Hoevaak hoor je een nummer voordat het klaar is?

Hoevaak hoor je een nummer voordat het klaar is?

• Totaal aantal stemmers
    59
Ik ben na 10 keer een nummer al zat (niet alleen mijn eigen). Dus dat zegt denk ik wel wat over mijn
"geweldige producties"... ;)

Ieder voor zich hoor, als je het leuk vind om iets drie miljard keer te moeten luisteren. Ik trek dat niet..

Om de vraag nog een keer te laten inwerken:

Hoe vaak hoor ik een nummer voordat het af is?

Dus niet nadat het af is:)

0 keer.

Alles is live opgenomen, hoor je ook wel aan af. :) Maar ik heb geen verwachtigen en niet het geduld er voor over voor iets wat dan 10 man gaat luisteren.

Ik sla de songs zelfs niet eens op. After edits doe ik ook niet aan behalve wat fades.

Paar jaar geleden wou er iemand samen tracks maken voor vinyl etc en toen wou ie al mijn opgeslagen mutlitracks zien. Toen ik zei toen ik alleen een stereo live bounce maakte keek ie een beetje vreemd....Niet veel meer van gehoord ook later trouwens.

Tis maar wat de pretenties zijn van het muziek maken denk ik. Doe je het als hobby, of wil je hitlijsten bestormen, dat maakt enorm veel uit denk ik.

Wat ik wel merk is dat als je een nummer erg vaak gehoord hebt dat je er niet meer objectief naar kan luisteren. Het zit ook in je hoofd als een liedje dat er niet meer uit wil.

Soms helpt het om een nummer even "op de plank" te leggen en het een paar dagen (weken) niet te horen. Als je het dan weer hoort kan je er fris naar luisteren en hoor je misschien mankementen die je anders niet opgevallen waren.

Ik ben dus niet de enige die te lang aan een nummer sleutel en daardoor niet meer objectief kan luisteren naar dat nummer, of erger, het beu worden en nooit af maken.

Dat 'even op de plank leggen' werkt bij mij ook wonder wel. Soms komt het dan voor dat ik plots twee of meerdere nummers die stof aan het verzamelen zijn combineer en daar dan een nieuwe nummer van maak (dat ik dan wel afwerk).

Misschien moet ik me dwingen om bijvoorbeeld elke maand iets af te werken en er vrede mee te nemen dat een nummer eigenlijk (bijna) nooit af en perfect kan zijn.

Tis maar wat de pretenties zijn van het muziek maken denk ik. Doe je het als hobby, of wil je hitlijsten bestormen, dat maakt enorm veel uit denk ik.

Ik denk het niet :). Ik zie het meer als het schilderen van m'n huis. Ook dat doe ik voor mezelf zonder professionele aspiraties te hebben. En toch wil ik dat zo goed mogelijk doen. Zo dus ook voor m'n producties. Ik wil graag beter worden in wat ik doe. Als ik dan niet streef naar het hoogst haalbare (binnen mijn grenzen van dat moment), dan kan ik ook niet met mijn beperkingen worden geconfronteerd en dus evenmin beter worden.

Edit: Wat Scrape zegt dus.

Ik ben na 10 keer een nummer al zat (niet alleen mijn eigen).

Vind je muziek überhaupt wel leuk? Ik kan mooi muziek echt grijs draaien.
Toen ik Amo Bishop Roden voor het eerst hoorde bijvoorbeeld. Denk dat ik een week lang nauwelijks iets anders heb gehoord.

Maar ik heb geen verwachtigen en niet het geduld er voor over voor iets wat dan 10 man gaat luisteren..

Zie stukje hierboven. Je maakt toch muziek omdat je het zelf leuk vind om te doen?
Vind het super leuk als er tienduizend mensen naar mijn nummers luisteren maar maak het mooi zodat ik het zelf wil luisteren.

Toen ik Amo Bishop Roden voor het eerst hoorde bijvoorbeeld. Denk dat ik een week lang nauwelijks iets anders heb gehoord.

Zie stukje hierboven. Je maakt toch muziek omdat je het zelf leuk vind om te doen?
Vind het super leuk als er tienduizend mensen naar mijn nummers luisteren maar maak het mooi zodat ik het zelf wil luisteren.

T gaat mij meer om de reis, niet zozeer om de bestemming. En voor mijzelf vind ik het goed genoeg, ik luister eigenlijk nooit geen electronsiche muziek naast het spul van mezelf (ik vind het goed genoeg doorvoor dus, gewoon om te luisteren) Of het moet jaren 70/80 space stuff zijn van Eno en Cluster enzo. Ok af en toe jaren 90 gabber en hardcore, puur uit nostalgie

Natuurlijk "vind ik muziek leuk" :?
Alleen ben ik snel weer toe aan een andere liedje, een andere sfeer, emotie enz enz.
Dus een liedje uitwerken tot het bot daar kan ik me vaak niet toe zetten en begin
ik dan weer een nieuwe "sound".

Alleen ben ik snel weer toe aan een andere liedje, een andere sfeer, emotie enz enz.
Dus een liedje uitwerken tot het bot daar kan ik me vaak niet toe zetten en begin
ik dan weer een nieuwe "sound".

Heel herkenbaar. Soms heeft het ook te maken met wat voor keuzes er zijn en hoe je wilt klinken. Het is best lastig om een basis set of template van te maken om effectiever te gaan werken. En ook heb je een template (althans heb ik zo ervaren) kom je in herhaling terecht waardoor het gevoel ontstaat dat alles min of meer hetzelfde klinkt.

En dit is alleen maar een klein onderdeel van de rest (genre, toonsoort, etc).

Ik wil dat absoluut niet in twijfel trekken, dus begrijp mij a.u.b. niet verkeerd.:)

Echter, er is een verschil in houden van muziek als:
1a. muzikant instrumentalist
1b. muzikant algemeen
2. luisteraar
3. danser
4. middel tegen verveling

Er zijn instrumentalisten die eigenlijk alleen houden van hun instrument te bespelen en minder geven om de muziek op zicht.

Andere mensen die gek zijn op muziek om op te dansen, vragen mij ook altijd op feesten hoe ik van muziek kan houden en niet graag dans.

Zo zijn er meer verschillende legitieme redenen om een liefde voor de muziek te hebben, maar bepaalde combinaties hiervan maakt uit of iemand meer een muziek afficionado is, danwel producer, muzikant, (A&R) manager, etc.

Niemand hoeft dezelfde ambities te hebben op muziek, of enig ander vlak, maar iemands inzet en wil om ervoor te gaan bepalen wel , meer dan talent, voor een groot deel de mate van succes.

Om ontopic te komen; in een 4-uur mixsessie van een nummer die je nooit eerder hebt gehoord, luister je al minimaal 30× naar de track.
Als je daarnaast ook zelf de componist bent en de opname doet, al dan niet met sessiemuzikanten, is het meer regel dan uitzondering dat je meer dan 100× naar desbetreffende muziek luistert.
Althans, als jij jezelf en jouw muziek serieus neemt.
Als jij jezelf, voor wat voor reden ook, al niet serieus neemt en jouw eigen muziek niet de moeite vindt om er vaker naar te willen luisteren, dan is de kans gering dat anderen jouw brouwsel wel serieus gaan nemen.:o:

Volgens mij Jompo, heb jij het idee dat werkelijk iedereen hier op dit forum enkel en alleen "succes" wil
hebben met hun muziek. Dat lees ik zo tussen jou regels door.
Daar ben ik het dus helemaal niet mee eens, je kunt prutsen en je kunt prutsen met een doel voor ogen.
Ik ben meer van de eerste, maar dat betekent niet dat ik het allemaal niet serieus neem (ook niet mezelf).
Het lijkt er ook op alsof, volgens jouw theorie, je altijd en eeuwig 100x moet luisteren voor het helemaal
af is. Ook daar ben ik het totaal niet mee eens. :)

@ARV, er zijn wel manieren (zoals pitchen wat ik eerder typte) om "luister-fatigue" tegen te gaan, anders gezegd om te voorkomen dat je het 3 miljard keer moet luisteren.

Simpelweg, tis open deur, beter en effectiever luisteren en meeschrijven wat je wilt verbeteren of veranderen. Als je het opschrijft hoef je het niet nog 3 / 4 keer te luisteren omdat je 't vergeet, en kan je gelijk aan de slag. Verder kan je bepaalde Stems uitzetten als je ergens aan werkt, bijv. als je aan de beat werkt hoeft de melodie en akkoorden misschien niet altijd aan te staan én vice versa.. zo voorkom je mss dat het deuntje je strot uitkomt na te vaak luisteren, en wie weet krijg je er nog extra nieuwe ideeen van als de melodie uit is.

Ik heb er zelf geen problemen mee, als een song (eigen of andere) mij grijpt, kan ik het heel vaak luisteren geen probleem. Een ander ding wat ook weleens helpt, is om de track samen met iemand te luisteren (liefst iemand die van die muziek houdt, of de auteur voor wie je mixt, etc). De beleving van de ander slaat over op jezelf, waardoor het toch voor heel even weer als 'nieuw' is ook voor jou.. hoe gek 't ook klinkt, tis voor mij dan bijna als een optreden voor 1 persoon.

Volgens mij Jompo, heb jij het idee dat werkelijk iedereen hier op dit forum enkel en alleen "succes" wil
Daar ben ik het dus helemaal niet mee eens, je kunt prutsen en je kunt prutsen met een doel voor ogen.
Ik ben meer van de eerste, maar dat betekent niet dat ik het allemaal niet serieus neem (ook niet mezelf).
Het lijkt er ook op alsof, volgens jouw theorie, je altijd en eeuwig 100x moet luisteren voor het helemaal

Ik ben het met bovenstaande eens.
Iedereen werkt op een andere manier en met andere doelstellingen.

Ik snap bijv echt niet dat iemand 3maanden+ gaat zitten tweaken op een nummer.
Bij bijv BH808303, ook in een take opgenomen en lekker rauw en tegen alle regels in van Bob Katz mixtechniques etc.

Maar die muziek is wel fucxing vet dik en hard....

Daar kan imo geen gepolijste micro edited aftermix aan tippen.
Maar datis ook de stijl van muziek, die alleen maar aan energie verliest met een hoop ge-edit erin.

Apex Twin dingen bijv, vind ik helemaal kapot geprogrammeerd en glitchy herrie. Daar wordt ik helemaal zenuwachtig van.

Ik vind foutjes in tracks etc ook vaak niet storend ofzo, is een bijkomstigheid.

Maar als je van micro nuances houdt en andere soorten stijlen etc, kan ik het me wel voorstellen dat je er lang mee bezig ben, maar dat is muziek die mij persoonlijk weinig kan boeien. Uitzonderingen daargelaten.

Waarom ik een nummer zo vaak hoor is omdat één kleine wijziging (bijvoorbeeld de bas iets zachter zetten of iets meer compressie geven.. of beiden) effect heeft op het hele nummer dus moet je na zo'n minime wijziging het hele nummer opnieuw beoordelen.

kan een moeizaam process zijn.

Er is wel verschil, sommige nummers hoor ik een keer of 40, andere meer dan 100 keer.

Hey Arv,
Ik denk dat je mijn verhaal verkeerd begrepen hebt. :)
Ik heb jouw quote weliswaar gebruikt om de verschillende legitieme redenen om met muziek bezig te zijn, te illustreren; wellicht voel jij je daardoor aangevallen en dat betreur ik.

Ik heb in mijn verhaal nergens het woord succes gebruikt, dat lees jij er zelf in!
En waar jij vandaan haalt dat ik denk dat iedereen hier op het forum enkel en alleen "succes" wilt, weet ik ook niet.

Als je prutst en prutst met een doel voor ogen, zoals jij zelf zegt ( daar is niets mee mis), probeer je dus ook het beste eruit te halen toch? Als ik jou dan had willen helpen om daarin verder te komen en dus "succesvoller" in dat streven te zijn, ben ik dan zo'n klootzak?
Wij willen toch allemaal succes in wat wij doen, toch? Of het nou prutsen heet of iets anders; het woord prutsen zou ik bijvoorbeeld zelf nooit gebruiken om iemands werk te duiden, zo serieus neem ìk mensen.
Maar jij vind jouw werk misschien zelf gepruts (jouw eigen woorden) en omdat ik op een andere manier met muziek bezig ben, denk jij dat ik wat dan ook denk, maar dat zit in jouw eigen hoofd.

Ik heb verder duidelijk aangegeven vanuit welke perspectief 100+ keer niet echt veel is, wat niet betekent dat het ook voor jou moet gelden.
Als ik vertel dat een geschoolde musicus honderden uren besteedt aan het oefenen van één stuk, of alleen toonladders, is dat simpelweg mijn inbreng in de discussie vanuit mijn perspectief. Je kunt dan kiezen om te beseffen dat er mensen zijn die anders omgaan met muziek of je kunt mij ervan beschuldigen dat ik denk dat iedereen urenlang toonladders moet gaan zitten oefenen.

Dus nogmaals; ik heb duidelijk aangegeven dat er verschillende legitieme redenen zijn om met muziek bezig te zijn, dus ik heb niemand in hun waarde aangetast.
Afhankelijk van eenieders combinatie van legitieme redenen om met muziek bezig te zijn, zal het logischer zijn om 100+ keren te luisteren of 1 keer. In MIJN situatie is dat 100+ keer en uit de enquete blijkt dat ik niet de enige ben.
Verder, zoals met alles in het leven, zullen de behaalde resultaten het gevolg zijn van eenieders inzet en de mate waarin die zelf hun werk serieus nemen. Hiermee heb ik ook niets onlogisch gezegd, of je het mee eens bent of niet.

De liefde voor muziek en ook "succes" (om jouw eigen woord te gebruiken) is voor iedereen anders en persoonlijk, zoals ik vanaf het begin al zei.
Maar dat "succes" (dat bereiken van jouw beoogde doel) komt met een bepaalde inzet.

Ik hoop dat mijn verhaal nu wel duidelijker is, ik laat het in ieder geval hierbij.

Respect.

0 keer.

Alles is live opgenomen, hoor je ook wel aan af. :) Maar ik heb geen verwachtigen en niet het geduld er voor over voor iets wat dan 10 man gaat luisteren.

Ik sla de songs zelfs niet eens op. After edits doe ik ook niet aan behalve wat fades.

Paar jaar geleden wou er iemand samen tracks maken voor vinyl etc en toen wou ie al mijn opgeslagen mutlitracks zien. Toen ik zei toen ik alleen een stereo live bounce maakte keek ie een beetje vreemd....Niet veel meer van gehoord ook later trouwens.

Heel herkenbaar. :)

Hey Arv,
Ik denk dat je mijn verhaal verkeerd begrepen hebt. :)
Ik heb jouw quote weliswaar gebruikt om de verschillende legitieme redenen om met muziek bezig te zijn, te illustreren; wellicht voel jij je daardoor aangevallen en dat betreur ik.

Aangevallen, is een groot woord! Maar enige irritatie ja. :)

Ik heb in mijn verhaal nergens het woord succes gebruikt, dat lees jij er zelf in!
En waar jij vandaan haalt dat ik denk dat iedereen hier op het forum enkel en alleen "succes" wilt, weet ik ook niet.

Ik las een beetje tussen je regels door.

Als je prutst en prutst met een doel voor ogen, zoals jij zelf zegt ( daar is niets mee mis), probeer je dus ook het beste eruit te halen toch? Als ik jou dan had willen helpen om daarin verder te komen en dus "succesvoller" in dat streven te zijn, ben ik dan zo'n klootzak?
Wij willen toch allemaal succes in wat wij doen, toch? Of het nou prutsen heet of iets anders; het woord prutsen zou ik bijvoorbeeld zelf nooit gebruiken om iemands werk te duiden, zo serieus neem ìk mensen.
Maar jij vind jouw werk misschien zelf gepruts (jouw eigen woorden) en omdat ik op een andere manier met muziek bezig ben, denk jij dat ik wat dan ook denk, maar dat zit in jouw eigen hoofd.

Ik heb verder duidelijk aangegeven vanuit welke perspectief 100+ keer niet echt veel is, wat niet betekent dat het ook voor jou moet gelden.
Als ik vertel dat een geschoolde musicus honderden uren besteedt aan het oefenen van één stuk, of alleen toonladders, is dat simpelweg mijn inbreng in de discussie vanuit mijn perspectief. Je kunt dan kiezen om te beseffen dat er mensen zijn die anders omgaan met muziek of je kunt mij ervan beschuldigen dat ik denk dat iedereen urenlang toonladders moet gaan zitten oefenen.

Ok, daar ben ik het wel mee eens, je insteek snap ik Jompo. Daarnaast weet ik ook wat
herhaling kan betekenen, ik heb mezelf finger picking klassiek gitaar aangeleerd. Heeft me
wel 4 jaar elke dag oefenen gekost, maar met resultaat.

Klopt ook wel wat je zegt hoor, ik ben vaak kort door de bocht. Ik lieg eigenlijk wel een beetje
als ik zeg nooit veel tijd aan track besteed te hebben (in het verleden dan vooral). Soms moet je
wel doorzetten om al het nodige werk tot een leuk resultaat te brengen.

Dus nogmaals; ik heb duidelijk aangegeven dat er verschillende legitieme redenen zijn om met muziek bezig te zijn, dus ik heb niemand in hun waarde aangetast.
Afhankelijk van eenieders combinatie van legitieme redenen om met muziek bezig te zijn, zal het logischer zijn om 100+ keren te luisteren of 1 keer. In MIJN situatie is dat 100+ keer en uit de enquete blijkt dat ik niet de enige ben.
Verder, zoals met alles in het leven, zullen de behaalde resultaten het gevolg zijn van eenieders inzet en de mate waarin die zelf hun werk serieus nemen. Hiermee heb ik ook niets onlogisch gezegd, of je het mee eens bent of niet.

De liefde voor muziek en ook "succes" (om jouw eigen woord te gebruiken) is voor iedereen anders en persoonlijk, zoals ik vanaf het begin al zei.
Maar dat "succes" (dat bereiken van jouw beoogde doel) komt met een bepaalde inzet.

Ik hoop dat mijn verhaal nu wel duidelijker is, ik laat het in ieder geval hierbij.

Respect.

Volgens mij zijn we het wel over de meeste dingen eens. Ik snap je uiteenzetting nu beter.
Wat ik uit de weg wil helpen is dat ik niet bedoelde dat het niet goed hoeft te klinken.
Uiteraard is dat het hoofddoel van muziek maken! Echter, of ik daar voldoende tijd voor maak
of kan/wil maken, das een andere.. Ik ben me bewust dat dat verdere "verbetering" wel wat
in de weg staat ja.

@ Sander02,

Hey, goeie tips! Je dwingt dan ook meer na te denken over het verloop denk ik.. ga ik proberen. Dank.

Back