen.Velen denken,dat kan ik ook binnen de week.
Maar om hetzelfde peil te bereiken wat die heren laten zien is jaren van zelfdiscipline nodig.Niet iedereen begint maar als demonstrator bij bv roland,Yamaha,korg.

En er zijn die na jaren de synth die ze hebben gehad toch terughalen,zoals ik met de Roland XV-5050 en Korg TR-rack,toen te vlug verkocht allebei,en nu al jaren weer in mijn bezit,en doe ze nooit meer weg,soms moet iets rijpen in je hoofd om tot besef te komen,dat het goede synths zijn,dat die paar klanken ontbraken die nodig waren voor je muziek.

heb ik met vrouwen ook :D

Back