Beeldscherm verkleurt door boksen

Het degaussen is het proces waardoor de monitor de interne magnetisering omkeerd. Dit gebeurt door een sterker magnetisch veld dan de veroorzaker toe te passen. De meeste moderne monitors hebben een degauss-spoel die automatisch wordt aangesproken wanneer je hem aanzet. De ietswat grotere modellen hebben ook een manuele degaussknop, waarover hiervoor al werd gesproken.

Dus, als je verkleuring hebt, en je hebt de degaussknop niet, dan kan je altijd proberen hem een uit en aan te zetten. Waar wel rekening mee moet gehouden worden is dat je niet te dikwijls vlak achter mekaar degaussed (staat ook meestal in de handleidingen van de CRT's) ... dit kan de monitor op den duur beschadigen.

Even een voordehandliggende randopmerking: TFT's (of DSTN's = oudere types LCD) hebben hier geen last van omdat zij op een totaal ander principe werken (geen straalafbuigingen zoals bij de gewone CRT's).

;)

:doei:

Origineel geplaatst door Hazes
pcies wat ik me ook afvroeg. Ken het knopje wel, maar wat is het technische verhaal erachter? Neem aan dat het niks met Martin te maken heeft.:)

Uit alle verhalen te lezen zoiets als demagnetiseren.
Iig een tool om die verkleuring op te doen heffen.

Michael.

Origineel geplaatst door Dimchord
Het metaal in de electromagneten van de monitoren kan wel degelijk permanent gemagnetiseerd worden.

Nope, het is altijd weer te verwijderen.. Alls je een metaal permanet wilt magnetiseren moet je dat doen als het metaal erg heet is zodat de molecuultjes makkelijk zich kunnen richten. Als het al koud is dan is het beetje restmagnetisme waar je het over hebt weer weg te halen (schok, temp, electriciteit)

ik heb een iiyama 19" visionsmaster en die heeft ook een functie waarmee je de kleurreinheid kan instellen voor iedere hoek van het scherm. Soms als ik de monitor verplaatst heb is het rechtsonder ineens allemaal paars ofzo, degaussen heeft dan geen zin, gewoon ff de kleurreinheid in die hoek aanpasssen en alles is weer perfecto.

Origineel geplaatst door mikemix
Uit alle verhalen te lezen zoiets als demagnetiseren.
Iig een tool om die verkleuring op te doen heffen.

Michael.

Dat kan ik ook gelezen ja (heb nl de basisschool afgemaakt :geslaagd: ). Vroeg me alleen af wat er dan precies gebeurt. De uitleg van Danny is daarin erg duidelijk - waarvoor vriendelijk dank.

Domme vragen...

Domme vragen...

Hallo,

Ik heb een paar, ongetwijfeld, domme vragen:

Ik heb gisteren m'n speakers aan weerszijden van de pc monitor gezet... niks mis mee toch? Lekker zitten in de 'sweet spot' toch? Blijkt dat m'n monitor allerlei rare kleurtjes krijgt vanwege de magnetische velden van de speakers... Maar als ik in de crib thread kijk, zie ik dat jullie allemaal de speakers naast de pc monitor hebben staan... hoe doen jullie dat met die kleurtjes? En kan het geen kwaad?

Het is vast honderd keer eerder gevraagd, maar een zoekfunctie leverde niks op...

HW

Aha! Erg bedankt voor de informatie... ik vindt het knap vervelend voor mezelf... heb ik eindelijk dat echte studio idee... hele dag bezig geweest met het verbouwen van me kamer... kan ik nwe speakers gaan aanschaffen... Het leven is kei- en keihard...

HW

Of nog beter ze op wat grotere afstand zetten en niet vlak naast je PC scherm ;) (maar als dat echt niet kan zit er idd niks anders op)

Origineel geplaatst door HanzZ
Aha! Erg bedankt voor de informatie... ik vindt het knap vervelend voor mezelf... heb ik eindelijk dat echte studio idee... hele dag bezig geweest met het verbouwen van me kamer... kan ik nwe speakers gaan aanschaffen... Het leven is kei- en keihard...

HW

je kan je bestaande best gebruiken en zelf afschermen.

Fuse heeft dat ook gedaan met zijn oude speakers, computerkast openschroefen, aan beide zeiden de platen naast je monitoren zetten en probleem opgelost :)

Sjiiiiiiit, dat ik hier zelf nooit eerder aan gedacht heb: ouwe zijbeplating van 'n gare kompjoeter-kast tussen m'n spiekers en m'n beeldschermen zetten..............

Hiero ook weer 'n probleem opgelost !!

Paar verkeersborden kan ook hoor.
Moet je alleen niet gesnapt worden.

Of in een andere kamer gaan zitten. Nu staan ze wat verder van de beeldschermen af.

Origineel geplaatst door fuse
Paar verkeersborden kan ook hoor.
Moet je alleen niet gesnapt worden.

Of in een andere kamer gaan zitten. Nu staan ze wat verder van de beeldschermen af.

Dit is dus 'n NOG BETER idee !! Kompjoeterkasten zijn zo saai.... Thnx fuse !
Ik heb nog 'n paar van die mooie, grote witte hondenbewakingsborden van de luchtmacht liggen. (zelf gejat bij welschap)
Die zien er vast gaaf uit tussen m'n gier !

Origineel geplaatst door stekke
Boksen tast meestal de kleur aan, stampen tast de stabiliteit aan, water erop leegkappen tast de algehele electronica aan en uit het raam gooien helpt het meestal wel volledig de IT wereld uit...

'k spreek uit ervaring ...

:D

Back