Hoe worden livesets gedaan?

Dat is daarom wel een vette set.

ik reageerde op deze, 't is wel waar dat dat een vette set-up is maar t maakt voor mij geen drol uit hoe dik je set-up is, belangrijker is dat je muziek cool is.

ff beetje gespoelt ,maar ik vind er geen reet aan die set van Surgeon, maar da's dan weer persoonlijk.

Denk die modulaire doos eens weg; wat rest er dan nog?
Ik heb een live act van hem gezien met enkel die controller en zijn laptop EN die was goed! Wel respect voor Surgeon hoor; de man is al jaren een gevestigde waarde. Daarenboven denk ik dat het voor de pro's wel handig is om geen 10 flightcases naar binnen hoeven te sleuren (en ook op het vliegtuig enzo).

Ik hoop dat Mike Storm in dit topic eens langskomt. Ben fan van zijn werk en weet dat hij veel live acts doet.
Jeroen Search doet ook veel live's en die brengt ook altijd redelijk wat gear mee.
Beiden hebben een pc en mengtafel mee. Mike gebruikt een efx500, Evolver Desktop en 909.
Jeroen heeft volgens mij steeds zijn TR-8 mee (of jullie dat nu leuk vinden of niet!), MFB522, xoxbox en dx200 en boss RE-20 mee.

Staat het publiek tegenwoordig achter de artiest?

Ah, maar het gaat hier om hipster crowd. I.e. die geven weinig om de muziek, als ze maar in
the picture zijn. Ik zal even niet over de hipsterbaard van Surgeon beginnen nu. ;)

Waar het publiek staat boeit mij persoonlijk weinig als we spelen....als we zelf maar voor de speakers staan.

Hey da's allemaal kei interessant!
Ik denk dat je met loopers ook wel hele toffe dingen kunt doen in livesets.
Zo iets als een rc-505
Zijn er hier mensen die daar iets mee doen?

Die mensen rondom de artiest:

Haha doet denken aan Top Gear: 5 vrouwen in 't hele publiek, tactisch opgesteld achter de presentatoren.

Het aantal personen waarmee je een liveset doet lijkt me ook wel een hele belangrijke factor.
Wie doet het liever alleen, en wie liever met meer mensen en waarom?

Jeps....en het geeft veel meer energie dan de gemiddelde monitoring set.

Wat zou je mee willen nemen?

Als ik weer zou optreden zou ik de mpc weer gebruiken icm met een paar synths en drumcomputers. Als je een analoge synth met chord hold en arp hebt met een trigger ingang hebt en een drumcomputer met trigger out kan je toffe dingen doen. En dat kan je ter plekken programmeren. Drums is sowieso een ding wat je altijd helemaal live kan doen. De mpc speelt gewoon loopjes af die je uit/aan kan zetten en zo kan je je nummers bouwen. Elk optreden maak je weer andere combinaties. Ik zou live het lekker simpel houden, niet te veel lagen.
En werk zonder koptelefoon, 1 bespaar je oren, 2 je houd wel van een gokje, 3 pech als je een keer iets fout doet. Ik heb zulke fouten gemaakt die achteraf zogenaamd niemand hoorde :)
Tofste is gewoon ter plekke wat risico nemen, ff klooien tot je ineens iets heel tofs hebt.
Hier een oud voorbeeldje van mij. 1 arp akkoord op hold van de 101 en die trigger ik met A en B pattern van 808, die ik af en toe aanpas en wat 101 getweak en daar vul ik dan zo'n 8 min mee. In de zaal kwam dat heel goed over. Barste van de energie. Zitten paar sterke stukken in vind ik zelf, ook wat mindere maar ja zo gaat dat. https://www.youtube.com/watch?v=upkAPWE9d28

De PA kon dit nochtans volledig aan want bij de dj sets klonk het wel goed.
Het spreekt natuurlijk voor zich dat afmixen in een studio nog heel iets anders is dan op een dikke PA.
Ik vermoed ook dat vele artiesten hun platen perfect worden gemaakt een goede mastering technicus.

Om even op steve terug te komen, weet niet wat voor een feest je was? Als het een dik profi feest was , dan moeten de monitors wel dik in orde zijn geweest, en heb je gewoon een onervaren of een luie geluids technicus gehad. Denk da wel meer gasten hier over mee kunnen praten..

ik ben technicus bij Doornroosje en doe veel freelance festival dingen, meeste technooo. Waar je dan de hele dag/nacht mee bezig bent vooral bij live sets. De complete mix corrigeren van de act, stiekem live masteren , compressie en zwaar equen , alleen al om het lekker voor t publiek te houden , en niet over je limieten heen te gaan :) Maar je hebt er ook een paaaar heuele goede bij zitten waaar je weinig aan hoeft te doen, minilouge bv of surgeon , laats gezien met 909 + modular

Maar t is ook wel heeel moeilijk om op een HEUULE GROTE pa een echte dikke live set te spelen die ook echt super in balans blijf, in de heat of te moment gaan je toch doorstampen op je mixertje en heb je t te druk met je knopjes

En daar zijn dus die chagrijnige technicus mensen voor hehe

Laatst gewijzigd:
Maar ik speel zelf ook live dingen :)

mpc, 707, 303,101 ms2000r probeer vaak volledig te improviseren , alleen 12 drum tracks in mpc en gaan met die banaan, die ms2000r live overdubben en jaa de 101,303,707 kan je uren mee live kloten

Onlangs ook een soundbite djlooper gekocht , super vet is een loop sampler die midi in heeft en dus altijd sync blijft.
loop daar mn 101 mee lijkt net of ik er 2 heb ineens :)

Heb wel vaak het idee dat veel van die techneuten half doof zijn. Zo klinkt het vaak. Veelte veel hoog over het algemeen. En soms wordt de muziek ook vernacheld door een compressor. Mute je bepaald geluid, knalt de mix ineens er wel uit.

Dat ruwe onversneden geluid vind ik vaak juist super! Hangt misschien wel een beetje van de muziekstijl af, dat wel...

Ik gaa geen discussie aan wat de ene technicus doet en de ander laat :)

Hoe ik dat soort dingen compress is van 2:1 met redelijk lange release en de ingrijp waarde op het randje van je db limiet , en als de comp constant aan staat dan de gain van de kanalen wat terug. Probeer vaak alleen de topjes er af te snijden.
Djs compres ik vaak niet, behalve als het sukkels zijn die niet weten wat ze doen

Ik ben niet super doof en hou niet van hooooog, dat te veel hoog bij festivals ligt vaak meer aan de regelgeving dan aan de technicus, gemeentes kunnen echt super domme regels opstellen. bv 85 dba 15 mtr achter het podium
En ja dan gaan de subs zachter :(

Maar ik speel zelf ook live dingen :)

mpc, 707, 303,101 ms2000r probeer vaak volledig te improviseren , alleen 12 drum tracks in mpc en gaan met die banaan, die ms2000r live overdubben en jaa de 101,303,707 kan je uren mee live kloten

Onlangs ook een soundbite djlooper gekocht , super vet is een loop sampler die midi in heeft en dus altijd sync blijft.
loop daar mn 101 mee lijkt net of ik er 2 heb ineens :)

heyy, een looper!
Dus dat had ik zo gek nog niet bedacht?
Ik heb het ook een beetje uit zitten proberen in Ableton Live. Daar zit ook een looper in.
Vanuit dat ding kun je ook tussenstapjes die je goed vindt klinken ff naar een sampleslot slepen.
Da's ook wel aardig. Dan kun je na een mindere keuze ook snel weer ff terug.

Hier een experimentje....
https://www.youtube.com/watch?v=Q1Mt5axZxRY

Back