Cubase of Logic voor Mac in toekomst?

Mattijs Janssen

Techno is the future
Ik ben al jarenlang een fervent Cubase gebruiker. Eerst op Atari, toen op Wintel en nu al een aantal jaar op Mac. Maar de overname van Emagic door Apple heeft mij nu aan het twijfelen gebracht. Ik wil met de Mac muziek blijven maken, maar is Cubase dan voor de toekomst dan wel de beste oplossing? Nu Apple zelf Logic heeft is Cubase een concurrent geworden. Geven ze nu nog wel alle kennis door aan Steinberg om goede software voor de Mac te kunnen ontwikkelen? Of blijft Logic altijd voorop lopen door de combinatie van hard- en software van dezelfde fabrikant?

Ik ben benieuwd wat jullie forumleden (en met name de Macgebruikers) hiervan denken.

Over niet al te lange tijd wil ik een Mac G5 aanschaffen, maar zal ik daar dan Cubase SX of Logic Platinum op gaan draaien?
(met in het achterhoofd natuurlijk een lange termijn visie!)

Logic

Logic

Hoi,
precies wat je al schrijft: Apple heeft altijd goede werkende dingetjes omdat zij de ideale afstemming hard- en software hebben.
Ik zou dus op Logic gokken, hoewle je niet echt van gokken hoeft te spreken, toch?
Het zal mij trouwens niets verbazen als de G5 binnenkort geleverd word met.....iLogic!
Kijk maar eens hoe dat met de andere i....'s is gegaan.
Groetjes,
gek op Mac!

Apple weet dat Cubase nog altijd DE standaardsequencer is, en niet Logic. Logic zal natuurlijk wel wat beter geintegreerd worden met het MacOS, alleen al om het feit dat Cubase cross-platform is en Logic niet meer, net zoals Sonar bijvoorbeeld ook dingetjes kan omdat het niet cross-platform is.

Als Cubase slecht draait op een Mac, dan is dat slechte reclame voor Apple, want dan is Apple niet goed voor muziek.

Origineel geplaatst door bambamstudio
Voor beiden seq. is ruimte en dus zal ook beiden seq, altijd blijven bestaan

Mee eens, maar de vraag is eigenlijk; blijft Cubase ook voor Apple of zal die het veld moeten ruimen voor Logic?
Dus krijg je het volgende in de toekomst?; werk je met PC > Cubase, werk je met Mac > Logic.

Of zal het zo'n vaart niet lopen?

Origineel geplaatst door Mattijs Janssen
Mee eens, maar de vraag is eigenlijk; blijft Cubase ook voor Apple of zal die het veld moeten ruimen voor Logic?
Dus krijg je het volgende in de toekomst?; werk je met PC > Cubase, werk je met Mac > Logic.

Nee hoor. Veel BETALENDE gebruikers op de Mac.

Tja, Apple koopt Emagic om de beste sequencer in huis te hebben. Vervolgens brengen ze ook nog supersnelle machines uit. Ik vind het wel sterke marketing, buiten het feit dat ik me gruwelijk genaaid voel.

Tja als Apple aan PC gebruikers had gedacht hadden ze geen Apples gebouwd.

De schuld ligt bij Emagic, niet bij Apple, Emagic wist dat dit ging gebeuren toen ze gingen verkopen.

Origineel geplaatst door Mattijs Janssen

als je de stap van Cubase naar Logic echt een vervelend vooruitzicht vindt, dan moet je niet wisselen. Cubase blijft ongetwijfeld wel bestaan voor de Mac.

maar als jarenlange cubase-gebruiker en fervent cubase-fan moet ik toch eerlijk zeggen dat wanneer ik om de een of andere reden zou overstappen op een Mac, ik toch wel zou twijfelen en waarschijnlijk zou kiezen voor Logic.
Nu er een duidelijke overeenkomst tussen Logic en Apple is zal de software er qua integratie alleen maar op vooruit gaan. een wisselwerking tussen de hardware en de software is dan goed mogelijk. dit kan alleen maar beter worden, dunkt mij.

godzijdank heb ik geen mac :)

Origineel geplaatst door bikkel
Apple weet dat Cubase nog altijd DE standaardsequencer is, en niet Logic.

Als Cubase slecht draait op een Mac, dan is dat slechte reclame voor Apple, want dan is Apple niet goed voor muziek.

[mierenneukmode]

De standaard sequencer is cubase natuurlijk niet, dat ligt er maar net aan waar je komt op deze aarde. Ik geloof niet dat Cubase veel gebruikers heeft in amerika bijvoorbeeld. Wat precies percentages zijn heb ik geen idee van, maar ik denk wel dat je kunt zeggen dat cubase vooral in europa gebruikers heeft en cakewalk vooral in amerika. Logic is over het algemeen overal wel goed vertegenwoordigd geloof ik.
Niet dat het er echt toe doet... dus daarom: [/mierenneukmode]

Verder heb je wel gelijk, Apple heeft er niets aan als er mensen over stappen op pc omdat cubase daar beter op draait. Helaas is dat op het moment (ik heb het over SX, en niet uit eigen ervaring) wel het geval, cubase schijnt beter te weken op een pc, op een mac heb je (schijnbaar) 1 keer in de zoveel tijd een leuke crash, per dag wel te verstaan.
Het feit dat dit al een tijdje speelt zegt mij dat Steinberg niet echt prioriteit bij de ontwikkeling van hun mac-oftware heeft liggen. Kijk bijvoorbeeld ook naar de release data, veel later op mac dan pc.
Dus ja, ik kan niet voor je beslissen, als cubase helemaal jouw sequencer is, het is er voor de mac en ik denk ook wel dat het er voor zal blijven in de toekomst. Echter, ik denk dat je met Logic een stabieler en beter werkend systeem hebt. Emagic kan en zal het zich niet veroorloven om niet van de nieuwste mac technieken gebruiken te maken (de G5 update bijvoorbeeld) en zal zeker er alles aan doen om eventuele bugs als een gek weg te werken. Bij cubase zet ik daar mijn vraagtekens bij.
Dat gezegd hebbende, ik moet er ook niet aan denken van sequencerte wisselen en ik ben blij dat ik ook niet voor dergelijke dilemma's gestaan heb.

just my 2 eurocentjes. Succes!

Tsja, Steinborg blijft gewoon met Cubase voor de Mac bezig maar wie weet hoe lang? Als Apple ze begint met treiteren om zo Logic voor te kunnen trekken (en geloof me dat doen ze nu al, dat is zo oer-amerikaans als appeltaart) dan kan Cubase voor Apple wel eens verdwijnen. (zal een puur zakelijke beslissing zijn lijkt me)

Trouwens je moet er altijd wel rekening mee houden dat op lange termijn je computer niet meer mee kan en je evt op andere software over moet stappen. En als je dan nog met oude nummers wilt stoeien dan kan dat een ramp zijn omdat je dan toch weer die oude computer nodig hebt. (en als hij dan kapot in een hoek staat stof te happen.....)

En het maakt geen moer uit of je PC of Mac hebt op dat gebied want allebei gaan de ontwikkelingen zo razendsnel dat je binnen twee jaar weer gigantisch achter loopt en je software (en speciale hardware) wel eens niet mee kan.

Mijn advies is. Bewaar die oude meuk en stap op tijd over. Niet te vroeg want dat is te duur en niet te laat want dan is er niets meer te koop. (kijk maar naar Atari, als die kapot gaat moet je met slooponderdelen aan de slag)
En wat dan nog als je een paar oude bakken in een hoek hebt staan? Als je er de ruimte voor hebt....

Maar als je voor een G5 gaat (laat maar weten oftie bevalt anders ;) ) dan zou ik zeker Cubase upgraden en eens kijken wat je met iLogic kunt. Want als je lekker werkt met een programma wat jouw bevalt dan werkt dat goed. En zolang Cubase nog steeds op de Mac blijft werken dan kun jij vooruit. Maar hou wel goed in de gaten hoe het in de toekomst gaat ontwikkelen en hou anders even wat geld opzij voor Logic mocht het ooit zo ver komen. (of koop je er anders een gave synth voor). ;)

Kijk niet teveel op tegen het overstappen van Cubase op Logic, binnen een paar weekjes kan je al prima uit de voeten.

Ja, het verschil is niet zó groot hoor. Alleen werkt Logic alleen met AU's (buiten 'ingebouwde' plugs) en niet met VST's.
Daarvoor kan je VST -> AU adapter werken (Fx Expansion) en dat werkt wel goed (soms minder buggy dan native AU versie!). Maar blijft wel een wrapper natuurlijk, is toch niet 100% hetzelfde. In ieder geval valt de omschakeling wel mee.

Alle voors en tegens bijelkaar genomen en met jullie opmerkingen denk ik dat ik voor Logic ga. Na Cubase VST is SX wel een goede sprong vooruit, maar op de lange termijn verwacht ik gewoon meer van de combinate Apple computer en Logic software. Dus als die nieuwe Mac G5 er komt, schaf ik er meteen een pakket Logic bij aan. En op mijn oude G3 blijf ik gewoon nog even Cubase VST 5.0 draaien... voor het geval dat...

Zo eventjes alles gelezen.....
Ik ga ook een G5 aanschaffen(Omdat atari geen harddiskrecording heeft;) en geen vst bla bla bla met de tijd mee zeg maar)met een motu kaart 24 i/o(deze kaart wil ik heel graag maar hij werkt niet echt lekker op een pc...dus nog een rede voor een mac).....
En ik zat nu ook te twijvelen sx of logic(ben nog steeds cubase2.0 gewent:))\
Maar ik ben er ook uit....logic!

.....zo dus

Yess.. heb ook een G5 2x2GHz in de bestelling staan. Levering duurt overigens langer dan dat ik gehoopt had, maar aan
het einde van de week schijnt het dan toch te gebeuren.

Ik ga ook niet zeuren over wat nou beter is, logic of cubase. Heb jarenlang met volle tevredenheid met cubase gewerkt, kwam toen in contact met andere producers die met logic werkte. Die hebben mij over weten te halen, en ondertussen peins ik er niet over om nog iets anders te gebruiken. Ik vind het geweldig, en kan niet wachten tot ik met logic 6 aan de gang kan met m'n G5je..

Vind het een beetje raar dat cubase tot de standaard sequencing software wordt gerekend. Denk niet dat je dat kunt zeggen, ligt er inderdaad al veel aan waar ter wereld je dit gaat bekijken, en dan nog eens in welke studios. Heb het idee dat toch meer "thuis producers" met Cubase aan de gang zijn, terwijl je in de (semi)professionele studios toch bijna altijd Logic (al dan niet i.c.m met protools) tegen komt.

Om mijn mening te geven over wat jij het beste zou kunnen doen. Ik denk dat dat vrij voor de hand ligt, en je zegt het zelf ook al. Alles wordt door apple geoptimaliseerd voor logic, en denk dat cubase een zwarte toekomst tegemoet ziet op de mac. Ben je fervent mac gebruiker, ga dan echt naar Logic. Je zult er echt geen spijt van hebben. En het omswitchen is geen enkel probleem, het is nog steeds hetzelfde idee qua werking, ti's alleen effe wenning. Ik heb een nummer van cubase naar logic omgezet in de eerste dag dat ik Logic had. Dat zegt genoeg denk ik.

In ieder geval succes met je keuze, wat het ook moge worden!

Dilemma...:confused:
Ik zie ook niet echt een weerwoord of een discussie
onstaan na deze replies...
Betekend dat we toch masaal voor de logic gaan?
Ik ben nu al een paar weken op zoek naar de beste sequencer
maar ik ben er nog niet uit..
Ik kan ook weinig gekraakte shit voor de mac vinden
moet ik eerlijk zeggen.\

And the goods are not for FREE if you
know what i meen..

Nog wat argumenten om mijn keuze wat te vereenvoudigen??

de beste sequencer is cubase ..; en logic!
ja die cubase vs logic discussie wordt al eeuwen gevoerd, volgens mij is die keuze vrij persoonlijk.

als mac gebruiker zal ik in de toekomst ook moeten overschakelen op logic. Ik weet gewoon dat apple der een fantastisch pakket zal van maken, die de muziekwereld zal doen schudden zeg maar. Dat gewoon zoiets dat apple graag doet :okdan:

Go logic Go!

en ivm bepaalde kennis niet doorgeven? heel de programmeeromgeving is osx is toch open source?

Back