Welke synth(s) heb jij helemaal niks mee..

Er zijn ook tig voorbeelden van vroegere versies in een ontwikkeling van een instrument die nog steeds gebruikt worden omdat men de klank mooi vindt in een bepaalde toepassing. De viola da gamba is een voorloper van de viool zoals we ze kennen, en toch zijn er nog gambaspelers die vandaag nog stukken voor gamba brengen en opnemen. Omdat ze de klank mooi vinden en bij die stukken passen.

Hetzelfde kan je zeggen voor de subtractieve (analoge) synth: voorloper van de digitale synth maar met een klank waar velen nog van houden en waar veel stukken voor geschreven zijn. Of gaan we nu met z'n allen bv Driver's Seat met een Capybara of VL-1 spelen ipv met een Minimoog louter omdat dit recentere ontwikkelingen van het concept zijn?

Helemaal mee eens!
Leuk dat je de Gamba als voorbeeld neemt, mijn moeder speelt dit instrument. :)

Яabotnik;1861489 schreef:
Ga mee met brz: Nord
Heb n Nord Drum staan te verstoffen hier

Dus als iemand interesse heeft...

Heur t wel

Nord 1 of 2? Ik heb wel interesse :)

Arturia Minibrute. De meeste synths van DSI. Moog Sub Phatty.

Je mag 't niet zeggen, maar ik ben eigenlijk niet zo'n fan van moderne analoge synths... ;)

Nord Leads 2 & 3 vond ik ook tegenvallen.

FF kijken of ik de laatste conversaties weer on topic kan maken: Waar ik echt niks mee heb is alles waar geen aftertouch op zit. Daar! Zo! Nou wie-dan-ook weer!
Expressie is alles. Echt verbazingwekkende nieuwe engines zouden mij verbazen (...). Het gaat vooral om de expressie. Doe je dat met toetsen? Dikke prima. Zeer ergonomisch verantwoorde manier om muziek uit je hoofd te krijgen. Wat ik echt niet snap, is dat aftertouch zo'n beetje door alle grote merken verlaten wordt. Terwijl het zo'n verwaarloosbare meerprijs is bij productie.
Daarentegen ontstaan er allerlei al-dan-niet bizarre alternatieven voor toetsenborden. Op zich prima, want onder "toetsenbord" verstaat men vaak iets met computers. Maar om nou toeter-accordion te leren spelen voor ruim 4Keuro (eigenharp) of bejaaiden lampjes-snijplank (linnstrument), nou, nee.
En ik denk dat ik de vrouw ook niet mee krijg. Geef mij nou maar gewoon aftertouch. Of pas op! ik koop een #$^!% electone met ook nog horizontal touch!

PS. bacardi black met coke zero decaff. Ga je goed slap van lullen.

Vind alles qua synths, keyboards en orgels gewoon te gebruiken in de muziek, maar ja.......wie ben ik.:D

Vind alles qua synths, keyboards en orgels gewoon te gebruiken in de muziek, maar ja.......wie ben ik.:D

Ik vind dat eigenlijk best een goede insteek hoor :okdan: Ik denk dat je dit draadje voor een deel dan ook met een korrel zout moet nemen.

Als je talent hebt dan kan je uit de meest gare bak nog wel iets eigens halen....andersom (geen talent en dure synths) gaat dat niet echt op.

talent wordt bepaalt door BNers en niet door jouw. Zij zijn die gene die roepen dat iets goed is en volgen de fans vanzelf. :D "Grapje"

Als ik er dan eentje moet noemen, dan ga ik voor een Korg Monotron Duo en de normale Monotron, vind het jammer dat er geen decay of release of zit. Met de Monotron Delay kun je hele lekkere cosmische klanken maken.

Laatst ook weer een hoop dingetjes gechecked en ook wat nieuwe gear gekocht.

Mijn conclusie is dat DSI en Clavia ook niet mijn merken zijn.

DSI omdat ik het gewoon een klinische bende vind, ik vind het filter niet mooi. Tuurlijk kan je mooie pads maken met een P6, maar in the end: te weinig karakter. Of iig, niet mijn type karakter :)

Met Clavia heb ik een beetje hetzelfde. Ik moet wel zeggen dat ik een Nord Lead 4 een heel expressief instrument vind, wat makkelijk werkt in de bediening en als performance-bak heel tof is. Maar kwa sound vind ik het toch ook allemaal te steriel.

Yamaha CS1x.
Wat een doos... Lelijk blauw en de geluiden zijn om te janken.
Ook niet fatsoenlijk aan te sturen via MIDI.
Het staat tegen de muur als decoratie. Dan is ie toch nog ergens goed voor ;-)

Ik weet niet of het te maken had met de synths die in de jaren 80 gebruikt werden of de produktietechnieken of een combinatie maar ik vond heel veel wat in die tijd hits werden teveel plastic klinken en erg kitscherig.
De synthipop in die periode vond ik erg nepperig en niet organisch.
Ik hield dan meer van de sounds van de seventies zoals Pink Floyd, Barclay James Harvest, Moody Blues, Kayak, Stevie Wonder (innervisions!) toen het allemaal wat organischer klonk.
Ook de vele mellotrons kon ik erg waarderen in die tijd.
Zelfs Gino Vanelli die ik echt goed vond in de jaren zeventig had daarna een tijd een sound die me niet aanstond.
Als voorbeelden van plasticsound geef ik als voorbeeld Duran Duran, Kajagoogoo, Aha, Yazoo en dat soort bands.

Yamaha CS1x.
Wat een doos... Lelijk blauw en de geluiden zijn om te janken.
Ook niet fatsoenlijk aan te sturen via MIDI.
Het staat tegen de muur als decoratie. Dan is ie toch nog ergens goed voor ;-)

Die staat juist bij een van mijn favorieten.

Met keytars heb ik niks, ook omdat ik nooit live zal optreden.:D

Ik ga nu iets heel erg slechts zeggen waarmee ik waarschijnlijk veel synthforum leden op de kast jaag :doei::
Moog Prodigy :erm:

Heb een Prodigy gehad omdat ik deze het beste/warmst vond klinken van de wat goedkopere Moog modellen.
Hoewel ik het een super mooi geluid vind op zichzelf, was het helaas ook super moeilijk om er een bruikbaar geluid uit te halen wat een mooie samenhang heeft in bijvoorbeeld een band of icm. mn andere synths.

Het geluid van Moog (of iig bij de prodigy) is naar mijn mening heel erg aanwezig en dik door de erg zware oscillatoren (niet eens zo zeer de filter). Hierdoor overheerst deze sound heel erg en heb ik zelf geen sound of situatie kunnen vinden waarin de sound mooi 'blend' met de rest van de track.

Ik heb dus ook een beetje t vermoeden dat dit met overige oude Moog's t zelfde zal zijn.
De nieuwe Phatty's klinken wat dunner naar mijn idee, dus wellicht dat die makkelijker inzetbaar zijn.

Ik vind dat eigenlijk best een goede insteek hoor :okdan: Ik denk dat je dit draadje voor een deel dan ook met een korrel zout moet nemen.

Als je talent hebt dan kan je uit de meest gare bak nog wel iets eigens halen....andersom (geen talent en dure synths) gaat dat niet echt op.

Klopt, eigenlijk heb je ook niet veel aan de info in dit draadje.

On topic: Alesis Andromeda A6, ARP 2600, ARP Odyssey, Arturia Origin, Elektron Analog Four, Novation SuperNova, Waldorf Microwave II, Waldorf Microwave XT en VA-synth's - met enkele uitzonderingen - in het algemeen.

Ik weet niet of het te maken had met de synths die in de jaren 80 gebruikt werden of de produktietechnieken of een combinatie maar ik vond heel veel wat in die tijd hits werden teveel plastic klinken en erg kitscherig.
De synthipop in die periode vond ik erg nepperig en niet organisch.
Ik hield dan meer van de sounds van de seventies zoals Pink Floyd, Barclay James Harvest, Moody Blues, Kayak, Stevie Wonder (innervisions!) toen het allemaal wat organischer klonk.
Ook de vele mellotrons kon ik erg waarderen in die tijd.
Zelfs Gino Vanelli die ik echt goed vond in de jaren zeventig had daarna een tijd een sound die me niet aanstond.
Als voorbeelden van plasticsound geef ik als voorbeeld Duran Duran, Kajagoogoo, Aha, Yazoo en dat soort bands.

Soms ligt het aan de synths, denk maar aan de DX7. Maar vaak ook aan de productietechnieken. Duran Duran bv, die gebruikten qua toetsen Jupiter 4 en Crumar Performer, beiden toch wel héél warme organische synths.

Yamaha GX-1, staat vooral in de weg.

Back