Drum programming

Riky-D

No need 4 drummers.
Hey allen,

Ik heb reeds jaren een voorliefde voor oude drumcomputers en heb er dus wel wat.
Spijtig genoeg bemerk ik dat ze steeds minder gebruik en dat het sneller werkt om drumsamples te gebruiken.
Ze van de hand doen levert me meteen wat cash op om randaparatuur te kopen.

Ik zoek dus een apparaat waarmee ik dingen als swing, flam, snare rolls en andere foefjes in men daw kan steken (ableton)

Ik dacht zelf aan machine maar zijn er andere (betere) dingen op de markt?

Alvast bedankt! :okdan:

Ik werk meestal ook niet met mijn 808, 606 enz. als ik aan een nummer werk. Programmeer de meeste partijen gewoon in Cubase. (Inclusief swing, roffels en accenten)

Ze wegdoen zie ik niet snel gebeuren zolang ik nog muziek maak.
Een HH/CY/RS/ loopje uit de 808 geeft zoveel swing aan je andere, bij mij toch vaak, strakker geprogrammeerde drumgeluiden. Zou ze niet graag missen.

Ze wegdoen zie ik niet snel gebeuren zolang ik nog muziek maak.
Een HH/CY/RS/ loopje uit de 808 geeft zoveel swing aan je andere, bij mij toch vaak, strakker geprogrammeerde drumgeluiden. Zou ze niet graag missen.[/QUOTE]

Begrijp ik, de leukste doe ik ook niet weg.
Maar welk ding is nou het best om drums te programmen, het zou al die truukjes moeten kunnen dat die oude bakken kunnen...

Vind ritmes zo snel 'te wiskundig' klinken als ze door een protocol zoals MIDI worden aangestuurd.
Zit ik alsnog alle roffels los te knippen, timing te veranderen, noten harder en zachter te zetten...

Lang verhaal kort; ik kan je hier niet verder mee helpen. :)
Succes met je zoektocht!

De nieuwe Beatstep Pro ziet er veelbelovend uit om makkelijk en snel allerhande dingen te programmeren, en anders de Push of Machine inderdaad.
Swing is simpelweg de juiste instelling kiezen, met Ableton kun je zelfs de groove ontleden van een stukje audio.

Een voor beeld is dat een analoge warmbloedige drummer veel sounds niet te gelijk kan aan slaan. Je kan geen open hihat en close te gelijk spelen. Mss kan het wel maar zo is een drumstel niet gemaakt laten we zeggen. Net zo als dat je een crash een Tom en snare moeilijk wordt. Het klinkt dan ook gelijk onrealistische.

Vind ritmes zo snel 'te wiskundig' klinken als ze door een protocol zoals MIDI worden aangestuurd.
Zit ik alsnog alle roffels los te knippen, timing te veranderen, noten harder en zachter te zetten...
Ik snap niet waarom MIDI daar aan gelegen zou zijn ? ... tenzij het opnemen van drum (inspelen) door de computer-timing-fouten (die nog steeds groter zijn dan MIDI zelf).
Maar synthetisch opgewekte roffels daar zijn weinig goede voorbeelden van vind ik tenzij weer complete roffel-samples. Mogelijk de Nord Drum.

Ik snap niet waarom MIDI daar aan gelegen zou zijn ? ... tenzij het opnemen van drum (inspelen) door de computer-timing-fouten (die nog steeds groter zijn dan MIDI zelf).
Maar synthetisch opgewekte roffels daar zijn weinig goede voorbeelden van vind ik tenzij weer complete roffel-samples. Mogelijk de Nord Drum.

Daarom knip ik ze ook los in mijn DAW en bewerk ze dan verder op gehoor/gevoel.
MIDI heeft hier verder weinig mee te maken, inderdaad. Het gaat me meer om voorgeprogrammeerde roffels in sequencers. Deze klinken vaak wat statisch. Als ze vaker voorkomen in een nummer al helemaal.

om dat te voorkomen gebruikte ik altijd de midi random functie in cubase, dat deed ik zelf vooral op percussie elementen en gitaar partijen. Dan speel je strak de percussie patterns in (midi), en in de inspector kun je dan een random waarde toekennen voor plaatsing (positie afwijking) en velocity, deze van tot waardes hield ik vrij klein zodat het hele kleine afwijkingen waren.. Dus geen enkele keer is de pattern gelijk tijdens het afspelen, net zoals een persoon kleine foutjes maakt. Het hele statische is dan direct verdwenen en het maakt een groot verschil voor het eindresultaat

Dat lijkt me een stuk sneller gaan dan handmatig dit te doen, misschien iets om eens naar te kijken?

om dat te voorkomen gebruikte ik altijd de midi random functie in cubase, dat deed ik zelf vooral op percussie elementen en gitaar partijen. Dan speel je strak de percussie patterns in (midi), en in de inspector kun je dan een random waarde toekennen voor plaatsing (positie afwijking) en velocity, deze van tot waardes hield ik vrij klein zodat het hele kleine afwijkingen waren.. Dus geen enkele keer is de pattern gelijk tijdens het afspelen, net zoals een persoon kleine foutjes maakt. Het hele statische is dan direct verdwenen en het maakt een groot verschil voor het eindresultaat

Dat lijkt me een stuk sneller gaan dan handmatig dit te doen, misschien iets om eens naar te kijken?

Ga ik zeker een keer uitchecken!
Vind het overigens vaak niet erg om te doen. Het is lekker zen en je test ook meteen of je een mooi lied aan het maken bent, of het zoveelste abjecte gedrocht.
Bovendien maakt het het beloningsgevoel, als je nummer 'af' is nog groter! :)

Back