Hoevaak hoor je een nummer voordat het klaar is?

Hoevaak hoor je een nummer voordat het klaar is?

• Totaal aantal stemmers
    59

Nightly Build

Go for what you know
Ik weet niet of die vraag hier al eens gesteld is.
Ik luister een nummer echt vaak voordat ik het klaar is.

Ik hoor het al vaak tijdens het sequencen maar tijdens de mix hoor ik het denk nog vaker.
En dan ga ik het ook nog op mijn laptop luisteren, op zacht volume, instrumentaal ed.

Ik heb het nooit bijgehouden maar is schat dat ik een nummer gemiddeld zo'n 50 keer hoor voordat het af is.. misschien nog wel vaker.

Is dat veel?

Meer dan 100....op zeker......voordat het op vinyl komt ken ik elke track door en door......

Bedoel je dan:

bijv.
- 100x project geopend en er aan gewerkt. (dus 100x vanaf scratch naar eind product)
- 100x geluisterd naar de track als ie "af" is. (Om te checken of ie echt naar wens is)

Optie 1 komt wel voor bij mij.
Optie 2 niet tot nauwelijks.

Honderden keren idd. Misschien is dat wel mijn probleem. Ik ben nooit tevreden!

Ok gelukkig ben ik niet de einge, ik dacht dat ik misschien te perfectionistisch was.

Wat ik wel merk is dat als je een nummer erg vaak gehoord hebt dat je er niet meer objectief naar kan luisteren. Het zit ook in je hoofd als een liedje dat er niet meer uit wil.

Soms helpt het om een nummer even "op de plank" te leggen en het een paar dagen (weken) niet te horen. Als je het dan weer hoort kan je er fris naar luisteren en hoor je misschien mankementen die je anders niet opgevallen waren.

Of iemand anders er naar laten luisteren kan ook soms wondetren doen.. twee horen meer dan één

Zeker naarmate een nummer vordert, kan ik soms enorm vaak terugluisteren, gewoon om ideeën op te doen waar ik nog iets wil wijzigen, opletten of ik iets wil horen dat er nog niet is. Het proces voelt mij altijd een beetje inefficient aan, maar het is wat het is.

Een keer of 5. Indien je er tientallen keren moet naar luisteren, dan is het gewoon een kei slecht nummer.

Dat 100 keer luisteren doe ik ook, maar je raakt zo gewend aan je track dat je niet meer hoort wat er niet goed zit, is mijn ervaring. Als ik hem dan een tijdje laat liggen en daarna nogmaals beluister, hoor ik opeens weer wat beter kan en waar het niet lekker loopt.

Een keer of 5. Indien je er tientallen keren moet naar luisteren, dan is het gewoon een kei slecht nummer.

Ik denk omgekeerd. Als een nummer of een (onder)deel ervan me gaat vervelen is het dus niet goed (genoeg) en wil ik er iets aan veranderen.

Dat 100 keer luisteren doe ik ook, maar je raakt zo gewend aan je track dat je niet meer hoort wat er niet goed zit, is mijn ervaring. Als ik hem dan een tijdje laat liggen en daarna nogmaals beluister, hoor ik opeens weer wat beter kan en waar het niet lekker loopt.

Dit herken ik dan ook weer heel erg, voornamelijk met het mixen.
Op een gegeven moment word alles wat je doet allen maar anders. Niet meer slechter of beter.

Als het raamwerk staat luister ik altijd naar de details die missen of niet goed zijn en blijf schaven tot het klopt of tof is oid. Zo groeit het nummer onder mijn handen. Dan kan ik bepaalde passages wel 100x beluisteren inderdaad, maar dat is allemaal tijdens het maken dus.

Als het af is luister ik het soms nog terug maar niet heel vaak.

Als ik wat jam schaaf ik er amper aan. Als ik met maschine wat maak, luister ik niet zo vaak meer eens t volle lengte is. Maar voor t zover is, heb ik t talloze keren deels gehoord...

Ok gelukkig ben ik niet de einge, ik dacht dat ik misschien te perfectionistisch was.

Wat ik wel merk is dat als je een nummer erg vaak gehoord hebt dat je er niet meer objectief naar kan luisteren. Het zit ook in je hoofd als een liedje dat er niet meer uit wil.

Soms helpt het om een nummer even "op de plank" te leggen en het een paar dagen (weken) niet te horen. Als je het dan weer hoort kan je er fris naar luisteren en hoor je misschien mankementen die je anders niet opgevallen waren.

Of iemand anders er naar laten luisteren kan ook soms wondetren doen.. twee horen meer dan één

Herkenbaar wel. Ik laat nummers wel eens maanden op de plank liggen. Gooi nooit iets weg omdat er altijd wel iets goeds in zit waar ik in een (veel) later stadium misschien wel nog iets mee kan. En inderdaad de vertroebelde blik ten aanzien van dat nummer is dan ook minder prominent aanweizg.

Iemand anders laten luisteren, en dan met name mensen die zelf geen muziek maken, werk bij mij toch niet zo goed. Ik weet het namelijk altijd beter als het om mijn tracks gaat. Maar als het af is, dan natuurlijk wel even door een kritisch publiek hier op SF laten beoordelen :).

Het valt me trouwens op dat ik dus vaker naar mijn tracks luister dan anderen dat opgeteld doen naar dezelfde track :).

Beethoven componeerde terwijl hij doof was.

Need I say more? :D

Het komt heel makkelijk boven de 100 keer hoor. Stel: een nummer kost minstens een week gaande vanuit dat je enkele uren in de studio zit en een goede track in handen wilt hebben. Dan heb je sowieso al 10 tot 15 keer per dag geluisterd. En dat nog zonder dat je steeds je track hoort in je hoofd :D

Met name de 'hoofdpijnstukjes' in een nummer, dat wil zeggen de delen waar ik niet tevreden over ben, luister ik ontzettend vaak. Ik zet ze dikwijls in een loop totdat ik een beter idee heb dan de huidige versie. En vaak ben ik met dat nieuwe idee dan ook weer niet tevreden en gaat het opnieuw in een loop. Het nummer in zijn geheel luister ik daarentegen niet eens zo heel vaak. Aan het eind kan ik het ook echt niet meer aanhoren :frons:.

Ik luister -in eindfase- een nummer vaak ook nog paar keren 1 omhoog en dan 1 omlaag ge-pitchbend. Of 2 semitones als 't moet. Dit helpt om de objectiviteit terug te krijgen als je het te vaak gehoord hebt, het helpt echt zéér goed! De zanger(es) veranderd, tempo, toonhoogte, de vibe / feel, etc. Omhoog gepitchbend kan je de bassen wat beter horen, en omlaag gepitched kan je goed naar de ritmiek en feel luisteren. Bijv met veel 16e noten van verschillende partijen, hoor je omlaag gepitched beter hoe ze mekaar aanvullen (of niet) ; beide pitches zijn 't waard om te checken.

Heb gehad dat een nummer ineens perfect ging lopen / swingen / funken bij 1 semitone omhoog.. ofwel, de band had gewoon wat sneller moeten spelen :P Vd rest wel 50+ ja, op zoveel mogelijk plekken luisteren en telkens proberen met 'andere oren' te luisteren, andere focus.

Laatst gewijzigd:
Ik heb ook meer dan 100x gestemt, dat had eigenlijks de eerste optie moeten wezen ( komt neer op duizend keer, aangezien mijn song altijd loopt terwijl ik edit )
je kan beter niet te vaak naar een opname luisteren, dan wen je aan de audio flow, in de studio klinkt het elke keer anders,
pas bij de definitieve opname mag je aan de audio afwijking wennen, anders krijg je het niet weer terug!

Klinkjes zijn onvermijdbaar, liever dat ze op de goede flow vallen, net als je chorus presies op de goede noot mooi geluid geeft.

De vraag riekt naar?: is het echt zo moeilijk om een goede track te maken?. Het antwoord is dus voor mij soms wel 500 keer :}

Back