Welke synth(s) heb jij helemaal niks mee..

Kawai K4 ... Helaas bleek de K4 een flinke tegenvaller.

Wat is er mis met de K4 volgens jouw ?

Ik heb ooit de K4R gehal en vooral de vocal like sounds vond ik eruit springen.

Ja, het is een echte 1 trick pony ( 1 track pony ).
Vanwegen dat je per se attack op de VCF env moet hebben, anders krijg je hoe dan ook klikjes.
En als je goed luistert, kraakt het filter erg erg.

Deze choirtjes zijn zeer ok vind ik, zolang je ze niet solo speelt vanwege het krakende filter.

JP8080, ook niks voor mij; ik snap helemaal waarom dat het de bom was toen 'ie uitkwam maar ik vond 't niet echt je van het.

Moet je eens luisteren naar de bijlage. Demo track van de PPG 2.V. Achteraf bij het aanschaffen van de Waldorf Collection voelde ik me wel een beetje getild (maar 1 oscillator, wtf) maar een heel typerend en apart geluid.

JP8080 kraakt ook, en klinkt super digitaal lelijk.

Jouw demo is wel vet trouwens, is dat de echte PPG wave van 5000 euro uit 1979 ?, dan zou ik mij ook getilt voelen.

Voor de duidelijkheid en om dreigmails te voorkomen:

Ik ben geen elandenbeul. Moesten ze kunnen spreken, zou de laatste eland die ik tegenkwam (deze zomer) het nog kunnen navertellen.

Ik had m'n Maxikorg niet bij.

* Alesis Andromeda (Maximale miskoop; erg duur en oninspirerend geluid)
* Alesis Fusion (prachtige spec's maar een ramp in de bediening)
* Korg polysix (ziet er alleen maar stoer uit)
* Roland Gaia..(geen klik mee, na 3 weken weer verkocht)
* Korg Es2-sampler (gloednieuw en zit ik er nu alweer mee in mijn maag; kan niet eens via midi gepitchbend worden; magere effecten; afgebroken overgangen....)
* MC505 ... midi-implementatie bleek een ramp en ik heb kennelijk niets met grooveboxes en loopjes draaiende apparatuur
* Softsynths (heb ik in het algemeen niets mee, maar soms noodzakelijk kwaad, een hele goede Slayer gebruik ik wel vaak)

En Yes... I like hardware-synths (heb er 6 die elkaar perfect aanvullen)

Heel lief bedoeld, maar ik programmeer al 25 jaar synths :P

Ja, ik heb die getest op de Messe toen 'ie net uit was (en laten crashen :D). De Blofeld heb ik ook geprobeerd, maar die vond ik wat minder strak klinken dan de Q, dus da's wel een verbetering.

Klank is niet zo'n issue, Yamaha doet ook hele goede dingen met de CP-serie. De toetsen van de Zarenbourg vind ik te zwaar en niet echt lijken op die van een echte Rhodes (waar ook nog een hoop verbetering mogelijk is; Vintage Vibe geeft hier het goede voorbeeld qua speelbaarheid maar daar is de klank weer net wat anders van).

Bij het geluid van een Rhodes in het bijzonder probeer ik altijd eerst de klank zonder effecten; die moet zonder meer overtuigend zijn, en dat valt vaak tegen. Gooi er een phaser over en het maakt allemaal weer een hoop minder verschil. Ik noem het zelf het "album"-geluid.

Ik zou graag zien dat ze de Zarenbourg als module uitbrengen, maar gezien dat Nord ook niet meer hun Electro in een rack verkoopt ben ik er bang voor. En ja, mijn eigen Rhodes kan ik met een schroevendraaier en simpele onderdelen repareren, bij een Electro of Zarenbourg kun je dat vergeten...

De Zarenbourg als module staat volgens mij wel in de planning: http://www.bax-shop.nl/stage-piano/waldorf-zarenbourg-pianomodule

Waar de gebruikers van de Zarenbourg nu al een heel poosje op wachten is de editor. Die is er volgens mij nog steeds niet.

Wat de plaatjes van de module betreft vind ik het wel jammer dat er wel heel sterk is bezuinigd op knoppen.

Korg polysix (ziet er alleen maar stoer uit)

Voor mij de synth die er het meest "synth" uitziet. :) Ik vind hem uiterlijk prachtig. Ik heb hem niet heel lang gehouden; bij mij werkten de geheugens niet meer en dan vond ik het wat lastig dat de sweet spots voor bepaalde geluiden wel héél klein waren.

Alles wat Roland en Yamaha de laatste jaren uitbrengen is vrij inspiratieloos, zelf de naamgeving getuigd van weinig originaliteit. Klinkt zoals het eruit ziet: plastic. En nu zetten ze er nog van die mini-keys op om het helemaal te benadrukken dat het speelgoed voor peuters is... De enige grote die nog goed bezig is, is Korg.

Nord was goed bezig met hun Leads en vooral hun Modulars maar tegenwoordig maken ze gewoon overprijsde orgeltjes en pianootjes... Snap er niets meer van...

Virus heb ik nooit gesnapt. Klinkt als een doorsnee VST.

DSI had ik effe geprobeerd toen de Evolver destijds uitkwam en vond hem toen te iel klinken ivg met de Moog LP die erlangs stond. Vooral de filters staken me tegen. Maar ondertussen heb ik aardig wat vollere/warmere synths en die Evolver past nu wel perfect in mijn setup (veel knoppen, lekker agressief eigen karaktertje). Alles wat erna kwam vond ik maar niets. Dave bleef zijn eigen maar herhalen maar oversteeg de Evolver niet, integendeel zelfs... tot nu: de Prophet-6, die wil ik wel eens proberen. Oh ja, de Tempest: nog zo een grap, 2200 euro voor wat Goldbaby samples en DSI filters... :stupid.
Maar de Mono Evolver daar heb ik ondertussen wel al wat plezier aan gehad: die kan lekker scheuren...!

Waldorf Blofeld: geweldige synth engine, goede klank, niet duur maar wat een K¥T interface zeg... Waar blijft die Blofeld XT? Ik koop hem meteen...

Waldorf Blofeld: geweldige synth engine, goede klank, niet duur maar wat een K¥T interface zeg... Waar blijft die Blofeld XT? Ik koop hem meteen...

Die Blofeld interface is toch best wel fris en lekker intuïtief?

... De aantrekkingskracht van de rode kleur was groter dan die van het geluid bleek.

:D herkenbaar!

Maar tóch wil ik er nog wel een keer 1..

Oude analoogjes kan ik qua ansluitingen / betrouwbaarheid, etc. weinig mee (een keer een MS-10 gehad; geluid leuk, maar gewoon niet mijn ding)

Opzich kan ik ALLES wel gebruiken (qua sound), maar bediening, kosten (aanschaf/onderhoud) , etc. zijn soms doorslaggevend om iets NIET te willen.

Mede daarom heb ik ook weinig met modulaire synths.

Dus..

Die Blofeld interface is toch best wel fris en lekker intuïtief?

Die matrix structuur went wel maar je kan toch niet twee willekeurige params tergelijk tweaken? Dan vind ik mijn BS2 of Mono Evolver of Nord Modular veel leuker qua synth...

Is alles bruikbaar? Ik heb ooit de onmogelijke opdracht gehad om een Keytek CTS-40 te verkopen. Dat is een niet-aanslaggevoelig keyboard met 32 vaste presetklanken en nog een mogelijkheid tot splitten. Verder zat er niets op. En de klanken waren ook nog eens niet zo smaakvol.
De verkoopprijs was officieel 1295 gulden. Dat was in de verste verte niet haalbaar. Maar de baas stopte dat ding steeds weg, terwijl ik vond dat hij toch verkocht moest worden. Uiteindelijk heb ik hem speelklaar in de winkel opgesteld met een effect-apparaat erachter. Gewoon zodat mensen hem konden betasten, en als ze hem gingen bespelen, dat het niet al te mager klonk. Binnen de kortste keren was hij verkocht. Wel voor een fractie van de 1295 gulden, maar alles is beter dan niets.

Niks mee: meerdere, maar 2 springen eruit:
Solina String ensemble. Gekocht nadat ik mn Elka Rhapsody had weggedaan. Maar de Elka had veel meer karakter, vond ik. Dus na lang zoeken nu weer een Elka hier (en geen Solina meer).
Tja, en mn eerste, de Kawai K4. Was van alles net niks, behalve wat leuke zweverige geluiden, en een s@$# interface. Maar na aanschaf was destijds mijn geld op, dus zat er jaren aan vast...
Oja, en alle samplers die ik heb gehad, maar met name de Roland JS30 en Yamaha TX16W.

Ik snap poly6 niet hier.
Ziet er uit als wat ie moet doen
ik verkocht ze vanwege ontwetendheid, srry poly
Ik noemde 'm porkyworky :luv:

Ik snap poly6 niet hier.
Ziet er uit als wat ie moet doen
ik verkocht ze vanwege ontwetendheid, srry poly
Ik noemde 'm porkyworky :luv:

Ik heb de P6 getest naast de 106 en de juno 6 destijds bij iemand van dit fantastische forum.
De p6 is zoveel meer… Enkel mist ie de kleurtjes van de rolands die 'm mooier zouden maken. En als je graag schuifjes hebt…

Alles wat Roland en Yamaha de laatste jaren uitbrengen is vrij inspiratieloos, zelf de naamgeving getuigd van weinig originaliteit. Klinkt zoals het eruit ziet: plastic. En nu zetten ze er nog van die mini-keys op om het helemaal te benadrukken dat het speelgoed voor peuters is... De enige grote die nog goed bezig is, is Korg.

Korg MS20 Mini. 'nuff said. :D

En is "volca" dan zoooo veel origineler dan "aira"? OK, tegen "Liverpool" kunnen de anderen (gelukkig maar) niet op. Die heeft Minikeys btw.

Ieder zijn ding hoor, ik vind het gewoon nogal rare argumenten om slechts op 2 van de 3 groten toe te passen.

Heel lief bedoeld, maar ik programmeer al 25 jaar synths :P

Dan weet je precies waar ik het over heb. :P
Ja, ik heb die getest op de Messe toen 'ie net uit was (en laten crashen :D). De Blofeld heb ik ook geprobeerd, maar die vond ik wat minder strak klinken dan de Q, dus da's wel een verbetering.

Klank is niet zo'n issue, Yamaha doet ook hele goede dingen met de CP-serie. De toetsen van de Zarenbourg vind ik te zwaar en niet echt lijken op die van een echte Rhodes (waar ook nog een hoop verbetering mogelijk is; Vintage Vibe geeft hier het goede voorbeeld qua speelbaarheid maar daar is de klank weer net wat anders van).

Bij het geluid van een Rhodes in het bijzonder probeer ik altijd eerst de klank zonder effecten; die moet zonder meer overtuigend zijn, en dat valt vaak tegen. Gooi er een phaser over en het maakt allemaal weer een hoop minder verschil. Ik noem het zelf het "album"-geluid.

Ik zou graag zien dat ze de Zarenbourg als module uitbrengen, maar gezien dat Nord ook niet meer hun Electro in een rack verkoopt ben ik er bang voor. En ja, mijn eigen Rhodes kan ik met een schroevendraaier en simpele onderdelen repareren, bij een Electro of Zarenbourg kun je dat vergeten...

hehehehe ik lees toch wat losse eindjes hier. Wat was nu precies het probleem met Q? IS toch normaal dat je bij complexe synth flink moet werken voor iets? Is de klank van wel of niet goed? Wrm is strak slecht? En wat bedoel je daar precies mee?

Is de kale rhodes klank van die Zarenbourg wel of nie goe volgens jou?

En je hebt geluk. De module komt er aan! Is net aangekondigd :D

Back