Hoe worden livesets gedaan?

Ableton zorgt voor de effectjes (van tevoren thuis voorbereid dan hoef ik niet zoveel synths daar voor mee tenemen, vroeger had ik daar alleen al 3 tot 4 bakken voor bij (MS20, CS10, Juno'tjes etc) en deels voor de soundscapes, ook is het de clock master voor het sequencer rack met de Schrittmacher en de modules (SE1, Nord A1, Vintage Keys)
Met de schrittmacher kan ik sequences aan en uitzetten naar behoeve. Er is veel voorbereid maar door dat dat iedere keer anders ingezet wordt (vaak maar 25 tot 30% van wat is voorbereid) is het heel vrij en is 80% improvisatie. Drums en gitaar is zowiezo uit de losse pols. Geeft ons een lekkere set voor Space rock met veel vrijheid

Ableton zorgt voor de effectjes (van tevoren thuis voorbereid dan hoef ik niet zoveel synths daar voor mee tenemen, vroeger had ik daar alleen al 3 tot 4 bakken voor bij (MS20, CS10, Juno'tjes etc) en deels voor de soundscapes, ook is het de clock master voor het sequencer rack met de Schrittmacher en de modules (SE1, Nord A1, Vintage Keys)
Met de schrittmacher kan ik sequences aan en uitzetten naar behoeve. Er is veel voorbereid maar door dat dat iedere keer anders ingezet wordt (vaak maar 25 tot 30% van wat is voorbereid) is het heel vrij en is 80% improvisatie. Drums en gitaar is zowiezo uit de losse pols. Geeft ons een lekkere set voor Space rock met veel vrijheid

O dus ik ben niet de enige die de effecten van Ableton goed vindt? :)

Ableton zoals Grooveron het gebruikt, werkt heel spontaan, heb ik gezien, maar ik heb er geen ervaring mee. Logic en Cubase ken ik ook niet. Ik heb altijd hardware gebruikt, ook op het podium en ik vind dat een muzikant moet zweten. De volgende keer - op E-Live 2015 - ga ik met een drummer en misschien met een gitariste het podium op. Dus er zal nog minder dan vroeger geprogrammeerd uit de sequencer(s) komen, behalve de Berlijnse School sequences natuurlijk, en ik hoop dat we een stuk helemaal live kunnen spelen en met live bedoel ik alles in echte tijd.

steveaux, wat is dat percussie-input instrument van de linkse meneer? :)

kick s, leuke dingen op je YouTube!

Er staat inderdaad een RS7000 en iets verderop een Cirklon.
Interessant ook zo'n Cirklon. En als je maar een van die twee mee kon nemen naar een liveset, welke zou het dan worden?

Was dat een Teknofeestje waar je die set deed?
Ben ik veel heen geweest eind 90's Veel goeie livesets gehoord in die tijd:okdan:

Hier speel ik samen met Stije, van hem is de RS7000....de Cirklon hoort bij mij:)
Is een teknofeest van twee weken geleden onder Madrid.
Dan hebben we waarschijnlijk vaak samen gefeest:)

Hier speel ik samen met Stije, van hem is de RS7000....de Cirklon hoort bij mij:)
Is een teknofeest van twee weken geleden onder Madrid.
Dan hebben we waarschijnlijk vaak samen gefeest:)

Zou heel goed kunnen. Ik was in die tijd ook veel op Welschap, bende van ellende :p
Die ken je dan zeker ook wel?

musicheaven ik heb geen idee , maar vaak wordt je wijzer van de YT comments of vraag het daar.
heel lang geleden toen ik zelf nog.live ging had ik een Atari ST als sequencer, W30, ms20, 106, mg1, teebee en mixer mee. eigenlijk mn hele huiskamer studio : )

Zou heel goed kunnen. Ik was in die tijd ook veel op Welschap, bende van ellende :p
Die ken je dan zeker ook wel?

Jawel.....we hebben daar nog een feest gegeven. TDK AA en de welschap mensen.

Jawel.....we hebben daar nog een feest gegeven. TDK AA en de welschap mensen.
Daar was ik vast ook bij. Die eerste van een dag of drie daar was tegek! :okdan:
Daarna deed gemeente Eindhoven wel steeds moeilijker helaas.
Was je ook bij dat eindfeest van de Akropolis? Dat was ook zwaar vet! Op elke verdieping een feest midden in het centrum. Duurde ook een dag of drie. Daarna was er ook echt helemaal niks meer over van dat pand vanbinnen:doei:

Volgens mij vergeet je een kru Brzay ;)

Ontopic: Ik vind veel livesets saai, veelal omdat omdat gasten zich beperken tot alleen analoge sound en bakkies en hou juist van samples (breakbeats, stukjes hiphop, geluiden uit de wereld). Daarnaast hou ik erg van grensoverschrijdende muziek en dat wordt lastig gevonden in livesets lijkt het.

Dit is ook oa de reden dat ik een MPC heb gekocht, zodat ik die lekker erbij kan prikken als matties een Liveset gaan doen op een party

Wel een punt, er een breakbeat of andere sample in gooien, vast mega.
Misschien krijgt mijn maschine toch nog een doel...

Volgens mij vergeet je een kru Brzay ;)

Ontopic: Ik vind veel livesets saai, veelal omdat omdat gasten zich beperken tot alleen analoge sound en bakkies en hou juist van samples (breakbeats, stukjes hiphop, geluiden uit de wereld). Daarnaast hou ik erg van grensoverschrijdende muziek en dat wordt lastig gevonden in livesets lijkt het.

Dit is ook oa de reden dat ik een MPC heb gekocht, zodat ik die lekker erbij kan prikken als matties een Liveset gaan doen op een party

Hehehehe......de ZMKru was er ook bij.....die rockten het hardst.
Livesets kunnen saai zijn, maar veel DJ's ook.......niets nieuws, dezelfde zon.

Leuk, man, om te lezen wat iedereen live doet of deed. Vooral de filmpjes zijn tof.

Tot een jaar of 3 geleden speelde ik met tweemansformatie met een laptop met ableton met vaste clips en een launchpad om te verschillende stukken te starten. Bepaalde partijen stuurden we los uit en gingen via outboard fx (filters, gitaarversterkers). Verder hadden we een synth mee voor livepartijen.

Ik speelde basgitaar en gitaar en de effecten hierop werden vanuit ableton vanzelf aangestuurd zodat ze aansluiten bij het stuk muziek. Hetzelfde deden we voor de effecten op de vocalen. Uit ableton ging verder een apart kanaal voor de carrier van de twee vocoders die we op de vocalen gebruikten. In totaal hadden we 3 microfoons, ook 1 voor een talkbox. Alles ging idd in onze eigen mixer, sorry geluidsmensen... :)

Een helse klus was het altijd om alles op te zetten, alles paste net in een mediumgrote auto. Zonder minimaal 45 minuten opbouwtijd konden we echt niet van start. Grote frustratie waren tenten waarbij werd beloofd dat we voldoende tijd zouden hebben voor opbouw en soundcheck, maar waar we bij aankomst te horen kregen dat er 10 minuten waren. :)

Was wel ontzettend leuk.

Filmpje?

https://www.youtube.com/watch?v=H4JW6G_6_w0

Tot een jaar of 3 geleden speelde ik met tweemansformatie met een laptop met ableton met vaste clips en een launchpad om te verschillende stukken te starten. Bepaalde partijen stuurden we los uit en gingen via outboard fx (filters, gitaarversterkers). Verder hadden we een synth mee voor livepartijen.

Ik speelde basgitaar en gitaar en de effecten hierop werden vanuit ableton vanzelf aangestuurd zodat ze aansluiten bij het stuk muziek. Hetzelfde deden we voor de effecten op de vocalen. Uit ableton ging verder een apart kanaal voor de carrier van de twee vocoders die we op de vocalen gebruikten. In totaal hadden we 3 microfoons, ook 1 voor een talkbox. Alles ging idd in onze eigen mixer, sorry geluidsmensen... :)

Een helse klus was het altijd om alles op te zetten, alles paste net in een mediumgrote auto. Zonder minimaal 45 minuten opbouwtijd konden we echt niet van start. Grote frustratie waren tenten waarbij werd beloofd dat we voldoende tijd zouden hebben voor opbouw en soundcheck, maar waar we bij aankomst te horen kregen dat er 10 minuten waren. :)

Was wel ontzettend leuk.

Filmpje?

https://www.youtube.com/watch?v=H4JW6G_6_w0

Klinkt goed hoor, is er verder geen vervolg van dit gekomen?

Back