Basslines!

6 trak

?ILLEGAL QUANTITY ERROR
tijd voor weer wat creatie...
post dus hier een zelfgemaakt stukje bassline... geluid in combinatie met compositie, daar gaat het om!

gequantized, diepe, geshuffled, abstracte basslines etc... any thing goes!...
vertel er ff in het kort bij hoe en met wat het tot stand is gekomen... :)

Laatst gewijzigd:
1 osc en 3 steps op de cs30 je kunt dus 2 oscs gebruiken met elk een eigen env. en de beide filters ook een eige env. + een sub osc geven maar dat klingt te ruig . ooh ja het ruige komt door het klippen op een soundcraft studio tafel

Hier een bassline met percussie van mij.

Gemaakt een flink wat jaartjes terug op de Amiga 1200 met protracker. Dus 8 bit mono geluid.
De bassline bestaat uit verschillende sampltjes van basgitaren. Beetje funky-achtig.
De totale track was destijds nog geen 80 Kb groot!!

Dit stukje is een onderdeel van een module van ca 5 minuten die ik heb gemaakt voor Davilex A2 Racer.

- edit -

Voor de liefhebbers heb ik ook maar de hele track online gezet + 1 extra die ook redelijk gedragen wordt door de basline, ook gemaakt voor Davilex trouwens. :

www.smokeandnoise.com/sounds/funkytracker.mp3
www.smokeandnoise.com/sounds/moody.mp3

moody's bassline bestaat uit een sinus-sample, een sample van een contrabass en een bassgitaar.
Ongelofelijk nog hoe diep die Amiga gaat eigenlijk.

Bassline.mp3 is een kort loopje uit funkytracker (dit was enigszins onduidelijk geloof ik)

Laatst gewijzigd:
Hier een baslijntje uit het nummer waarmee ik nu bezig ben:

http://home.planet.nl/~schij469/bassline1.mp3

't is niet veel, maar ach. Je moet ergens beginnen. Synth is overigens de Bit 99, door een D&R parametrisch EQ, een flanger en een reverb / delay.

(oh ja, voor hen die het opvalt: in de laatste noot van het clipje, daar wordt de baslijn 'gelayered', met een Nord lead met wederom de D&R, flanger en reverb delay, maar ook nog 's gefiltered door de Spectral Audio Pro-Tone)

Laatst gewijzigd:
duh un buh

duh un buh

Basslines zijn moeilijk! Misschien leuk om ook alle componeer/creeer tips onder deze thread te verzamelen!

ik ben bezig met een dubnummer, maar dit is later meer dnb geworden.

Gisteren een lekkere wobble sessie opgenomen. Dnb bass is geslaagd :D

Gebruikt:
formant modular:
2x vco waarvan 1 saw en 1 blok --> wordt gemoduleerd door een omgedraaide adsr, waarvan een pietsie naar de fm-input van de saw gaat en een flinke dosis modulatie naar de pulse-width-modulation van de blokgolf.

vco's gemixed naar een 12 lp filter, met een adsr
en de output van de lp-filter naar een 2e highpass filter doorgelust, ook weer met een adsr

Beide signalen weer gemixed. et voilá

oh ja, en oops... de drums heb ik perongeluk ook op de achtergrond opgenomen, waardoor mijn sessie gisteren dus uiteindelijk weer compleet waardeloos is geworden ...aaargh! :(

Dit stuk evolueerde naar meer een resonerende soundscape, maar dat post ik wel als mijn nr klaar is (oooit....) :)

PS: (nu nog oefenen voor een funky dub bassline, want dat lukt me dus niet... (is ook moeilijker denk ik...) tips anyone??

@mischa: --> vette acidlijn!

@musicmaker --> ik mis een beetje een bassline.... :confused:
(wel veel basskicks trouwens..)

@dextron --> die bassline in moody, daar was ik voor mijn dub achtig iets op zoek... hmmm volgens mij mis ik gewoon het talent en het gevoel om zo'n lekker swing te creeeren, maar je idee om cello's etc te gebruiken, ga ik uitbuiten! tnx for the tip

@chinetti --> het is nog niet veel, maar toch ik vind hem lekker lopen... het lijkt heel simpel, maar toch.. wat is nou wat de groove zo bepaald?

@6trak --> goed idee, deze thread, maar waar is de jouwe?

Origineel geplaatst door dextron
Hier een bassline met percussie van mij.

Gemaakt een flink wat jaartjes terug op de Amiga 1200 met protracker. Dus 8 bit mono geluid.
De bassline bestaat uit verschillende sampltjes van basgitaren. Beetje funky-achtig.
De totale track was destijds nog geen 80 Kb groot!!

Dit stukje is een onderdeel van een module van ca 5 minuten die ik heb gemaakt voor Davilex A2 Racer.

- edit -

Voor de liefhebbers heb ik ook maar de hele track online gezet + 1 extra die ook redelijk gedragen wordt door de basline, ook gemaakt voor Davilex trouwens. :

www.smokeandnoise.com/sounds/funkytracker.mp3
www.smokeandnoise.com/sounds/moody.mp3

moody's bassline bestaat uit een sinus-sample, een sample van een contrabass en een bassgitaar.
Ongelofelijk nog hoe diep die Amiga gaat eigenlijk.

Bassline.mp3 is een kort loopje uit funkytracker (dit was enigszins onduidelijk geloof ik)

Gewoon uit een Amiga, echt goed dit!!! Funky!

Origineel geplaatst door Catscan
Deze meteen er achter na gemaakt wel gruwlijk!!!!:)

Die kaputte Bassline! Hoe heb je hem zo stuk en tegelijk nog zo stil qua ruis gekregen?

Origineel geplaatst door bikkel
Die kaputte Bassline! Hoe heb je hem zo stuk en tegelijk nog zo stil qua ruis gekregen?

Nou ik heb bijna geen distortion gebruikt...... Dit komt gewoon direct uit me SE-1X:)
Veel geedit....ringmodulatie enz....

Back