Yamaha Montage

Ziehier de nieuwe rompler van Yamaha:

imgext.php

The Montage, available in 61-, 76- , and 88-key configurations, features the Motion Control Synthesizer Engine, a powerful and intuitive way to interact with and control sound. The Motion Control Synthesizer Engine controls two iconic Sound Engines:

1) Advanced Wave Memory 2 (AWM2) and FM-X. Compatible with previous generation Motif libraries, the AWM2 engine is exponentially more powerful than the previous Motif XF flagship with nearly ten times more wave memory, integrated flash, double the effects, and twice the polyphony.

2) Joining the powerful AWM2 engine is FM-X. A sophisticated pure FM (Frequency Modulation) synthesizer engine is capable of producing classic ‘80s or cutting-edge EDM sound with excellent dynamic range, power, and fidelity.

The Montage also features a brand new user interface with color touch screen, endless rotary encoders and the Super Knob: a macro control allowing users to control multiple parameters simultaneously. “Montage is the culmination of over forty years of synthesizer legacy and innovation,” said Nate Tschetter, marketing manager, music production, Yamaha Corporation of America.

Bij de Maxikorg heb je een combi van super degelijk gebouwd en super makkelijk te servicen, want heel de boel hangt aan een scharnierend frontpaneel dat je zo openklapt. Ontwerpen op servicevriendelijkheid is echter iets wat minder en minder courant wordt.

Bij de Maxikorg heb je een combi van super degelijk gebouwd en super makkelijk te servicen, want heel de boel hangt aan een scharnierend frontpaneel dat je zo openklapt. Ontwerpen op servicevriendelijkheid is echter iets wat minder en minder courant wordt.

Maar er zit wel een behoorlijke PCB aan de bodemplaat en niks met connectors.. D:

De bedrading is lang genoeg, je schroeft 1 van die 5 PCB's onderaan even los en je draait hem zo om. Akkoord, stekkers gingen nog wat handiger geweest zijn als je niet veel plaats op je bureau hebt.

Maar goed, de Yamaha Montage dus.

Ik ben ook nog niet helemaal overtuigd door de demo's.

Japan is al jaren in economisch zwaar weer dus ik kan mij niet voorstellen dat ze dan even uitgebreid 10 jaar deze synth gaan zitten perfectioneren. En dat ze dan uitgerekend nu met hun 'meest kwalitatieve product ever' komen gaat er bij mij niet in. Dit is gewoon een klein stapje voorruit en vooral een antwoord op de power en gigabytes die competitie tegenwoordig aan boord heeft. Veel kopers zijn daar gevoelig voor.

Die nucleaire disco knop lijkt alleen ontwikkeld om je af te leiden van alle stiekeme bezuinigingen die in de rest van het product zijn doorgevoerd.

Misschien heb ik het wel helemaal mis, maar ik verwacht dat ik nog lekker een tijdje aan mijn Motif XF blijf hangen.

Dan zoek je er wel erg veel achter, lijkt me meer gewoon een typische gevalletje Product Life Cycle - je brengt iets uit, dat wordt verkocht, er treedt verzadiging op, verkoop loopt terug, concurrentie haalt je in, tijd voor iets nieuws. Dat geldt voor synthesizers net zo goed als voor wasmachines.

plc.gif

3490 euro voor de 6,prijzig.4600 voor de 8.
Voor dat geld alternatieven genoeg.

Dat is inderdaad wel heel erg aan de prijs. Tenzij Yamaha zichzelf heruitgevonden heeft en hij erg makkelijk te gebruiken is, zeg ik voor dat geld voluit Kronos.

't Is dat ik al eens op mijn bek ben gegaan met een Motif XS7 die ik amper kon programmeren en later ook nog met vet verlies heb moeten verkopen, anders zou ik er zo een pre-order voor plaatsen.

Ik snap het hoor, ik ben ook niet zo een menu diver met die grote bakken. Heb een SY77 hier en daar is de hel
nog net iets groter.. brrr

Ik hoop op de Messe een Montage 7 of 8 te kunnen bezetten voor een uurtje of 2 en te kijken hoe moeilijk hij nou eigenlijk is :) Als die sound engines een beetje doorgrondelijk zijn, lijkt het me wel echt een monster.

Je hebt op z'n minst al wat meer visuele feedback dan ten tijde van de twee-regels-tekst Yamaha schermpjes.

Of de SY22, gelukkig had die een random patch generator. :D

Hier hoor je wat meer synth sounds,wat ik zeer goed vind,en wat mij meer interesseert.

1.7 GB of User flash memory......Ook sampling niet te vergeten. Voor de niet programmeurs heeft Yamaha (en ongetwijfeld vele soundprogram bedrijfjes) al aangekondigd dat er veel geluiden beschikbaar gaan komen. Het laden van data vanaf USB gaat op de Montage ook vele malen sneller dan de XF en voorgangers.
Sequencing en audio recording via usb op je DAW. Anders b.v. op een Squarp Pyramid hardware midisequencer wat ik zelf overweeg.
8 Operator FM X en dan ook 18 filtertypes om uit te kiezen. Klinkt goed allemaal.

Back