Met hoeveel dB compressen jullie?

Op de master bus ben ik erg voorzichtig met compressie geworden; het is super-eenvoudig om je mix te laten veranderen in onsamenhangende soep zonder ballen. Ik gebruik meestal een combinatie van VCA en Vari-Mu compressors, en laat de gain reduction niet voorbij de -3dB komen (danwel direct, danwel door het sterker gecomprimeerd signaal te blenden met het origineel).

Hier zo min mogelijk compressie eigenlijk. ik heb op mn masterbus wel 3 compressors achter mekaar hangen, die allemaal een heel klein beetje compressen. Zijn 3 verschillende compressors. Een STC8 voor het pompende, dan een Phoenix voor de tube sound, en een SMC2 voor de multiband compressie, en soms nog een Maxxbcl voor als t echt PLAT moet.

Die chain heb ik er eigenlijk altijd op hangen, en mix gewoon met die chain aan, dus dat klinkt altijd...

Er zijn twee soorten compressie:
1: als effect. (pompen, sidechaining, beat-shaping enz.)
2: compessie als mastering tool.

Mij is ooit verteld door iemand van een mastering studio dat dubbele compressie (bijna) alltijd lelijk is.

Dus als je de mastering over laat aan iemand anders is het niet slim om zelf compressie op je master te zetten.

Als je wel zelf gaat masteren is compressie op de eindmix ook niet altijd nodig.
Het kan zachtere passages harder maken of de eindmix meer in volume gelijk krijgen maar dit is meer iets voor muziek van singer-songwriters en niet het electronische geweld dat hier doorgaans de revue passeert.. bovendien kan je ook veel met 'volume-automation' oplossen.

Mij is ooit verteld door iemand van een mastering studio dat dubbele compressie (bijna) alltijd lelijk is.

Dat zou ik als enorm kort door de bocht typeren. Een typisch product uit de popfabrieken van de afgelopen 30 jaar, uitgemixt op bijvoorbeeld een SSL-tafel, heeft altijd meerdere lagen compressie: Zowel op individuele kanalen als op de bus. Dat is voordat de masteraar er met zijn tengels verder aangezeten heeft met meer compressie en een limiter.

Ik kan je in ieder geval verzekeren dat stapeling van subtiele compressie op de 2bus door een transformer-driven VCA compressor voor het opstrakken en een buizenwarme vari-mu voor het opwarmen en afschuren niet lelijk klinkt. Beter resultaat dan de equivalente hoeveelheid gain reduction uit éen van beiden halen.

Ik heb nooit compressie gebruikt. Ja, op m'n werk om een PA heel te houden door het ding meer als limiter te gebruiken of als volume knop, of om een DJ een beetje te helpen. Kleuren doen ze altijd. Drawmer heeft een fijne eind kleur op de mix vind ik.

Maar verder, tafel heeft schuifjes en knopjes. Ik zit daar altijd aan. Om nou ergens in het signaalpad nog een compressor te hangen als je een input gain, EQ met shelf op iedere band, en een fader van 10 cm hebt is voor mij een beetje te gek, en niet nodig. Dan maar een zachtere eindmix. Dan zet je je iPod maar wat harder :D

Inderdaad DRe. Elke situatie is anders.
Live weergave of studio-opname, welk soort van instrument, met hoeveel zijn ze, tegelijk of afzonderlijk, muziekstijl, type van sound dat je wil bereiken, etc, etc, etc...
Daarbij komt nog dat bijna elke compressor zich anders gedraagt.
Er bestaat zomaar geen pasklaar antwoord op deze vraag.
Trial and error. Luisteren en afwegen, laten rusten en enkele dagen erna opnieuw beluisteren...

Cheers,
Exo. :mega:

Er zijn twee soorten compressie:
1: als effect. (pompen, sidechaining, beat-shaping enz.)
2: compessie als mastering tool.

Dus als je de mastering over laat aan iemand anders is het niet slim om zelf compressie op je master te zetten.

Als je wel zelf gaat masteren is compressie op de eindmix ook niet altijd nodig.
Het kan zachtere passages harder maken of de eindmix meer in volume gelijk krijgen maar dit is meer iets voor muziek van singer-songwriters en niet het electronische geweld dat hier doorgaans de revue passeert.. bovendien kan je ook veel met 'volume-automation' oplossen.

Ik hoor vaker dat "compressie op je masterbus" niet slim is als het nog naar een mastering studio moet.

Maar ik denk dat je t goed moet interpreteren. Ik heb met collega producers wel eens gesprekken over tracks. Dan word er gezegd: VEEEEEL te veel dit of VEEEEL te weinig dat. En dan is het je eigen interpretatie die t groot of juist klein maakt. Een zeer doorgewinterde top producer praat over VEEEEL te veel als iets 0.2 db te hard gecompressed word. Een beginner kan misschien praten over 6 db compressen. Dus: praat iemand in "Meters" of in "Millimeters" in beide gevallen betekent veel iets heel anders.

Ik ondervind elke dag dat de compressie en eq chain op mijn masterbus voor mij perfect werkt. Heb nog nooit een masteringstudio gehad die me zonder die chain een master kon sturen die dezelfde sound had. Dus is die chain een onderdeel van de sound. Evengoed komt er een master uit die nog meer dan voldoende headroom heeft, en daar gaat het om.

Ik hoor vaker dat "compressie op je masterbus" niet slim is als het nog naar een mastering studio moet.

Maar ik denk dat je t goed moet interpreteren. Ik heb met collega producers wel eens gesprekken over tracks. Dan word er gezegd: VEEEEEL te veel dit of VEEEEL te weinig dat. En dan is het je eigen interpretatie die t groot of juist klein maakt. Een zeer doorgewinterde top producer praat over VEEEEL te veel als iets 0.2 db te hard gecompressed word. Een beginner kan misschien praten over 6 db compressen. Dus: praat iemand in "Meters" of in "Millimeters" in beide gevallen betekent veel iets heel anders.

Ik ondervind elke dag dat de compressie en eq chain op mijn masterbus voor mij perfect werkt. Heb nog nooit een masteringstudio gehad die me zonder die chain een master kon sturen die dezelfde sound had. Dus is die chain een onderdeel van de sound. Evengoed komt er een master uit die nog meer dan voldoende headroom heeft, en daar gaat het om.

Ik zou ook een versie zonder masterbus eq en compressie meesturen naar de masteraar. En dan als bijschrijft bij de wel masterbus ge eq-ed en compressed versie: Zo wil ik het ongeveer een beetje hebben. Geheid dat zij betere spullen speciaal daarvoor hebben. Althans als het geen software masteraar is.

Verder is GR relatief. 6 db kan prima klinken als het een open track is. Als alles vol gepropt is kan dat weer teveel zijn. Maar open deur dit.

Ik zou ook een versie zonder masterbus eq en compressie meesturen naar de masteraar. En dan als bijschrijft bij de wel masterbus ge eq-ed en compressed versie: Zo wil ik het ongeveer een beetje hebben. Geheid dat zij betere spullen speciaal daarvoor hebben. Althans als het geen software masteraar is.

Verder is GR relatief. 6 db kan prima klinken als het een open track is. Als alles vol gepropt is kan dat weer teveel zijn. Maar open deur dit.

Als het al naar een masteirng studio gaat, dan gaat er een referentie mix mee natuurlijk. Maar nooit zonder mijn chain.

En ja, zeker weten dat zij in ieder geval geen NOG betere spullen daarvoor hebben. Hooguit meer kennis, aangezien ik maar een boer-die-produceert ben.... hahaha.

Slechts een paar op de 80 producties per jaar komen trouwens inderdaad bij een masteringstudio terecht. De rest voldoet meer dan prima zoals het uit het project komt... ;)

Als het al naar een masteirng studio gaat, dan gaat er een referentie mix mee natuurlijk. Maar nooit zonder mijn chain.

En ja, zeker weten dat zij in ieder geval geen NOG betere spullen daarvoor hebben. Hooguit meer kennis, aangezien ik maar een boer-die-produceert ben.... hahaha.

Slechts een paar op de 80 producties per jaar komen trouwens inderdaad bij een masteringstudio terecht. De rest voldoet meer dan prima zoals het uit het project komt... ;)

Dan ben ik wel benieuwd naar wat voor chain je hebt.

En ja komt er weinig bij de masteraar terecht? Zeker de vaste producer van pierre kartner jij.

:D

Sorry weet niet waar dit nu weer vandaan komt. 8o)

Het maakt dus niet uit hoeveel melk je bij je cornflakes doet maar als je het eenmaal hebt uitgescheten hoef je er geen melk meer bij doen.. Stuur je poep naar de masteraar, die heeft veel betere melk die hij er dan bij doet voor een nog smeuiger geheel.

Dan ben ik wel benieuwd naar wat voor chain je hebt.

En ja komt er weinig bij de masteraar terecht? Zeker de vaste producer van pierre kartner jij.

:D

Sorry weet niet waar dit nu weer vandaan komt. 8o)

Hahahahaha. Ik had de zak chips en de cola al klaar gezet... Nee, niet de vaste producer van Pierre Kartner. Je zit er niet ver naast, dat wel.

Mijn vaste mastering chain doet er niet zoveel toe, de mixen zijn al redelijk goed voor ze er in gaan. Maar dit hangt er standaard op:

Cranesong STC8
Thermionic culture the Phoenix
Cranesong Ibis
Tubetech SMC2B
Waves Maxxbcl

En wat software limiters er tussen om de pieken wat onder controle te houden. Wat er uit komt is een mix die meer dan genoeg dynamiek heeft om met een limiter nog een keer helemaal plat te slaan als dat moet....

Hahahahaha. Ik had de zak chips en de cola al klaar gezet... Nee, niet de vaste producer van Pierre Kartner. Je zit er niet ver naast, dat wel.

Mijn vaste mastering chain doet er niet zoveel toe, de mixen zijn al redelijk goed voor ze er in gaan. Maar dit hangt er standaard op:

Cranesong STC8
Thermionic culture the Phoenix
Cranesong Ibis
Tubetech SMC2B
Waves Maxxbcl

En wat software limiters er tussen om de pieken wat onder controle te houden. Wat er uit komt is een mix die meer dan genoeg dynamiek heeft om met een limiter nog een keer helemaal plat te slaan als dat moet....

Ja ik ben ook wel van chips en cola. We moeten het wel lollig houden :)

Maar nice hoor die chain. Dat is wel echt serieus ja. Als je een goede aangepaste ruimte heb dan kan dat wonderen verrichten en begrijp ik dat je geen versie zonder masterchain aanlevert. En dat je vaak ook geen masteraar hoeft te zien is ook gewoon handig.

Enige wat ik soms doe is met de standaard uad plugs aan de gang gaan. En vroeger met zo'n t-racks mastering plugin. Maar ik moet gewoon weer muziek gaan maken.

Ja ik ben ook wel van chips en cola. We moeten het wel lollig houden :)

Maar nice hoor die chain. Dat is wel echt serieus ja. Als je een goede aangepaste ruimte heb dan kan dat wonderen verrichten en begrijp ik dat je geen versie zonder masterchain aanlevert. En dat je vaak ook geen masteraar hoeft te zien is ook gewoon handig.

Enige wat ik soms doe is met de standaard uad plugs aan de gang gaan. En vroeger met zo'n t-racks mastering plugin. Maar ik moet gewoon weer muziek gaan maken.

Thanks. Je bent welkom om een keer op de "cola met chips" te komen (lees: koffie). Dan weet je meteen waar veel van Pierre Kartner muziek vandaan komt... hahahaha.

T gaat onder de streep inderdaad maar om 1 ding: goede muziek maken!

Dan weet je meteen waar veel van Pierre Kartner muziek vandaan komt... hahahaha.
Smurfenland? :D
Die smurfen zijn toch al zo gecomprimeerd...

Ik benop zoek geweest naar de oorsprong van de compressor. Het schijnt uit de radio wereld te komen en is daarna in de platenindustrie terecht gekomen. Volgens AVID is de eerste compressor door Telefunken gemaakt.
De compressor wordt nu voor geheel andere doeleinden ernaast gebruikt, zoals een andere sound.
Mijn vraag is: hoe lang hou je die "andere sound" uit? Als ik soms naar Nederlandse radio of TV luister en je gaat naar een BBC(waar het ook flink wordt gebruikt) dan merk je dat het een kwestie van smaak is. Het wordt wel vermoeiend om naar die compressors(ipv het geluid) te luisteren.

Ik benop zoek geweest naar de oorsprong van de compressor. Het schijnt uit de radio wereld te komen en is daarna in de platenindustrie terecht gekomen. Volgens AVID is de eerste compressor door Telefunken gemaakt.
De compressor wordt nu voor geheel andere doeleinden ernaast gebruikt, zoals een andere sound.
Mijn vraag is: hoe lang hou je die "andere sound" uit? Als ik soms naar Nederlandse radio of TV luister en je gaat naar een BBC(waar het ook flink wordt gebruikt) dan merk je dat het een kwestie van smaak is. Het wordt wel vermoeiend om naar die compressors(ipv het geluid) te luisteren.

Poeh, naar mijn smaak is de BBC toch wel beter dan de NLse geluidsbewerking. En dan doel ik voornamelijk op de NOS.. Wat een ramp. Het journaal is vaak niet te volgen door de zeer grote volume verschillen tussen reports en de presentator. Ik denk dat er gewoon een of andere stagair achter het board zit enzo met de verkeerde settings..:D brr. Bij de buitenlandse zenders is dat dus veel beter, evenals de radio..

Thanks. Je bent welkom om een keer op de "cola met chips" te komen (lees: koffie). Dan weet je meteen waar veel van Pierre Kartner muziek vandaan komt... hahahaha.

T gaat onder de streep inderdaad maar om 1 ding: goede muziek maken!

Cool! hou ik je aan. Gezellig :)

Het 'radiogeluid' is meestal niet gewoon een compressortje, maar een vrij harde limiter, vaak ook multi-band. Dit was in eerste instantie een manier om het zendsignaal te kunnen boosten zonder een sterkere antenne, maar er zijn zeker radiostations die het later ook zijn gebruiken voor een 'sound'. En de Nederlandse smaak van radiomakers neigt inderdaad naar mijn gevoel ook wat te veel naar "platslaan, dubbelvouwen en weer platslaan, als een katana".

Zolang je niet overdrijft is compressie een prima stuk gereedschap.

Back