Zero latency met mixer

nhl2003

Stamgast
Kan iemand mij tips en trucks geven welke mixer ik het beste kan kopen om zero latency te bereiken? Ik wil de mixer ook gebruiken als mixer ivp die van cubase.

Thnx.

Een analoge mixer
Maar als je het aan de computer hangt bv voor opname, dan heb altijd latency
Door de digitale mixer of geluidskaart in te stellen kan je wel de latency laag houden , ook een goede geluidskaart bv rme helpt dan
4-6 ms is wel haalbaar
Daarnaast is er meestal een monitorstand - direct out die geen latency geeft voor monitor only purposses
Maar als je direct wilt horen , hoe het wordt opgenomen , dus door de daw/ cubase en met de effectjes en zo , dan heb je latency
Cubase compenseert wel ,dus direct out monitor( zonder allerlei effecten ) voor de opnamekanalen gecombineerd met afluisteren van de al opgenomen sporen lukt ook prima
( die effecten haal ik weer uit de sends etc van de analoge tafel om bv de zanger een wat prettiger geluid tijdens het inzingen mee te geven )
Zoiets

Dus ik lees je zeggen dat je zero latency kan bereiken door alleen gebruik te maken van een ANALOGE mixer? Dus bijvoorbeeld de Mackie Control Universal Pro kan het werk niet klaren zeg maar?

Ik heb een powermate 1000 thuis, kan ik hem ook gebruiken als studio mixer en om de zero latency te behalen?

De latency komt tgv oa de omzettingen van analoog naar digitaal en weer terug
Weet niet of je dat duidelijk is ?

Aha..

Ik weet wel dat geluid via DAW -> conversie (AD/DA) en uiteindelijk naar de speakers toe gestuurd wordt en daarom die latecy toch?

Dus een digitale mixer helpt niet echt. Ik wil nk een mixer die gemotoriseerde faders heeft en tegelijkertijd analoog is, bestaat niet of wel soms :P ?

Dus een digitale mixer helpt niet echt. Ik wil nk een mixer die gemotoriseerde faders heeft en tegelijkertijd analoog is, bestaat niet of wel soms :P ?

Die vraag heb ik ook weleens aan iemand gesteld. Bestaat wel, maar die ga je van je leven niet kunnen betalen, was het antwoord.

Google op swiftmix of flying faders

Waar / wanneer loop je eigenlijk precies tegen problemen aan , als je wat probeerd te doen ??

Waar / wanneer loop je eigenlijk precies tegen problemen aan , als je wat probeerd te doen ??

Ik loop dergelijk tegen problemen aan en wil tegelijkertijd mijn setup uitbreiden en verbeteren.

Stel, ik heb een project in cubase waarin ik al x-aantal tracks heb opgenomen waarop elke track (heavy)plugins zijn toegepast. Op de volgende track wil ik een Kontakt instrument opnemen. Deze kan ik met moeite op mijn keyboard opnemen omdat de muziek ge-interrupteerd wordt door geroezemoes doordat de buffer vol zit. Ik weet dat ik op dat moment de buffersize heel hoog moet zetten en alle plugins disablen om proper op te kunnen nemen en dat lukt ook altijd wel hoor. Een ander probleem is bij stemopname hoor ik mijn stem pas later aankomen dan ik op dat moment aan het opnemen ben, ik maak dus vertraging mee. Buffersize aanpassing heeft hier geen effect!

In cubase gebruik ik mijn muis om de faders in te stellen. Je kunt je voorstellen dat bij automation, je achteraf heel wat corrigeerwerk moet gaan doen om die goed te krijgen. Een mixer zou het leven dan makkelijker maken.

De mixer wil ik graag gebruiken om latency issues te fixen, automations te regelen, lekker mijn muziek te kunnen mixen en dus niet met de muis zitten kloten.

D'r zit een freeze functie in cubase waarmee je de effecten tijdelijk invriezt uitrekend waardoor ze nauwelijks nog processorkracht vragen
Faderautomation kost minimale processorkracht
Een normale computer zou tot minimaal 128 sporen gelijktijdig moeten kunnen weergeven en ook nog opnemen erbij ook
Met direct monitoring heb je geen latency tijdens het afluisteren als je opneemt etc
Een analoge mixer is altijd handig, maar het lijkt erop alsof je probleem gedeeltijk voortkomt uit het nog niet weten van alle in/ outs van bv cubase ?

kan je dan niet beter een controller nemen voor je mixer in cubase?
andere vraag, wat voor processor heb je? lijkt me dat voor wat jij wilt doen je best een snelle bak nodig hebt?

D'r zit een freeze functie in cubase waarmee je de effecten tijdelijk invriezt uitrekend waardoor ze nauwelijks nog processorkracht vragen
Faderautomation kost minimale processorkracht
Een normale computer zou tot minimaal 128 sporen gelijktijdig moeten kunnen weergeven en ook nog opnemen erbij ook
Met direct monitoring heb je geen latency tijdens het afluisteren als je opneemt etc
Een analoge mixer is altijd handig, maar het lijkt erop alsof je probleem gedeeltijk voortkomt uit het nog niet weten van alle in/ outs van bv cubase ?

Klopt, die freeze functie ken ik en gebruik ik ook om dingen te freezen, het helpt wel maar niet enorm.

Het is niet de reden dat ik graag een mixer wil om alleen maar de automation met de fader te regelen maar ook zoals jij het aangaf discrete monitoring te regelen om latency te voorkomen.

Aan de andere kant heb je wel gelijk hoor over onvoldoende kennis van Cubase, maar ik ben lerende hierin.

En ja digitale controller (Mackie Control Universal Pro) is dan een mooie digitale mixer waarmee je flows in cubase kunt regelen, die ook nog eens gemotoriseerde faders heeft etc. maar dan helaas geen discrete monitoring ermee kunnen bereiken.

Er zijn aantrekkelijke analoge mixers zoals Mackie onyx 32-4 (wat ik zojuist te koop heb zien staan op deze forum).

Een alternatief is een geluidskaart met ingebouwde digtale mixer:
Met mijn focusrite scarlet 18i6 kan ik (3 verschillende) stereo-mixen maken van inputs en daw signaal
Dan hoor ik dus de externe hardware synth wel door mijn geluidskaart maar niet door mijn pc.
Dit is nagenoeg zonder latency.
Moet ik bij het opnemen natuurlijk wel opletten dat in mijn daw monitoring uit staat.

Ik haak even in...

Als je van een microfoon of een synthesizer audio wilt opnemen is het beter om deze niet binnen Cubase te monitoren/beluisteren (Luidspreker symbooltje op de track aanklikken).
Een geluidskaart met direct monitoring is hiervoor de oplossing... of een mixer natuurlijk.
Er zijn diverse goedkope alternatieven waarmee je je mic of line signaal kunt beluisteren via deze funtie en deze dan gewoon als een kanaal binnen het 'connections' menu toewijst aan een mono of stereo in.

Wil je een VST instrument bespelen kun je ook. Constrain delay compensation gebruiken op een track die je monitored (kloksymbooltje linksboven aanzetten) dan kun je zonder al teveel latency een toetsenpartij met een plug-in synth of drum iets inspelen.
Een snellere computer kan natuurlijk ook een oplossing bieden maar sommige dingen zijn natuurlijk wel handig om eerst even te weten voordat je bergen geld gaat uitgeven.

Heb je veel synths/ drumcomputer? Een 32 kanaals mackie da's wel een berg inputs.. Je kunt zoiets natuurlijk direct monitoren maar je moet het wel in je computer krijgen. Ben eigenlijk wel benieuwd wat je nu gebruikt als geluidskaart.

Klopt, die freeze functie ken ik en gebruik ik ook om dingen te freezen, het helpt wel maar niet enorm.

Het is niet de reden dat ik graag een mixer wil om alleen maar de automation met de fader te regelen maar ook zoals jij het aangaf discrete monitoring te regelen om latency te voorkomen.

Aan de andere kant heb je wel gelijk hoor over onvoldoende kennis van Cubase, maar ik ben lerende hierin.

En ja digitale controller (Mackie Control Universal Pro) is dan een mooie digitale mixer waarmee je flows in cubase kunt regelen, die ook nog eens gemotoriseerde faders heeft etc. maar dan helaas geen discrete monitoring ermee kunnen bereiken.

Er zijn aantrekkelijke analoge mixers zoals Mackie onyx 32-4 (wat ik zojuist te koop heb zien staan op deze forum).
Misschien kan je eens wat duidelijker zijn met je terminologie.
- Mackie Control = Midi/DAW Controller
! -> Heeft het geen audio inputs dan is het geen mixer.
Dan zijn er nog de volgende verschillende dingen:
- Analoge mixer (1)
- Digitale mixer (2)
- Audio interface, met of zonder een hoop sliders en knoppen enzo (3)
- Combinatie van 1+3 of 2+3

Lagere latency = een combinatie van de keuze van audio interface + CPU (capaciteit/gebruik)

Geweldig al die reacties, dank jullie wel.

Hieronder wat specs over mijn hardware:

- Computer: Windows 7 (64) i7, 24GB geheugen (dus best een snelle pc)
- Focusrite scarlett 8i6
- Monitor station V2
- KRK
- 3-tal keys
- Cubase 8 pro, veel plugins etc...

Ok dus als ik het goed begrijp heeft mijn focusrite al een digitale mixer geïntegreerd en daarmee kan ik "zero latency" behalen.

Kan iemand mij begeleiden (a.d.h. van een tekening ofzo) hoe de routing (mixer en cubase) ingesteld moet worden?

Back