Hoevaak hoor je een nummer voordat het klaar is?

Hoevaak hoor je een nummer voordat het klaar is?

• Totaal aantal stemmers
    59
Ja, ik denk dat ik mijn tracks wel meer dan 100 keer hoor voordat het ´af´ is. Ik word er dan ook vaak horendol van en kan nadat een trackje klaar is er zeker een maand niet meer met plezier naar luisteren.

Inderdaad, af en toe afstand nemen en de track even laten liggen helpt soms bij moeizame producties..

Ik heb er zelf geen problemen mee, als een song (eigen of andere) mij grijpt, kan ik het heel vaak luisteren geen probleem. Een ander ding wat ook weleens helpt, is om de track samen met iemand te luisteren (liefst iemand die van die muziek houdt, of de auteur voor wie je mixt, etc). De beleving van de ander slaat over op jezelf, waardoor het toch voor heel even weer als 'nieuw' is ook voor jou.. hoe gek 't ook klinkt, tis voor mij dan bijna als een optreden voor 1 persoon.

Dat laatste is zeker een goede. Ik doe het ook, laten mensen luisteren thuis horen (heb het geluk dat ze van dezelfde muziek houden) en ik zie gelijk hun reacties van genoot of verveling; maar ook van wat gevoelens erbij roepen en soms iets anders waar ik niet had opgelet en krijg ineens nieuwe energie.

Hetzelfde dus met zang. Ik krijg hier de laatste tijd last van: ik zing alleen in de box en probeer zo goed mogelijk te doen (of niet) maar als ik terug luister voel ik de afstand; laatst heb ik bij iemand thuis gedaan en samen tegelijkertijd, was ik in een uurtje klaar met een leuke opname...

Ik denk ook het volgende (ineens zo'n idee): de oren worden ook moe na een tijdje. Net als sporten, het is effectiever en beter om een half uurtje per dag oefeningen doen en daar laten dan meerdere uren achter elkaar omdat "het moet vandaag per se lukken". Met deze mindset gaan plezier en effectiviteit verloren. Tijdens sporten worden de spieren zwaar belast, dus blijven sporten omdat het per se moet lukken terwijl het lichaam al moe is, werkt niet en wordt een "torture" effect.

Met de oren is hetzelfde. Het brein opslaat wat je herhaaldelijk hoort, goed of slecht, en je went er aan. Ik probeer voor mezelf dus niet de hele basis in een dag te doen maar in verschillende stappen: dag 1 de bas, dag 2 percussie/drums, etc, etc. Per sessie wordt er minstens 10/15 keer beluisterd. Als ik denk "vandaag is het goed zo", dan is het goed; morgen weer met de volgende, enz.

Nummers zijn over het algemeen nooit af. Je laat deze een keer los :)

Herkenbaar, Pablo!
Dat van "luistermoe" zijn/worden herken ik goed. Even wat anders gaan doen of relaxen helpt (mij) zeker.
Over het verdelen van de dingen over de dagen van de week, hmm geen gek idee.

Na 10x ben ik wel zeker van mijn zaak dat hij goed genoeg is, de track.

20-50 en eerder naar 20 dan naar 50.
Soms zelfs minder.
Hoe?
Als hij af is heb ik hem 5 keer gehoord ongeveer.
Dan gaat hij in de auto samen met paar andere tracks en luister ik hem ongeveer weer 5 keer. Datzelfde op andere systemen en nog paar keer tijdens het werkelijke mixen. :)

Maar, maar, maar, dat kan toch alleen maar als je muziek maakt naar een bepaald stramien?!

Ik denk het niet, het gaat om de manier van luisteren en hoe je het aanpakt. Als je van plan bent om een pop nummer te gaan doen voor de radio en blijft steeds 100+ keer luisteren naar een loop, is mijn ervaring dat die niet gaat worden. Dus tijdens het proces van componeren en arrangeren is het verstandig dat je, als de oren "moe" zijn, loslaten; morgen weer.

Mijn filosofie is de volgende: als je, tijdens het maken van muziek, heel erg verliefd op dat ene geweldige klank bent en je zet deze in een sequencer/loop omdat die zo lekker klinkt, dan ga je luisteren naar deze zonder criteria. Met als gevolg dat er niets van wordt: bijna alle software en hardware instrumenten hebben mooie klanken vanzelf.

Dat is dus de comfortzone waar we allemaal min of meer verslaafd worden/gewend worden. Het geldt dus voor vrijwel alle genre's muziek die je maakt lijkt me.

Mij is in ieder geval opgevallen dat ik bij mijn betere tracks minder luistertijd nodig heb dan bij veel van mijn mindere tracks.
Dat is denk ik te verklaren dat de betere tracks zich gewoon makkelijker lieten kneden tot een mooi resultaat.

Voor mij is dat tegenwoordig ook een criterium om wel of niet met een track door te gaan, als ik te lang bezig ben en het wil maar niet de flow krijgen die het hebben moet dan ben ik gewoon niet op de goede weg bezig en gaat het ook niks worden, hoeveel (luistertijd) er ook in gaat zitten.

Luistertijd is trouwens ook aanzienlijk te verkorten door aantekeningen te maken tijdens het luisteren en de gevonden puntjes gelijk aan te pakken, dus, niet voor iedere enkele verbetering of aanpassing gelijk weer een luistersessie te starten, soms edit ik 10 dingen achter elkaar zonder iets te luisteren.

Maar ik kom ook boven de 100x per track, dat wel,

Mij is in ieder geval opgevallen dat ik bij mijn betere tracks minder luistertijd nodig heb dan bij veel van mijn mindere tracks.
Dat is denk ik te verklaren dat de betere tracks zich gewoon makkelijker lieten kneden tot een mooi resultaat.

Voor mij is dat tegenwoordig ook een criterium om wel of niet met een track door te gaan, als ik te lang bezig ben en het wil maar niet de flow krijgen die het hebben moet dan ben ik gewoon niet op de goede weg bezig en gaat het ook niks worden, hoeveel (luistertijd) er ook in gaat zitten.

Luistertijd is trouwens ook aanzienlijk te verkorten door aantekeningen te maken tijdens het luisteren en de gevonden puntjes gelijk aan te pakken, dus, niet voor iedere enkele verbetering of aanpassing gelijk weer een luistersessie te starten, soms edit ik 10 dingen achter elkaar zonder iets te luisteren.

Maar ik kom ook boven de 100x per track, dat wel,

+1

Ben overigens wel benieuwd of je die tracks die in eerste instantie niet werken, dan weggooit. Of bewaar je ze tot je wel dat geniale moment hebt?

Ik luister nieuwe liedjes bij voorkeur de volgende ochtend als ik wakker word, met frisse oren. Dan hoor ik meteen of het wat is. En tijdens de was ophangen is ook een favoriet.

Nieuwe nummers probeer ik altijd wel zo snel mogelijk in de steigers te zetten en dan is het lange halen, snel thuis. Details en nuances komen later wel. Daarbij helpen referentie-tracks me ook, niet om te jatten, maar om snel inspiratie op te doen als ik even vastzit. Als ik echt gek zou worden van het luisteren naar mijn eigen liedjes, haak ik af. Dan is voor mij de lol eraf.

P.S. Ik maak nu ook een simpel pop-/folkliedje en het valt me op hoeveel tijd ik daarmee al kwijt bent met arrangeren. Een baslijn in de break er bijvoorbeeld wel of niet onder kan al zo'n verschil maken en dan luister ik wel vaak. Maar dan vooral de overgangen en niet steeds het complete nummer.

Bijna alles wat ik maak is af en komt op vinyl terecht.

Dat vind ik knap en dat heeft ook met discipline en hard werken te maken :okdan:

Ik merk het nu ook bij mezelf: wat is de beste manier om nummers af te maken? Nummers afmaken! Het lukt me alleen nog niet altijd :engel:

Veel optreden, veel ervaring opdoen wat werkt en daarnaast ook nog veel in de studio zitten en dingen gewoon afmaken.

Als ik echt gek zou worden van het luisteren naar mijn eigen liedjes, haak ik af. Dan is voor mij de lol eraf.

Het productieproces vind ik het leukste en ik ben daar ook een beetje aan verslaafd geraakt. Maar een track is idd meestal ' klaar' wanneer ik er gek van word.. De nasleep, de desintresse in mijn muziekjes en nog steeds te weinig groupies om een hotel voor af te huren frustreert weleens... :-D

En ik zou het dan ook wat deprimerend vinden mijn creaties honderden keren opnieuw te moeten presenteren voor een publiek...:-P

Back