Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Weinig? Ik heb bijna geen synths gehad waar het niet op zit. Alleen heet het vaak AM toch?
Andersom kun je je net zo goed afvragen waarom het moeilijk zou moeten zijn? Veel mensen geven in dit draadje bijvoorbeeld aan dat ze gegraaf in menu's verfoeien en liever een duidelijke hands-on interface hebben, dat is ook een vorm van gemak, toch?
Persoonlijk vind ik al dat geklooi met draden en aansluitingen en allerlei meuk synchroon met elkaar laten lopen eerder een noodzakelijk kwaad dan het het inspirerende deel van mijn hobby.
Dus eigenlijk zeg je dat muziek maken met hardware (voor jou) makkelijker is![]()
Volmondig "ja" roepen, dat dan weer niet.. Maar, ja, eigenlijk wel.
Ik zie toch teveel de term "gemakkelijk" in dezelfde zin gebruikt worden als soft synths..
Waarom moet muziek maken "makkelijk" zijn?
Zo. Die knuppel is in het hoenderhok. Doe ermee wat je wilt.![]()
![]()

Maar goed, om op het topic terug te komen - prima als je niks met software hebt. Mijn reactie was vooral richting degene(n) die softsynths afschrijven omdat het voor paupers zou zijn die 'geen echte kunnen betalen'. Dat vind ik onzin. Dat je verder niks met software kunt, prima, ieder zijn ding.

Veel mensen geven in dit draadje bijvoorbeeld aan dat ze gegraaf in menu's verfoeien en liever een duidelijke hands-on interface hebben, dat is ook een vorm van gemak, toch?
Persoonlijk vind ik al dat geklooi met draden en aansluitingen en allerlei meuk synchroon met elkaar laten lopen eerder een noodzakelijk kwaad dan het het inspirerende deel van mijn hobby.
Ik heb de Maxikorg nooit als gammel gebouwd ervaren. Het is het soort synth waar je een eland mee dood slaat en vervolgens zijn begrafenismuziek op speelt. De schakelaartjes zijn geen milspec monsters, maar anderzijds is op mijn beide Korgs die in totaal toch wel erg veel van die schakelaars hebben er nog geen enkele stuk gegaan na veertig jaar! Bij Korg en gammele knopjes denk ik eerder aan de MS2000, wat een schrale plastic minidraaiertjes waren dat zeg. Helaas de voorbode van bijna alle budgetsynths die na hem kwamen...
Je spreekt jezelf nu toch echt tegen, Pro-Logic: "arme sloeberts die alleen maar kunnen dromen van de real thing"...
lezen 
Same. Ik heb de Micro-Q gehad en die opende wel m'n ogen - een multitimbrale VA met knopjes en iets met meer dan 1 oscillator, en daarna de Q rack - meer knopjes! Meer effecten! En die gratis OS updates! maar uiteindelijk kon de sound me niet bekoren. Te strak, te precies, teveel gedoe om gewoon wat simpels te doen en de wavetables waren te klein.Ik heb verder twijfels over de Waldof Q.
Moet je eens luisteren naar de bijlage. Demo track van de PPG 2.V. Achteraf bij het aanschaffen van de Waldorf Collection voelde ik me wel een beetje getild (maar 1 oscillator, wtf) maar een heel typerend en apart geluid.O en de PPG Wave. Die sound snap ik totaal niet :S...
Hm, in vergelijking met de TR rack die ik hier heb is de XP-30 toch echt een stuk minder helder. Korg had altijd meer gepolijste factory presets naar mijn mening.
Same. Ik heb de Micro-Q gehad en die opende wel m'n ogen - een multitimbrale VA met knopjes en iets met meer dan 1 oscillator, en daarna de Q rack - meer knopjes! Meer effecten! En die gratis OS updates! maar uiteindelijk kon de sound me niet bekoren. Te strak, te precies, teveel gedoe om gewoon wat simpels te doen en de wavetables waren te klein.
JP8080, ook niks voor mij; ik snap helemaal waarom dat het de bom was toen 'ie uitkwam maar ik vond 't niet echt je van het.
Moet je eens luisteren naar de bijlage. Demo track van de PPG 2.V. Achteraf bij het aanschaffen van de Waldorf Collection voelde ik me wel een beetje getild (maar 1 oscillator, wtf) maar een heel typerend en apart geluid.
Begrijp je mijn verhaal wel goed
Ik weet heus wel dat er op meerdere synth ring (of cross) modulatie zit, zo ook op de monofone varianten van de CS, maar die zijn anders opgebouwd en totaal niet te vergelijken met die op de CS50/60/80.
DIE ZIJN UNIEK.

Moet je eens luisteren naar de bijlage. Demo track van de PPG 2.V. Achteraf bij het aanschaffen van de Waldorf Collection voelde ik me wel een beetje getild (maar 1 oscillator, wtf) maar een heel typerend en apart geluid.
. Heel lief bedoeld, maar ik programmeer al 25 jaar synthsAlleen je moet wel weten hoe je moet programmeren.
Ja, ik heb die getest op de Messe toen 'ie net uit was (en laten crashenEn vergis je niet Waldorf. Die recente VM piano van hun klinkt heeeel dik!
). De Blofeld heb ik ook geprobeerd, maar die vond ik wat minder strak klinken dan de Q, dus da's wel een verbetering.