Wat gebruiken jullie als sequencer?

Terracide

Superheld
Even uitleg: heb vroeger veel muziek gemaakt en toen een heel veel jaar niet. Ik vond vooral mijn manier van muziek maken (achter de computer met Cubase , VST's en synths) erg uhm... saai? Iig was het niet dynamisch. Ik maakte dit: https://www.youtube.com/watch?v=gJC7WbG9oak

Ik ben daarna andere hobbies gaan doen, waardoor ik iig nu goed kan solderen. En toen ik toevallig een Arduino synthje tegenkwam bedacht ik me dat het leuk zou zijn om weer muziek te maken maar wel op een hele andere manier door alles zelf te bouwen en geen PC te gebruiken. Maar das nog best lastig om een hele compositie te maken want alles is dan live? Gebruiken jullie sequencers om complete nummers te maken of alleen maar patterns en die live te switchen tot een nummer? Sorry voor de n00b vragen ben er een beetje uit :doei:

Edit: ik zoek dus eigenlijk workflow advies. Hoe maak je een compleet nummer zonder PC?

Laatst gewijzigd:
met je sequencer maak je je patterns en dan via songmode je track arrangeren.
Zo werkt het "meestal" met hardware.
En als je meerdere toestellen gebruikt kan je ze syncen via midikabels en ze laten samenkomen in een mixer waar je dan ook de eq kan doen.
Of externe FX naar verschillende toestellen routen via die mixer.

met je sequencer maak je je patterns en dan via songmode je track arrangeren.
Zo werkt het "meestal" met hardware.
En als je meerdere toestellen gebruikt kan je ze syncen via midikabels en ze laten samenkomen in een mixer waar je dan ook de eq kan doen.
Of externe FX naar verschillende toestellen routen via die mixer.

Dank je :) Ik snap hoe een sequencer werkt maar mijn vraag is meer WELKE sequencers jullie gebruiken en op welke manier.

na de computer (die ik ook saai vond) ben ik de yamaha weg gegaan. qy8, qy70, rm1x, rs7000.
de rs7000 heb ik nog steeds en raak ik ook niet op uitgekeken (mede ook vanwege de sampler)
het mooie van deze machine is dat je m op allerlei verschillende manieren kan gebruiken, realtime, step, grid.. net wat je zelf prettig vindt. verder zitten er veel handige real time functies op zoals gate time, midi delay enz.
zelf gebruik ik m meestal in pattern mode, realtime loops inspelen van verschillende lengte en idd live switchen in de mix

@Soul C bedankt! Dus de rs7000 gebruik je als sequencer ... ik dacht zelf aan een MidiALF oid, Ik heb ooit een MV8000 gehad en daar kon ik ook niet aan wennen (was echt erg op PC gericht) en ik heb op het laatst ook nog een MPC2500 gehad, maar ook daaraan kon ik niet wennen. Ik kan wel prima werken met een stepsequencer, dat lijkt me dus wel erg koel om zo eens een heel nummer te maken....

+1 voor de RS7000.. hoe vaker ik em gebruik hoe meer ik em begin te waarderen. Zo lekker hoe je je arrangement onder je vingers hebt door de 'sections' en mute functies.
Het in de grid editen van midi vind ik erg goed werken.. Het geeft echt een goeie indicatie wat je aan het doen bent met die leds.. en ook de shortcuts voor snel navigeren, beluisteren van een stukje werken prettig. Zelfs in 32e quantisering of langere patterns scroll je er zo doorheen. :)

MV8800/8000 heb ik ook weleens zonder beeldscherm mee gewerkt.. is ook wel wennen met dat RGN in/out maar goed te doen.. Toch werkt de MV ondanks een groter beeldscherm minder prettiger als een RS.. mede door de steptoetsjes denk ik.

Ik wilde nog een QY700 opperen maar aangezien die geen gridsequencing en steptoetsen heeft valt die ook af.

Laatst gewijzigd:
Yamaha RM1x ... van staal.... met floppies! ;)

Begrijp overigens niet waarom Yamaha die RM1x/RS7000 serie doorzet in een gloedjenieuwe hardware sequencer MIDI/CVGate en USB... de basis van de RM1x en RS7000 zijn echt sublieme hardware sequencers met veel mogelijkheden tot realtime ingrijpen en live sequencen.

Geloof dat daar echt nog wel een goede markt voor is, mits ze niet teveel onzin erbij stoppen, de prijs goedhouden, en de goede basis houden zoals die was/is.

Idd Rm1x :) Vrijwel hetzelfde als de RS7000 als het op midi aankomt. Maar bij het opnemen van een track binnen een pattern 'staat de rest van je tracks op altijd op mute..

Ook ik heb een aantal hardware sequencers gehad.. mc303, rm1x, rs7000, xl7, mc50, maar ben begonnen met Cubase op de Atari.. maar heb voornamelijk Ableton gebruikt de afgelopen jaren.

Om weg te zijn van een computer is een hardware sequencer natuurlijk top.. maar qua ovezicht en gemak en qua editten is het onhandiger.

Daarom heb ik nu een Maschine. Je werkt dan op een hardware manier, maar kunt ook als een software sequencer werken. Hij heeft ook een dedicated step mode en kan patterns maken die lang kunnen zijn (16 maten of meer). Op de controller zit ook een midi in/out port en daar sequencer ik andere midi spul mee.

Mss is het voor jou ook interessante optie.. tweedehand kost een Maschine MK1 ook niet al te veel..

Oh.. en hij heeft een swing setting.. en heeft settings voor scales en chords..

Ik sta voor alles open :) Ik ben alle opties die worden genoemd aan het bekijken. Ik ben nog wel wat hardware aan het bouwen, komt een Shruthi en een Anushri bij die ik ga bouwen dus die moet wel goed kunnen aansturen. Dat is wel een vereiste.

Maschine is een leuk ding, alleen wel weer echt een midi controller... ik zoek echt iets standalone.

Qua meer controle hebben is Ableton met een controller TOV Cubase dan misschien ook iets om naar te kijken. Of met Touchable de iPad app.. werkt ook best goed.
De stepsequencer met een Push1 werkt ook erg lekker.. maar oke dit is toch weer samen met software.. :)

Hieronder iets met drums maar de melodische stepsequencer is ook erg tof :)

Ik ken Ableton. Vroeger toen ik nog optredens deed mixte ik alle nummers vanuit cubase naar loops en die loops gebruikte ik dan in Ableton. Ik snap dat standalone wat meer spartaans aanvoelt maar het idee om bevrijdt te zijn van een computer is voor mij ook veel waard.

Yamaha RM1x ... van staal.... met floppies! ;)

Begrijp overigens niet waarom Yamaha die RM1x/RS7000 serie doorzet in een gloedjenieuwe hardware sequencer MIDI/CVGate en USB... de basis van de RM1x en RS7000 zijn echt sublieme hardware sequencers met veel mogelijkheden tot realtime ingrijpen en live sequencen.

Geloof dat daar echt nog wel een goede markt voor is, mits ze niet teveel onzin erbij stoppen, de prijs goedhouden, en de goede basis houden zoals die was/is.

Squarp Pyramid... van staal... met SD! ;)

... en MIDI/CVGate en USB...

De traditionele "groten" zijn ermee gestopt omdat een tijdje geleden 99% op de laptop is overgestapt. Die verkopen nu alleen nog rompler keyboards voor coverbands en flauwe afkooksels van hun "greatest hit" synths... Gelukkig is er al enkele jaren een kleine maar innovatieve tegenstroom bezig...

Ik ben RS7000 gebruiker van het eerste uur..
Nog steeds gebruik ik hem, ondanks sommige quircks.

Wat nog niet genoemd is zijn de "scene" en "mute" preset buttons. Echt super krachtig.

Ik zou niet meteen zeggen dat het een simpel ding is om te leren hoor.
Maar als je doorzet heb je een superbak voor de hele song.

Ehx clockworks voor de drumpads om een beat te maken eventueel. Bas speel ik met de hand op de voyager oldschool.
Op -1 heeft ingebouwde sequencers. Voor de melodieen en een ehx 16 second delay als looper aka multitracker en als t was is neem ik t op met een portable zoom recorder en dat gaat uiteindelijk de computer in

Alleen hardware en te veel om hier op te noemen dus zie de website. Live heb ik dit jaar voor het eerst in 25 jaar weer eens een enkele sequencer gebruikt, die van de Korg Kronos, voor het eerst inclusief audio, waardoor ik bepaalde synths niet mee hoefde te nemen. Dat beviel prima.

Back