Focusrite compounder

Origineel geplaatst door bobaphat
hoe is die bass uit de compounder trouwens in vergelijking met zo'n big bottom uit een Aphex? Mischien is een fmr in combinatie met een aphex een goedkopere oplossing

Volgens mij is dat duurder...maar goed,een FMR maakt je drums wat dunner,een Compounder niet...

Je blijft twijfelen hè ? ;)

Ik zal nog ff m'n best doen om het uit te leggen,zoals ik het ervaar :
(ik heb een Compounder en een RNC,beide op een subgroep,zodat ik vaak genoeg vergelijk wat nou lekkerder klinkt)

Het ligt er dus aan wat je wilt met je compressie,wil je de boel vet laten pompen dan gaan bij normale compressors vaak de lage frequenties verloren,maar ook hoge,vooral transients (attack)...

De Compounder heeft die Bass expand functie juist om die lage frequenties toch door te laten als je heftig wilt pompen...zet je 'm op 'Huge' dan maakt ie zelfs wat extra laag d'r bij...verder is het een goede compressor,die niet te snel je transients aantast...al dit maakt 'm uitstekend geschikt voor drums...

De FMR RNC is zoals de naam zegt Really Nice qua compressie...hij gaat niet snel pompen,je hoort niet snel dat ie aan het werk is...ga je wel extremer te werk,bijvoorbeeld om je drums te laten pompen,dan maakt ie al snel de boel dunner en gaan een hoop lage frequenties verloren...qua transients is ie erg goed,dus wat dat betreft is ie wel geschikt voor drums,maar er gaan een hoop lage frequenties verloren en het klinkt allemaal wat minder stevig....

Daarbij komt dat een RNC of RNLA een stereo compressor is,die niet dubbel mono is te gebruiken terwijl je drums juist vaak mono wil aanpakken...een Compounder wel,plus dat een Compounder goede gates aan boord heeft,wat geen overbodige luxe is als je bijv. met overstuurde drums gaat werken...een Compounder is ook veel nauwkeuriger af te stellen...

Ook als je beide bakken zo ingesteld hebt dat ze eigenlijk niks doen,hoor je al verschil tussen beide bakken : de RNC klinkt wat dunner dan de Compounder....maar ook iets helderder,transparanter,digitaler...en dat (in combinatie met z'n subtiele compressie) maakt de RNC juist weer meer geschikt voor dingen als vocals of percussieve dingetjes...

Bij mij gaan standaard de kicks en soms ook breakbeats en snare door de Compounder...en vocals plus hun effecten door de RNC....

Origineel geplaatst door dione
Volgens mij is dat duurder...maar goed,een FMR maakt je drums wat dunner,een Compounder niet...

Ik zal nog ff m'n best doen om het uit te leggen,zoals ik het ervaar :
(ik heb een Compounder en een RNC,beide op een subgroep,zodat ik vaak genoeg vergelijk wat nou lekkerder klinkt)

hoe zit dat precies, ik lees dat jij hem stereo over de bus heb begrijp ik ? ik dacht dat je een kick mono er door heen moest halen, of is het meer het idee dat je geen stereo kick moet maken en fase problemen krijgt ?

een kick die op de subgroup eenmaal stereo is maakt dus niet meer uit ?

ik zat al hele tekeningen te maken met hoe ik de boel moest indelen op een patchbay, maar gewoon lekker de boel op de subs laten lijkt me veel fijner

een bus is meestal mono hoor :)

btw, als ik genoeg subs had, heb er 4 maar die zijn maar met 2 schuiven te regelen :Z
had ik ook zoveel mogelijk over de subs gedaan, heb nu iig maar 1 compressor uit de compounder aan een sub maar daarvoor zitten nog 2 gitaar pedaaltjes en op een andere bus heb ik de FB, als ik alle 4 de bussen met 4 schuiven kon regelen hing t liefst ook de 1e compressor eraan maar ik ben gedwongen om die direct in de 9090 te steken

jij bedoelt inserts denk ik ?

ik heb hier gewoon 4 stereo bussen op me mixer, pan ik de kick links heb ik em links en vice versa als ik dat doe heb ik hem inderdaad mono maar dan hoor ik hem ook maar aan 1 kant

ik kan hier me subgroupen niet naar mono omschakelen

p.s. nog vakantie ? :D

ik heb bus 1,2,3,4 - 1,2 op schuif 1 en 3,4 op schuif 2 ..

hm begin nu te twijfelen .. per bus zijn ze iig mono maar ik route elke bus dan ook weer terug naar een mono kanaal
als je 1,2 bijv beide zou gebruiken en weer naar een stereo kanaal terug routen dan heb je stereo.. tis maar hoe je je bussen aansluit denk ik dan, als je 1 en 2 beide naar een apart mono kanaal terug route heb je mono ..

misschien zit ik nu ook wel dingen door elkaar te halen.. begin nu zelf te twijfelen.. iig gebruik ik bus 1 en bus 3
omdat ik ze dan alleen per aparte schuif kan regelen..

p.s. Ik heb bijna altijd vakantie :)

ah nou snap ik jou antwoordt zo kun je ze inderdaad als mono bus gebruiken, maar standaard is bus 1 naar de master links gerouted bus 2 naar master rechts 3 weer linkk 4 weer rechts 5 weer links 6 weer rechts etc etc

als ik de direct outs van bijv sub 1 zou gebruiken functioneren ze indd wel volledig als mono bus, maar dan is 2 wel useless want bus 2 krijgt natuurlijk ook het signaal wat 1 krijgt omdat het een stereo paar is, ik kan hier niet een kick bijv naar 1 bus sturen, het gaat altijd in paren

maar ik vraag me nog af, wat is beter, de kick op 1 sub gebruiken ( de andere sub van het paar wordt dan gebruikloos) , mono de compressor in en direct out naar een normaal kanaal om het signaal weer links en rechts te krijgen ?
of kick naar de sub 1&2 sturen, stereo compressor er overheen, ?

uiteindelijk als je een masterings compressor over de master mix gooit compress je de kick ook stereo dus opzich zou het geen probleem moeten zijn toch ?

bijna altijd vakantie ? doe mij zo,n baan :D

Ik heb de 1e compressor van de compounder aan de 9090 hangen en signaal uit de 1e compressor komt daarna weer terug op mn mixer (mono dus) en dan heb ik aan 1 sub gitaar pedaaltjes hangen met de 2e compounder aant eind om die kicks wat op te pompen (vooral met bass)
op sub 2 de filterbank ..

ik overstuur en eq de kick wat op de mengert en dan route ik ze door naar de subs die dus terug komen op mono kanalen, die mono kanalen kun je dan overigens ook weer door routen naar de subs zodat je een lekkere feedback lus krijgt :{

ik heb iig alles mono zo kun je de compounder dus ook 2 x gebruiken ipv 1 x

Origineel geplaatst door anoniempje

ik kan hier me subgroupen niet naar mono omschakelen

ik wel...;)

sowieso is t trouwens beter om je kicks mono te houden net als de rest van je percussie..
als je op t laatst de complete mix door een stereo compressor haalt dat maakt niet uit verder

Kicks altijd mono houden idd... Ik heb overigens wel bussen die omgezet kunnen worden naar mono (Mackie 24-8)
2 Resonance; wat ik raar vind is dat je je gitaarpedaaltjes en filterbank op de bussen hebt aangesloten??

Origineel geplaatst door Dj Ruffryder
Kicks altijd mono houden idd... Ik heb overigens wel bussen die omgezet kunnen worden naar mono (Mackie 24-8)
2 Resonance; wat ik raar vind is dat je je gitaarpedaaltjes en filterbank op de bussen hebt aangesloten??

maar dat is toch een beetje tegen strijdig ?, uiteindelijk komt hij toch op een stereo bus ( de master bus) maar compressie dus voor hij naar een uiteindelijke stereo bus gerouted wordt.

opzich wel jammer want het leek mij makkelijk om de compressor lekker aan een sub groep te hangen en de te compressen kicks daar heen te sturen maar dan ook te gebruiken voor andere dingetjes, moet maar snel een patch bay regelen dat ik hem eenvoudig van een sub groep af kan halen om ergens anders aan te gooien.

maar er is wel verschil tussen iets wat mono op een stereo kanaal komt of iets wat stereo op een stereo kanaal komt..
mono blijft dan gewoon mono

Origineel geplaatst door dione

ja en daar ben jij ook mede schuldig aan:)

thanx voor de uitleg:okdan:

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
waarom is dat raar? werkt erg fijn :)

Nja van de compressor vind ik het wel begrijpelijk als hij op een bus zit, maar een filterbank of een pedaaltje vind ik een beetje raar, je kan die toch veel beter gewoon als je een kick binnen laat komen op een kanaal, deze bijvoorbeeld meteen via direct out naar bijvoorbeeld de filterbank sturen en dan de uitgang van de filterbank terug op een nieuw kanaal van je mixer.. scheelt je weer een bus.. ipv wat jij zegt je kick naar een bus te sturen, daar een filterbank aan hangen en dan dat signaal terug naar een mono kanaal

op t moment ben ik wat verschillende dingen aan t uit proberen..

ik gebruik op t moment bijv niet 1 kanaal voor de kick maar 3 tegelijk..

de main kick die direct uit de 9090 de compressor in gaat laat ik aan staan op de mixer..
en dan kanaal 2 de filterbank kick en kanaal 3 de pedaaltjes kick met compressor die dus beide van t eerste kanaal afkomstig zijn..

het basis idee heb ik van Niel geleerd (hij heeft zelf ook de filterbank aan een bus hangen) en bevalt erg goed, zolang je maar de punch van de eerste kick houdt, en dan de vunzigheid erbij mixed uit kanaal 2 en 3..
en verder zelf wat uitproberen zoals t 2e en/of 3e kanaal naar elkaar terug routen of 2 naar 3 of andersom

anyways probeer t maar eens op deze manier kun je keiharde smerige kicks maken :okdan:

op t moment ben ik wat verschillende dingen aan t uit proberen..

ik gebruik op t moment bijv niet 1 kanaal voor de kick maar 3 tegelijk..

de main kick die direct uit de 9090 de compressor in gaat laat ik aan staan op de mixer..
en dan kanaal 2 de filterbank kick en kanaal 3 de pedaaltjes kick met compressor die dus beide van t eerste kanaal afkomstig zijn..

het basis idee heb ik van Niel geleerd en bevalt erg goed, zolang je maar de punch van de eerste kick houdt, en dan de vunzigheid erbij mixed uit kanaal 2 en 3..

anyways probeer t maar eens op deze manier kun je keiharde smerige kicks maken :okdan:

Uhhu, ik doe het ook op die manier zo ongeveer, alleen dan anders..

Ik laat mijn kick van mijn 909 eerst door een gate gaan, die komt dan terug op een kanaal op een mengtafel, ik stuur hem niet over de main mix, maar over bus 1 (die op mono ingesteld staat, net als alle andere bussen die ik voor kicks gebruik).. die is momenteel doorgelust naar een nieuw kanaal waar ik wat met de eq speel en de gain ietwat omhoog doe, die weer doorgelust naar een nieuw kanaal waar ik weer wat met de eq speel en hem verder een beetje tot rust laat komen, de fader niet al te hoog.. die gaat dan weer via direct out naar de sherman filterbank, welke terugkomt op een nieuw kanaal, daar eq ik nog wat, en gooi ik op de insert een gate, dat kanaal stuur ik naar bus 2.. ook gaat dat kanaal weer naar een nieuw kanaal waar ik wat eq, die weer naar een nieuw kanaal voor wat laatste eq en gain, met weer een gate en een compressor als insert... Dat laatste kanaal stuur ik dan weer naar bus 3, en op de bussen mix ik dan het geheel tot het fatsoenlijk klinkt.. Ik heb in totaal tegenwoordig zo een kanaal of 7 / 8 in gebruik voor mijn kicks, en meestal ook wel 2 tot 3 bussen :)
Daarom is het dus ook tijd voor mij om een grotere mengtafel aan te schaffen, die kicks vreten kanalen :D

Origineel geplaatst door Dj Ruffryder
die kicks vreten kanalen :D

ach breek me de bek niet los.. je moest eens weten hoe ik me voel met mijn lullige 16 kanaals mixertje met maar 4 bussen die ik maar met 2 schuiven kan regelen .. stel dat ik ook 8 kanalen wil gebruiken moet ik echt al mn andere zooi loshalen, maar sowieso kom ik niet aan 8 kanalen omdat ik maar 2 bussen kan gebruiken..

je heb nog niks te klagen met die mengert van jou :D

btw de kicks die ik doorlus laat ik trouwens aanstaan op de mengert, en t schiet me te binnen dat niel dat geloof ik ook niet doet, maar meer op jouw manier.. maar ik moet t wel zo doen omdat ik te weinig bussen heb anders.. zo ken t net

ach breek me de bek niet los.. je moest eens weten hoe ik me voel met mijn lullige 16 kanaals mixertje met maar 4 bussen die ik maar met 2 schuiven kan regelen .. je heb nog niks te klagen met die mengert van jou :D
hehe, en toch ben ik toe aan een grotere.. 8o) als ik de kicks zou samplen zou het te doen zijn, maar dat wil ik dus weer net niet.. vind het cooler om ze live aan te sturen en oversturen :) :kimono:

Back