Recording, hoe doe jij dat???

ProtoHuman

Gepokt en gemazeld
Omdat ik niet zo veel afweet van recording, ben ik benieuwd hoe jullie dat aanpakken. We (Sly Dog, RelaxomaniaQ en ik) zijn al een aardige tijd met hardware synths e.d. bezig, maar tot nu toe zijn we nooit toegekomen aan een hoge kwaliteitsopname. We zijn eerst bezig geweest flink te experimenteren met wat je uit de apparatuur kan halen, en hebben dus nog niets geïnvesteerd in benodigdheden voor opnames. Na een tijd lang werken aan verschillende nummers zijn we nu bijna toe aan de opnames hiervan. Ons plan is nu als volgt.

De nummers die we af hebben, zijn al een keer opgenomen op tape. Hierdoor hebben we nog eens goed kunnen luisteren naar opbouw enz. Voor de opnames willen we een goede digitale recorder huren voor zeg drie dagen. In deze drie dagen willen we zo'n vier nummers opnemen. De opnames willen we nog in de PC laden voor eventuele nabewerking.

Wat denken jullie, is dit een goed plan? Wat voor recorder is het beste: HD, CD, DAT, enz? Of gewoon een PC met goede geluidskaart en dan met soundforge recorden? Waar moet je verder op letten?

BVD!

alles naar de mixer. de mixer out op de line in van de pc en de andere out van de mixer naar de monitoren voor de synths zelf. (heb daar apart monitoring systeem voor... (klinkt duur maar het zijn maar 2 sony speakers hoor ;) ) gewoon track selecteren en opneme maar. kan live inspelen kan via de patchbay midi sequence routen naar een synth. tja simpel toch :) zie niet echt in hoe het anders kan als je je pc als recorder gebruikt...

ja, de tracks staan nu gedeeltelijk nog op cassettebandjes. Het probleem is dat mijn geluidskaart niet kan opnemen en afspelen tegelijk. En aangezien we rebirth gebruiken, hebben we dus een hardware recorder nodig.

Iig met dit gereedschap:

Akai DR-4d, emi2/6 met POWERBOOK 12",
Mac met audiowerk 8 kaart, Marantz cdr-630 cd recorder.
Soft-ware: Peak en Logic platinum.

Tape voor de lekkere compressie en vintage sound.

Michael.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Talsma
"Zo veel Gear" en dan nog steeds cassette bandjes....
;) ;)

Wat is er mis met cassettebandjes?
T is maar net wat voor sound je wilt halen/gebruiken.
Heb je wel eens, als we t toch over goede opnames hebben,
een band opname op een goed willekeurig Nakamichi deck bv de Dragon
beluisterd?
Kom je er meteen op terug, geef toe dgitaal heeft meer voordelen
wbt knippen en plakken enz.
Maar vlak analoog zeker niet uit.....

Michael.

oooh oh oh wat is dit een vet forum. Ik stond gister bij de bushalte en ik dacht: laat ik eens op het forum vragen hoe iedereen zijn muziek opneemt.:confused: En nu post iemand echt precies dezelfde dag erna. Ik wou t net gaan posten. kewl...

Nou ik laat mn PC met SoundForge 6.0 opnemen, loop naar mn slaapkamer en start mn Atari, en handmatig bouw ik een nummer op en af...

De uitgang van mn mixer gaat direct naar de line-in van mn PC...

En dan na het opnemen haal ik de overmatige stukken eruit en normalize het en dat is het...ik gebruik nooit de effecten in SoundForge eigenlijk.

Ja ik heb ook wel eens op cassette bandjes opgenomen. Werkt prima. Van ruis ofzogeen last.
Ik heb de tapeoopnames nu op de pc staan en alleen genormaliseerd. Vervolgens uitgebracht.

Tegenwoordig neem ik alles op via line in en soundforge. En dan alles op 1 spoor.
Heb ook wel eens op meerdere sporen willen opnemen, maar aangezien in dan
de directe uitgangen van m'n mixer moet gebruiken, worden de effecten niet opgenomen.
Niet dat ik veel effect gebruik. Maar ik heb geen zin om er op de pc van die plugins op los te laten.

vroeger gebruikte ik een akai gx620 tapedeck, maar de laatste tijd gaat alles direct op dat tapes...
als ik weer geld heb, koop ik een revox en master daar alles op naast de dat tapes:)

Ik ook met Soundforge. Alles op de mixer doen, en dan de master out naar het Delta44 kaartje en SF in.

Arv

Origineel geplaatst door Talsma
"Zo veel Gear" en dan nog steeds cassette bandjes....
;) ;)
tsja, je moet eerst iets hebben waarmee je muziek kan maken voordat je wat op kan nemen he. De opnames op bandjes zijn ook niet bedoeld als serieus eindproduct. Gister wat zonder rebirth gemaakt (en kan dus wel met de PC opgenomen worden). Dat gaat prima. 't plan is dan ook om zsm rebirth uit te bannen. En zal nog wel ff kijken wat mijn geluidskaart te bieden heeft...

Gewoon via een digitale link tussen mixer en computer en dan een spoortje in Cubase SX op 24 bit.
Of anders gewoon SoundForge.

Alles analoog !!!!! (nou ja, bijna dan)

Als ik met m'n eigen mixer werk, stereo uit naar ingang EWS88MT. Da's best bagger, omdat er dan ergens gesplit moet worden richting monitors.
Soms werk ik met 'n 3282, veul fijner !! Iedere bus-out naar 'n ingang van de EWS, en de master-out naar de monitors.
Enneuh, Cubase !!

Vanaf de comp wil ik nog wel es iets wegzetten naar DCC, gewoon voor eigen gebruik.

Ik neem nu nog op vanuit mijn mengpaneel naar soundforge, in een keer (2 sporen dus), maar ik vind toch dat de boel op een negatieve manier anders klinkt als ik het dan weer afspeel dan hoe het vanuit mijn mengpaneel direct klinkt. Net of er minder dynamiek in het signaal zit en de boel wat killer klinkt. Ik ga binnenkort een revox kopen denk ik, dan hoef ik die computer helemaal niet meer voor mijn muziek te gebruiken:okdan: Ik hoop dat analoog opnemen meer het geluid oplevert dat ik wil, dan de computer.

Origineel geplaatst door the red eye
...maar ik vind toch dat de boel op een negatieve manier anders klinkt als ik het dan weer afspeel dan hoe het vanuit mijn mengpaneel direct klinkt.

Dit hangt sterk van je geluidsinterface af hoor. Het is al een wereld van verschil als je van 16 naar 24 bit gaat en een goede AD converter doet ook wonderen. En misschien dat je dan een belachelijk dure audiointerface nodig hebt maar je hebt er dan wel zoveel gemak van.
Het is zonde om concessies te doen aan het geluid terwijl je zoveel moeite doet om het zo goed mogelijk te krijgen.

Ik neem op met een Alesis ML-9600 Masterlink....
een soort van HD-recorder met ingebouwde CD-brander....
zeer goede kwaliteit A/D D/A converters....
heeft o.a. ook een goede eq en limiter ingebouwd en kan opnemen tot 24 bits 96k....

Is een apparaat wat ik iedereen zou willen aanraden....
werkt misschien niet zo snel als PC,maar doet dit in mijn ogen vele malen beter...( maar hij kost dan ook meer als een goede PC tegenwoordig..)

Back