Widening plugins voor filmscores

goran

1984
Hey,

Sinds kort ben ik begonnen met het maken van film scores (muziek voor onder een film). Normaliter als je een film kijkt (vooral de wat modernere films) hoor je een enorme widening effect over de gehele track. Nu heb ik al diverse widening plugins geprobeerd, maar het effect is verre van hetzelfde. Ik weet zeker dat ik het een en ander mis. Ik snap dat er niet 1 manier zal zijn om zoiets te bereiken en dat er wellicht vele methodes zijn. Ik ben erg benieuwd wat 1 van die methodes zijn. Moet ik meer spelen met Reverb? Delays? Is er wellicht een all-in-one plugin die alle essentiele bouwstenen ingebouwd heeft? Ik ben hier erg benieuwd naar! :okdan:

Haha that's it? Dus als ik bijvoorbeeld een vioolpartij super breed wil maken.. hoe meer ik ze pan, hoe wijder het wordt?

in een orkest heb je meestal meer clubjes violisten / cellisten op verschillende plekken, je moet dus meer vioolpartijen hebben en die goed pannen.

Instrumenten.gif

Geweldig, ik snap dit helemaal! Stom dat ik dit niet zelf had bedacht haha. Ik ga hier eens mee stoeien!
@Demian: heel verhelderend plaatje! Doet me denken aan de tijd dat ik zelf nog viool speelde in een symfonie orkest :)
@Exo: thanks man! klinkt als een lekkere afmakertje om als laatste te doen :D

Wat je eventueel nog kan doen is de onderlinge kanalen iets in timing laten verschillen, de violen zetten nooit allemaal op de exacte tijd in. Eigenlijk wat Exo ook zegt, maar dit kan je behalve op de eindmix dus ook in de mix zelf doen.

En dat is gewoon een kwestie van het hele arrangement van een kanaal een heel klein tikkie opschuiven? Of zit er ergens ook een functie verstopt waar ik heel specifiek een soort van 'offset' in milisecondes kan opgeven voor een specifieke audio/midi kanaal? Ik ben meestal van de primitieve oplossingen haha. (overigens werk ik in Cubase 5).

In Ableton wat ik gebruik kan je heel makkelijk per kanaal een delay instellen, zowel postitief als negatief.

Zal in Cubase ook wel kunnen.

Laatst gewijzigd:
Dan ga ik dat even uitzoeken. Wat ik me trouwens afvraag. Elementen als een bass, kick, lead synths.. hoort dat wel gewoon in het midden te blijven? Of wordt dat meestal ook erg breed gemaakt? Er zijn natuurlijk geen regels, maar ben er toch benieuwd naar :)

Eerst zou ik de instrumenten goed pannen zoals ze in een orkest zitten. Let er ook op dat de strijkers deels achter elkaar zitten waarmee je diepte kunt creëren. Met een echt orkest is dit makkelijker dan met samples.

Ik zou niet kanalen verschuiven tov elkaar. Je zou eerder eens kunnen kijken naar MS matrix plugins. Hiermee kun je het mono signaal anders bewerken dan het stereo signaal. Vaak kun je ook een bepaald deel van het spectrum wijder maken dmv fase verschuiving maar dit is altijd beter controleerbaar dan sporen te verschuiven tov elkaar.

Een goede plugin die ik altijd gebruik is BX digital EQ. Zeer uitgebreide EQ die in MS kan werken.

Eerst zou ik de instrumenten goed pannen zoals ze in een orkest zitten. Let er ook op dat de strijkers deels achter elkaar zitten waarmee je diepte kunt creëren. Met een echt orkest is dit makkelijker dan met samples.

Ikzelf werk met vst's. Ik neem aan dat dit inhoud (met hetgeen dat jij beschrijft) dat ik diverse sporen aan moet maken, waarbij de mate waarin ik pan de 'positie' van de strijkers bepaald? Dus stel (even hypothetisch) dat ik 3 rijen wil: 1e spoor pannen op 80% links + 80% rechts, 2e spoor 60% links + 60% rechts en de 3e spoor 40% links + 40% rechts? Hoe meer ik zou pannen, hoe 'verder' af de positie van de strijkers in het orkest zijn? Kloppen deze stellingen?

Ik zou niet kanalen verschuiven tov elkaar. Je zou eerder eens kunnen kijken naar MS matrix plugins. Hiermee kun je het mono signaal anders bewerken dan het stereo signaal. Vaak kun je ook een bepaald deel van het spectrum wijder maken dmv fase verschuiving maar dit is altijd beter controleerbaar dan sporen te verschuiven tov elkaar.

Een goede plugin die ik altijd gebruik is BX digital EQ. Zeer uitgebreide EQ die in MS kan werken.

Dat ziet er zeker interessant uit. Ik zie dat dit icm met een UAD kaart. Deze heb ik helaas niet. Zou je een andere kunnen adviseren die niet samen met een UAD kaart hoeft? 8)

Fabfilter is ook erg goed. Dr MS heb ik geen ervaring mee maar wel een lovend artikel gelezen in een Interface van dit jaar.

Persoonlijk gebruik ik BX op mijn master omdat daar ook een mono-maker op zit wat fantastisch is voor mastering. http://www.soundonsound.com/sos/jul07/articles/brainworx.htm

Ikzelf werk met vst's. Ik neem aan dat dit inhoud (met hetgeen dat jij beschrijft) dat ik diverse sporen aan moet maken, waarbij de mate waarin ik pan de 'positie' van de strijkers bepaald? Dus stel (even hypothetisch) dat ik 3 rijen wil: 1e spoor pannen op 80% links + 80% rechts, 2e spoor 60% links + 60% rechts en de 3e spoor 40% links + 40% rechts? Hoe meer ik zou pannen, hoe 'verder' af de positie van de strijkers in het orkest zijn? Kloppen deze stellingen?

Met pannen bepaal je de positie van jouw instrumenten in het links- rechts panorama.
*Met een korte delay gepanned tegenovergesteld aan het droge signaal, krijg je een nog wijdere stereo beeld.

Om de instrumenten in de diepte te plaatsen (verder naar achteren), gebruik je een combinatie van galm en EQ.
Meer galm (met kortere delay time) laat het instrument verder af klinken, terwijl minder galm (met iets langere DT) het signaal directer en dus dichterbij laat klinken.
De lengte van de galm zelf geeft de illusie van de grootte van de ruimte/zaal.
In combinatie met bovenstaande; hoe verder af je het geluid wilt plaatsen, hoe doffer je het dient te EQ-en. Dus scherpe signalen klinken dichtbij en doffere sounds klinken verder weg.

Met bovenstaande kun je dus elk signaal, in verschillende gradaties, naar links, naar rechts, upfront of verder weg laten klinken en zo een interessant, levendig, bijna visueel, geluidsbeeld neerzetten.

Succes.

*Met een korte delay gepanned tegenovergesteld aan het droge signaal, krijg je een nog wijdere stereo beeld.
.

Even er vanuit gaan dat TS met filmscore orchestrale muziek bedoelt zou ik dit absoluut niet doen.

Daarentegen....als de TS lekker met synths/samplers/losse instrumenten e.d. werkt...absoluut wel doen. Werkt super.

Met pannen bepaal je de positie van jouw instrumenten in het links- rechts panorama.

Om de instrumenten in de diepte te plaatsen (verder naar achteren), gebruik je een combinatie van galm en EQ.
Meer galm (met kortere delay time) laat het instrument verder af klinken, terwijl minder galm (met iets langere DT) het signaal directer en dus dichterbij laat klinken.
In combinatie met bovenstaande; hoe verder af je het geluid wilt plaatsen, hoe doffer je het dient te EQ-en. Dus scherpe signalen klinken dichtbij en doffere sounds klinken verder weg.

Met bovenstaande kun je dus elk signaal, in verschillende gradaties, naar links, naar rechts, upfront of verder weg laten klinken en zo een interessant, levendig, bijna visueel, geluidsbeeld neerzetten.

ik heb nu wat meer posts van je voorbij zien komen, maar complimenten hoor, je legt dingen goed en begrijpbaar uit! :okdan:

Even er vanuit gaan dat TS met filmscore orchestrale muziek bedoelt zou ik dit absoluut niet doen.

Daarentegen....als de TS lekker met synths/samplers/losse instrumenten e.d. werkt...absoluut wel doen. Werkt super.

Ik werk zowel met synths alsmede met orchestrale muziek. Eigenlijk zou ik erg graag de track even willen posten, zodat jullie mee kunnen luisteren. Ik weet alleen niet of dit kwaad kan, gezien ik het nummer binnenkort wil uitbrengen en er een videoclip voor geschoten wordt.. 8)

Hoe doe je dat? Elk kanaal dan een eigen reverb of doe je iets met een delay en een eq voordat het naar een send gaat met een reverb?

Back