tweedehands prijzen van recente gear

Dave Mech

Ouwe rot
Goedemorgen beste mensen!

Geen gezanik, maar een oprechte vraag:

Hoe zit het precies met tweedehands prijzen van relatief recente synths? Ik zie zeer regelmatig topics voorbij komen waarin men een tweedehands apparaat voor 10% onder de nieuwprijs aanbiedt , en soms nog half verontwaardigd is als niemand daar op in gaat. Nu snap ik dat als een synth er z.g.a.n. uit ziet, dat je liever niet teveel verlies maakt, maar is het niet nogal onrealistisch om zulke bedragen te vragen? Op zijn minst een beetje een gek verhaal natuurlijk. Ik koop zelf de boel dan liever nieuw voordat ik iemand een dergelijk onrealistisch bedrag in de handen druk voor een gebruikt apparaat, vlekkeloos of niet.

Zijn er echter dus mensen die dit soort aankopen wel doen? Bijvoorbeeld puur omdat een paar weken wachten op een nieuwe te lang duurt ofzo?
Er wordt allerlei leuk spul aangeboden, maar erg vaak gaat men max 10% onder de nieuwprijs zitten. Wat heb je daar nu aan als koper, en waarom werkt dit überhaupt? Werkt het überhaupt? Of is het gewoon hopen op mensen met weinig verstand van zaken en een te dikke portemonnee?

Nogmaals, niet als rant bedoelt, ik ben oprecht benieuwd naar ieders beweegreden om dit soort aanbiedingen/aankopen te doen, omdat ik niet precies begrijp of dit altijd al zo is in synthland (ben pas net aan hardware synths begonnen), of is dit iets van 'tegenweurdig'?

Als de verkoper m dringender kwijt (gaat) willen en niemand koopt m aan -10% zakt deprijs of houdt de verkoper m bij. Moeilijker is het niet toch.
Als de prijzen vd nieuwe dalen of stijgen scheelt dat natuurlijk ook in de prijs die de verkoper "verkocht" krijgt.
En ja, ze dalen soms 5 a 10% maar als de dollar nog eens 25 % stijgt zie je de moogs weer van 1299 naar 1699 gaan :-"

Nou, het gaat me niet zozeer om prijs dalingen/stijgingen van nieuwprijzen en hoe de tweedehands markt daar op reageert. Het gaat me meer om het dat sommige (best veel eigenlijk) mensen een synth die nieuws 1800 euro kost voor 1700 tweedehands online zetten. Dat ze uiteindelijk wat zullen dalen met de prijs, lijkt me logisch, maar waarom probeert met het überhaupt?

Werkt dat serieus? Zijn er mensen die dat minimale verschil neertellen voor een tweedehands apparaat? Ik koop regelmatig spullen via MP enzo, maar het valt me nu pas op eigenlijk dat vooral bij synthesizers dit soort wazige bedragen voor tweedehands spullen worden gevraagd. Zo heb ik regelmatig een Minibrute te koop zien staan voor 250 euro tweedehands. Bedoel, what the heck? Ding kost 275 nieuw :)

het is altijd lastig in te leveren na een (impuls) aankoop.

20-30% van de nieuwprijs af lijkt mij realistischer. 10% korting weegt in de regel niet op tegen voordelen van nieuw kopen (directe garantie, terugsturen binnen 60 dagen, alles compleet, nieuw...)

Een nieuwe minibrute voor 275 euro? Ik dacht het niet.

Dat had natuurlijk micro moeten zijn.

het is altijd lastig in te leveren na een (impuls) aankoop.

20-30% van de nieuwprijs af lijkt mij realistischer. 10% korting weegt in de regel niet op tegen voordelen van nieuw kopen (directe garantie, terugsturen binnen 60 dagen, alles compleet, nieuw...)

Jep mee eens. Daarom. Dit zullen mensen die zulke bedragen vragen toch ook moeten kunnen bedenken.

Ik vind het vooral zonde dat het blijkbaar normaal aan het worden is. Maakt het steeds minder aantrekkelijk om nog eens iets via marktplaats aan te schaffen als het op dit soort items gaat, zeker gezien alle risico's die het met zich meebrengt als koper.

Wat me wel opvalt is dat vooral bij de wat stevigere nieuwprijzen mensen graag 95% van het nieuw bedrag terug willen zien..
Bij lage bedragen is het meestal meer 20-30%.

Het hangt denk ik ook af van de status van de aanbieder, voor zover je die kan vaststellen.
Voor mijn gevoel is er op dit forum wel een aantal mensen waarbij 'als nieuw' dan ook echt als nieuw is en waar sprake is van een adequate levering/afhandeling. En dan zou er een voordeel kunnen zijn (garantie staat ook niet op naam toch en moet wel mee over kunnen voor de resterende duur, wellicht in de buurt).

Maar De Mens&DePrijs blijft een grillig iets en uiteraard voer voor discussie.
Soms zie je echt aftandse/incourante shit aangeboden worden (denk Emu hardware samplers/Roland alles onder de D50) voor hoge begin prijzen. Of mensen die de prijs eerst naar beneden bijstellen en dan vervolgens 'for no apparant reason' de prijs plotseling gaan verhogen.
Nu ja, daar gaat het hier allemaal niet over.

Het blijft natuurlijk een vrije wereld, en niemand wordt gedwongen, dus verbazing is eigenlijk het enige dat rest.

Het is een rare wereld. Ik zette spul te koop aan redelijk hoge prijzen,,dacht ik. Sordt telkens overspeold met niet afbiedende mensen. Alles is dus vlot verkocht...
Ik denk dat men op MP er al snel 50 a 100 euro marge voor het ziekelijk afgepingel bijtelt. En idd, het lijkt alsof je vlot van dingen tot 250 afgeraakt. Dus microbrute en microkorg enz. De minibrute was moeilijk te slijten.
Soms doen winkels acties en zijn 2e hands vraagprijzen totaal gestoord ivm de tijdelijke actie nieuw.
Ik gok dat nieuw = 30 procent winst en 21 % btw daarop. Winkels kunnen dus flink snoeien in de prijs als ze willen tov all incl prijs. En dat doet je als 2e handsverkoper soms das om.
Bs2 zag ik al voor 333 euro te koop. Rytm voor 1150 nieuw. Daar koop je m anders 2e hands voor. En week later staat de boel resp terug 419 en 1599?
Tja

Het blijft natuurlijk een vrije wereld, en niemand wordt gedwongen, dus verbazing is eigenlijk het enige dat rest.

:okdan:

Vind het in sommige gevallen begrijpelijk dat iemand niet heel ver onder de nieuwprijs gaat zitten. Wachttijd voor een nieuwe, pas een week oud, dat soort dingen.

Leuk om hier eens andere meningen over te lezen:).

Wat mij trouwens ook opvalt - en hoewel ook dat eigenlijk een ander onderwerp is - is dat de Belgische prijzen doorgaans hoger zijn en volgens mij ook betaald worden. Ik heb dat nooit goed kunnen verklaren. Ik kan met niet goed voorstellen dat er sprake is van een mindere synthdichtheid in België.

Ik ben doorgaans meer verward over het feit dat er mensen zijn die btw rekenen over tweedehands spul. Ik zie de toegevoegde waarde niet, en al zeker niet de volle 21%? Met vintage kan ik me er al wat meer bij voorstellen, servicebeurt, modificaties etc.

Nieuw spul is voor mij niet interessant tweedehands te kopen om eenzelfde reden, koop als bedrijf en betaal dus geen btw bij winkels. Inderdaad geregeld goedkoper dan tweedehands aanbiedingen alhier. De marktplaats is vnl voor vintage.

Ikea is ook duurder in België. "Omdat de markt het verdraagt" hoor je dan. Geldt trouwens voor meubels algemeen. Het is geen toeval de de vlaming allemaal in Hulst gaat shoppen.
Zwijgen we nog over de supermarkt: in NL is eten en drinken veel goedkoper. Idem uit eten.
Een Sherman filterbank kom je dan weer makkelijker in België tegen.

Uit-eten in NL goedkoper Klinkske??
Wow, en ik dacht dat ik het hier al achterlijk duur vond.. Maar je zal het wel niet over de randstad hebben. :)

Uit-eten in NL goedkoper Klinkske??
Wow, en ik dacht dat ik het hier al achterlijk duur vond.. Maar je zal het wel niet over de randstad hebben. :)

In Zeeland kan ik met 't vrouwtje eten voor minder dan 100 euro. Dat lukt in Antwerpen al lang niet meer. is al snel 20% meer. Meestal, toegegeven, is 't in België wel meer verzorgd, maar in NL is 't vaak veel gezelliger.

Ik moet 't nakijken, maar tijdje terug waren meubelen in ikea breda echt goedkoper dan wilrijk… Kon je online al zien, en nee, dat was niet omdat jullie dan 19 - 19,5 - 20% btw hadden en wij 21 - was veel groter verschil.

Back