Paypal

Alvarius

Stamgast
Bij deze een vraag die niet direct te maken heeft met muziek, maar wel indirect gerelateerd is aan het kopen van muziek instrumenten.

Ik zit met de volgende situatie.
Iemand in de States (USA) heeft gereageerd op een oproep die ik heb geplaatst op een website (niet SF). Ik zoek een instrument, hij heeft er één. Echter ik ben een beetje terughoudend zomaar geld over te maken naar een onbekend persoon ver weg, van wie ik alleen een email adres heb. Zoals we allen weten is het makkelijk om een andere identiteit aan te nemen, dus namen zeggen mij niet zoveel.
Ik heb daarom voorgesteld dat hij het instrument op Ebay zet, voor buyers protection. Hij heeft er weinig zin in om iets met Ebay te maken te hebben en wil het dus niet op Ebay plaatsen. Natuurlijk is dit al vrij verdacht. Hij zegt dat ik sowieso buyers protection heb wanneer ik via Paypal betaal. Maar dit geldt volgens mij alleen wanneer ik iets koop via een website waarop het artikel te koop staat (maar ik kan er naast zitten). Niet wanneer ik via Paypal geld overmaak naar iemand waarbij het voor Paypal onduidelijk is waarvoor ik geld overmaak. (bij geld overmaken via Paypal kan je aanvinken of het voor goederen is of een cadeau, maar ik weet dus niet of dit buyers protection geeft)

Misschien dat iemand hier er meer van weet.

Als de verkoper een winkel heeft, en een geverifieerde account heeft. DAN heb je idd: "buyers protection".
Maar zo van particulier naar particulier niet.
Ik zou het bij twijfel niet doen.

Hou er ook rekening mee dat je een x aantal percentage moet betalen aan invoersrechten e.d.

Paypal is trouwens ook niet zaligmakend buiten het feit dat je ook nog eens in de buidel moet tasten qua invoer. Terugkomend op Paypal, je kan een "zaak" aanspannen bij niet geleverd product of iets van dien aard, probleem is dat er iets is van bewijslast, op het moment dat je een pakket open maakt (de postbode is al weg) en er zit iets anders in bijvoorbeeld.
Paypal is gekoppeld aan een bankrekening en als die persoon er niets op heeft staan of dit al weggesluisd heeft ben je mooi de Sjaak als je gebruik moet maken van je buyers protection.
Buyers protection stelt niet zo heel veel voor aangezien je dus via het publieke recht je verhaal zal moeten halen (bijna onbegonnen werk)
Is het een zaak met een vast adres en een goede reputatie dan kan je dit allicht wel proberen.
Het kan nogal een pain in the ass zijn om je geld terug te krijgen als het onverhoopt fout mocht gaan.

Ik heb vrij veel gekocht via Ebay en meestal ging het prima. Helaas is het niet te vermijden dat het soms mis gaat. Toegegeven, ik heb geen enkele ervaring met kopers bescherming; ik heb nooit een zaak aanhangig hoeven maken- meestal heb ik het onderling kunnen oplossen met de verkoper. Misschien is buyers protection inderdaad maar een wassen neus. Maar ik kan mij toch voorstellen dat het er bedrijven als Paypal, Ebay aan gelegen is dit wel adequaat te regelen anders blijven er weinig klanten over.

Wat import tax betreft; daar heb je toch al snel mee te maken vanuit het buitenland?
Wanneer een pakket voor een x bedrag is verzekerd bij de post dan slaat de douane je sowieso al aan.

Gewoon doen. Ergste dat kan gebeuren is dat t geleverd goed je niet bevalt, dan stuur je terug en kost t je het verzend.
Ik had dat net met iemand in uk: was ontevreden ivm aankoop. Paypal regelt (lees: gijzelt de verkoper zijn geld) alles.

Het is een instrument waarvan er maar een beperkt aantal gemaakt zijn. Maar dat is geen reden voor me om het dan maar blind te kopen. Nogmaals, ik koop het alleen wanneer er enige vorm van kopers bescherming is. Stuur mijn geld niet zomaar een zwart gat in...

@klinkske: ik hou er vooral rekening mee dat de verkoper helemaal geen instrument heeft en de zaak loopt te flessen. Mag ik vragen hoe je met de koper in de UK in contact bent gekomen? Ging dat via een forum, marktplaats achtige website of privé website (etc) ?

Het is een instrument waarvan er maar een beperkt aantal gemaakt zijn.

Kun je wat specifieker zijn ?
Heb zelf ooit een instrument gehad ($ynton $yrinx) waar er maar 8 van gemaakt waren, gewoon gekocht in den lande na een gezocht advertentie op MP geplaatst te hebben.
Dus onmogelijk is het niet om dichter bij huis te scoren :eureka:

Goed, ik ga over een paar uur Paypal om advies vragen. Ik zal hun antwoord dan hier posten.

Ik heb vaker profijt gehad van de PayPal kopersbescherming.
Pakketje besteld, niet gekregen of niet de conditie die geadverteerd was. Koper op de hoogte gebracht.. geen reactie en dan na een paar weken een claim starten.. als de koper binnen een aantal dagen niet reageert of niet voldoende zijn gelijk kan aantonen krijg je je geld terug.

Via marktplaats ooit een iphone besteld echter verkoper bleek dubieus. Geld gelukkig overgemaakt via paypal en hierdoor aanspraak kunnen aanmaken en direct al mijn geld terug gekregen.

Ik zou er mee oppassen. Vaak gebruiken criminelen accounts van mensen die ze in hun greep hebben. En juist bij gewilde/zeldzame apparaten halen ze truken uit omdat je snel blindstaart op het apparaat. En jij denkt dat je een koopje hebt en het dus stil houdt.

Een goede background check is het minste wat je kan doen. Je kan bij Paypal iig vragen of ze het e-mailadres willen checken. Maar dan nog kunnen ze van alles uithalen.

Als het via een website is met een forum kan je die persoon zijn gedrag daar iig checken. Verkoopt ie daar ook spullen en kan je zien aan wie etc. Of te wel is het een beetje gerespecteerd lid.

Ik ben iig ooit opgelicht met zeldzame synth zo. Dus mischien overdrijf ik maar je kan met dit soort dingen niet voorzichtig genoeg zijn.

Verder kan je volgens mij gewoon diensten aanvinken bij betaling bij Paypal. Volgens mij heb je dan ook protection. Ook bij particulieren. Maar check het met Paypal. Bellen werkt het beste bij hun.

Ik verkocht via facebook aan iemand uit de uk.
Die had t ontvangen en was blij. Na 2 dagen had ik een claim.
Boel gezeik mee: account weken bevroren, geld stond negatief op paypal want ik had t al overgeschreven.
Als je dan als verkoper pech hebt, houdt de koper t spul en krijgt geld terug...

Ik kocht bij mr auto. Na 10 dagen geen levering wegens fout. Ik elders besteld en hen geclaimd. Geld terug na 1 dag via PP

Dure zeldzame elektrische apparaten kun je sowieso beter persoonlijk ophalen, ik heb er wel eens een rit van 2 dagen (3000 km) voor over gehad.
Eerst om duidelijke foto's vragen zodat je de optische staat kunt checken en daarna de koper bellen en vragen of hij iets kan spelen en bijvoorbeeld aan de golfvormen, filter en envelopes kan tweaken zodat je bepaalde defecten kunt uitsluiten!
Je wilt tenslotte geen 2 dagen rijden en honderden euro'$ brandstof kwijt zijn voor niets.
Je kunt zowel als koper en verkoper handel beter persoonlijk regelen, scheelt een hoop gezeik.

Laatst gewijzigd:
Als je er geen goed gevoel bij hebt gewoon niet doen. Als de verkoper helemaal niks over zichzelf kwijt wil dat te verifieren is dan is het eikel, kom op zeg. Ik weet niet wat je zoek en hoeveel haast je er mee heb maar het moet wel heel zeldzaam zijn wil het niets elders op een prettiger manier te verkijgen zijn.

Inderdaad specifieke foto's vragen , laat hem een liedje demonstreren op youtube, bel hem persoonlijk op
Ga het eventueel ophalen
Voelt het niet goed: niet doen
Paypal en creditcard hebben inderdaad bepaalde buyersprotection, maar voorkomen is beter dan genezen

Ik weet niet wat je zoek en hoeveel haast je er mee heb maar het moet wel heel zeldzaam zijn.

Zal misschien wel om een ultra zeldzame $teiner Parker $ynthacon, Crumar $pirit of $ynton $irinx gaan, zou niet weten wat er anders nog zeldzamer zou moeten zijn.
Zelfs die 3 zijn in den lande wel te vinden, gewoon een eigenaar met voldoende cash zien over te halen, zo heb ik het ook wel eens gedaan.

Reisje vs is ook goed te doen tegenwoordig...

Back