Yamaha Montage

Ziehier de nieuwe rompler van Yamaha:

imgext.php

The Montage, available in 61-, 76- , and 88-key configurations, features the Motion Control Synthesizer Engine, a powerful and intuitive way to interact with and control sound. The Motion Control Synthesizer Engine controls two iconic Sound Engines:

1) Advanced Wave Memory 2 (AWM2) and FM-X. Compatible with previous generation Motif libraries, the AWM2 engine is exponentially more powerful than the previous Motif XF flagship with nearly ten times more wave memory, integrated flash, double the effects, and twice the polyphony.

2) Joining the powerful AWM2 engine is FM-X. A sophisticated pure FM (Frequency Modulation) synthesizer engine is capable of producing classic ‘80s or cutting-edge EDM sound with excellent dynamic range, power, and fidelity.

The Montage also features a brand new user interface with color touch screen, endless rotary encoders and the Super Knob: a macro control allowing users to control multiple parameters simultaneously. “Montage is the culmination of over forty years of synthesizer legacy and innovation,” said Nate Tschetter, marketing manager, music production, Yamaha Corporation of America.

De CP70 klanken moeten er zeker inzitten,die hebben zoveel hits opgebracht in de jaren'80.

En hier is BERT.
https://www.youtube.com/watch?v=bgv5scoXcv8
Dat is lang geleden dat ik zo lyrisch ben geweest.(Denk sinds de JD series).En dat is niet door de demo's(in m'n ogen mottig)maar door de klank kwaliteit en de oneindige mogelijkheden die je kan creëren.

En hier is BERT.
https://www.youtube.com/watch?v=bgv5scoXcv8
Dat is lang geleden dat ik zo lyrisch ben geweest.(Denk sinds de JD series).En dat is niet door de demo's(in m'n ogen mottig)maar door de klank kwaliteit en de oneindige mogelijkheden die je kan creëren.

Bert's demo is ook nog niet helemaal top. Maar ik ben wel enthousiast over de synth-geluiden en zelfs over de "topknop". De XS --> XF upgrade vond ik destijds matig. Nu gaat mijn XS er toch uit voor een Montage. Wanneer in de showroom?

Ja,motion sequencing en motion control is voor mij een openbaring je kunt in no time een klank veranderen met zoveel parameters tegelijkertijd met nieuwe expressies.Waar je met een modulair systeem een tijd over doet om een paar parameters te veranderen.Ik ben meer muzikaal gericht ipv klanken te maken ideaal.
Dit is geen synth voor FM haters vergeet het dan maar.Eigenlijk voeg je een nieuwe FM engine toe aan een Motif engine,nu de AWM2.De combinatie tussen beiden kun je wel oneindige modulatie mogelijkheden creëren.Eigenlijk een heel andere platform dan de Motif serie.
Er zullen wel andere montage synth's volgen,net zoals in de Motif serie.

Die superknob is toch niet anders dan het morphen tussen twee 'scenes', wat al zoveel performance synths kunnen? Of is het echt iets nieuws?

Als ik het goed begrepen heb -en dat zou de eerste keer zijn- dan kan je hem aan één of meerdere parameters toewijzen en die dus tegelijk modificeren met één knop. bv cutoff en low eq tegelijk aanpassen. Of resonance op part 1 en volume van part 2.

Zouden er 10 jaar aan gewerkt hebben.Doet me denken aan de Korg Oasys(nu kronos)dat project heeft ook 10 jaar geduurd.

Denk dat ik die flikkerende knop rap beu zal zijn.Gaat m'n concentratie danig in de war sturen,hoop dat je dat kunt uitschakelen.Moest ik hem kopen zou ik dat toch moeten ontmantelen.

Maar wat is dan het verschil met bijvoorbeeld de morphs in de Nord Lead 4 (en eerdere modellen ook geloof ik)? Hier kun je vrijwel iedere parameterinstelling koppelen aan een morph of mod wheel standen en dan direct schakelen (via een knop) of subtiel veranderen (via modwheel of expressie pedaal). De AN1x had ook al iets dergelijks als ik me niet vergis.

pIvKZxD.gif

Ik weet niet wat deze knop nu precies anders doet dan eerdere morph knoppen etc. Marketing stelt alles als nieuw voor, je moet zelf even bekijken of dat ook zo is. Motion sequencer gebruikt Korg ook al eeuwen (MS2000).

Een verschil met Kronos/Oasys lijkt me wel dat deze "maar" 2 synth engines heeft ipv 8 of wat is het. En ik weet niet in hoeverre ze met elkaar kunnen werken, bv kan je een FM sound door een AWM filter halen. Hoeft op zich geen nadeel te zijn dat het maar 2 engines zijn, dan beheers je het beest misschien wat sneller.

Als de gebruiksvriendelijkheid OK is en de filters wat warmte toelaten, is dit misschien wel een goede new age bak voor mij. Performances maken met zieke hoeveelheden klanken gestapeld, nog 8 polyfonie overhouden en gaan met de gigapads. :)

Ja, ik ben ook vooral benieuwd hoe de Montage is om zelf geluiden op te maken. Bij de Motif XS kwam ik niet veel verder dan wat layeren en op detailniveau verbouwen van presets, maar wellicht dat de nieuwe touchscreen interface en FM engine zich daar beter voor leent.

Zouden er 10 jaar aan gewerkt hebben.Doet me denken aan de Korg Oasys(nu kronos)dat project heeft ook 10 jaar geduurd.

Denk dat ik die flikkerende knop rap beu zal zijn.Gaat m'n concentratie danig in de war sturen,hoop dat je dat kunt uitschakelen.Moest ik hem kopen zou ik dat toch moeten ontmantelen.

Ik heb gelezen dat je die "kerncentrale blauwe gloed" inderdaad gewoon uit kan zetten. Inderdaad het eerste wat ik ook zou doen.

Die superknob is toch niet anders dan het morphen tussen twee 'scenes', wat al zoveel performance synths kunnen? Of is het echt iets nieuws?
Die "top-knop" is volgens mij toch wel meer en handiger dan morphen. In een band pas ik tijdens een nummer toch vaak geluiden aan. Bv resonantie, filters, overdrive of een arpeggio meer/minder naar voren laten komen. Maakt het wel dynamisch. Dat doe ik nu door aan de knoppen te draaien maar dan 1 parameter tegelijk. Met die super-knob is het volgens mij niets anders behalve, dan dat je meerdere functies tegelijk pakt. Lijkt mij wel erg handig, ik zou het zeker vaak gebruiken. Ook de positie vind ik niet zo gek, behalve dan die enorm hypnotiserende gloed.

Check de video die ik net post, lamp van die knop kan uit.

Zie geen post.

En voor de rest die demo's zijn voor mij waardeloze shit.Je hoort alleen een verkoopstukje,wat je zelf nauwelijks kan maken.Dit zijn geschoolde composers die uitgekozen zijn een jaar geleden en bezig waren om de demo's te plaatsen nu.
Deze synth gaat de jeugd niet kopen,te duur.Wie dan wel?De gevorderde leeftijd!Die willen geen macho techno horen.Ben enkel onder de indruk dat in enkele zeldzame momenten van demo's een single sound te horen is en dan verbasterd wordt tot een totaal imaginaire klank door die 'knop'.Daar zit die 10 jaren techniek achter.In hoeverre die knop je engine procedure kan veranderen weet ik niet.Hoop dat de Montage erg sofware update gevoelig is.

hoppa, de hele handleiding doorgelezen en alle videos bekeken.

Het klinkt allemaal erg goed, maar naar mijn mening is het gewoon een motif met touchscreen en meer performance power plus een FM synth extra.

De beperkingen zijn ook wel aanwezig overigens, die 8 motion lanes kun je er maar 4 van aan 1 part toekennen. Maximaal 8 motion lanes kuinnen voor de hele performance gebruikt worden. De speciale knop is inderdaad niets meer dan 1 knop die meerdere parameters in 1 keer kan aanpassen, dat hebben wel meer synths, zoals de kronos via de vector stick (of zelfs modwheel als je die koppelt aan eigen AMS sources) of bijvoorbeeld de Nord Lead waarin je morphed tussen verschillende waarden.

Ik vind het wel een logisch en vooral noodzakelijke upgrade van de motif. Het touch screen en de nieuwe gui interface die er goed uitziet maken het allemaal een stuk beter beheersbaar. Ook het feit dat het apparaat wat meer gericht is nu op de moderne muzikant maakt de doelgroep alleen maar groter, de mensen die voornamelijk voor de jaren 80 sounds gaan die zijn inmiddels wel een beetje uitgestorven dus dat vind ik een goede keuze. De meer dan 10.000 arpeggiator patterns waarvan je er inderdaad 8 tegelijk kunt gebruiken per performance geeft voldoende materiaal om jaren vooruit te kunnen. Dat in combinatie met de meer toegankelijke Rom sample library van de motif die er in zit kun je voldoende sound performances maken om de meeste songs wel te kunnen spelen.

Ik vindt het een vette upgrade, ook een logische stap om afscheid te nemen van de motif naam, zeker nu er een extra FM ysnth in zit en een touch screen.

wel vind ik de genoemde prijzen online nogal aan de hoge kant, als ik lees dat er 4000 dollar gevraagd wordt voor de 88 keys vind ik dat vrij veel, zeker als ik deze workstation vergelijk met de kronos die veel meer synth engines biedt in dezelfde prijsklasse.

Ik denk wel dat het een hit gaat worden, mits de bijgeleverde sound presets indrukwekkend genoeg zijn om mensen over de streep te trekken. Ook een betere demo van bert (die er ongetwijfeld zal gaan komen) zal veel goed gaan doen lijkt me.

mooi dat yamaha zo'n stap voorwaarts heeft gemaakt :okdan:

Bij nader beluisteren zijn de synthklanken toch wel erg kil voor mijn smaak. FM plus typische AWM heldere klank. En voor de akoestiche klanken ed heb ik de Electro al, dus voor mij geen duizenden euro's meerwaarde in deze.

Back