M-Audio Firewire 410

Re: M-Audio Firewire 410

Origineel geplaatst door ibeatza
Ik vraag me af of iemand al enige ervaring heeft met de M-Audio Firewire 410 interface?

Even weer on topic. Hier een citaat van iemand die de 410 gebruikt met Logic onder OSX. Van Logic Yahoo-forum geplukt.

"Less than 1 minute after installing my new M-Audio Firewire 410 on a PB 867 (OSX 10.2.6, driver version 1.01 - also made a test with OSX 10.2.8 ) I was able to measure its minimal latency, by simply launching FM7 OSX and playing with the audio buffer settings. At this state of development, latency is absolutely catastrophic : 8 ms at 48 khz. You just can't play a guitar with effects (or worse, sing with a mike) with such a crappy driver. Even the Emi 2/6 performs better through USB (6 ms at 48 khz in the same app). And of course the Powerbook's internal audio beats them all : 2 ms at 44,1 khz, even less at 48 khz when the app allows it (like Logic or Reason). I made a test with logic 6.21 with minimal buffer settings (64 samples) and the feeling was as bad as with FM7. So I decided to switch back to internal audio, the Firewire 410 being just used as a mic/guitar preamp...
This is not what I expected from Firewire. I thought I would have something like 2 ms - just like with Motu interfaces - and that the price difference was justified by other parameters like the number of ins and outs.
So if you need really short latency, don't do like me : don't buy this product before you are sure M-Audio have released a serious driver. Seeing the performances of their other audio products, I think there is hope for much better latency. But really, they should have given the real figures before launching the Firewire 410. If I can do the test in a few seconds, they can. There are plenty of OSX apps that measure an audio hardware's latency in ms (Reason demo, for example).
BTW, if you intended to buy it for use under OS9 (as an ideal Amplitube input device, for example, as many thought it would be) then forget it.
Performances are not better under OS9, and I have heard about some other problems."

Voor Windows ziet het er beter uit. (LAW = Logic Audio Windows, LAM = Logic Audio Mac) Citaat:

"OK, now it's very clear : M-Audio Firewire 410 is not for Mac users. After the Powerbook 867, I have just tested it on a pretty modest PC configuration (P4 1,7 with 133 mhz motherboard, RAM 256 MB, Sound Blaster Audigy for the Firewire interface) and the performances are WAY BETTER than on the Mac. At the very same settings (128 samples, 48 khz), the difference between LAW 5.5.1 and LAM 6.2.1 is enormous. Had no time to measure the exact latency (would estimate it to something like 4 ms) but you can monitor a guitar with effects without frustration. Of course LAW's ASIO
implementation has never been very good, so I guess other PC audio apps can even perform better with the Firewire 410.
This confirms that there is hope for big improvements on the Mac side. But once again, LAM users : don't buy this product before it has better drivers."

nog ff over de noisefloor van de FW410: de beste meneer heeft ontdekt dat het door z'n G4 komt, en niet door de FW410...... zelfs met een apogee Mini-me had ie het noise-probleem....

enniewee.....de FW410 schijnt wel erg gevoelig te zijn voor andere devices op de FW-chain.....zal wel te maken hebben met de hoeveelheid voeding die hij trekt.....een externe adapter zal denk ik een goede oplossing zijn..

voor de rest lijkt het een prima fw soundcard.....

Olaf

Ik heb de m-audio nu een paar dagen en ben tot nu toe zeer te vreden over de geluidskwaliteit.
De latency zit op 4 ms, dus dat is ook goed te doen. De voeding loopt via firewire (6 pins), maar
er wordt ook een adapter bijgeleverd. Alleen de handleiding is een pdf file. Maar ja, dat is tot nu toe ook
mijn enige minpuntje.

Origineel geplaatst door kalo
Ik heb de m-audio nu een paar dagen en ben tot nu toe zeer tevreden over de geluidskwaliteit.

Beschrijf je systeem, OS en sequencer. Dan is je ervaring beter te plaatsen. Thanx, Herbert

ik zit ook nog steeds tegen een firewirekaart aan te hikken.
Digidesign heeft eindelijk een driver voor de AudioMedia III (PCI) kaart uitgebracht (Core Audio)
maar daarmee je kan op het moment nog maar 1 applicatie tegelijk laten aansturen.
Dat vind ik nog niet zo'n ramp maar vervelend met een PCI kaart is dat je ventilator blijft draaien in de slaapstand. en de beperking van 1x stereo i/o.
Ik had gehoopt dat de prijzen sneller zouden kelderen... ik wacht toch nog even af
:Z :z

Hallow ! Ik ben niet hier beland (hail 2 google) en acht ja ik doe gewoon direkt lekker mee :D

Mijn eerste opmerking: ik mis de (begin dit jaar, tegelijktijdig met de FW410 aangekondigde firewire line van Esi in de discussie) Esi heeft maarliefst 3 firewi

Hallow ! Ik ben niet hier beland (hail 2 google) en acht ja ik doe gewoon direkt lekker mee :D

Mijn eerste opmerking: ik mis de (begin dit jaar, tegelijktijdig met de FW410 aangekondigde firewire line van Esi in de discussie) Esi heeft maarliefst 3 firewire interfaces op de plank staan:

De Qutafire, de )ctafire en de Hexa fire:

http://www.esi-pro.com

Iemand iets zinniogs over de stand van zaken rond deze (ook interessante) spulletjes ?

Sinds begin dit jaar ben ik ook aan kijken naar de juiste aanvulling op mijn setup (P4 laptop Acer tm427, 2,5,512 40gb,Oxygen8 controller en reason 2,5 en voor DJ Tractor 1.0) ik wil het simple houden dus ga ik vooralsnog voor de 410, kannik wel gitaartjes en zang opnmene n als ik dat wil, tegelijk opnmene zie ik bij mij nog niet super snel gebeuren.

Ik vind alleen dat de prijs van de kaarten in Europa zo vereselijk veel hoger is dan de US, (399 dollar tegen 539 euro) de verzend kosten van uit de US zijn ong 50 dollar, en ik heb M-audio gemailed of de US versie gewoon hier werk, en dat doettie zeggen ze bij m-audio (btw ik kreeg binnen een paar uur bericht terug :okdan:) De invoerrechten voor computer aparatuur is 0% ;) dus het enige dat er bij komt is 19% BTW Note: je hebt in Nederland wel een andere stroomadapter nodig, iemand een idee wat die zouden kosten bij m-audio ?

Origineel geplaatst door theiz
Note: je hebt in Nederland wel een andere stroomadapter nodig, iemand een idee wat die zouden kosten bij m-audio ?

Je kan zo'n stroomadapter beter in Nederland kopen, dat scheelt weer wat gewicht en dus ook verzendingskosten.

In de meeste electrozaken en doe-het-zelf zaken kan je vast wel zo'n adapter van 110 - 220/230 V kopen.

En laat je niet 'verrassen' door de douane, best even informeren over de kosten van de invoerrechten :eureka:

Ik heb alles es ff op een rijtje gezet:

US : FW 410 399 dollar
verzend kosten 50 dollar (1 euro = 1,17) : 383 euro

BTW 19 % 73 euro
Ned power adapter (nodig ivm laptop gebruik, power via FW lukt niet) 30 euro

verschil dat t da nof maakt is dus 53 euro, en de wacht tijd van beztellen in de US.
Terwijl ik m Dinsdag zo op mijn fietsje bij Feedback kan gaan ophalen..... hmmmmm

Iemand een zinnig woord toe te voegen ? (ik heb de belasting dienst site bekeken op invoer rechten: 0%)

Voor 53 euro extra zou ik hem bij feedback halen. Wat je zegt, geen wachttijd (ben zelf ook veel te ongeduldig met dat soort dingen ;)) En je moet natuurlijk niet vergeten dat als je er problemen mee hebt, je even snel weer bij feedback voor de deur staat. Maw, garantie en service ligt wat simpeler lijkt me.

wel erg jammer dat je maar 2 ingangen tegelijk kan gebruiken...1 stereo input dus.....mmmm..

Ik denk dat ik maar naar Deedback ga idd, ik moet nl ook nog een credit card gaan kopen voor ik via t web kan bestellen.... :D

btw: iemand al iets zinnigs over die ESI producten te zeggen ?

nog niet maar ik zal morgen de specs even doornemen.

en natuurlijk even wat rond mailen, kijken van afwanneer dat ie te koop is.

Greats dilemma.

hi peeps

ik was nog es een beetje aan het nadenken over de specs etc van de FW 410, en toen kwam ik ineens toto de conclusie dat ik eigenlijk geen flauw idee meer heb wat ik er allemaal mee wil gaan doen. In eerste instantie wilde ik hem dus gebruiken om stem gitaar etc op te gaan nemen omdat ik met een paar vrienden de electronische muziek wat mee wilde gaan uitbouwen. Maar nu heeft 1 van die gasten (waar ik t meest mee samen werk) een d2100 van korg gekocht (multitrack harddisk recorder) en daar kunnen we in princiepe gewoon mee wat wel willen. Het enign waar ik de exteren kaart nu voor nodig ga hebben es dus voor een goed geluid als ik live ga met mijn laptop, en om monitoring te hebben voor mijn koptelefoon als ik mix (met tracktor)

Nu zit ik dus met een dillema, wel een fw 410 kopen en blij zijn met de extra functies, of een simpeler extern kaartje (maybe kan iok binnenkort een gigaport AG overnemen)

please give me advise !

Back