Wat gebruiken jullie als sequencer?

Eerst gebruikte ik Renoise in de studio en de RS7000 live, wat eigenlijk zeer goed beviel. Helaas kreeg de RS7000 de bekende problemen en had ik ook wel zin in een hardware sequencer die ik zowel in de studio als live kon gebruiken, en dat is de Cirklon geworden.

Jammer dat Yamaha de RS7000 (en RM1X, for that matter) nooit verder heeft ontwikkeld, dat had zomaar menig Korgje of modern hipster pseudo boetiek spul flink kunnen doen verbleken.

Voor wat betreft workflow; de Cirklon werkt eigenlijk hetzelfde als een tracker zoals Renoise; je maakt wat patterns en saved dat in scene 1. Dan maak je weer wat nieuwe patterns, mute een paar andere en saved dat als scene 2, en dan doe je dat nog een paar keer totdat je genoeg scenes hebt om een song mee te arrangeren. Je kunt dat arrangeren handmatig doen, semi handmatig (dat de scene loopt totdat jij zegt dat 'ie naar het volgende scene moet) of vol automatisch (waarbij je vantevoren precies aangeeft welke scene wanneer moet spelen en hoe vaak 'ie moet loopen). Eigenlijk vrij eenvoudig allemaal. Enige wat niet kan (geloof ik), is een (semi)handmatige song opnemen om die vervolgens te bewerken tot een vol automatische song.

Laatst gewijzigd:
Een cirklon lijkt me ook wel wat. heb vroeger op de amiga met OctaMED en protracker muziek gemaakt, trackers zijn cool :) maar voelt het dan weer niet als een pc?

@exoterrestial wat moet je met 4 x een rm1x ? Gebruik je die echt tegelijk?

Nah, het voelt echt wel als hardware. Dat maken van al die patterns en scenes kun je doen zonder de sequencer 1 keer te stoppen. Je vroeg naar het arrangeren van een song, en das natuurlijk altijd een beetje eenvoudig werk. Het leuke van hardware sequencers, Cirklon of RS7000 of wat dan ook, is naar mijn idee dat je in een soort flow zit terwijl je je patterns aanmaakt, en dat de interface intuïtief genoeg is om je daar niet uit te trekken. Dat je weet onder welke knop wat zit en je niet het idee hebt dat je steeds maar op die spatiebalk hoeft te drukken en naar je muis hoeft te grijpen als je een paar wijzigingen wil programmeren of kopiëren.

Eerst gebruikte ik mn electribe emx, daarna mn mpc1000 en nu mn octatrack (in combinatie met de mpc). Heb het wel geprobeerd met de pc (renoise / fassttracker) maar had voortdurend latency problemen dus was daar wel klaar mee. Verder heb ik persoonlijk liever hardware, ook omdat ik graag live wil optreden (en dan wil ik absoluut geen pc/laptop in de buurt hebben).

Hoi,

Nopes, ik ben als het goed is niet in het land:)

Jammer, had jouw ervaringen en workflow wel graag gedeeld gezien.

Niet zoet geweest, laatste dagen? Je kan he vanavond ook verstoppen, vindt Piet je vast niet... ;)

Ik werk >60 uur per week met een computer. Muziek wil ik dan zonder scherm maken.

Een QY700 gehad. Mooie sequencer voor akkoord gedreven muziek maar miste een hoop real-time tweak mogelijkheden (note lengths van een arpeggiator) en switchen tussen verschillende delen was wat lastiger. Maar een fijne bak.

MC-202. Spartaans. Geen slide en accent uit zonder modificatie (de MC-4 en 8 hebben dat wel (soms met een expander module)), maar wel een strakke CV sequencer.

TR-626. Interne geluiden soms wel bruikbaar, maar meer gebruikt voor triggers (vaak gebruik ik claves als tweede puls trigger), tape sync uit, MIDI sync uit, MIDI noten voor de Vermona, pad triggers voor de DSM200 etcetera.

Ik gebruik nu een ASR-10 voor MIDI en sample sequencing er bij. Dat gaat wel prima aangezien ik niet met hoge verwachtingen begon.

Waar ik ooit nog mee zou willen werken:
- Yamaha SU700 of die Electribe Sampler van Korg voor pattern driven sampling spul
- Yamaha RM1x als een soort luxe arpeggiator
- Yamaha RS7000 als een vervanger voor de QY700 die wat meer pattern driven is
- Cirklon

@exoterrestial wat moet je met 4 x een rm1x ? Gebruik je die echt tegelijk?

Jep.
Midi out van m'n master keyboard gaat naar een A880 midi splitter.
Deze gaat naar 4 x RM1X.
3 van de 4 RM1X gaan naar elk een midi merger/splitter (Opcode Studio 5 LX) en deze gaan elk naar allemaal hardware. De 4e RM1X hou ik voor z'n eigen klanken en die z'n midi out clock gaat naar een computer waar vst's op draaien.
Zo simpel kan het leven zijn :D.

Cheers,
Exo. :mega:

Ik gebruik ableton puur als midi sequencer in mn verder volledig uit hardware bestaande studio. Ik gebruik daarvoor 2 Expert Sleepers modules (es-4 en ESX8MD) in een doepfer mini case die mij 8 rete strakke en volledig functionele midi poorten geven (uit te breiden naar 16 nog).

Heeft een hoop onderzoek en tijd gekost maar dit was uiteindelijk wel precies waar ik naar opzoek was, heb ook een MPC1000 gehad maar het was me niet intuitief genoeg uiteindelijk - ik was immers zo gewend aan ableton na een aantal jaar. Nu heb ik the best of both worlds!

zo'n rm1x heeft een koele sequencer. Ik heb een aantal filmpjes bekeken ik denk dat ik het daar eens mee ga proberen. Vraag me wel af hoeveel synths ik kan gebruiken voor zo'n bakkie er gek van wordt maar dat zie ik wel even aangezien ik toch nog niks heb wat werkt ;)

En ik hou mijn ogen open voor een cirklon, das ook ook vet ding alleen nu even boven budget als ik wil dat mijn vrouw me niet verlaat....

Top ik moet er nog wel 1 vinden liefst met 1.3 firmware , maar kan die eproms ook zelf branden dus als de prijs goed is ;)

En ik ga ook eens zoeken naar een kit van een Midi Seq v4 das een soort poormans cirklon.

Ik geloof dat niet iedereen hier door heeft dat dit topic onder modulaire synthesizers staat... Of gebruiken jullie allemaal een midi cv converter?

Ik geloof dat niet iedereen hier door heeft dat dit topic onder modulaire synthesizers staat... Of gebruiken jullie allemaal een midi cv converter?

Dat was mij inderdaad ook opgevallen. Maar een zoektocht naar een geschikter subforum leverde geen resulaten op :). Het subforum "Sequencing" staat in de software categorie.

Idd , ik wist ook even niet waar ik het moest laten want het gaat me juist om hardware sequencing ipv software. Moeilijk....

rm1x is een te gekke sequencer, ga je geen spijt van krijgen ! als je er een op het oog hebt, check wel goed of alle switches nog ok zijn..

de enige keer dat ik m gek kreeg was toen ik een pattern van 80 bars probeerde in te spelen.. toen ging ie op tilt en was ik alles kwijt en moest een factory reset doen

Back