dione
hardkoor
Origineel geplaatst door bobaphat
hoe is die bass uit de compounder trouwens in vergelijking met zo'n big bottom uit een Aphex? Mischien is een fmr in combinatie met een aphex een goedkopere oplossing
Volgens mij is dat duurder...maar goed,een FMR maakt je drums wat dunner,een Compounder niet...
Je blijft twijfelen hè ?
Ik zal nog ff m'n best doen om het uit te leggen,zoals ik het ervaar :
(ik heb een Compounder en een RNC,beide op een subgroep,zodat ik vaak genoeg vergelijk wat nou lekkerder klinkt)
Het ligt er dus aan wat je wilt met je compressie,wil je de boel vet laten pompen dan gaan bij normale compressors vaak de lage frequenties verloren,maar ook hoge,vooral transients (attack)...
De Compounder heeft die Bass expand functie juist om die lage frequenties toch door te laten als je heftig wilt pompen...zet je 'm op 'Huge' dan maakt ie zelfs wat extra laag d'r bij...verder is het een goede compressor,die niet te snel je transients aantast...al dit maakt 'm uitstekend geschikt voor drums...
De FMR RNC is zoals de naam zegt Really Nice qua compressie...hij gaat niet snel pompen,je hoort niet snel dat ie aan het werk is...ga je wel extremer te werk,bijvoorbeeld om je drums te laten pompen,dan maakt ie al snel de boel dunner en gaan een hoop lage frequenties verloren...qua transients is ie erg goed,dus wat dat betreft is ie wel geschikt voor drums,maar er gaan een hoop lage frequenties verloren en het klinkt allemaal wat minder stevig....
Daarbij komt dat een RNC of RNLA een stereo compressor is,die niet dubbel mono is te gebruiken terwijl je drums juist vaak mono wil aanpakken...een Compounder wel,plus dat een Compounder goede gates aan boord heeft,wat geen overbodige luxe is als je bijv. met overstuurde drums gaat werken...een Compounder is ook veel nauwkeuriger af te stellen...
Ook als je beide bakken zo ingesteld hebt dat ze eigenlijk niks doen,hoor je al verschil tussen beide bakken : de RNC klinkt wat dunner dan de Compounder....maar ook iets helderder,transparanter,digitaler...en dat (in combinatie met z'n subtiele compressie) maakt de RNC juist weer meer geschikt voor dingen als vocals of percussieve dingetjes...
Bij mij gaan standaard de kicks en soms ook breakbeats en snare door de Compounder...en vocals plus hun effecten door de RNC....

als ik de kicks zou samplen zou het te doen zijn, maar dat wil ik dus weer net niet.. vind het cooler om ze live aan te sturen en oversturen