Basstrap (plaatsen van)

mickroxxnl

Nieuwkomer
Gegroet allemaal!

Ik heb een vraagje over het plaatsen van basstraps.
Ik heb een kamer met een plafon hoogte van 2,60 m. Nu heb ik 6 basstraps van 1m bij 20 cm. Ik kan niet de volledige 2,60 meter dekken hiermee. Waar kan ik de basstraps het beste plaatsen? Het betreft een vierkante kamer van 3,5 m lang bij 2,5 breed. :kroon:

je kan dus net geen 3 staande hoeken doen.. ik zou eerst de staande hoeken achter je luister positie doen. 2 per hoek en dan 20 cm boven de vloer open houden.
Nog 2 erbij en je kan de goeden voor je luister positie doen.

http://forums.musicplayer.com/ubbthreads.php/topics/2678251#Post2678251

Dit is een topic van mij van een tijdje terug op een forum van Ethan Winer. Inmiddels is mijn studio af en ik ben meer dan tevreden. Ethan is een absolute autoriteit op dit vlak. Neem het van me aan of google maar eens op zijn artikelen,check dat forum, check zijn website, check de website van zijn bedrijf etc. etc. Als je meer wilt leren over het akoestisch behandelen van je studio dan is "Ethan Winer" echt een geweldige zoekterm.

Having said that, basstraps zijn inderdaad het effectiefst in de hoeken. Met jouw opties zou ik ook de twee hoeken achter je eerst doen met 2 stuks per hoek. Dat je 20 cm speling hebt is niet erg. Hou je er twee over voor een van de twee hoeken voor je. Bass is omnidirectioneel dus in principe is het niet erg dat je drie van de vier hoeken behandelt (dat resulteert niet in a-symmetry, wat bij mid en hoge tonen wel een groter probleem oplevert, en Ethan bevestigt dat in bovengenoemd topic).

Wellicht dat je later die vierde hoek en vloer-muur en plafond-muur hoeken kunt aanpakken. Qua basstraps is de stelregel simpel: hoe meer hoe beter.

Back