Welke synth(s) heb jij helemaal niks mee..

Niet zozeer een synth maar wel een design/marketing decision:
genre buttons (MicroKorg, MiniNova)

Enorm vervelend voor het beheren van je eigen presets.

Iets beter zou zijn een indeling in "type" sound: bass, pad, string, lead

Maar liefst van al gewoon neutrale banks. :doei:

Ik heb niks met synths die eruit zien alsof het een walnoten meubel is uit een Amerikaanse McMansion.
you keep using that word
http://99percentinvisible.org/episode/mcmansion-hell-devil-details/

ik neem voor alle duidelijkheid ff aanstoot aan jouw gelijkschakeling walnoot=smakeloos
https://i.pinimg.com/originals/b3/9e/8e/b39e8e80e0b873b1b369bca2f9b45ea3.jpg
https://i.pinimg.com/originals/cf/be/9a/cfbe9a21a1c0304591d8d9fecb2ef1c0.jpg

verder snap ik dat je een dx7 enz leuker vind, en das je goed recht natuurlijk

maar waarom niet wat stijlen mixen, lucht op hoor
https://i.imgur.com/hV0gE5a.jpg
https://i.ytimg.com/vi/7ywSXYGZZbQ/maxresdefault.jpg

Walnoten meubels zijn trouwens zeldzaam in McMansions. Die meubels zijn immers te duur tov hoe duur ze eruitzien, niet druk genoeg, niet blinkend genoeg, en vloeken niet genoeg met de rest van het interieur.

Elke synth is bruikbaar, behalve degene die je niet kunt horen. Daarom schuif ik de Roland RS-serie af
Alles gebaseerd op de Roland SoundCanvas schuif ik ook af. Roland XP-10? Niet te horen.

JA, ik heb dus niks met die roland boutique serie... kaboutersynths noem ik het.

Knopjes voor koters.

En 't is niet dat ik nu hele grote kolenschoppen van handen heb ofzo, maar toch.. hardware moet je kunnen voelen! En niet priegelen. Dus

Ik heb onlangs mijn Korg RADIAS eens helemaal gekuist.. alle pot knopjes ervan gehaald en één voor één met borsteltje en zeepsop geschrobd. Toen dacht ik Verdorie als die Boutique knopjes nog kleiner zijn, dan ondermijnen die echt het gebruiksgenot van zo'n synth... dus bij mij komt er ook geen Boutique binnen, puur voor die reden. Ik wil ook een knop goed kunnen voelen en draaien (bvb Moog Sub 37 Filter Cutoff ;-)

Oh dan had er vast wel een ander instrumentarium de hoofdrol gespeeld om de dunne kille eighties sound te creëren hoor. Want het was die sound die hip was, de DX7 overstijgend. De DX7 lag aan de grond ervan, maar bij gebrek daaraan was er wel een ander vroeg digitaal product gekomen dat het vuur aan het dunne lontje legde. Als het maar niet seventies klonk. Albums als The Joshua Tree waren een uitzondering waarbij de band heel expliciet moest vragen om groots te klinken.

Daarnaast kan je met de DX7 veel kanten uit, het hoeft niet cliché te zijn. Op de soundtrack van Ghostbusters bv staat veel interessant DX7 werk. Denk dan niet aan de single maar de instrumentale stukken. Ik heb hem ook nog wel eens gebruikt voor pads. Je blijft dat DX7 timbre hebben maar dan in een heel andere toepassing.

JA, ik heb dus niks met die roland boutique serie... kaboutersynths noem ik het.

Knopjes voor koters.

En 't is niet dat ik nu hele grote kolenschoppen van handen heb ofzo, maar toch.. hardware moet je kunnen voelen! En niet priegelen. Dus

Eens ... Ze klinken best goed en zien er harstikke leuk uit, maar dan gepiel met die kleine frutknopjes vind ik ook 3x niks.

ik snap helemaal niks van de jupiter4
ik was laatst in een synthesizermuseum waar je hem kon bespelen en hij klonk nogal plat :erm:

Softsynths... daar heb ik nou echt helemaal niets mee... hoewel sommige erg goed klinken blijft t "nep" voelen (ja ook met controller!)... van op een scherm kijken kom ik niet in mijn "flow".
Een synth moet "karakter" hebben voor mij... mijn Ensoniq VFX-SD bv:digitaal: wave...maar klinkt vol en anders...en nodigt uit om op te spelen....heeft zoveel karakter (al is het maar hoe vaak dat ding vast loopt: eigen wil!)

Mijn keuze voor een synth hangt voornamelijk af van "workflow en emotie"... want met alle synths valt goede muziek te maken maar muziek = emotie, en als ik het omslachtig of onlogisch vind kost het mij teveel tijd en ben ik mijn eerste idee (wat bij mij vaak het beste is) weer kwijt

+1

Dat gevoel van die Jupiter 8 heb ik met het klassieke Juno trio: 6-60-106
De 6 en 60 hebben zijkanten die er niet uit zien, geen drukgevoeligheid, en vrij plat qua sound (alles of niks dynamiek icm slechts 2 oscillators).
De 106 ziet er wel vet uit, maar die klinkt nog minder en geen arpeggiator, dus ook net niet.
En je krijgt bij de drie de sound maar niet warm, rauw en gruizig. Blijft scherp en schel.
En zwaar overpriced voor wat het biedt.

En je krijgt bij de drie de sound maar niet warm, rauw en gruizig. Blijft scherp en schel.
En zwaar overpriced voor wat het biedt.

Ik vind ze ook overpriced, want heel veel terrein kan je er niet mee bereiken. Rauw en gruizig kreeg ik de Juno 6 ook niet echt, maar warm was geen enkel probleem. Scherp en schel heb ik hem nooit op kunnen betrappen. Lekker volle warme arpeggios en strings in no time aangezien de hele synth 1 sweetspot is. Ik vond de JX3P uitgebreider en boeiender, maar de meerwaarde van de Juno 6 net dat wat hij deed wel warmer en minder scherp/dun was. Grappig hoe dat net het omgekeerde is van jouw ervaring met de Juno's.

t het klassieke Juno trio: 6-60
en vrij plat qua sound (alles of niks dynamiek icm slechts 2 oscillators).

Ik ben dan nu echt benieuwd met welke synths jij de juno 6/60 vergelijkt. Of beter gezegd, welke synths die jij hebt die de Juno 6/60 weg blaast en koud doet lijken???

ik heb een hoop synths gehad maar zo dik als de juno-6 ken ik er niet veel. En ik ken geen Juno's 6/60/106 met 2 oscillators btw?

De 106 imho ook helemaal niet te vergelijken met de 6/60

De nieuwere Moog modellen... alleen leuk voor hipsters die een dikke snikkel krijgen van de naam.

Jij bent vast 35+ :D

original.jpg

De nieuwere Moog modellen... alleen leuk voor hipsters die een dikke snikkel krijgen van de naam.

Ik heb dat in ieder geval met de goedkopere nieuwe moogjes. Ik heb een Minitaur gehad. Ik vind het niet zo erg als er wat hidden features achter menu's verstopt zitten maar hier moet je de editor gebruiken om bij een heel aantal functies te kunnen. Voeg dan een shift knop toe ofzo...

Verder zie ik een paar gekkigheden uit de audiophool wereld overwaaien. Sommige fabrikanten verkopen nu al synthesizers met in de feature-lijst dat ze alleen through hole componenten gebruiken. Leuk voor ze maar is dat iets waar ik als muziekmakert iets van zou moeten merken? Behalve de prijs dan... :gaap:

Ook wel eens interessant misschien, welke synth (die door anderen wordt opgehemeld) heb jij helemaal niks mee ?

Ik heb zelf niks met de Minimoog .. *knip*

Ja, en die staat dus sinds vandaag ook in m’n hok. 8)

Ik heb dus helemaal niks met mensen die altijd en eeuwig maar vast blijven houden aan een mening ook al slaat die helemaal nergens op. :D

Proficiat met de Minimoog! En met het herzien van je mening. :)

Let op voor behangpapier, kalk en meer structurele delen van het huis: hij kan ze allemaal de baas als het moet!

Tja, de muren (en de buren) zullen het er maar mee moeten doen. :D

Wat een dikke bak zeg, dit is de synth die dus ik altijd miste kom ik nu achter, je kan er ook lekkere vage chords mee maken, alle 3 de oscs op een andere pitch tot je een akkoord hebt, (ouwe truuk natuurlijk) wat ruis er bij, output feedback, beetje lfo (ik heb een reissue) en dan pingelen maar terwijl je met het filter speelt, instant deep house en spacy van alles. Klinkt erg muziekaal. En bassen woohohooo..! Bassen yeah! En en en.. gewoon wow! :halleluja

Maar dit is erg offtopic, excuus. Okay, de Behringer D, daar heb ik dus helemaal niets mee!

Back