M-Audio Firewire 410

Motu 828 Mark I heeft geen Midi I/O, die moet je er weer bijkopen als je je gear wilt aansluiten.
Ook is het max. 48 kHz, geen 96.
En voor wat je er 2ehands nog voor betaald vind ik dat gewoon te duur (tussen de 500 en 600 euro werd mij verteld).

Daarom, misschien de Edirol DA-2496??

Ziet er in elk geval veelbelovend uit en is nog iets goedkoper ook (Eur. 495,- bij Music Store Koln)

klopt...maaar...
de prijs zal denk ik wel zakken met het uitkomen van de 828 II
En ik heb nog nooit iets boven de 48.000 op genomen.
Als ik iets provi wil recorden doe ik dat wel samen met iemand.
gear aanmekaarkoppelen of zo.
Maar om vooruit te komen semi prof is als hij er dadelijk voor 450 500
der uit gaat toch wel aantrekkelijk

M-audio

M-audio

Gebruik sinds 6 maand een M-audio 1010 LT (10 I/O, spdif,...)

Ik heb deze interface gekozen omwille van de goeie middenweg tussen kwaliteit en prijs. Heb nog 500 euro betaald - ze zijn nu +/- 300 euro)
Bijkomend koos ik voor de LT versie omdat de 19" doos die bij de 1010 zit niet meer is dan een domme ijzeren doos en dat oogt iets mooier dan een breakout kabel. Maar daardoor is een Motu of Digi001 ook 2x zo duur

En dat wil ik maar zeggen. Los van alle lichtjes en knoppen vind ik het dynamisch bereik van een interface nog het meest belangrijke. Immers, frequentiebereik, sampelclock of soorten aansluitingen is nagenoeg voor alle interfaces hetzelfde.
Je ziet dan ook dat er nauwelijks audio-interfaces zijn die meer dan 108 db halen, of ze zijn pokkeduur.
USB, PCI of Firewire is maar een type aansluiting en komt voor mij op de 2de plaats.
Het is intussen geweten (dacht ik) dat M-audio in zijn prijscategorie bijzonder goed klinkt. Geen enkel probleem met de standaard drivers. Waarom voor mij geen Motu of Pro Tools ? Te duur en het verschil in klankkwaliteit is nagenoeg nihil tenzij je in de toprange zoekt en bereid bent duizenden euro's uit te geven.
Hou er dan ook rekening mee dat het eindresultaat is dat al die dure interfaces worden aangesloten op mengpanelen, versterkers en of monitors die in de meeste gevallen niet eens de tech specs ( ongeveer max 96 db ? ) halen van de betreffende audio-interfaces. Een doorsnee hifi CD-speler haalt in het beste geval 90 db...

http://www.m-audio.com/products/m-audio/1010lt.php

Tot slot de doorvoersnelheid van Firewire. Op zich geen probleem. Maar hoe zit het met de snelheid van je audio harddisk ? Average read /write tijden ?

Die bepaalt namelijk hoeveel audio tracks je tegelijk zonder hakkatakka kan spelen.
Al eens gebrobeerd 64 of meer audio tracks te laten spelen ? Fire wire in het beste geval 400 M/ sec, SCSI 360 Meg/sec (indien 10.000 rpm UW2 disk en Adaptec 29160 kaart) en SATA 150 meg/sec.
Deze disk gebruik ik, tesamen met een Adaptec 29160 : http://www.lacie.com/products/product.htm?id=10020
Op die manier wordt het ook mogelijk om samples niet via het geheugen van de PC, maar rechtstreeks van audiodisk te triggeren.
Met andere woorden : niet alleen de audio-interface, maar heel het hardware-verhaal er rond moet een beetje in evenwicht zijn.

Laatst gewijzigd:
ik wil geen pci kaart vanwege de negatieve ervaringen die ik ermee heb.........je computer is 1 grote magneet en die kaart zit dan in je pc/mac......ik wil een externe kaart (en ik heb firewire op mijn mac). Plus er zit wel degelijk een kwaliteitsverschil tussen die m-audio kaart en de presonus firestation (aleen al de ad/da convertors zijn van een betere kwaliteit)

Origineel geplaatst door C-Code
Plus er zit wel degelijk een kwaliteitsverschil tussen die m-audio kaart en de presonus firestation (aleen al de ad/da convertors zijn van een betere kwaliteit)

Allemaal mogelijk. Zijn je mengpaneel en monitors ook van betere kwaliteit ?

Als je écht voor kwaliteit wil gaan, kijk en luister dan maar eens naar de Apogee PSX-100...
4000 euro voor een stereo convertortje...see what I mean ? Je haalt dan wel 117 db - einde discussie.

De discussie "kwaliteit" hangt niet alleen af van je ADDA conversie, maar ook van alle hardware die daar rond zit.

http://www.apogeedigital.com/products/psx100.php?show=features

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Allemaal mogelijk. Zijn je mengpaneel en monitors ook van betere kwaliteit ?

Als je écht voor kwaliteit wil gaan, kijk en luister dan maar eens naar de Apogee PSX-100...
6000 euro voor een stereo convertortje...see what I mean ?
De discussie "kwaliteit" hangt niet alleen af van je ADDA conversie, maar ook van alles wat daar rond zit.

Ik ben niet zo'n gastje die alles in een betere kwaliteit wil hebben. Aleen als ik een signaal van mijn mackie tafel naar mijn geluidskaart wil hebben, wil ik best wat meer geld neertellen voor een externe firewire geluidskaart......(usb en pci kaarten heb ik over het algemeen geen goede ervaringen mee). Ik was in eerste instantie aan het sparen voor de MOTU 828 MKII, maar de presonus leek me een betaalbaarder alternatief...........het geld grrrrrroeit me niet op mn rrrrrug, als dat wel zo is ben jij de eerste die het hoorrrrrrrrrrt kom dan nog maar eens terug (even refererend naar een fout liedje)

Tjonge tjonge C-code,

Waarom worden mijn woorden steeds verdraait ? Ging het me nou om de beste interface, of om de gulden middenweg waarbij ik mensen een aantal dingen duidelijk maak waarom ze beter opletten te veel geld uit te geven aan dingen die zinloos zijn...

Wat heb je aan een racewagen als je geen racebaan hebt ?

Kijk gewoon even naar de tech specs van je Prosonus interface.
Hier : http://www.presonus.com/html/products/firestation.html
107 db. Flink.
Welke monitors heb je ? Mixer ?
Frequentie bereik ?
Dynamisch bereik ?

Als die al beantwoorden aan dezelfde norm als je interface, dan heb je duur spul staan.

En om een voorbeeld te geven : Mackie monitors : http://www.mackie.com/pdf/hr824_ss.pdf
Ik lees 100 db @ 1w/1m.

Maar goed, iedereen mag van mij zijn zin doen uiteraard. Sta gewoon even stil bij een aantal feiten als er dan toch met tech specs wordt gegooid of over "kwaliteit" wordt gepraat. Waarom 1000 euro uitgeven als je met 300 euro net hetzelfde resultaat haalt ? Het eindresultaat is dan nogmaals dat je een master CD'tje afspeelt op een kramikkig hifi CD-spelertje dat amper 85 db haalt... En dat bedoel ik net. Vergeet die discussie kwaliteit want dan zeg ik : koop een Apogee PSX-100 want alles wat je daarmee vergelijkt, Motu , M-audio of Presonus, is rommel.

Je hoeft niet te reageren.
Als mensen met mij in discussie gaan door te zegen dat de geluids kwaliteit de laatste 20 jaar fel is verbeterd, dan geef ik hen de raad om eens op vinyl le luisteren naar 20-jaar oude opnames van ABBA, het gekraak van de schijf niet meegerekend...niks digitaal, geen computers.

Besef hoe heel de industrie de eindgebruiker maar steeds weer het gevoel probeert te geven dat hun nieuwste spullen zoveel beter zijn dan de vorige versies, terwijl de realiteit is dat er op 15 jaar tijd nauwelijks iets veranderd is.
Er wordt gegooid met termen als 96 Khz, 24 bit, terwijl huiskamer CD-spelers al 100 jaar 16-bit toestellen zijn en het moment waarop de doorsnee brave huisvader een 24-bit CD-speler heeft nog makkelijk 10 jaar zal duren...

SCSI, Firewire, USB en SATA zijn daarvan de beste voorbeelden. In weze verschillen deze technologiën nauwelijks van elkaar en als je puur op specificaties gaat letten is er amper verschil. De connectors ja.
Maar SCSI / PCI bestaat intussen al wel 10 jaar en raakt het bij de eindgebruiker in onmin omdat Firewire zogezegd veel beter is.Jaja. Net dat willen ze iedereen zo graag laten geloven.
Hier is het werkelijke verschil een maximum van 40 meg/sec doorvoersnelheid als je de maxima van Firewire en SCSI UW2 vergelijkt.

Ik heb nog nooit problemen gehad met PCI, en geloof me, ik heb al iets de revue zien passeren. Niet PCI, maar de software er rond is meestal het probleem. Maar ik geloof wel in het gebruiks-gemak van Firewire. Akkoord. Zeker op Apple. Op PC zijn er maar een beperkt aantal mobo's die behoorlijk functioneren met firewire.

Nog zo een voorbeeld. Gisteren hoorde ik voor het eerst de V-synth van Roland die overal in de lucht wordt geschreven omwille van zijn klank / features. Als ik mij niet vergis hoorde ik weerom dezelfde PCM geluidjes die ze al 15 jaar gebruiken. Het wordt tijd dat ze bij Roland eens echt een nieuw klankchipje bouwen in plaats van behuizingen.

Meer heb ik voorlopig niet te vertellen.

Nog zo een voorbeeld. Gisteren hoorde ik voor het eerst de V-synth van Roland die overal in de lucht wordt geschreven omwille van zijn klank / features. Als ik mij niet vergis hoorde ik weerom dezelfde PCM geluidjes die ze al 15 jaar gebruiken. Het wordt tijd dat ze bij Roland eens echt een nieuw klankchipje bouwen in plaats van behuizingen.

[offtopic] daar ben ik dus 100 % mee eens [//offtopic]

De hoofdreden dat ik voor firewire kies en voor de presonus heeft voornamelijk te maken met negatieve driver ervaringen met een aantal pci kaarten........plus ik denk persoonlijk dat ik met zo'n kaart gewoon voorbereid ben op nog heel veel jaren..........en daarbij komt ook nog de mogelijkheid om er meerdere aan elkaar te chainen........en het mlan concept is ook wel interressant.

En de apple G4 is gewoon perfect icm firewire

plus ik denk persoonlijk dat ik met zo'n kaart gewoon voorbereid ben op nog heel veel jaren...

Dat is alvast een zeer belangrijk in het oog te houden punt bij aankoop van alle high-tech.

In die zin begrijp ik de mensen niet die bv een Waldorf Q of een Supernova II kopen om die dan 3 maand later weer te verkopen...? Dit in tegenstelling tot een MC 303 die in massa is gekocht, maar nu een hopeloos ding blijkt.

Maar dat vertellen verkopers in winkels niet. Daar is het al goud wat blinkt...

Ga zo door mensen meng je in deze discussie.
Nog even en ik weet welke soundcard ik moet hebben :)
maar om nou zo'n kaart in me mac te hangen heb ik ook vrij
wijnig zin in....
en usb is niet zo stabiel dus kom je al snel op een firewire interface uit, toch?

De kaarten zijn in duitsland vaak goedkoper, omdat de duitse importeur er veel meer importeert, aangezien duitsland een grotere afzetmarkt heeft dan bijvoorbeeld nederland.

Ik heb zelf na lang getwijfeld en gespaard te hebben een motu 828 mk2 aangeschaft. De lat werd gedurende het proces steeds iets hoger gelegd.
Ik ben er zelf in ieder geval meer dan tevreden mee. Het is een heel compleet apparaat (inclusief mixer). Maar dat heeft de presonus geloof ik ook.... Maar Motu heeft zich wat mij betreft zeker bewezen.
Maar ik denk dat je in zo'n geval beter een Motu of Presonus kan kopen dan een kleinere geluidskaart en een appart mixertje.
Maar ik denk dat als je het simpel houdt dat je aan de 2 ingangen op de FW410 wel even genoeg hebt.
Ik heb dertijd wel met M-audio gemaild, en ze zijn wel bezig met het ontwikkelen van een nieuw firewire kaartje met meer ins ipv outs.
Maar daar is verder nog niks officieels over bekend.

Veel succes met het zoeken van de ideale kaart!

de maudio 410 is vanaf nu in de winkel, ik ken iemand die een pre-release exemplaar heeft (mac) en was zelfs met beta drivers erg tevreden.

maar mijn ervaringen met m-audio zijn eigenlijk altijd goed, erg goede drivers

De motu 828MKII is in mijn ervaring (ruim 1 maand in bezit) een geweldige kaart. Ik gebruik eigelijk alle inputs, ADAT (giga pc), SPDIF (externe effect), 6 analoge in (externe synths) en de 2 preamps (mic input obviously) en heb hem zowel op een p4 desktop als op een p4 laptop (firewire via pcmcia kaartje) probleemloos aangesloten. De latency is erg laag, namelijk 96 samples.
Het enige wat ik vreemd vind is dat de spdif zonder externe sync een pulserende ruis geeft, soort gapper effect. Gelukkig kun je die via de software gewoon muten, dus niks aan de hand. Een vriendin van mij heeft deze kaart ook en had hetzelfde euvel.

Wat ook geweldig is is dat hij als stand alone mixer functioneerd, zodat je er niks tussen hoeft te stoppen.

Een zeer fijne kaart, vooral voor diegene die veel randapparatuur heeft en lekker alles intern wil mixen..... wat mij betreft een aanrader!:okdan:

[offtopic] daar ben ik dus 100 % mee eens [//offtopic]

De hoofdreden dat ik voor firewire kies en voor de presonus heeft voornamelijk te maken met negatieve driver ervaringen met een aantal pci kaarten........plus ik denk persoonlijk dat ik met zo'n kaart gewoon voorbereid ben op nog heel veel jaren..........en daarbij komt ook nog de mogelijkheid om er meerdere aan elkaar te chainen........en het mlan concept is ook wel interressant.

En de apple G4 is gewoon perfect icm firewire

motu of rme zijn ook goede kaarten MET goede drivers. check dat ook eens c! [xi heb ook een motu, geen onbekende van je :)]

Dat is alvast een zeer belangrijk in het oog te houden punt bij aankoop van alle high-tech.

In die zin begrijp ik de mensen niet die bv een Waldorf Q of een Supernova II kopen om die dan 3 maand later weer te verkopen...? Dit in tegenstelling tot een MC 303 die in massa is gekocht, maar nu een hopeloos ding blijkt.

Maar dat vertellen verkopers in winkels niet. Daar is het al goud wat blinkt...

leuk coolermaster aerogate achtig vu meterke. heb jij dat in je pc skeletvm?

Re: M-audio

Re: M-audio

Gebruik sinds 6 maand een M-audio 1010 LT (10 I/O, spdif,...)

Ik heb deze interface gekozen omwille van de goeie middenweg tussen kwaliteit en prijs. Heb nog 500 euro betaald - ze zijn nu +/- 300 euro)
Bijkomend koos ik voor de LT versie omdat de 19" doos die bij de 1010 zit niet meer is dan een domme ijzeren doos en dat oogt iets mooier dan een breakout kabel. Maar daardoor is een Motu of Digi001 ook 2x zo duur

Mag ik ff opmerken dat er afgezien van "die domme ijzeren doos" een aardig verschil zit tussen de LT en de normale 1010 in zowat alle opzichten? Niet dat t verder boeit maar ik, een trotse Delta 1010 gebruiker wou dat ff kwijt. :)

Back